• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • Wójt Gminy Kolbudy blokuje budowę (3)

    Przecież budowę obwodnicy metropolitalnej blokuje tylko i wyłącznie wójt gminy Kolbudy. Z obwodnicą południową Gdańska też tylko on robił problemy. Lepiej zróbcie wywiad z wójtem niech powie w czym ma problem.

    • 14 2

    • Blokuje Patoka i jego pseudo ekolodzy (1)

      Wszystko chodzi o pieniądze . Wójt sam powiedział ze tak nie moze być ze paru mieszkańców terroryzuje inwestycje bo maja w tym swój własny interes a inni ich nie obchodzą

      • 2 1

      • I dlatego zaskarżył decyzję środowiskową do WSA. Brawo za logikę.

        • 1 0

    • polecam strionę stowarzyszenia gmina nasz dom. Wójt obłowił się w tereny I teraz mógłby mniej zarobić przy odsprzedaży działek. Oczywiście właścicielem działek jest zięć/syn/córka/żona etc a w "rzetelnym" sprawozdaniu majątkowym wójt jest biedniutki I pracuje prawie charytatywnie

      • 7 1

  • Jak zawsze fascynują mnie głosy przeciwników rozwoju sieci dróg.
    Samochód daje super możliwości przemieszczania się, ale widać iż wielu woli nie ruszać się z domu i chce jak najbardziej utrudnić życie innym kontestując budowę dogodnych dróg.

    Pytanie, czy to lewacka ideologia, czy tylko brak środków na zakup własnego samochodu?

    • 4 3

  • I bardzo dobrze. Są inne miasta w Polsce które są zaniedbane (1)

    Przez ostatnie 8 lat za rządów PO Trójmiasto żyło jak paczki w maśle. Cały czas inwestycje gdzie na przykład Kraków który jest dużo bardziej znanym i wymagającym miastem nie ma w ogóle bezpośredniego połączenia ze Stolica. Już dawno jako najważniejsze miasto w Polsce autostradowe połączenie powinno być. To samo obwodnica od lat taka powinna być zbudowana!! Tymczasem Trójmiasto zwłaszcza Gdańsk dostawał kasę na inwestycje. Zreszta Kraków nie jest jedynym polskim miastem zaniedbywanym przez PO.
    Skoro są miasta w Polsce które maja dużo zaniedbań to tam przede wszystkim trzeba lokować inwestycje. A nie upiększać już istniejących w Teojmeiscie. Bo mieszkańcy Gdańska maja taki kaprys. Przykład kolei metropolitarnej. SKM już była. Mam dla was chociaż was lubię na nawet kupiłem dom w Gdańsku! Ze o nowych inwestycjach możecie zapomnieć. Dopóki PiS jest przy wlazdzy i dobrze. Bo tępi chore układy zwłaszcza w sadownictwie patrz adwokaci, prawnicy, notariusze wszyscy kombinatorzy.
    Dlatego mam nadzieje ze PiS będzie długo przy władzy. Chyba nie powinnio was to dziwić ze nie dostaniecie kasy. Skoro przez tyle lat i obecnie wylewacie na PIS wiadro pomyj. Gdy ktoś mi pluje w twarz i obraza. Nie zapraszam do na obiad, do drogiej restauracji nie udaje ze nie widzę. Tylko leje w pysk i łamie kości.

    • 3 18

    • My już jesteśmy w normalnych krajach i zastanawiamy się, z czego sfinansujecie te inwestycje w innych miastach, skoro nie z naszych podatków :D
      Powodzenia!

      • 2 1

  • no i dobrze (5)

    ludzie zastanowcie sie spokojnie to nie chodzi jaki rzad jest teraz u wladzy tylko o grupe cwanakiow ktora miala sie na tych kontraktach oblowic...sa lepsze i tansze rozwiazania zakorkowanej obwodnicy trojmiejskiej ale nawet nie bylu rozwazane... akurat interesuje sie toche sprawa OM bo mnie to tez dotyczy jako ze jej ustalony przebeig bedzie w niedalekiej odleglosci od mojego domu... malo kto juz pamieta te wszystkie warianty narysowane przez firemke bodajze z Poznanai ktory rysowali na podstawie google maps bo nawet nie byli na wizji lokalnej aby je zweryfikowac...ponadto nikt nie byl w stasnie nawet wstepnie oszacowac kosztow OM wiec nie wiem skad autor tekstu podaje takie sumy.. malo kto wie ze bylo rowniez (nie wiem jak jest w obcenj chwili) zrobic oplaty na obwodnicy do obwodnicy... zastanowcie sie na spokojinie ... jestem za budowaniem nowych drog na pomorzy ale nie kosztem lasow, ludzkich siedziby na podstawie wydumanych na predce pomyslow tylko po to abu kots sie znowu nie uczciwie wzbogacil bez wzgledu na konsekwencje...

    • 16 10

    • (1)

      Największy problem bo OM będzie koło Twojej posesji.

      Jeśli Trójmiasto ma się rozwijać to budowa OM jest koniecznością. Obecna Obwodnica nie wystarczy, a otwarcie Trasy Kaszubskiej skutecznie ją zatka. Choc i dziś przez wiele godzin obwodnica już stoi.

      • 7 2

      • jaką koniecznością?Jaki poj..b ustalił taki przebieg tej drogi?Bo jest on tak bezsensowny że można podważać kompetencje idioty który tak to wymyślił.Dokąd ma prowadzić ta droga i komu służyć?

        • 0 1

    • o, ziomal Patoki I Grombali się odezwał, bo to ich włościa stykałyby się z OM I za działki budowlane mniej w przyszłości by zgarnęli. Nachapali sie popgreowskich hektarów, obłowili siedząc przy korycie, a teraz po sądach latają I budowę blokują.

      • 4 0

    • Czyli zaskarżyłeś decyzję do sądu. Klasyczne podejście - więcej dróg, ale nie pod moim oknem.

      • 3 0

    • teksty na portalu niestety cechuje coraz niższą wiarygodność

      w większości to felietony i rozważania autora, a nie dogłębnie i obiektywnie zbadane fakty. Może przy recenzji kiełbasy z grilla nie ma to znaczenia, ale jak już się "redaktorzy" biorą za politykę albo prawo, to trzeba to czytać naprawdę z dużym dystansem...

      • 2 3

  • pytanie po co ma być budowana ta droga?

    • 2 3

  • Oby nic

    Są setki dróg bardziej potrzebnych niż ten durny wymysł gdańskiej GDDKiA

    • 4 7

  • Przecież to oczywista oczywistość za tych rządów nie będzie żadnej OM! (4)

    • 111 49

    • Precz z fatalną Obwodnicą!

      Obwodnica nas zabije, zabije całe Kaszuby i dobije trójmiasto suburbanizacją

      • 4 12

    • a przez 8 lat rządów PO to ile tej Obwodnicy metropolitalnej niby powstało? (1)

      ważniejszy jest OPAT. Trojmiasto to nie tylko Gdańsk...

      • 13 11

      • i bardzo dobrze że nie powstało bo to pieniądze wyrzucone w błoto!

        • 6 10

    • nie ma OM bo poprzedni rząd przez 7 lat kiwnął palcem w tym kierunku

      trudno oczekiwać, że ten przez niecałe 2 zrobi porządek ze wszystkim na raz

      • 15 17

  • Co to znaczy utknęła w sądzie (3)

    niech sie te pasibrzuchy wezmą w koncu do roboty. Uprzywilejowana kasta leniwych komuchów.

    • 21 5

    • Kasta rządzi i nie przemęcza się.

      • 4 0

    • A Ty skad się urwałeś?

      Moja sprawa wniesiona do sądu cywilnego dwa lata temu jeszcze nie doczekała się pierwszej rozprawy, nawet żadnego orientacyjnego terminu nie wyznaczyli.

      • 2 0

    • Tuzom z NSA nic nie zrobisz. Uważają się za lepszych od innych. To rzeczywiście oni stanowią prawo.

      • 1 0

  • trzeci pas na obwodnicy by sie zdał! (2)

    może w końcu trzeci pas!!!

    • 20 5

    • Żeby zbudować trzeci pas należy zająć jeden obecny....

      • 5 0

    • Też uważam że to bardziej sensowne, i tak każdy będzie skracal drogę przez starą obwodnicę do a1 a nawet do Elbląga

      • 3 1

  • (1)

    Wydaje mi sie ze obecna sytuacja, gdy sprawa utknela w sadzie z powodu roszczen kilku osob (co jest przeciez kuriozalne), jest bardzo korzystna dla rzadu, ktoremu brakuje pieniedzy na wszystkie inwestycje drogowe. To swietna wymowka. Dlatego obawiam sie ze nikomu nie bedzie zalezalo aby sad wogole zajmowal sie ta sprawa.

    • 6 0

    • Na pewno panu Patoce on juz zaciera rączki ile to kasy przytuli zaraz

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane