• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, gdy trafisz na sfrustrowanego kierowcę komunikacji miejskiej?

Michał Stąporek
28 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule. Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule.

- Często obserwuję zachowanie kierowców autobusów miejskich i zwykle jest bez zarzutu. Ale dzisiejsza sytuacja kazała mi zweryfikować moją dotychczasową opinię - napisał nasz czytelnik, pan Tomasz. Kierownictwo ZKM obiecało wyjaśnić, czy kierowca rzeczywiście wulgarnie odezwał się do pasażera, ale to może być trudne.



Jak oceniasz relacje między pasażerami a kierowcami komunikacji miejskiej?

Pan Tomasz (nazwisko znane redakcji), na wstępie swojego listu zaznaczył, że wysoko ocenia pracę kierowców komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przyznał, że często zdarza mu się obserwować ich zachowanie i ocenia je bez zarzutu. "Stąd wniosek, że firma dba o standardy w zakresie zwracania się do pasażerów" - pisze.

Jednak we wtorek, 28 stycznia, natknął się na kierowcę, który zwrócił się do niego w wulgarny sposób.

- Chciałbym zawnioskować o zwrócenie uwagi kierowcy, który prowadził dziś autobus nr 2032 na linii 162, aby zachował kontrolę nad swoimi odzywkami. Kierowca ten zwlekał z otwarciem pierwszych drzwi do autobusu na przystanku Dobrowolskiego w kierunku Dworca PKP Wrzeszcz, a gdy jednak umożliwił wejście do autobusu dwójce pasażerów: młodej kobiecie i mnie, to przywitał nas słowami: "przechodź, k..wa" - relacjonuje pan Tomasz. - Być może kierowca ten był czymś zdenerwowany, może się spieszył, może otrzymał niekorzystną informację z pracy, może jego sytuacja prywatna jest niezadowalająca - nie wiem, co może się kryć za taką reakcją.

Pan Tomasz przesłał opis tej historii nie tylko do portalu Trojmiasto.pl, ale i do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który kontroluje przewoźników wożących pasażerów po Gdańsku, oraz do Zakładu Komunikacji Miejskiej, który obsługuje linię autobusową 162.

O wyjaśnienie tej sprawy poprosiliśmy więc Krzysztofa Wojtkiewicza, pełniącego obowiązki rzecznika prasowego ZKM Gdańsk.

- Temat przyjmuję jako skargę, którą zgodnie z procedurami wyjaśnimy. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji odniosę się do tego konkretnego przypadku - zapewnił nas. - Niezależnie od tego, czy takie zachowanie faktycznie miało miejsce, jest ono całkowicie sprzeczne z przyjętymi zasadami i kierunkami zmian w firmie. Obowiązuje zasada, iż kierowca czy motorniczy oprócz kwalifikacji zawodowych musi mieć predyspozycje do kontaktów z ludźmi.

Szefostwu ZKM nie będzie jednak łatwo ustalić, czy taka sytuacja rzeczywiście miała miejsce. Choć wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku wyposażone są w monitoring, który obejmuje także kabinę prowadzącego, to kamery nie zapisują dźwięku. Tylko to pozwoliłoby na 100 procent ustalić, co powiedział kierowca do pasażera.

Od strony formalnej kwestie te są uregulowane w "Instrukcji dla kierujących pojazdami", która wprowadzana jest zarządzeniem dyrektora ZKM, a każdy kierowca i motorniczy indywidualnie potwierdza jej odbiór i oczywiście zobowiązany jest do jej przestrzegania.

W postanowieniach wstępnych widnieje zapis, że "obowiązkiem kierującego pojazdem jest przewożenie pasażerów w sposób zapewniający możliwie najwyższy poziom: bezpieczeństwa, jakości świadczonych usług, kultury obsługi."

- Punkt "zachowanie wobec pasażera" zaczyna się od podpunktu "w kontaktach z pasażerami kierujący pojazdem powinien zachowywać się kulturalnie i uprzejmie" - cytuje Krzysztof Wojtkiewicz.

Od końca 2011 r. wszyscy kierowcy i motorniczowie przechodzą szkolenia praktyczne (prowadzone przez zewnętrzną firmę) w zakresie zachowania wobec pasażerów, zwłaszcza w sytuacjach stresowych. Psychologowie aranżują scenki typowe dla komunikacji, a następnie cała grupa ocenia zachowanie i szuka najlepszego scenariusza postępowania w danej sytuacji. Psychologowie prowadzący szkolenie tłumaczą typowe reakcje ludzi na pewne zachowania i użyte słownictwo.

Czytaj także: Jacy są kierowcy komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Zobacz naszą relację z V Mistrzostw Kierowców Komunikacji Miejskiej.

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • Przykra sprawa

    Szacunek za to że nie znalazła Pani tych epitetów. Argument typu" jak można tak szkalować ciężko pracujących ludzi"? jest bez sensu. Naganne jest szkalowanie bezpodstawne osoby niewinnej ale nie ciężko pracującej. Oczywiście nie jest w porządku pisanie artykułów tylko na podstawie zgłoszenia i bez uwzględnienia drugiej strony, ale jeżeli nie przesądza się o winie nie jest to niezgodne z prawem i
    myślę że Pani to rozumie. Prawdopodobnie za wiele nie zobaczymy. Bieda stwarza takie sytuacje a pretensje można mieć do rządzących.

    • 0 0

  • Kwestia wzajemnej życzliwości i uprzejmości (2)

    Akcja pt "Pomyśl o kierowcy autobusu zimą" :P Oczekujemy uprzejmości i życzliwości od kierowcy - a nie można było wsiąść innymi drzwiami, mamy jeszcze co najmniej dwa wejścia. Przednie przeznaczone są dla tych, którzy chcą kupić bilet, ale zimą warto pomyśleć o kierowcy który siedzi tuż przy tych drzwiach i mrozi go za każdym razem jak musi je otworzyć. Też bym sobie ulżyła.

    • 2 2

    • hipokryzja

      Też bym sobie ulżyła." jak napisałaś kwestia kultury

      • 0 0

    • Teoretycznie

      Absolutnie się zgadza, ale nie oznacza to, że kierowca ma rzucać mięchem w pasażerów tylko dlatego, że nie wzięli pod uwagę, że mu zawiewa.

      • 1 0

  • Szanowny Pan Redaktor Stąporek

    Pisze gdyż jestem zbulwersowana Pana postawą, jak można tak szkalować ciężko pracujących ludzi !!!!! Wszystko to co Pan napisał to nieprawda.O jakimś tam Panu Tomaszu nawet nie chce mi się pisać, nie ma na niego epitetu - żadnego !!!!!!
    A Pan jako nędzny pismaczyna publikuje nie sprawdzone informację, DLA KASY ???? Czy zna Pan prawo prasowe ??? Konsekwencje jakie będą - zobaczymy.
    Żona kierowcy

    • 2 0

  • ooooo

    G.....no to da ja złożyłem kiedyś skargę do INTERCITY na zachowanie slpingowego i sprawie lep ukręcili ręka rękę myje wielkie przeprosiny na piśmie od dyrektora niby ukarany bo to nie takie standardy ma firma a za miesiąc z tym samym typem jechałem i było to samo ( chodziło o to że ładował wszystkich do jednego przedziału jak sardynki a reszta przedziałów była pusta no chyba że pan da to ma pan samodzielny przedział ) więc w takie obiecanki nie wierzyć bo to ściema

    • 1 0

  • A ja (1)

    się nie dziwię, bo czasami człowieka za przeproszeniem kur*wica strzela, nie dość ,że pełno śniegu i ciężko się jedzie,a za spóźnienia obcina się premie, podejrzewam,że nie miał przerwy, bo przerwami wyrównywał opóźnienia. W szoferce zimno i pchają mu się przednimi drzwiami, pewnie wielu myśli: " Niech ubierze kurtkę", a no nie może jeździć w kurtce tylko w koszuli, bo też po premii będzie. Kierowca komunikacji miejskiej to nie łatwy zawód, ja oczekuje tylko przejazdu z punktu A do punktu B, nie potrzebuję dodatkowych uprzejmości i czerwonego dywanu, kawałek miejsca i odrobinkę ciepłą w taką pogodę.

    • 7 1

    • Najpierw tłumaczę.

      Jeżeli obcinają premię z powodu złych warunków na drodze to coś jest nie tak z pracodawcą a nie z klientem. Nie można oczekiwać że pasażerowie się tego domyślą jak również tego, że będą brać w tym udział. Sprawa przykra, ale nie można traktować ludzi w ten sposób tylko dlatego że samemu jest się tak traktowanym to nie jest powód.

      • 1 0

  • Pan Tomasz (8)

    Pan Tomasz konfident jeden nawet nazwiska nie podal a sam pewnie przeklina jak szewc! Buraczany kamienrz jeden

    • 91 83

    • Tomek OK! Tak trzymaj!

      Urzywasz słowa konfident, pewnie grypserem jesteś co? Albo lamusem biegającym w dresie i myślącym że do mafii sycylijskiej należysz?
      Tomasz bardzo fajnie zainterweniował, ponieważ usługi za które się płaci klient trzeba wykonywać idealnie.

      • 2 1

    • to byl pan samochodzik

      • 1 0

    • Przeklina, ale niekoniecznie bezpośrednio do ludzi.

      Tym się różni człowiek od buraka.

      • 1 1

    • Do pana Tomasza (2)

      Tomasz ach Tomasza gdzie ty to masz ? / wyjaśnienie chodzi o mózg Tomeczku , bo knutem jesteś kosmicznym!/ Dobrego samopoczucia pieprzony konfidencie.

      • 8 15

      • (1)

        Polecieli po premii szoferaku ? Prawidłowo , z chamusiami trza krótko

        • 7 13

        • ale o kim mówisz?

          O donosicielu Tomaszu czy o przedmówcy?

          • 3 7

    • (1)

      Ogarnij się człowieku.....

      • 8 9

      • chyba Ty

        Pan Tomasz moze?

        • 8 7

  • kos (1)

    Kochani czego się można spodziewać. Całe dnie chamstwo i chamstwo. Może człowiek chciał się zwrócić w bardziej zrozumiałym języku do pasażera. Nauka nie poszła w las. Współczuję kierowcą którzy całe dnie muszą się użerać z aroganckimi bucami. "Sory takie klimaty".

    • 2 1

    • Nie mógłbyś współczuć samym sobą? Zimą kierowca może nie chcieć by pasażer się nim posługiwał.

      • 1 0

  • szczerze mówiąc.... to w Gdańskiej ZTM rzadko kiedy spotykam miłych kierowcow..zazwyczaj (7/10 przypadków) to starszne hamy.. szczegolnie w tramwajach.... Chociaz ostatnio ku mojemu zaskoczeniu napotkałem bardzo milego kierowce autobusu 255 :)

    • 0 1

  • Nie chciał się przeziębić, a tu mu dmuchnął lodowaty podmuch po szyi... (6)

    ...to się chłopina zdenerwował :)

    • 201 6

    • racja! ja w zime nigdy nie wchodze pierwszymi żeby nie chłodzić kierowcy (3)

      przecież on w kurtce nie jeżdzi

      • 63 3

      • W niemczech tylko przednimi sie wchodzi i pokazuje bilet kierowcy, sorry taki system

        • 0 0

      • Drzwi kierowcy !!! (1)

        To ten pasażer nie wiedział że w gdańskiej komunikacji "wiejskiej" pierwsze drzwi to drzwi KIEROWNIKA i tylko on może z nich korzystać ??!!
        A ci popaprani producenci autobusów w końcu mogliby produkować autobusy dla gdańskiego ZKM z przednimi drzwiami oznakowanym,i że tylko dla kierowcy i np. na klamkę i kluczyk ???!!

        • 16 7

        • Ostatnie lata pokazują , że zamówione autobusy to nawet nie mają obudowanej kabiny . Odpowiedzialni za przetargi kupują taniochę , bo przecież nie oni siedzą w kabinach .

          • 7 0

    • i pewnie jeszcze biletu nie kupil

      • 7 2

    • pewnie gość się guzdrał albo jeszcze odpinał guziczki pani w spódniczce bo nie mogła nogi podnieść

      • 22 2

  • Pierwsze dziwi bydło (4)

    Po pierwsze trzeba mieć szacunek do kierowcy jeździ cały dzień a bydło się pcha do pierwszych dziwi a warunki atmosferyczne są zimowe ( i jak tu sobie nie powiedzieć coś pod nosem )po drugie uwielbiam ludzi którzy wsiadają na takich przystankach jak wrzeszcz pkp, dworzec gł pkp są kioski, automaty ale nie przyjdzie kupić bilet gdzie do kierowcy choć stoi na przystanku klient 10min i najlepsze że niema odliczonej kwoty więc kierowca kulturalny wyda oczywiście jak ma drobne. Bydło nie myśli i przez takie bydło autobusy tramwaje jeżdżą opóźnione

    • 13 2

    • drzwi

      nie dziwi

      • 0 0

    • Jasne. (2)

      Z szacunku do ciężkiej pracy kierowcy wejdę do busa drugimi drzwiami i natknę się na kontrolera, który cierpliwie i miło wytłumaczy mi, że w celu nabycia biletu powinienem wejść do pojazdu pierwszymi drzwiami. Potem wyrazi ubolewanie że musi obciążyć mnie opłatą dodatkową, którą przyjmę z uśmiechem, usatysfakcjonowany że kierowcy jest ciepło. A na koniec wszyscy pasażerowie odśpiewają i odtańczą jakiś optymistyczny kawałek musicalowy. Tak to widzę.

      • 4 6

      • (1)

        Są kioski , sklepy , gdzie można nabyć bilet , automaty i wreszcie bilet miesięczny .

        • 3 1

        • nie wytłumaczysz takiemu

          kretyni, gdzie nie spojrzysz kretyni :D i jak w tym kraju ma być dobrze?

          • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane