• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, gdy trafisz na sfrustrowanego kierowcę komunikacji miejskiej?

Michał Stąporek
28 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule. Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule.

- Często obserwuję zachowanie kierowców autobusów miejskich i zwykle jest bez zarzutu. Ale dzisiejsza sytuacja kazała mi zweryfikować moją dotychczasową opinię - napisał nasz czytelnik, pan Tomasz. Kierownictwo ZKM obiecało wyjaśnić, czy kierowca rzeczywiście wulgarnie odezwał się do pasażera, ale to może być trudne.



Jak oceniasz relacje między pasażerami a kierowcami komunikacji miejskiej?

Pan Tomasz (nazwisko znane redakcji), na wstępie swojego listu zaznaczył, że wysoko ocenia pracę kierowców komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przyznał, że często zdarza mu się obserwować ich zachowanie i ocenia je bez zarzutu. "Stąd wniosek, że firma dba o standardy w zakresie zwracania się do pasażerów" - pisze.

Jednak we wtorek, 28 stycznia, natknął się na kierowcę, który zwrócił się do niego w wulgarny sposób.

- Chciałbym zawnioskować o zwrócenie uwagi kierowcy, który prowadził dziś autobus nr 2032 na linii 162, aby zachował kontrolę nad swoimi odzywkami. Kierowca ten zwlekał z otwarciem pierwszych drzwi do autobusu na przystanku Dobrowolskiego w kierunku Dworca PKP Wrzeszcz, a gdy jednak umożliwił wejście do autobusu dwójce pasażerów: młodej kobiecie i mnie, to przywitał nas słowami: "przechodź, k..wa" - relacjonuje pan Tomasz. - Być może kierowca ten był czymś zdenerwowany, może się spieszył, może otrzymał niekorzystną informację z pracy, może jego sytuacja prywatna jest niezadowalająca - nie wiem, co może się kryć za taką reakcją.

Pan Tomasz przesłał opis tej historii nie tylko do portalu Trojmiasto.pl, ale i do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który kontroluje przewoźników wożących pasażerów po Gdańsku, oraz do Zakładu Komunikacji Miejskiej, który obsługuje linię autobusową 162.

O wyjaśnienie tej sprawy poprosiliśmy więc Krzysztofa Wojtkiewicza, pełniącego obowiązki rzecznika prasowego ZKM Gdańsk.

- Temat przyjmuję jako skargę, którą zgodnie z procedurami wyjaśnimy. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji odniosę się do tego konkretnego przypadku - zapewnił nas. - Niezależnie od tego, czy takie zachowanie faktycznie miało miejsce, jest ono całkowicie sprzeczne z przyjętymi zasadami i kierunkami zmian w firmie. Obowiązuje zasada, iż kierowca czy motorniczy oprócz kwalifikacji zawodowych musi mieć predyspozycje do kontaktów z ludźmi.

Szefostwu ZKM nie będzie jednak łatwo ustalić, czy taka sytuacja rzeczywiście miała miejsce. Choć wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku wyposażone są w monitoring, który obejmuje także kabinę prowadzącego, to kamery nie zapisują dźwięku. Tylko to pozwoliłoby na 100 procent ustalić, co powiedział kierowca do pasażera.

Od strony formalnej kwestie te są uregulowane w "Instrukcji dla kierujących pojazdami", która wprowadzana jest zarządzeniem dyrektora ZKM, a każdy kierowca i motorniczy indywidualnie potwierdza jej odbiór i oczywiście zobowiązany jest do jej przestrzegania.

W postanowieniach wstępnych widnieje zapis, że "obowiązkiem kierującego pojazdem jest przewożenie pasażerów w sposób zapewniający możliwie najwyższy poziom: bezpieczeństwa, jakości świadczonych usług, kultury obsługi."

- Punkt "zachowanie wobec pasażera" zaczyna się od podpunktu "w kontaktach z pasażerami kierujący pojazdem powinien zachowywać się kulturalnie i uprzejmie" - cytuje Krzysztof Wojtkiewicz.

Od końca 2011 r. wszyscy kierowcy i motorniczowie przechodzą szkolenia praktyczne (prowadzone przez zewnętrzną firmę) w zakresie zachowania wobec pasażerów, zwłaszcza w sytuacjach stresowych. Psychologowie aranżują scenki typowe dla komunikacji, a następnie cała grupa ocenia zachowanie i szuka najlepszego scenariusza postępowania w danej sytuacji. Psychologowie prowadzący szkolenie tłumaczą typowe reakcje ludzi na pewne zachowania i użyte słownictwo.

Czytaj także: Jacy są kierowcy komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Zobacz naszą relację z V Mistrzostw Kierowców Komunikacji Miejskiej.

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • Potwierdzam, też z nim jechałam (5)

    Dziś spotkałam się z podobnym zachowaniem tego kierowcy. Nie usłyszałam, by coś do mnie powiedział, ale nie wykluczam tego, że zbeształ mnie, mogłam tego nie słyszeć, bo stałam na zewnątrz, kiedy czekałam na otwarcie przednich drzwi to spojrzał na mnie tak jakby chciał zabić. Zwlekał z otwarciem drzwi. Mam nadzieję, że poniesie karę za swoje zachowanie.

    • 10 25

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • a baranie jeden tak ciężko przejść do środkowych drzwi?

      • 9 5

    • A ciepło Ci było hrabianko w kurteczce ?

      • 7 4

    • gucio

      A Ja też jestem kierowcą i mam was wszystkich gdzieś otwieram wszystkie dzwi i to obie połowy i wietrze autobus tak zeby było jak najchłodniej i zeby jak najbardziej go wywietrzyc.A co jak wy nieszanujecie pracy kierowcy tak ja nieszanuje pasażera.
      To TYLE DZIĘKUJE.

      • 4 4

    • iluzja

      Szkoda że otworzył te drzwi. Nic nie słyszałam ale wzrok, wzrok mnie zabił!!!!!
      Ludzie leczcie się.

      • 2 1

  • W mordę lać takiego, tak jak wódkę. Hehehe

    • 2 4

  • Uroczyście wręczyć liścia

    • 3 3

  • Film bezdźwiękowy - da się "odsłuchać"

    Są wśród Was tacy ludzie, którzy są biegli w odczytywaniu mowy z ust.
    I jeśli jest dobra jakość filmu to się da. I o ile kierowca nie miał wąsów zasłaniające usta.

    • 8 4

  • też wielokrotnie byłem świadkiem chamskich odzywek do pasażerów - na linii 143 w Gdańsku jeździ taki jeden, który robi wielka łaskę jak chcesz kupić bilet - następnym razem tez spisze jego numer i zgłoszę ta sytuację

    • 6 9

  • Akcja "Na sadzącej".. 01:29

    Wchodzi na pełnej K****e :D dobre !!!!

    • 2 0

  • (3)

    "Chciałbym zawnioskować o zwrócenie uwagi kierowcy, który prowadził dziś autobus nr 2032 na linii 162"

    Tyle, że autobusem miejskim jeździ - o ile mi wiadomo - dwóch kierowców ( zmiana dzienna i popołudniowa ) także w tym momencie oszkalowany może czuć się drugi kierowca, którego każdy to czytający może oceniać jako tego wulgarnego panie Tomaszu.

    • 16 3

    • To jest (2)

      Dodatek na 162 w godz. Szczytu i jeździ nim 1 kierman.

      • 0 2

      • Chyba, że tak. Ale przecież zawsze może mieć on wolne?

        • 2 0

      • Są dwie pory godzin szczytu

        • 0 0

  • Powiem krótko i na temat

    Bydło wozi bydło

    kierowca tylko pyta pasażera - czy ryja nie przytrzasnął

    • 6 4

  • Panie Tomaszu, wymaga Pan kultury od jakiegoś kierowczyny po zawodówce? (9)

    Przecieź na ZKM zawsze jeździły gbury i chamskie typy, więc nie ma czego od nich kultury wymagać. A ZKM to mafia z PRL i skasen komuny( wiem co pisze brat tam robi), wiec nie ma nawet co sie bac o posade, dla nich pasazer jest nikim!

    • 11 35

    • Niektórych pasażerów kultury trzeba uczyć a nie kierowców - trochę zrozumienia jest zimno szczególnie siedząc kilka godz za kierownicą

      • 15 2

    • to tylko pozazdrościć brata kretyna

      • 7 0

    • Współczuję brata idioty .

      • 7 0

    • Może tak pod lupę pasażerów ?

      Tą elitę to codziennie słychać . Pasażer numer 1- panienka opowiadająca przez telefon historię całej rodziny , pasażer nr 2- młody idiota ze słuchawkami na uszach , nie rozumiejący , że nie każdy lubi taką muzykę jak on , pasażer nr 3 - właśnie skończył papieroska na przystanku i z takim świeżym oddechem wsiada do autobusu i bierze się za spożywanie piwka , pasażer nr 4 z towarzystwem - głównie studenci głośno opowiadający jak to zalali pałę na imprezie , a tu sesja za pasem , pasażer nr 5 - starsi , którzy uważają , że wszystko im się należy , a o używaniu słów grzecznościowych chyba zapominają .
      I to jest ta wasza elita pasażerów . Widać osobą pisząca powyżej ma sporo kompleksów . Dodam , że wykształcenie nie świadczy o poziomie kultury .

      • 27 0

    • Głupota to chyba u Was rodzinna?

      • 7 0

    • aż tak bardzo nienawidzisz brata?

      Wylałeś wiadro pomyj na ZTM Gdańsk, zmieszałeś z błotem kierowców tam pracujących przedstawiając ich jako strasznych głąbów, po czym dodałeś że twój brat tam pracuje. Czyli ten twój bracki to ciapa i imbecyl do kwadratu. Jak można tak o bracie napisać. Oj w swoje gniazdo się nie robi..

      • 7 0

    • (1)

      ..ten z-rany Tomaszek powinien wiedzieć że przednie drzwi służą tylko do wysiadania.

      • 2 5

      • dokladnie odwrotnie

        Na calym swiecie drzwi przednie sluza do
        wsiadania, zakupu biletu i przejscia do srodka pojazdu

        • 3 1

    • A czy Pana brat jet także cytuję :gburem, chamskim typem, od którego kultury nie trzeba wymagać" koniec cytatu.
      Gratuluje Panskim rodzicom wychowania synów .

      • 4 0

  • Tia (1)

    Ale to standard u kierowców autobusów, że zarówno osobom wsiadającym jak i wysiadającym (chociaż Ci mają odpowiednie do tego celu przyciski) drzwi nie otwierają. Patrzy się na Ciebie taki z pogardą jakbyś mu matkę zabił i nie otworzy. Dlatego po takiej sytuacji zawsze podchodzę do delikwenta i mówię mu na ucho kilka łacińskich fraz. Trzeba walczyć z takimi burakami co w samym podkoszulku jadą i drzwi nie otworzą bo im zimno leci do środka. Chyba do tej pustej głowy. Jak się nie podoba to do pośredniaka. Wtedy taki jeden z drugim może przypomni sobie wesołe dni kiedy tylko takie problemy jak otwieranie pierwszych drzwi miał.

    • 6 18

    • Jeżdżą w koszulach , nie podkoszulkach frajerze .

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane