• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska: remont potrzebny, ale budzi obawy

Patryk Szczerba
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (193)
Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną. Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną.

Nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia remontu ul. ChwarznieńskiejMapka na Witominie, ale inwestycja, choć potrzebna, budzi niepokój wśród mieszkańców. Obawiają się zablokowania dzielnicy i zniszczeń, gdy cały ruch zostanie skierowany na niedawno remontowaną ul. HodowlanąMapka.



Przypomnijmy, że koperty z ofertami na remont Chwarznieńskiej otwarto na początku grudnia. Gdynia zaplanowała na kolejny etap przebudowy tej ulicy nieco ponad 62 mln zł brutto.

Złożone oferty:

  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 53,9 mln zł,
  • Firma Kruszywo sp. z o.o. - 66,6 mln zł.


Oferta MTM mieści się w planowanym budżecie, ale decyzja o jej przyjęciu jeszcze nie zapadła. Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni wciąż analizuje obie oferty.

Jeśli wykonawca zostanie wybrany, prace ruszą w tym roku, a zakończą się w roku 2024.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej, zakres prac:

  • budowa ulicy Chwarznieńskiej od ulicy MałokackiejMapka do ulicy SłonecznejMapka,
  • przebudowa ulicy SosnowejMapka,
  • budowa skrzyżowania Chwarznieńska/Rolnicza/Małokokacka/WielkokackaMapka,
  • budowa drogi rowerowej w ulicy Chwarznieńskiej oraz odcinka drogi rowerowej w ulicy RolniczejMapka,
  • budowa odcinka ulicy Promiennej do ul. Słonecznej wraz ze skrzyżowaniem,
  • budowa odcinka ulicy HodowlanejMapka (od wyniesionego skrzyżowania z ulicą Słoneczną do ulicy Chwarznieńskiej),
  • budowa i przebudowa infrastruktury technicznej oraz usunięcie kolizji,
  • budowa małej architektury - ławki, kosze, przysiadaki, stojaki na rowery oraz nasadzenie zieleni.


MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł? MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł?

Remont zakorkuje Witomino?



Równolegle do wyboru wykonawcy toczy się dyskusja na temat organizacji ruchu podczas remontu. Mieszkańcy obawiają się zakorkowania dzielnicy, gdy robotnicy wejdą na ul. Chwarznieńską - najważniejszą arterię Witomina.

Wielu obawia się, że przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną zablokuje dzielnicę. To bowiem jedyna alternatywa w momencie rozpoczęcia prac.

O tym, że może być trudno mówią też radni z PiS.

- Nie ma zapowiadanej obwodnicy Witomina, więc nie będzie możliwości odciążenia komunikacyjnego dzielnicy. Przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną może spowodować gigantyczne korki. Nie wiemy, jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna mieszkańców Witomina - mówi Paweł Stolarczyk, który zorganizował konferencję prasową w tej sprawie.
I przypomina, że miasto wcześniej miało inne plany dotyczące przebudowy Chwarznieńskiej.

Przed laty była inna wizja przebudowy Chwarznieńskiej



Przypomnijmy, że chodziło o remont Chwarznieńskiej, ale w innym od obecnego zakresie. Spółka MTM złożyła wówczas ofertę na 79 mln zł , a Strabag na 103 mln zł.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację tej inwestycji 69 mln zł, a więc 10 mln zł mniej, od tańszej oferty.

- Koncepcja nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji, jednakże kwoty oferentów w przetargu okazały się wyższe niż środki zarezerwowane na to zadanie - mówił wówczas Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, przyznając jednocześnie, że gdyby oferta była tańsza, doszłoby do realizacji.
Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej

Projekt trafił do szuflady, a w międzyczasie udało się wyremontować sąsiednią ul. Hodowlaną. Inwestycja, w ramach której powstał także zbiornik retencyjny, w zdecydowanej większości była finansowana ze środków Unii Europejskiej.

Zbiornik retencyjny upiększył Witomino Zbiornik retencyjny upiększył Witomino

Remont Hodowlanej i Chwarznieńskiej z dofinansowaniem



Gdynia, by wykorzystać dofinansowanie, musiała przebudować Hodowlaną przed remontem ul. Chwarznieńskiej. Zwiększony ruch, który pojawi się na wyremontowanej na ulicy, nie martwi jednak radnych Samorządności.

- Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej została poprzedzona przebudową ul. Hodowlanej, co pozwala na wyznaczenie objazdu na czas prac na jej najbardziej newralgicznym fragmencie. Inwestycja o wartości powyżej 50 mln, a dodatkowo tak kompleksowa w centralnej części dzielnicy, to wielkie wyzwanie, które w okresie prac będzie powodowało lokalne utrudnienia. Zmiana, która nastąpi na Witominie będzie wpływała na życie mieszkańców przez wiele lat! - zaznacza Jakub Ubych, przewodniczący rady miasta.
Warto zaznaczyć, że planowany remont ul. Chwarznieńskiej też prawdopodobnie nie byłby możliwy, gdyby nie środki zewnętrzne - tym razem z rządowego programu Polski Ład.

Obwodnica Witomina: co z inwestycją?



Większość mieszkańców Witomina i zachodnich dzielnic Gdyni czeka i podkreśla, że zmiany na lepsze przyjdą dopiero po wybudowaniu obwodnicy Witomina, która powinna być realizowana w pierwszej kolejności.

Sęk w tym, że inwestycja wciąż jest tylko w planach, choć jest już uzgodniona dokumentacja branżowa. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową. Pół roku temu usłyszeliśmy w magistracie, że nie ma ostatecznej decyzji w sprawie uzgodnień środowiskowych z powodu odwołania.

W 2019 r., gdy ogłaszano początek inwestycji, władze Gdyni zakładały, że na obwodnicę Witomina potrzeba 70 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje trzeci etap parku Centralnego z podziemnym parkingiem na 270 miejsc.

Według zapowiedzi z początku budowy parku Centralnego ta część miała kosztować 20 mln zł. Bardzo prawdopodobne jest więc, że także za obwodnicę Witomina trzeba będzie zapłacić dużo więcej, niż szacowano początkowo.

Pozostaje też pytanie, czy ta inwestycja otrzyma zewnętrzne dofinansowanie. Według gdyńskich urzędników prace mają potrwać 1,5 roku.

Obwodnica Witomina: plany, terminy, daty



Miejsca

Opinie (193) 8 zablokowanych

  • Oszustwo (4)

    A dlaczego tak skrzętnie we wszystkich tekstach omija się fakt likwidacji miejsc parkingowych wzdłuż Chwarznieńskiej? Ławeczki, nasadzenia, przysiady ...na plaster to w tym ciągu komunikacyjnym. Efektem bedą rozjeżdżone trawniki i każdy skrawek wolnego miejsca.
    Mieszkańcy nie bedą parkować "pod Rivierą"...
    Nie wiem, kto zatwierdza te plany, ale na pewno nie jest to osoba, ktora ma na myśli dobro i komfort mieszkańców.

    • 18 0

    • Łucyk ...z Wiczlina. On nie konsultuje niczego z szarakami.

      • 1 0

    • ale ile stojaków nowych będzie, ile pseudo-ławek i zielonych elementów, którę będą niszczały w oczach jak te z hodowlanej

      a słupki ograniczające parkowanie to chyba już tradycja .... jedynie garstka spod znaku dwóch pedałów będzie się cieszyć jak to jest proekologicznie, choć też nie długo...

      • 1 1

    • a to byly miejsca parkingowe mieszkaców? chyba nie (1)

      wiesz, ze z autkiem nie dostajesz darmowego przydzialu miejsca pod swoim domem. Kup sobie

      • 0 4

      • Ty sobie kup DDR.

        • 2 0

  • Mam Trzy Maszyny

    nie ogarnia inwestycji na ul. Chwaszczyńskiej, gdzie jest totalny bezład organizacyjny. Bałagan od ul. Górniczej po Racławicką/Parkową i ul. Strzelców. Za mizerne postępy Gmina daje im kolejną inwestycję do realizacji. Współczuję mieszkańcom Witomina.

    • 9 0

  • Jak nic mtm MUSI mieć przecieki co do wartości zamówienia

    Bo to noe przypadek, ze tylko oni wygrywają wszystkie przetargi w Gdyni a potem nie mając mocy przerobową h przeciągają te remonty latami - patrz Chwaszczynska - dramat!!!! CBA powinno wejść do UM

    • 7 0

  • Głosujcie dalej na samorządność

    Miasto w długach dziurach i ruinie - a gdansk pięknieje - przykro mi to pisać! Samorządność won!

    • 13 1

  • Jedyne słuszne i logiczne wyjscie (2)

    z tej patowej sytuacji to: najpierw jedna nitka obwodnicy, potem remont Chwarznienskiej i na koniec jak już będzie kasa, druga nitka obwodnicy. Każde inne rozwiązanie to szczyt bezmyślności i głupota!

    • 8 0

    • nikt nie powzoli budowac Owodnicy Witomina, a do tego kasy ni ma.. (1)

      • 0 1

      • Dlatego na razie kasę na remont należy przeznaczyć na jedna nitkę obwodnicy aby stworzyć alternatywę dla Chwarznienskiej

        • 0 0

  • MTM

    Firma MTM czyli "Mamy Trzy Maszyny" niech najpierw dokończy Chwasczyńską i Wielkopolską. Są daleko w polu.

    • 10 1

  • Szkoda (1)

    że miasto nie może się postarać i w końcu doinwestować ten dom Za Falochronem ostatnio tam były przepychanki.
    W 21 wieku dopiero są drobne remonty na oddziale rehabilitacji a to ma służyć mieszkańcom coraz starszym i schorowanym.
    Cały dół tam zatrzymał się w latach 90 tych jakby to było na wsi a nie w mieście które tak się szczyci nie wiadomo czym.
    Sponsorujemy durną Arkę klub który ci nie pomoże ani nie uleczy różne durne festyny tyle kasy utopione w błoto z braku sensownej gospodarności włodarzy i całego tego cyrkowego zaplecza.

    • 8 0

    • Emeryci są Szczurkowi potrzebni tylko do lansu

      Jak spełnienie marzenia o "kawie z Prezydentem" w DPS.
      Z tym że to mogło być marzenie dyrekcji a nie pensjonariuszy.
      Dyrekcji mianowanej przez Szczurka.

      • 0 0

  • Miala byc obwodnica Witomina ale "sie nie da"

    • 8 0

  • Zakładam blokadę na tą inwestycję

    Straciłem dwa lata w korkach Karwiny/Wielki Kack, do tego blokady bo biegacze, blokady bo kolarze, blokady bo zlot patusów na stadionie itp. Nie mam już siły marnować sobie życia stojąc w korkach. Zachęcam Wszystkich do stawienia grupowego oporu przeciw wymysłom i chorym obietnicom. Panie Prezydencie Szczurek Gdynia należy do mieszkańców, a nie do Alterart (Opener), czy innych Ironmenów.

    • 9 1

  • Miliony juz poszły do kosza

    Urzędnicy już wydali majątek na plany, które poszły do kosza, cały czas pod wodzą p.Szczurka. Ważniejsza jest obwodnica Witomina niż Chwarznieńska, bo cały ruch na obwodnicę Trójmiasta i do osiedli Gdynia Zachód idzie przez Chwarznieńską , paraliż dróg będzie niewyobrażalny.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane