• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska: remont potrzebny, ale budzi obawy

Patryk Szczerba
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (193)
Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną. Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną.

Nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia remontu ul. ChwarznieńskiejMapka na Witominie, ale inwestycja, choć potrzebna, budzi niepokój wśród mieszkańców. Obawiają się zablokowania dzielnicy i zniszczeń, gdy cały ruch zostanie skierowany na niedawno remontowaną ul. HodowlanąMapka.



Przypomnijmy, że koperty z ofertami na remont Chwarznieńskiej otwarto na początku grudnia. Gdynia zaplanowała na kolejny etap przebudowy tej ulicy nieco ponad 62 mln zł brutto.

Złożone oferty:

  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 53,9 mln zł,
  • Firma Kruszywo sp. z o.o. - 66,6 mln zł.


Oferta MTM mieści się w planowanym budżecie, ale decyzja o jej przyjęciu jeszcze nie zapadła. Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni wciąż analizuje obie oferty.

Jeśli wykonawca zostanie wybrany, prace ruszą w tym roku, a zakończą się w roku 2024.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej, zakres prac:

  • budowa ulicy Chwarznieńskiej od ulicy MałokackiejMapka do ulicy SłonecznejMapka,
  • przebudowa ulicy SosnowejMapka,
  • budowa skrzyżowania Chwarznieńska/Rolnicza/Małokokacka/WielkokackaMapka,
  • budowa drogi rowerowej w ulicy Chwarznieńskiej oraz odcinka drogi rowerowej w ulicy RolniczejMapka,
  • budowa odcinka ulicy Promiennej do ul. Słonecznej wraz ze skrzyżowaniem,
  • budowa odcinka ulicy HodowlanejMapka (od wyniesionego skrzyżowania z ulicą Słoneczną do ulicy Chwarznieńskiej),
  • budowa i przebudowa infrastruktury technicznej oraz usunięcie kolizji,
  • budowa małej architektury - ławki, kosze, przysiadaki, stojaki na rowery oraz nasadzenie zieleni.


MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł? MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł?

Remont zakorkuje Witomino?



Równolegle do wyboru wykonawcy toczy się dyskusja na temat organizacji ruchu podczas remontu. Mieszkańcy obawiają się zakorkowania dzielnicy, gdy robotnicy wejdą na ul. Chwarznieńską - najważniejszą arterię Witomina.

Wielu obawia się, że przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną zablokuje dzielnicę. To bowiem jedyna alternatywa w momencie rozpoczęcia prac.

O tym, że może być trudno mówią też radni z PiS.

- Nie ma zapowiadanej obwodnicy Witomina, więc nie będzie możliwości odciążenia komunikacyjnego dzielnicy. Przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną może spowodować gigantyczne korki. Nie wiemy, jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna mieszkańców Witomina - mówi Paweł Stolarczyk, który zorganizował konferencję prasową w tej sprawie.
I przypomina, że miasto wcześniej miało inne plany dotyczące przebudowy Chwarznieńskiej.

Przed laty była inna wizja przebudowy Chwarznieńskiej



Przypomnijmy, że chodziło o remont Chwarznieńskiej, ale w innym od obecnego zakresie. Spółka MTM złożyła wówczas ofertę na 79 mln zł , a Strabag na 103 mln zł.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację tej inwestycji 69 mln zł, a więc 10 mln zł mniej, od tańszej oferty.

- Koncepcja nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji, jednakże kwoty oferentów w przetargu okazały się wyższe niż środki zarezerwowane na to zadanie - mówił wówczas Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, przyznając jednocześnie, że gdyby oferta była tańsza, doszłoby do realizacji.
Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej

Projekt trafił do szuflady, a w międzyczasie udało się wyremontować sąsiednią ul. Hodowlaną. Inwestycja, w ramach której powstał także zbiornik retencyjny, w zdecydowanej większości była finansowana ze środków Unii Europejskiej.

Zbiornik retencyjny upiększył Witomino Zbiornik retencyjny upiększył Witomino

Remont Hodowlanej i Chwarznieńskiej z dofinansowaniem



Gdynia, by wykorzystać dofinansowanie, musiała przebudować Hodowlaną przed remontem ul. Chwarznieńskiej. Zwiększony ruch, który pojawi się na wyremontowanej na ulicy, nie martwi jednak radnych Samorządności.

- Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej została poprzedzona przebudową ul. Hodowlanej, co pozwala na wyznaczenie objazdu na czas prac na jej najbardziej newralgicznym fragmencie. Inwestycja o wartości powyżej 50 mln, a dodatkowo tak kompleksowa w centralnej części dzielnicy, to wielkie wyzwanie, które w okresie prac będzie powodowało lokalne utrudnienia. Zmiana, która nastąpi na Witominie będzie wpływała na życie mieszkańców przez wiele lat! - zaznacza Jakub Ubych, przewodniczący rady miasta.
Warto zaznaczyć, że planowany remont ul. Chwarznieńskiej też prawdopodobnie nie byłby możliwy, gdyby nie środki zewnętrzne - tym razem z rządowego programu Polski Ład.

Obwodnica Witomina: co z inwestycją?



Większość mieszkańców Witomina i zachodnich dzielnic Gdyni czeka i podkreśla, że zmiany na lepsze przyjdą dopiero po wybudowaniu obwodnicy Witomina, która powinna być realizowana w pierwszej kolejności.

Sęk w tym, że inwestycja wciąż jest tylko w planach, choć jest już uzgodniona dokumentacja branżowa. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową. Pół roku temu usłyszeliśmy w magistracie, że nie ma ostatecznej decyzji w sprawie uzgodnień środowiskowych z powodu odwołania.

W 2019 r., gdy ogłaszano początek inwestycji, władze Gdyni zakładały, że na obwodnicę Witomina potrzeba 70 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje trzeci etap parku Centralnego z podziemnym parkingiem na 270 miejsc.

Według zapowiedzi z początku budowy parku Centralnego ta część miała kosztować 20 mln zł. Bardzo prawdopodobne jest więc, że także za obwodnicę Witomina trzeba będzie zapłacić dużo więcej, niż szacowano początkowo.

Pozostaje też pytanie, czy ta inwestycja otrzyma zewnętrzne dofinansowanie. Według gdyńskich urzędników prace mają potrwać 1,5 roku.

Obwodnica Witomina: plany, terminy, daty



Miejsca

Opinie (193) 8 zablokowanych

  • A

    co mają powiedzieć Karwiny z tym całym remontem i Dąbrowa już brak czasem słów tego nikt nie kontroluje.
    Wyjazd z Karwin na Kaszuby słabo i źle oznakowane chwila nie uwagi i jedziesz na Szczecin i o tym głośno mówią kierowcy ale co tam grunt to dobre mniemanie o sobie.
    Wozy strażackie i karetki z Dąbrowy w kierunku Gdyni przez Karwiny jadą pod prąd całe rondo przy PKP Karwiny też jedno pobojowisko a oni chcą się wziąsć dalej za remonty no chyba że Gdynia zafunduje każdemu helikopter i lądowiska na dzielnicach bo inaczej to droga krzyżowa przy tym to pikuś.
    W tym mieście nic nie skończone a kupę rozbabrane itd.

    • 9 0

  • Skończyły się

    działki na sprzedaż pod deweloperkę to i kasy brakuje. Ten samorząd to kpina.

    • 7 0

  • Budować trzeba koniecznie

    Ale zacząć od obwodnicy Witomina

    • 7 0

  • Ignoranci nie trzymający się podstawowej zasady, robią nam bałagan urbanizacyjny w mieście

    Od ogółu do szczegółu. Zarówno planując, jak i projektując nowe miasta, dzielnice, czy osiedla już za komuny wiedzieli, że najpierw budujemy główne drogi zbiorcze, później je dogeszczamy, a na koniec wolne przestrzenie zalewamy betonem osiedli i zielenią placów. A to co dziś się odwala w Gdyni to hałtura najgorszego sortu. Wymyślono sobie Gdynię Zachód nie budując żadnej nowej drogi. Zapchano dzielnice budynkami , a stare wąskie ulice pojazdami i na siłę próbują to teraz przepchnąć przez niedrożne i zupełnie do tego nieprzygotowane Witomino. Zamiast zbudować wpierw małą obwodnicę tej dzielnicy, zamiast uczyć się na swoich błędach, brną w to b......dalej na siłę.

    • 14 0

  • XXX

    Ci dzisiejsi tym za komuny do pięt nie dorastają. Ci za komuny nie budowali apartamentów kuchnia w pokoju,dzielnice miały zieleń co prawda te topole ale były ,place zabaw,plac pod samochody i ulice dojazdowe i nikt sąsiadom w okno nie zaglądał.
    Dziś najpierw się buduje bloki betonoza goni betonozę ludzie przez balkon na desce mogą odwiedzić sąsiadów nie używając klatki bo takie są odstępy budowania brak miejsc na samochody brak dojazdu. Po dwóch latach lub trzech lament ale to się rozbudowało i nie ma jak dojechać brak miejsc parkingowych. Gdynia to jeden wielki twardy czop nawet lewatywa już nie pomoże.

    • 9 0

  • Bez obwodnicy Witomina nie ruszajcie

    Chwarznienskiej!!!

    • 10 0

  • Obwodnica Witomina musi powstać

    pierwsza.Niech prezydent się w końcu ugnie i poprosi rząd o wsparcie.Tyle lat zaniedbał rozwiązanie korków na Witominie ze teraz może poprosić o wsparcie finansowe.Gdyby nie gnuśni gdynianie i ponowny wybór złotoustego oszusta wyborczego to mielibyśmy Horałe i dużo więcej i pieniędzy w budżecie i pomoc rzadu.

    • 8 1

  • Cisnąć urzędników,bezmyślny remont

    Chwarznienskiej nic nie da!!!!Korki się nie zmniejszą!!!To tylko kosmetyka za grube miliony.Budować obwodnice Witominie i to jak najszybciej.

    • 7 0

  • Mieszkam na Wiczlinie ... to będzie horror na szczęście pracuje zdalnie z domu ale ludziom się ciepło zrobi :)

    • 7 0

  • Tylko obwodnica Witomina pomoże

    Remont Chwarznienskiej to bezmyślny pomysł.Pan prezydent nawciskał dzielnic z jedna sięga dojazdowa a teraz my mieszkancy Witomina za to cierpimy.Ruch i korki są nie do zniesienia!!!!

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane