• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co widać przez mgłę? Fakty i mity o gdyńskim lotnisku

Michał Sielski
12 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 11:38 (12 lutego 2014)
Po zakończeniu trwających obecnie prac nad systemami nawigacyjnymi w Rębiechowie będzie można lądować przy podstawie chmur nawet na 30 metrze. Po zakończeniu trwających obecnie prac nad systemami nawigacyjnymi w Rębiechowie będzie można lądować przy podstawie chmur nawet na 30 metrze.

- Nad lotniskiem w Gdańsku często jest mgła, więc zapasowe lotnisko w Gdyni będzie jak znalazł - przekonują władze Gdyni po tym, jak nad projekt ucywilnienia lotniska Gdynia-Kosakowo nadciągnęły czarne chmury, bo Komisja Europejska nakazała zwrócić 91,7 mln zł niedozwolonej pomocy publicznej. Rozwiewamy mity nie tylko na temat meteorologicznych aspektów funkcjonowania obu portów lotniczych.



Fakt nr 1: Mgła w Rębiechowie jest częściej niż w Kosakowie. Wcale nie oznacza to jednak, że samoloty lecące do Gdańska zostałyby tam przekierowane.

Władze Gdyni chętnie podkreślają, że lotnisko w Kosakowie jest lepiej położone geograficznie niż lotnisko w Rębiechowie. Ukształtowanie terenu oraz bliskość morza sprawiają, że na gdyńskim lotnisku jest mniej zawirowań pogodowych, które mogą utrudniać wykonywanie operacji lotniczych.

"Ciekawe, że decyzja [Komisji Europejskiej - przyp. red.] została ogłoszona właśnie w dniu, w którym Rębiechowo jest zamknięte z powodu panujących tam warunków pogodowych, a na Babich Dołach można spokojnie lądować. Ale oczywiście są tacy, co cały czas twierdzą, że drugie lotnisko nam niepotrzebne, bo można przecież wylądować w Warszawie i dojechać do Trójmiasta autobusem." - ironizował we wtorek na Facebooku wiceprezydent Gdyni Michał Guć, sugerując tym samym, że samoloty zawrócone z Gdańska mogłyby wylądować na lotnisku Gdynia-Kosakowo.

Postanowiliśmy sprawdzić, ile w tym wpisie zawartości merytorycznej, a ile... nieznajomości faktów.

- Z powodu mgły odwołano u nas 114 z ponad 35 tys. operacji lotniczych, jakie miały miejsce na naszym lotnisku w 2013 roku. To dokładnie 0,32 proc. wszystkich. Można więc porównać to do sytuacji, gdy dokładnie raz w roku w mieszkaniu z powodu awarii wyłączana jest ciepła woda. Czy to wystarczający powód do kupienia drugiego mieszkania, by móc skorzystać z niego tylko tego jednego dnia? - retorycznie pyta Michał Dargacz z gdańskiego lotniska im. Lecha Wałęsy.

Nawet jednak jeśli mgieł byłoby wielokrotnie więcej, to wcale nie sprawiłyby one, że w Kosakowie lądowałyby samoloty, które nie mogłyby wylądować w Rębiechowie.

Samoloty, które nie mogą lądować na danym lotnisku, wcale nie lądują na tym, które znajduje się najbliżej. Ich załogi kierują się do portu lotniczego, z którym agent organizujący loty ma podpisaną umowę. A takie umowy podpisuje się z dużymi portami, w których najłatwiej znaleźć rozwiązanie problemów dla większej liczby pasażerów. Czyli z tymi, które oferują najwięcej innych połączeń lotniczych oraz tymi, na których kategoria systemów ułatwiających lądowanie jest wyższa. Czasem decydują tak trywialne argumenty, jak np. wielkość płyty postojowej. Nawet jeśli w Gdyni powstanie lotnisko cywilne, to przez wiele lat będzie ono miało parametry znacznie niższe niż to w Gdańsku.

Zdarzyło się, że twój lot był wstrzymany lub opóźniony z powodu mgły w Rębiechowie?

Fakt nr 2: Lepszy ILS w Rębiechowie już powstaje i nie tylko mgła nie będzie istotna.

Dziś w Gdyni nie może wylądować żaden cywilny samolot, ponieważ lotnisko nie ma stosownych certyfikatów. W momencie, gdy je zdobędzie, to instalowane tam urządzenia (część prac została właśnie wstrzymana) i tak nie pozwolą na lądowanie dużych samolotów, takich jak Boeing 737 czy Airbus A320. One mogłyby pojawić się w Gdyni w 2019 roku - i to przy założeniu, że uda się zrealizować prace zgodnie z planem, co dotąd się nie udawało.

Z kolei lotnisko w Rębiechowie jest w trakcie modernizowania swojego systemu ILS (Instrument Landing System), który dziś ma najniższą kategorię - pierwszą. Pod koniec roku zakończą się prace nad instalacją dodatkowych elementów oraz urządzeń nawigacyjnych, które podniosą kategorię tego systemu do drugiej. Kolejny rok będzie trwało testowanie i uruchamianie systemu. Po uruchomieniu sprawi on, że piloci będą mogli lądować także przy dwukrotnie mniejszej widzialności niż dotychczas. To praktycznie całkowicie rozwiąże problem mgieł w Rębiechowie.

Fakt nr 3: Lotniska chcieli wszyscy. To prawda, ale tylko do czasu.

- Warto zastanowić się dlaczego funkcja lotniska zapasowego jest obecnie tak mocno akcentowana. Przecież na początku wszyscy mówili o cargo [przewozy towarowe - przyp. red.] i general aviation [małe prywatne samoloty - red.], bo głównym celem była ochrona lotniska przed degradacją i zamknięciem. Chcieliśmy zablokować ewentualne pomysły jego sprzedaży i przeznaczenia np. pod zabudowę mieszkaniową. To właśnie dlatego wszyscy w całym województwie i nie tylko popierali wtedy ten projekt - podkreśla szef klubu radnych PO z Gdyni, Tadeusz Szemiot, którzy w liście otwartym zażądali od prezydenta Gdyni odpowiedzi m.in. na pytanie, co stanie się z lotniskową infrastrukturą i wydanymi na nią pieniędzmi.

Władze Gdyni cały czas podkreślają, że list intencyjny w sprawie utworzenia lotniska cywilnego w Gdyni podpisali m.in. prezydenci Gdańska i Sopotu, marszałek, wojewoda i minister obrony narodowej. To prawda - taki list podpisano sześć lat temu, tyle tylko, że potem większość sygnatariuszy się z niego wycofała.

- Czy to znaczy, że ten dokument nie jest ważny? Można zapomnieć o jego istnieniu i udawać, że to przeszłość? Nie zgadzamy się na to - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Powierzone mu zadanie przekształcenia części lotniska wojskowego w cywilny port lotniczy miało być zwieńczeniem jego kariery samorządowej, swoistą wisienką na torcie. Nie spodziewał się jednak z pewnością, że tak trudno będzie ją przełknąć. Bo problemów nie brakowało od początku.

Już w 2005 roku prezydent Wojciech Szczurek stwierdził, że cywilne samoloty być może wylądują w Kosakowie już w ciągu kilku... miesięcy.

Dopiero jednak w grudniu 2009 r. zapadła decyzja mówiąca o tym, że polski rząd wydzierżawi grunty o powierzchni 254 hektarów, na których położony jest wojskowy port lotniczy, na okres 30 lat gminie Kosakowo, która następnie wydzierżawiła je spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo.

Po drodze mieliśmy jeszcze protesty okolicznych mieszkańców, które skończyły się skróceniem pasa startowego, przerwanie budowy terminala i spór z wykonawcą prac budowlanych.

Lotnisko w Kosakowie powstawało, mimo że już w 2007 roku wiedzieliśmy, że lotnisko w Gdańsku będzie rozbudowane przed Euro 2012 i z jego przepustowością nie będzie problemu. Dziś ma spore rezerwy, liczone w milionach pasażerów.

Poparcie pomorskich samorządowców dla rozbudowy Kosakowa skończyło się właściwie rok po podpisaniu listu intencyjnego. Od tej pory za budową lotniska w Gdyni były już tylko władze miasta i popierający pomysł mieszkańcy.

Argument o "obowiązującej strategii województwa" też ma niewiele wspólnego z prawdą. Faktem jest, że w sporządzonym przed 2007 roku dokumencie o nazwie "Regionalna Strategia Rozwoju Transportu" było wprost napisane, że lotnisko w Gdyni może być uzupełnieniem portu lotniczego w Rębiechowie. Prognoza miała objąć 13 lat, ale została zmieniona. W obowiązującym obecnie Regionalnym Programie Strategicznym "Mobilne Pomorze" na budowę lotniska w Gdyni zgody już nie ma. Podobnie jak na finansowanie z publicznych pieniędzy, co we wtorek ogłosiła Komisja Europejska.

Aktualizacja, godz. 11:38 Do argumentu podnoszonego przez władze Gdyni, odnoszą się też samorządowcy, którzy w wydanym w środę oświadczeniu przekonują, że podpisując w 2005 list intencyjny mieli zamiar zabezpieczyć istniejącą infrastrukturę wojskową pod przyszłe możliwe wykorzystanie bazy Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni na potrzeby działalności lotnictwa cywilnego.

- Intencją naszą było nawiązanie bliższej współpracy lotniska wojskowego w Gdyni i Portu Lotniczego Gdańsk, a gdyńskie lotnisko miało w zamierzeniu obsługiwać tylko general aviation. Z całą stanowczością stwierdzamy, że celem zawarcia listu intencyjnego nie było rozpoczęcie budowy cywilnego lotniska w Gdyni i dlatego też w realizacji niniejszego nie braliśmy udziału - czytamy w oświadczeniu, podpisanym przez prezydenta gdańska Pawła Adamowicza, Sopotu Jacka Karnowskiego oraz marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka.

Pełną treść oświadczenia znajdziecie tutaj (PDF).

Miejsca

Opinie (578) ponad 20 zablokowanych

  • Marnotrawstwo (4)

    A potem taki Stępa stęka, że na rozbudowę reszty Chwarznieńskiej nie ma, że.na tunel w Chyloni pod torami nie ma, że na drogi osiedlowe nie ma - tfu - a kto utopił kasę w lotnisku i infoboksie ? Kto ????
    Krasnolidki ?

    • 65 15

    • No Pan Stępa jest najlepszy w niespełnionych obietnicach.

      • 19 5

    • Marnotrawstwem było wychować takiego matołka (2)

      który niepotrzebnie zjada strawę ludziom, którzy mogliby pracować na tym lotnisku i być użytecznymi.
      A tak to mamy idiotczarnopiarowców gdanskich

      • 3 17

      • sami wybraliście to tak macie.

        • 8 1

      • Jestem Gdynianinem

        Być Gdynianinem nie jest tożsame z popierać we wszystkim Szczurka & Co

        • 12 1

  • Panie Sielski

    Jeszcze trochę a i linia LOT i Lotniska nie będą potrzebne" bo można przecież wylądować w Warszawie i dojechać do Trójmiasta autobusem", ponieważ europosła stać na wynajęcie Aiertaksi, a pan jako ich rzecznik też się załapie:))

    Zapomniał Pan, że lotnisko jeszcze nie działa w sensie cywilnym, gdyby uruchomiło wojskowe systemy naprowadzania - to dopiero byś pan miał pożywkę?

    Dzisiaj chcę lotniska jutro nie, a może tylko jak mgła. Panie sielski do przedszkolna proszę

    • 25 49

  • I cały p.r. (8)

    Legł w gruzach ...

    • 41 14

    • Dział PR (7)

      Już się obudził i minusuje posty nie przychylne Słońcu Gdyni

      • 21 4

      • Wolę sto Szczurków niż jednego " twojego" Adamowicza (6)

        • 9 17

        • Gdańszanin a IP z okolic UM w Gdyni (2)

          buahahahahahahah

          • 9 6

          • Te hakier, jak jesteś taki as to podaj ten numer ip kolegi gdańszczanina, wypisywanie faktur na komputerze w hurtowni ogrodniczej trudno nazwać byciem informatykiem

            • 4 5

          • Mylisz się,

            zmyślony "informatyku". Wracaj towary układać na półkach, programowanie zostaw programistom.

            • 2 5

        • Tak się składa (2)

          że od urodzenia mieszkam w Gdyni. Dwa razy głosowałem na Szczurka, a teraz uważam, że czas przewietrzyć UM. Bo arogancja tych panów - (Szczur, Stępa) - sięgnęła zenitu. Wszystko wiedzą lepiej i mają w doopiu mieszkańców. Szczurek to taki Tusk, tylko w pomniejszeniu.

          • 10 2

          • kloocc z Gdańska !! haha ! (1)

            • 1 7

            • Asshole z urzędu miasta

              • 7 0

  • Proponuje szybką ankietę: (3)

    Czy w Gdyni chcemy:
    a) Bajkonur
    b) kosztem zalania dzielnić północnych i śródmieścia - Zatoke Gdyńską
    c) multimedialne muzeum beczkowania śledzi

    • 47 24

    • 3x tak

      3x tak

      • 4 3

    • pustak z Gdanska !! ha ha !!

      • 1 12

    • a strefa prestiżu ?

      Zapomniałeś dodać strefy prestiżu. Ja jestem za tym żeby Gdynia była Dubajem bałtyku.

      • 10 1

  • A może zapytać ludzi a nie POwskich watarzków? (7)

    Ja jestem z Gdańska od pokoleń w przeciwieństwie do Pawła Adamowicza i chcę lotniska w Gdyni.
    Chcę dlatego że wolę wylądować w Gdyni zamiast wracać do Warszawy z której lecę gdy jest mgła w Rębiechowie (autentyczne zdarzenie!).
    A mgła w Rębiechowie jest przez 6-8 miesięcy w roku całą dobę!
    Chcę lotniska w Gdyni także dlatego aby rozdzielić ruch lotniczy i zmniejszyć hałas nad dzielnicami mieszkaniowymi w Gdańsku.
    Chcę także lotniska w Gdyni dlatego że oznacza ono większą dostępność dla amatorskiego sportu lotniczego. Teraz jest tylko Pruszcz z zapyziałym lotniskiem i kiepskim dojazdem.

    • 45 62

    • Martwię się o ciebie... (4)

      Jeśli widzisz mgłę w Rębiechowie przez 6-8 miesięcy w roku przez całą dobę, to może pora wytrzeźwieć albo skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą?

      • 32 9

      • Nie martw się tylko pojedź Januszu do Rębiechowa ja tam bywam często. (3)

        Do lekarza zaprowadź doskonale wiesz kogo zanim nie jest za późno.
        Naprawdę to ty jesteś lichym podszywaczem formalnie z Kieleckiego ale cicho sza bo się wyda.

        Powiedz kolegom z PIS PO czy SLD że już pora zmian nadchodzi ! Hejty nic nie dają bo autor jest znany.

        • 7 6

        • no i okazało się (masz racje)jakich tu mamy interesownych interlokutorów

          no niestety, nawet bym sie nie zdziwił gorzej, że wszyscy tym ludziom płacimy?

          dziś POlitycznie a jutro odprawy.

          Gdzie jesteś Wolna Polsko?

          • 5 4

        • Ja jestem na Rębiechowie codziennie (1)

          i bzdury opowiadasz. Jedzie od ciebie śledziem, od wielu pokoleń.

          • 1 1

          • Na Rębiechowie? Tak to mówią chyba w Gdyni?

            • 0 0

    • czytałeś dokładnie ? (1)

      czytałeś dokładnie ? 114 operacji na 35.000. Czyli 114 startów i lądowań - liczy się osobno, czyli jakieś 57 samolotów na 17.000 nie wylądowało. Z tego większość przypadła na Xawerego - ale pewnie w tym czasie w Kosakowie nie wiało.

      • 8 2

      • nad Gdynią zawsze świeci słońce a jak nie świeci, to prezydent Szczurek mówi mieszkańcom, że świeci i świeci

        • 4 0

  • Autor artykułu jest niewiarygodny (10)

    jak ktoś umoczony w partyjne związki dodatkowo bez wykształcenia choćby ekonomicznego może oceniać takie projekty?

    • 35 44

    • a z jaką partią jest związany i jakie ma wykształcenie autot artykułu?

      • 6 6

    • A dlaczego nie? (3)

      To nie jest artykuł branżowy, więc nie wymaga od autora określonej specjalizacji.

      • 10 4

      • Czyli osoba nieznająca się na temacie, wypowiada się od tak sobie. Taki feliotonik mały. (2)

        Takie wyrażenie swojego światopoglądu.

        • 6 8

        • Oj, zakłuło w cztery litery i piecze. (1)

          Cóż, nie wszystko musi zawsze być po Twojej myśli. Pogódź się z tym, a oszczędzisz sobie wrzodów żołądka i nieprzespanych nocy.

          • 5 4

          • kogo miało zakłuć?

            • 3 0

    • oceniać projekty

      Główna Ściema to właśnie ocena projektu gdyńskiego. Analizy ekonomiczne i prawne robiła niby najlepsza kancelaria w Polsce DZP, ale to jest największa kompromitacja. Takiej ściemy jeszcze w Brukseli nie widzieli. Takich doradców powinno się odsunąć od doradzania w poważnych sprawach, bo się okazuje, że ich opracowania są g.o warte, no i na końcu kosztują 90 mln. do zwrotu

      • 10 5

    • (1)

      Dlaczego niewiarygodny? A eksperci smoleńscy latali samolotami i widzieli jak pękają parówki. Można? Wszystko kolego można.

      • 10 4

      • Touché!

        Chylę czoła :)

        • 2 1

    • ale do partyjnego magla się widać nadaje

      a głupcy komentują i "łociec prać" mózgi , a POmaga mu sztab PiaR z Gdańska

      • 4 5

    • sam udowodnij wiarygodnie

      To prosimy udowodnij sens budowy lotniska w Gdyni, kiedy 20 km obok jest lotnisko z możliwościami obsługi 5 mln a obsługujące 3 mln pasażerów . Nie zapomnij uwzględnić łatwość dojazdu oraz czas i koszty jego poprawy .

      • 4 1

  • cd. (3)

    Ciąg dalszy Po wskiej propagandy. Następny kundelek ujada. I tak nie uda wam się obrzydzić Szczurka,bo mieszkańcy Gdyni wiedzą swoje !!!

    • 20 43

    • jesli mieszkancy mysla tak jak ty to Gdynie nalezy zaorac, bo Szczurek nie jest (1)

      zadnym geniuszem ani gwiazda. Wypral tylko twój mozg propaganda serwowana przez UM Gdynia.

      • 11 6

      • zaoraj się sam !!

        • 1 1

    • Czy kretyni co są za lotniskiem nie widzą że to utopione 100 mln w błoto. A za te pieniądze można dofinansować budowę dróg do dzielnic . Estakada Kwiatkowskiego zapchana dojazd do karwin masakra o wiczlinie nie wspomnę, ale nie tego nie robimy bo tam nie można powołać spółki i mianować zarządu a spółka musi mieć radę nadzorczą i koło się zamyka

      • 7 0

  • Bzdury (3)

    Panie redaktorze nikt nie kupuje drugiego mieszkania. Bo to lotnisko było jest i będzie tylko za bardzo niewielkie pieniądze przystosowano je do lotnictwa cywilnego. Takie lotnisko jest dużo tańsze w utrzymaniu w związku z tym loty cargo oraz samoloty prywatne jak najbardziej mają racje bytu a mała konkurencja jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Wszystkie organizacje lotnicze na świeci twierdzą że nadchodzi duża koniunktura na lotnictwo a to dowodzi że każde lotnisko ma sens biorąc pod uwagę rozwój regionu i Polski. UE nie dała na to lotnisko nawet centa i niech nie wtrącają się do suwerennego państwa

    • 46 36

    • Nadchodzi duża koniunktura na lotnictwo???? Każde lotnisko ma sens?

      Obudź się Wojciechu. Przykłady:

      - port lotniczy Bydgoszcz plb.pl DZISIAJ TYLKO JEDEN PRZYLOT I JEDEN ODLOT
      - port lotniczy Lublin airport.lublin.pl J.W. TYLKO JEDEN PRZYLOT I ODLOT

      Zejdź na ziemię!!!

      Na gdańskim lotnisku jest tego 1.5 ekranu, liczyć się nie chce. Gdynia dołączyłaby do Bydgoszczy i Lublina. Co najwyżej.

      • 20 6

    • BZDURY

      bardzo tanie w utrzymaniu. Tiia z 15 mln, rocznie bez szansy na pokrycie przez najbliższe 25 lat.

      • 19 1

    • Ale po co ?

      Tyle tylko ze obok jest rozbudowane nowoczesne lotnisko z potencjałem 5 mln pasażerów a obsługuje 3 mln. O jakiej konkurecji myslisz? Ze bedziesz wybierał miedzy lotniskami skąd polecisz? Myslisz ze linie lotnicze bedzą dublować loty miedzy miastami oddalonymi od siebie o 20 km? To oznacza ze linia lotnicza wybierze albo jedno albo drugie lotnisko w zależności które będzie tańsze. Przez to ze będzie 2 lotnisko lawinowo pasażerów nie przybędzie wiec to oznacza spadek przychodów dla Gdańska. Pomijam fakt ze lotnisko w Gdyni nawet w planach nie było przewidywane do obsługi samolotów rejsowych tylko dla małych samolotów dla biznesmenów .Wiec jeśli liczyłeś ze sobie polatasz tanimi liniami to i tak bez szans. Kiedy kilka lat temu podjęto decyzje o rozbudowie lotniska w Gdańsku , budowa lotniska w Gdyni straciła racje bytu. Wszyscy to zrozumieli po za władzami Gdyni.

      • 8 2

  • Dziękuję redaktorowi za sprostowanie PijaRu gdyńskiego.

    Trzeba przyznać, że portal uczciwie i po równo wytyka i Gdańskowi i Gdyni ich słabości. Wszędzie są "smrodki". I wszędzie są wyborcy. Wieszczu kiedyś ułożył taki dialog... z dedykacją....

    "Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo "

    • 34 13

  • (6)

    zastanawia mnie tylko ile lotnisko w gdańsku płaci panu Michałowi Sielskiemu za za peany na rzecz Rębiechowa. Brak rzetelności dziennikarskiej można tłumaczyć albo głupotą albo, co bardziej prawdopodobne celowym działaniem na szkodę. Proszę tylko zauważyć, że nie wszyscy ludzie są głupi i potrafią czytać ze zrozumieniem- zarówno stronnicze artykuły, jak i oficjalne i ogólnodostępne dokumenty dotyczące budowy lotniska w Gdyni- których treść TROCHĘ odbiega od wniosków, których z taką zaciętością broni pan Sielski.

    • 34 50

    • Mnie tylko dziwi, że 90% negatywnych artykułów nt. Gdyni pochodzi od pana Sielskiego.

      Oczywiście, jedni powiedzą, że to dziennikarstwo obywatelskie i każda władza musi poddawać się krytyce. Inni powiedzą, że sprawami Gdyni zajmują się dziennikarze z oddziału gdyńskiego trójmiasto.pl. Dla jeszcze innych, artykuły pana Sielskiego mogą być za bardzo polemizujące i że wychodzi on poza rolę sprawozdawcy z wydarzeń, a wkracza w rolę interpretatora, który pokazuje/narzuca swój pogląd na sprawę. Mam nadzieję, że czytelnicy oddzielają czyste fakty, a takim jest zwrot pieniędzy przez lotnisko, od prywatnych hipotez pana Sielskiego co do tego doprowadziło i co on sądzi o pomyśle lotniska w Gdyni.

      • 13 6

    • widać gołym okiem, że to artykuł na zlecenie

      Jednostronny i pozbawiony rzetelności. Szkoda słów, aby z tym polemizować.

      • 6 10

    • (1)

      proszę wskaż punkt po punkcie ten brak rzetelności. Bo jakoś się nie odniosłeś do jego argumentów.

      • 6 2

      • Proszę

        "W obowiązującym obecnie Regionalnym Programie Strategicznym "Mobilne Pomorze" na budowę lotniska w Gdyni zgody już nie ma." odsyłam do Załącznika nr 1 do RPS "Mobilne Pomorze" z sierpnia 2013 r. strona 16. Wygooglowanie i sprawdzenie tej informacji to minuta.

        w w w.pomorskie.eu/res/BIP/UMWP/zarzad/uchwaly/13/sie/tue_aug_20_14_44_38_cest_2013_951_attach_0.pdf

        • 3 4

    • BRAWO !!!!!!!

      dla rebeli, rozumu, takjest !!!!!!!!

      • 1 2

    • konkrety

      poproszę o konkrety a nie powiedzonko pod tytułem "trochę"

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane