- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (244 opinie)
- 2 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (78 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (336 opinii)
- 4 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (358 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (55 opinii)
- 6 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (123 opinie)
Chwarznieńska: remont potrzebny, ale budzi obawy
Nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia remontu ul. Chwarznieńskiej na Witominie, ale inwestycja, choć potrzebna, budzi niepokój wśród mieszkańców. Obawiają się zablokowania dzielnicy i zniszczeń, gdy cały ruch zostanie skierowany na niedawno remontowaną ul. Hodowlaną.
Złożone oferty:
- Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 53,9 mln zł,
- Firma Kruszywo sp. z o.o. - 66,6 mln zł.
Oferta MTM mieści się w planowanym budżecie, ale decyzja o jej przyjęciu jeszcze nie zapadła. Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni wciąż analizuje obie oferty.
Jeśli wykonawca zostanie wybrany, prace ruszą w tym roku, a zakończą się w roku 2024.
Przebudowa ul. Chwarznieńskiej, zakres prac:
- budowa ulicy Chwarznieńskiej od ulicy Małokackiej do ulicy Słonecznej,
- przebudowa ulicy Sosnowej,
- budowa skrzyżowania Chwarznieńska/Rolnicza/Małokokacka/Wielkokacka,
- budowa drogi rowerowej w ulicy Chwarznieńskiej oraz odcinka drogi rowerowej w ulicy Rolniczej,
- budowa odcinka ulicy Promiennej do ul. Słonecznej wraz ze skrzyżowaniem,
- budowa odcinka ulicy Hodowlanej (od wyniesionego skrzyżowania z ulicą Słoneczną do ulicy Chwarznieńskiej),
- budowa i przebudowa infrastruktury technicznej oraz usunięcie kolizji,
- budowa małej architektury - ławki, kosze, przysiadaki, stojaki na rowery oraz nasadzenie zieleni.
MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł?
Remont zakorkuje Witomino?
Równolegle do wyboru wykonawcy toczy się dyskusja na temat organizacji ruchu podczas remontu. Mieszkańcy obawiają się zakorkowania dzielnicy, gdy robotnicy wejdą na ul. Chwarznieńską - najważniejszą arterię Witomina.
Wielu obawia się, że przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną zablokuje dzielnicę. To bowiem jedyna alternatywa w momencie rozpoczęcia prac.
O tym, że może być trudno mówią też radni z PiS.
- Nie ma zapowiadanej obwodnicy Witomina, więc nie będzie możliwości odciążenia komunikacyjnego dzielnicy. Przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną może spowodować gigantyczne korki. Nie wiemy, jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna mieszkańców Witomina - mówi Paweł Stolarczyk, który zorganizował konferencję prasową w tej sprawie.
I przypomina, że miasto wcześniej miało inne plany dotyczące przebudowy Chwarznieńskiej.
Przed laty była inna wizja przebudowy Chwarznieńskiej
Przypomnijmy, że chodziło o remont Chwarznieńskiej, ale w innym od obecnego zakresie. Spółka MTM złożyła wówczas ofertę na 79 mln zł , a Strabag na 103 mln zł.
Gdynia chciała przeznaczyć na realizację tej inwestycji 69 mln zł, a więc 10 mln zł mniej, od tańszej oferty.
- Koncepcja nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji, jednakże kwoty oferentów w przetargu okazały się wyższe niż środki zarezerwowane na to zadanie - mówił wówczas Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, przyznając jednocześnie, że gdyby oferta była tańsza, doszłoby do realizacji.
Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej
Projekt trafił do szuflady, a w międzyczasie udało się wyremontować sąsiednią ul. Hodowlaną. Inwestycja, w ramach której powstał także zbiornik retencyjny, w zdecydowanej większości była finansowana ze środków Unii Europejskiej.
Zbiornik retencyjny upiększył Witomino
Remont Hodowlanej i Chwarznieńskiej z dofinansowaniem
Gdynia, by wykorzystać dofinansowanie, musiała przebudować Hodowlaną przed remontem ul. Chwarznieńskiej. Zwiększony ruch, który pojawi się na wyremontowanej na ulicy, nie martwi jednak radnych Samorządności.
- Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej została poprzedzona przebudową ul. Hodowlanej, co pozwala na wyznaczenie objazdu na czas prac na jej najbardziej newralgicznym fragmencie. Inwestycja o wartości powyżej 50 mln, a dodatkowo tak kompleksowa w centralnej części dzielnicy, to wielkie wyzwanie, które w okresie prac będzie powodowało lokalne utrudnienia. Zmiana, która nastąpi na Witominie będzie wpływała na życie mieszkańców przez wiele lat! - zaznacza Jakub Ubych, przewodniczący rady miasta.
Warto zaznaczyć, że planowany remont ul. Chwarznieńskiej też prawdopodobnie nie byłby możliwy, gdyby nie środki zewnętrzne - tym razem z rządowego programu Polski Ład.
Obwodnica Witomina: co z inwestycją?
Większość mieszkańców Witomina i zachodnich dzielnic Gdyni czeka i podkreśla, że zmiany na lepsze przyjdą dopiero po wybudowaniu obwodnicy Witomina, która powinna być realizowana w pierwszej kolejności.
Sęk w tym, że inwestycja wciąż jest tylko w planach, choć jest już uzgodniona dokumentacja branżowa. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową. Pół roku temu usłyszeliśmy w magistracie, że nie ma ostatecznej decyzji w sprawie uzgodnień środowiskowych z powodu odwołania.
W 2019 r., gdy ogłaszano początek inwestycji, władze Gdyni zakładały, że na obwodnicę Witomina potrzeba 70 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje trzeci etap parku Centralnego z podziemnym parkingiem na 270 miejsc.
Według zapowiedzi z początku budowy parku Centralnego ta część miała kosztować 20 mln zł. Bardzo prawdopodobne jest więc, że także za obwodnicę Witomina trzeba będzie zapłacić dużo więcej, niż szacowano początkowo.
Pozostaje też pytanie, czy ta inwestycja otrzyma zewnętrzne dofinansowanie. Według gdyńskich urzędników prace mają potrwać 1,5 roku.
Obwodnica Witomina: plany, terminy, daty
Obwodnica Witomina: plany, terminy, daty
Miejsca
Opinie (193) 8 zablokowanych
-
2023-01-03 19:15
"Lokalne utrudnienia"
Nie lokalne. Zakorkowane Witomino to zakorkowane Karwiny, Chylonia i Centrum. Poza tym rykoszetem dostanie wszystko co po drodze i nawet Sopot. A to już nie są "lokalne" utrudnienia.
- 8 0
-
2023-01-03 20:26
Wreszcie!
- 0 0
-
2023-01-03 20:44
Najpierw budowa obwodnicy Witomina potem remont Chwarznieńskiej...
Taka kolejność jest logiczna,co z tego ze będzie ładna ulica jak dalej zakorkowana i problem pozostaje.
- 5 0
-
2023-01-03 22:09
Dwa tygodnie temu UM Gdynia podpisal umowe na przebudowe Chwarznienskiej
Dotyczy innej części tej ulicy w dzielnicy Chwarzno Wiczlino. Czas na wykonanie tej inwestycji to 34 tygodnie, już teraz tylko 32 tygodnie, wykonawca to MTM. Czy tam już coś dzieje się ???
- 2 0
-
2023-01-04 08:02
Chwarznieńska musi być wyremontowana
Nikt by się nie martwił problemem paraliżu, gdyby zaczęto od obwodnicy Witomina. Miasto zaczyna od końca.
- 1 0
-
2023-01-04 08:04
Każdy wiedział gdzie kupuje mieszkanie.
Chwarznieńska nie jest z gumy!!
To może dla wygody nam domy wyburzą?!!
Aby zrobić z niej ,, autostradę ':((- 1 0
-
2023-01-04 10:18
Koszmarna blokada dojazdu na Chwarzno i Wiczlino
Przez pół dnia przejazd przez Witomino będzie koszmarem. Najpierw należy zrealizować NOWY odcinek przez TPK a dopiero potem remontować Chwarznieńska. W przeciwnym razie będzie jak na Wielkopolskiej, czyli totalna blokada przez większość dnia. Zbyt wiele samochodów jeździ codziennie na Chwarzno, Sokółke i Wiczlino by proponowany objazd zadziałał. Zamiast robić półśrodki w postaci plastra proponowanego należy raz a dobrze zmienić organizację ruchu poprzez zbudowanie nowej drogi objeżdżającej całe Witomino
- 2 0
-
2023-01-04 15:49
Tylko TUNEL pod jezdnią...
Tunel pod jezdnią bez blokowania ruchu. Wykopuje się ziemię pod betonowe ściany, potem wybiera ziemię i tunel jest . Do Redłowa, żeby była jasność.
- 0 0
-
2023-01-11 11:58
Podjazd z Wielkokackiej w Hodowlaną? Katastrofa
Ciekawe czy ktoś z decydentów pomyślał ile będzie codziennie stłuczek w korku na podjeździe z Wielkokackiej w Hodowlaną?
A co będzie jak spadnie śnieg? Nikt o zdrowych zmysłach wtedy tamtędy nie jeździ...- 0 0
-
2023-04-05 08:27
Trzeba to zrobić i tyle . Trudno jakoś się przemęczymy! Sam mieszkam na Witominie i jeżdżę autem . Jednak jak będzie trzeba to przesiądę się do komunikacji miejskiej . Poza tym zawsze komuś coś nie będzie pasowało więc do roboty!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.