• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźni się przetarg na Obwodnicę Metropolitalną

Michał Brancewicz
4 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Koncepcja przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej opracowana w 2016 roku.

Ponad dwa miesiące temu minister infrastruktury zapowiedział, że w czerwcu planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Wiele wskazuje jednak na to, że stanie się to później, bowiem resort wciąż jest na etapie przygotowywania dokumentów dla unijnych urzędników, którzy muszą zaakceptować sposób jej sfinansowania.



Twoim zdaniem za ile lat powstanie Obwodnica Metropolitalna?

Obwodnica Metropolitalna jest o tyle ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, że ma wpłynąć na zmniejszenie ruchu na istniejącej obwodnicy a w dalszej perspektywie pozwolić na jej rozbudowę do trzech pasów.

O planach budowy tej trasy pisaliśmy po raz pierwszy już ponad dziewięć lat temu, ale dopiero jesienią zeszłego roku inwestycja otrzymała zielone światło. W jej sprawie musiał wydać wyrok Naczelny Sąd Administracyjny, który ostatecznie oddalił wszelkie skargi na wydaną decyzję środowiskową dla tej ekspresówki.

Już wówczas wiadomo było, że droga nie powstanie w oparciu o standardowe procedury, mimo że jeszcze w 2015 roku gdański oddział GDDKiA ogłosił nawet przetarg na projekt i budowę. Jednak wieloletnie boje z firmami i instytucjami, które blokowały jej budowę sprawiły, że Obwodnica Metropolitalna znalazła się poza limitem wydatków określonych na realizację rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

  • Węzeł, na którym Obwodnica Metropolitalna połączy się z Południową Obwodnicą Gdańska. Pod nim przebiega Obwodnica Trójmiasta.
  • Ponad 900-metrowa estakada nad rzeką Radunią, linią kolejową nr 229 i drogą krajową nr 7.
  • Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej pozwoli odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta.
Urzędnicy wpadli więc na pomysł, by trasę wybudować za pieniądze pozabudżetowe w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak i tutaj pojawiły się pewne przeszkody. Inwestycja w takiej formie musi zostać zaakceptowana przez unijnych urzędników z Eurostatu, którzy sprawdzą, czy proponowane warunki realizacji i sposób jej rozliczenia nie powodują, że zostanie ona zaliczona do długu publicznego.

W marcu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że czerwiec będzie miesiącem, w którym resort planuje ogłoszenie przetargu na budowę OMT. Kłopot w tym, że na razie nie ma jeszcze decyzji Eurostatu.

- Obecnie opracowywana jest dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule PPP, która zyskała już wstępną, pozytywną opinię Głównego Urzędu Statystycznego - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. - Stanowisko GUS poprzedza właściwą kwalifikację projektu przez Eurostat. Do rozpoczęcia realizacji inwestycji będzie konieczne uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu oraz przeprowadzenie analizy Value for Money [ma ona uzasadnić ekonomicznie realizację w formule PPP - red.].
To wszystko sprawia, że zapowiadane ogłoszenie przetargu w czerwcu zapewne zostanie przełożone w czasie. Na kiedy? Na razie nie wiadomo.

Mimo to resort zapewnia, że budowa 33-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji, który został oszacowany już kilka lat temu, zakłada, że pochłonie ona ok. 2,1 mld zł.

Opinie (283) 10 zablokowanych

  • co tam OM, będzie przekop! (3)

    • 39 10

    • nie będzie, PO ma uzasadnienie (2)

      Przekop, dzięki któremu znacząco poprawiony zostanie dostęp do portu w Elblągu, przeciwko któremu ostro protestowała, z wiadomych przyczyn, między innymi Rosja, nie podoba się również wicemarszałek Sejmu z Platformy Obywatelskiej. Zapytana o opinię na jego temat przez dziennikarza TVP, odpowiedziała:

      Skoro natura nie zrobiła tego przekopu, to wydaje mi się, że to nie ma sensu.

      I dalej:

      Gdyby natura chciała, żeby tam był przekop, to by był.

      • 7 3

      • Tylko, że przez ten przekop i tak nie przepłyną jednostki o zanurzeniu powyżej 4m, także głębokość Zalewu nie pozwala na pływanie tam jednostek o takim zanurzeniu - konieczne będzie pogłębienie samej ścieżki żeglugowej na Zalewie. Port w Elblągu nigdy nie będzie ekonomicznie konkurencyjny wobec po sąsiedzku położonych portów w Gdańsku i Gdyni, a pretensje o to do natury właśnie. Ten polityczny projekt to biały słoń, który się nigdy nie zwróci. Po II RP Polska odziedziczyła dwa blisko siebie położone duże porty i do dziś nie ma spójnego pomysłu, jakby to miało działać - teraz IV RP chce na koszt podatnika dorzucić do tego trzeci, w dodatku dysfunkcjonalny port. Brawo...

        • 9 4

      • A jak tow. Jarosław postanowił żeby przekop był to będzie, nawet w brew naturze.

        • 6 4

  • Do póki PiS rządzi

    Nie ma szans że to powstanie nie oszukujmy się Pomorskie obecnie to najbardziej pomijany rejon inwestycyjny Polski

    • 25 13

  • Ileż to już razy ten resort o czymś zapewniał? Lepiej niech tego nie robi, bo jak tylko zapewnia - to nigdy tak nie jest...

    • 8 8

  • Pis jeszcze niczego nie zbudował, takie rzeczy ich nie interesuja. Łatwiejsze jest rozdawanie nie swoich pieniądzy.

    • 19 15

  • Załamać się można

    Masakra, ileż można czekać

    • 18 7

  • Misiewicze w rządzie PiS więc będą długo pisać.

    • 20 13

  • Dopóki rządzi PiS, Obwodnica Metropolitalna nie powstanie. Ta partia populistów jeszcze niczego nie zbudowała. Co najwyżej kontynuują pracę rozpoczętą za PO - PSL. I to idzie bardzo opornie. Przykład z A-1 na południu!

    • 42 26

  • za to obsada stołków idzie im sprawnie

    koryto+ i rodzina na swoim też

    • 28 13

  • Gdzie pisiory wybudują

    Raczej Podkarpacie dostanie

    • 39 17

  • To wielka szkoda (1)

    Bo mam już dość jeździć z frustratami w Skodach Octavia co jeżdżą na ogonie i wyprzedzają prawym pasem

    • 23 11

    • Kierowcy Skody to królowie życia

      Więc z szacunkiem prosze

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane