• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu. Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu.

Uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej miało wywołać rewolucję komunikacyjną na górnym tarasie, ale póki co wygląda to raczej na kosmetyczne zmiany. Jakie? Tego urzędnicy nie potrafią powiedzieć, bo wciąż nie wiadomo, jak będą kursować pociągi na nowej linii.



Czy będziesz korzystał(a) z PKM, podróżując w ramach jednego miasta?

Poniedziałkowe wspólne posiedzenie komisji Zagospodarowania Przestrzennego oraz Polityki Gospodarczej i Morskiej Rady Miasta poświęcono w głównej mierze Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawa ta pojawiła się nieprzypadkowo, bowiem od kilku tygodni mieszkańcy Osowej protestują przeciwko likwidacji linii 210.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Ale brak zapowiedzi zmian to też efekt braku rozkładów jazdy dla pociągów. Wciąż nie wiadomo, kto będzie przewoźnikiem na nowej linii, ile będzie kosztowała jej eksploatacja, a tym samym bilety.

- My nawet nie wiemy, czy pociągi będą jeździły od godz. 4 czy od godz. 7 rano. Nie wiemy, czy do Osowej pociąg dojedzie co 15 minut czy co godzinę. W tej sytuacji nie mamy jak dyskutować o zmianach - rozkłada ręce Zomkowski.

Czytaj także: Marszałek Struk: na lotnisko cztery składy na godzinę, do Gdyni dwa

Z tego samego powodu mówienie o planach całkowitej likwidacji linii 210 jest, zdaniem gdańskich urzędników odpowiedzialnych za komunikację, całkowicie bezzasadne.

Natomiast niemal pewne jest, że zmiany dotkną linie autobusowe w obrębie powstającej trasy na osiedle Morena, ale i w tym przypadku nie ma jeszcze decyzji np. o skróceniu przebiegającej tędy linii 210 (lub utworzenia innej, nowej linii z Osowej) do nowej trasy tramwajowej.

- Od 1 września do 12 grudnia, zgodnie z przepisami, ruch na trasie PKM będzie można prowadzić jedynie na rozkładzie tymczasowym [nieustalonym, bo nie ma jeszcze przewoźnika - dop. red.] Nam zależy, by od początku była jak największa częstotliwość pociągów, aby przyzwyczaić mieszkańców do kolei i w ciągu 2-3 lat przewozić 6-10 mln pasażerów rocznie - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Utrzymanie całej linii PKM, w tym spłata kredytów zaciągniętych na jej budowę, będzie kosztowało ok. 21 mln zł rocznie, nie uwzględniając jeszcze w tych obliczeniach zwiększenia dofinansowania ze środków unijnych.

Ta kwota nie uwzględnia także kosztów kursowania pociągów - zapewnienia im paliwa, obsługi technicznej i wreszcie tego, jaką część wydatków pokryją wpływy z biletów.

Ponieważ Pomorska Kolej Metropolitalna powstaje za pieniądze samorządu wojewódzkiego, Gdańsk nie ma dużego wpływu na cenę biletu na PKM.

- Nie będziemy bezpośrednio finansowali funkcjonowania PKM, bo nie możemy tego robić ze względów prawnych. Weźmiemy natomiast udział w integracji biletowej, ale możemy jedynie namawiać, przekonywać do pewnych rozwiązań - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk natomiast w znaczny sposób finansuje infrastrukturę wokół przystanków - tworząc węzły przesiadkowe oraz parkingi typu Park&Ride, co pochłonie ok. 36,4 mln zł. Do tego należy też doliczyć wspomniany już tramwaj przez Morenę do PKM Brętowo.

Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej. Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej.
Obecnie szacuje się, że prace na budowie PKM zostały wykonane w 85 proc. i uruchomienie linii 1 września jest niezagrożone. Wraz z początkiem roku szkolnego pociągi mają dojeżdżać co najmniej z Wrzeszcza do przystanku w Osowej zobacz na mapie Gdańska, choć na początku gotowy będzie tam tylko jeden z dwóch peronów.

Mimo zwiększenia dofinansowania do budowy PKM ze środków unijnych, nie ma szans na budowę dodatkowego przystanku w rejonie ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska. To na razie odległa przyszłość, choć uwzględniana już w dokumentach planistycznych.

- Przystanek Osowa Północ/Kielnieńska jest bardzo odległym i kosztownym projektem. I nie chodzi tutaj o sam koszt realizacji infrastruktury, ale przede wszystkim wykupu nieruchomości [wokół planowanego przystanku są wyłącznie grunty prywatne - dop. red.]. W tym przypadku wykup gruntów stanowi nawet do 30 proc. wartości nakładów finansowych na ten przystanek - wyjaśnia Bojanowski.

Do tematu tego przystanku miasto planuje wrócić dopiero w momencie rozpoczęcia budowy Obwodnicy Metropolitalnej oraz tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Wówczas, przy w pełni ukształtowanym już układzie drogowym, będzie można precyzyjnie zaprojektować ten przystanek wraz z niezbędną infrastrukturą.

Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny. Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny.
Zdecydowanie mniej odległa wydaje się natomiast kwestia poprawy dojścia do przystanku PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska. Miasto wprawdzie realizuje dojazd do niego nowymi ulicami, ale dla mieszkańców ul. Myśliwskiej krótsza droga wiedzie wydeptaną ścieżką wzdłuż Stawu Wróbla zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy prowadzą rozmowy z deweloperem, który jest właścicielem gruntów wokół zbiornika, jak i samego zbiornika, ale - jak twierdzą - "nie są to rozmowy łatwe". Chodzi o kwestie finansowe - deweloper jest gotów oddać grunt, ale miasto ma z własnych środków wykonać na nim infrastrukturę. Urzędnicy chcą przekonać dewelopera do częściowej partycypacji finansowej, bo to m.in. mieszkańcy jego osiedli będą korzystali z tego dojścia do przystanku kolejowego.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • Nie wierze, ze urzedasy "nic nie wiedza". Wiedza, ale nie powiedza. Bo zapewne wszystko jest na odwal, bilet drogi, dobre polaczenia autobusowe skasowane itd.

    • 7 0

  • Czy ta GKM pojedzie w tym roku tez do Gdyni??

    • 2 0

  • patologia (10)

    na calym swiecie systemy kolei miejskiej funkcjonuja w bardzo zaawansowanych i dobrze zaprojektowanych systemach, czemu w trojmiescie wymysla sie koło od nowa? jak to nie jest to kolej miejska, to po cholere tyle przystankow? lepiej ludzi wcisnąć do autobusów żeby sie kisili w korkach niż puścić ich torami, sprawniej i szybciej? nie da sie wykorzystać pkm jak metro? oczywiscie ze sie da tylko że zarządzają tym nieporadne patałachy

    • 148 5

    • (2)

      "My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region."

      Ciekawe, czy w uzasadnieniu realizacji projektu potraktowano tą linię tak samo. Jeżeli nie - dlaczego jeden z czołowych miejskich urzędników tego nie wie?

      • 7 2

      • nie ma obslugiwac pasazerow wewnatrz miasta?!

        Co za bzdury gada.
        Przeciez to kolej "metropolitalna" czyli jak najbardziej wewnatrz metropolii jezdzi...

        • 7 1

      • O, następny kwiatek"
        "Nie będziemy bezpośrednio finansowali funkcjonowania PKM, bo nie możemy tego robić ze względów prawnych. Weźmiemy natomiast udział w integracji biletowej, ale możemy jedynie namawiać, przekonywać do pewnych rozwiązań - przyznaje Andrzej Bojanowski"

        Czyli drugi Pan nie zna ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który wprost definiuje przejazdy Gdańsk - Osowa - Gdynia jako miejskie, które powinno finansować miasto, a nie województwo. No, ale skoro Struk woli sępić kasę na kolej w Brusach i Czersku i rzucać ją pod wieprze na linii do PGE Arena (też przewozy miejskie), to nic dziwnego, że woli zachęcać, niż wyskakiwać z kasy.

        Tak więc ciemny ludu kupujący co 4 lata budyń: władza ma was w d, integracji taryfowej mieć nie będziecie, i co wy nam możecie zrobić?

        • 8 1

    • Co tu się dziwić, że to urzędasów przerasta, skoro po prostu się do tego nie nadają? (1)

      Taki pan Świlski jest politologiem a zajmuje się infrastrukturą....

      • 14 0

      • Nie mów mi o tym lanserze

        Skoro nie widzi on problemu w tym, że trzeba się przesiadać w Gdańsku z SKM z Tczewa do SKM do Gdyni. "To dla pana problem"? Dla mnie samego nie, ale z wózkiem też mi się zdarza podróżować...

        • 7 0

    • pocholere to ty sie z choinki urwałas ? Urzedasy w Poslcy mysla jak utrudnic zycie mieszkańcom (1)

      jak wydac najwiecej kasy itp dlatego zaczynaja wszystko od d*py strony albo by było jak najgorzej by potem 100razy przerabiac ale to tez tylko pod prezją niezadowolonych wyborcó

      • 3 2

      • Nie przypisuj złośliwości tego, co można przypisać głupocie.

        • 2 0

    • taka jest cała Polska

      dlatego idzie tak powoli a przewałek jest tak dużo. Trzeba jak najszybciej sie organizowac. I patrzeć wyłącznie na efekty. Nie ma efektów, same przekręty - to do widzenia.

      • 14 0

    • Zgadzam sie. Tam gdzie trzeba wydac unijna kase to idzie gladko, a szczegolnie gladko jak chodzi o kase na promocje, gadzety itp. Ale jak trzeba ruszyc glowa to wychodza niekompetencje. Totalny chaos, przewoznik niewybrany, zarys rozkladu nieznany, balagan w taryfach...

      • 31 0

    • :)

      Jestem pod wrażeniem, szlora na prezyddenttta!

      • 13 2

  • Może mi ktoś wytłumaczyć czemu wszędzie w PKM tory idą wewnątrz przystanku przez co trzeba bylo wykonać dwie wiaty z 2 windami, (4)

    a nie jak w SKM jeden przystanek i tory po zewnętrznej stronie? Nie byłoby taniej wykonać takie przystanki?

    • 12 3

    • W sumie racja , jaja , (1)

      Jeno nasypy w dłuższej części musiąły być chyba szersze.

      • 0 0

      • szerokość chyba jednak ta sama lub lekko może szerzej. Ciekawe

        • 0 0

    • (1)

      Pewnie byłoby taniej. Ale nie o to chodzi by było taniej. Jak jest droższy projekt to jest drożej. A jak jest drożej to jest więcej kasy do przytulenia dla urzędników i różnych firemek zatrudnionych przy projekcie.

      • 8 2

      • Kłania sie "lekcja inwestowania"...

        • 2 1

  • Co zmieniła obwodniaca 3 maista budowana w latach 70/80-tych???

    Przecież do lat 90-tych praktycznie nic tam nie jeździło, tak więc po co wtedy to budowali???

    PS- dla młotków z IQ poniżej 70 pkt, tak to jest sarkazm

    • 6 2

  • super, będzie można wozić kartofle buraki i uwaga - SŁOIKI dla naszych autochtonów gdańskich tyrających na zmywaku w lądku (1)

    zdroju, by rajanairem albo innym przewoźnikiem ekspediować słoiczki do jukej.

    • 6 10

    • Co za szczecie, ze jest pigulka po. Wiecej takich wpadek mam nadzieje już nie bedzie. No z ta niestety trzeba już zyc. Matka pewnie sobie dalej w brode pluje co to na swiat wydala.

      • 3 0

  • Jak to - co się zmieni?? Miasto będzie rocznie doplacać 30mln zl do tej deficytowej inwestycji. (5)

    • 70 24

    • A wiesz, ile miasto doplaca do drog? (1)

      Ktore dodatkowo maja slaba przepustowosc i podroz nimi w godzinach szczytu trwa duzo dluzej niz podroz pociagiem.

      A wiesz ile naprawde placisz za swoj samochod? To nie tylko paliwo...

      Jesli miasto chce sie rozwijac MUSI stawiac na dobrze zorganizowany transport zbiorowy.

      • 12 4

      • Taaaaa. Kazdy tak gada a lata cale jezdzilam do pracy skm. Teraz od ok 3 lat samochodem (skm bardzo sporadycznie) i czas przejazdu mam praktycznie taki sam jak skm z ta roznice, ze nie marzne na peronach, nie jade w scisku, mam cisze, spokoj, czysto, milo i przyjemnie. A doliczajac już dla precyzji czas dojscia do skm z domu i z pracy to samochodem jestem jakies 15 min zarobiona. Trasa ok 20 km. W normalnych godzinach jak wszyscy. Z rana na 8:00 i wracam ok 17:00.

        • 4 0

    • proponuję przeczytać jeszcze raz artykuł (1)

      Tylko tym razem powoli, spokojnie to się dowiesz, że to samorząd województwa będzie dopłacał do inwestycji, a nie miasto...

      • 7 5

      • ,,samorząd województwa będzie dopłacał do inwestycji,a nie miasto,, .to jest tak,jeśli żyjesz , pracujesz I PŁACISZ PODATKI -to znaczy będzie to z TWOICH pieniędzy. pytam skąd *samorząd województwa* otrzymuje pieniądze.chyba nie z kosmosu...?

        • 17 7

    • jakbyś przeczytał artykuł, to byś wiedział, że miasto grosza nie dorzuci do PKM.

      • 14 6

  • Nadzieja w deweloperach. (1)

    Oby zaczęli budować tam gdzie jest dobra komunikacja a nie gdzie najtaniej jak np w śmierdziółkowie... wzdłóż pkmki będzie sporo terenów, ale pewnie ceny powalą chętnych...

    • 15 3

    • Budują, ale chciwe miasto bardzo drogo sprzedaje ziemię pod budowę nowych osiedli. To zaś sprawia, że ludzie wolą kupić mieszkanie w cenie 4500 zł/m2 gdzieś za miastem, bo nie stać ich na wydanie 7000 zł/m2 bliżej centrum.

      • 5 0

  • po co komu ta kolej ? (3)

    Pomysły urzędników zanim powstaną, należy się wyrzucac do kosza, a już nigdy nie powinny być realizowane. Najpierw wywala się wielką kasę na stadion, a następnie przez lata łoży się pieniądze podatników na jego utrzymanie; teraz pkm zanim ruszy już będzie wymagała dotacji. Głupota goni głupotę i będą zamykać budyniowe fanaberie, bo pojedzie tam trzech pasażerów, gdy wagonik pomieści 200.

    • 10 9

    • głupiś, tyle powiem (2)

      Każda kolej wymaga dotacji, a mimo to jest potrzebna. Wyobrażasz sobie przejazd samochodem z Gdańska do Gdyni, gdyby nie było SKMki? Ja nie.

      • 2 1

      • (1)

        Codziennie jeżdżę z Gd do Gdy i z powrotem, podobnie jak wielu kierowców i co z tego?

        • 4 3

        • ciekawe, jakbyś jeździł

          gdyby zaczęli jeździć tez ci, którzy wybierają jednak SKM...

          • 2 3

  • głuszek (2)

    Na pewno coś wymyśli

    • 36 7

    • (1)

      Przecież Głuszek i SKM nie mają z tym projektem nic wspólnego. Z siebie się śmiej a nie z SKM palancie

      • 5 3

      • Ale jak SKM wygra

        przetarg na usługi przewozowe to Głuszek bedzie mógł opowiadać swoje dyrdymały....palancie

        • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane