- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (95 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (41 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (305 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (13 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Co zrobić, gdy trafisz na sfrustrowanego kierowcę komunikacji miejskiej?
- Często obserwuję zachowanie kierowców autobusów miejskich i zwykle jest bez zarzutu. Ale dzisiejsza sytuacja kazała mi zweryfikować moją dotychczasową opinię - napisał nasz czytelnik, pan Tomasz. Kierownictwo ZKM obiecało wyjaśnić, czy kierowca rzeczywiście wulgarnie odezwał się do pasażera, ale to może być trudne.
Jednak we wtorek, 28 stycznia, natknął się na kierowcę, który zwrócił się do niego w wulgarny sposób.
- Chciałbym zawnioskować o zwrócenie uwagi kierowcy, który prowadził dziś autobus nr 2032 na linii 162, aby zachował kontrolę nad swoimi odzywkami. Kierowca ten zwlekał z otwarciem pierwszych drzwi do autobusu na przystanku Dobrowolskiego w kierunku Dworca PKP Wrzeszcz, a gdy jednak umożliwił wejście do autobusu dwójce pasażerów: młodej kobiecie i mnie, to przywitał nas słowami: "przechodź, k..wa" - relacjonuje pan Tomasz. - Być może kierowca ten był czymś zdenerwowany, może się spieszył, może otrzymał niekorzystną informację z pracy, może jego sytuacja prywatna jest niezadowalająca - nie wiem, co może się kryć za taką reakcją.
Pan Tomasz przesłał opis tej historii nie tylko do portalu Trojmiasto.pl, ale i do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który kontroluje przewoźników wożących pasażerów po Gdańsku, oraz do Zakładu Komunikacji Miejskiej, który obsługuje linię autobusową 162.
O wyjaśnienie tej sprawy poprosiliśmy więc Krzysztofa Wojtkiewicza, pełniącego obowiązki rzecznika prasowego ZKM Gdańsk.
- Temat przyjmuję jako skargę, którą zgodnie z procedurami wyjaśnimy. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji odniosę się do tego konkretnego przypadku - zapewnił nas. - Niezależnie od tego, czy takie zachowanie faktycznie miało miejsce, jest ono całkowicie sprzeczne z przyjętymi zasadami i kierunkami zmian w firmie. Obowiązuje zasada, iż kierowca czy motorniczy oprócz kwalifikacji zawodowych musi mieć predyspozycje do kontaktów z ludźmi.
Szefostwu ZKM nie będzie jednak łatwo ustalić, czy taka sytuacja rzeczywiście miała miejsce. Choć wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku wyposażone są w monitoring, który obejmuje także kabinę prowadzącego, to kamery nie zapisują dźwięku. Tylko to pozwoliłoby na 100 procent ustalić, co powiedział kierowca do pasażera.
Od strony formalnej kwestie te są uregulowane w "Instrukcji dla kierujących pojazdami", która wprowadzana jest zarządzeniem dyrektora ZKM, a każdy kierowca i motorniczy indywidualnie potwierdza jej odbiór i oczywiście zobowiązany jest do jej przestrzegania.
W postanowieniach wstępnych widnieje zapis, że "obowiązkiem kierującego pojazdem jest przewożenie pasażerów w sposób zapewniający możliwie najwyższy poziom: bezpieczeństwa, jakości świadczonych usług, kultury obsługi."
- Punkt "zachowanie wobec pasażera" zaczyna się od podpunktu "w kontaktach z pasażerami kierujący pojazdem powinien zachowywać się kulturalnie i uprzejmie" - cytuje Krzysztof Wojtkiewicz.
Od końca 2011 r. wszyscy kierowcy i motorniczowie przechodzą szkolenia praktyczne (prowadzone przez zewnętrzną firmę) w zakresie zachowania wobec pasażerów, zwłaszcza w sytuacjach stresowych. Psychologowie aranżują scenki typowe dla komunikacji, a następnie cała grupa ocenia zachowanie i szuka najlepszego scenariusza postępowania w danej sytuacji. Psychologowie prowadzący szkolenie tłumaczą typowe reakcje ludzi na pewne zachowania i użyte słownictwo.
Czytaj także: Jacy są kierowcy komunikacji miejskiej w Trójmieście?
Zobacz naszą relację z V Mistrzostw Kierowców Komunikacji Miejskiej.
Opinie (279) ponad 10 zablokowanych
-
2014-01-28 15:13
Pewnie pijany (1)
Pierwsze co zrobić to zbadać typa alkomatem. Jak policja akurat nie ma, a czesto niby nie ma, to wezwać Mobilne Badanie Trzeźwosci zeby go zbadali !!
Widziałem gdzieś na facebooku czy gdzies indziej na sieci ze juz taka firma w tricity działa !!- 4 9
-
2014-01-28 15:14
Pasażer na gape
Bilety do kontroli !!!!!
- 2 0
-
2014-01-28 15:15
"Zimno" (6)
Teraz okresie zimy kierowcy nie chcą otwierać pierwszych drzwi tłumacząc że zawiewa im zimne powietrze. Mnie jako pasażera niewiele to interesuje to jest jego praca a nie dom w którym wprowadza swoje zasady i reguły.
- 16 32
-
2014-01-28 15:22
Dokładnie. Popieram w 100%. A co mnie interesuje, że im zawiewa. Jak mu zawiewa to niech się cieplej ubierze. Taki wybrał zawód i musi się liczyć z pewnymi niedogodnościami, które są jego obowiązkiem.
- 9 19
-
2014-01-28 16:00
A jak pasażerowie marzną bo ciepło jest tylko w kabinie kierowcy to już kierowca ma w poważaniu.
- 3 11
-
2014-01-28 16:17
W takim razie takiego wał zobaczysz ogrzewanie w autobusie , W swoim mieszkaniu otwieraj okna na mróz i więcej nie zawracaj gitary
- 7 3
-
2014-01-28 16:51
(2)
A mnie jako kierowcy g..no obchodzi , że Wam zimno .Kup sobie auto , biedaku .
- 5 4
-
2014-01-28 21:47
(1)
Ja kupię auto bo nie zapłacę za bilet, a ty nie kupisz sobie aita bo nie kupiłem twojego bileciku
- 3 4
-
2014-01-29 07:15
idiota.
- 1 0
-
2014-01-28 15:15
Pan Tomasz (1)
Jak to? Nie rozwinął Panu Tomaszowi czerwonego dywanu?
- 22 8
-
2014-01-28 20:41
hehe
dobry koment
:)- 0 1
-
2014-01-28 15:19
(4)
Do mnie ostatnio kierowca z wielkim wyrzutem wyjechał że drzwi otwieramy po naciśnięciu guzika. A skąd to mogłam wiedzieć skoro odkąd pamiętam to tylko w Gdańsku były takie autobusy, a w Gdyni nie. I stoje jak ta pipa i pukam mu w szybkę a on na mnie z mordą to mówię grzecznie że niestety ale na codzień nie korzystam z usług ZKM i nie wiem że coś takiego się robi a on do mnie że mam spitalać. no w takim szoku byłam że zapomniałam spisac numer tego palanta. ech.
juz nie wspomnę jak wsiadam z siostra na wózku inwalidzkim, ile kierowców ma nas w d*pie to szok.- 12 9
-
2014-01-28 15:33
Jesteś w mieście (1)
a nie u siebie na wsi. Dowiedz się, doszkol, dokształć bo same problemy będą cię w życiu spotykać i frustracje.
- 8 6
-
2014-01-28 17:20
A wsiok to według Ciebie ktoś II kat.?
Widocznie potrzebuje załatwić coś w mieście.- 6 0
-
2014-01-28 15:37
widać
ześ z podgdańskiej wsi
- 4 1
-
2014-01-28 19:51
ciemnota jest napisane przy kazdych drzwiach
- 1 1
-
2014-01-28 15:21
Każdemu może się zdarzyć! !! A jakiś c w e l odrazu pisze do Trójmiasta !! Szkoda ze ci tych drzwi przed nosem nie zamknął !!!
- 13 3
-
2014-01-28 15:23
polak polakowi wilkiem (2)
ten co wsiada pierwszymi drzwiami przy-17stppniach w czapce futrzanej na to kaptur szal i rękawice to jest nie dorozwinięty z takim świrem kierowca w samej koszuli niema szans chyba że będzie chory to wy będziecie chdzić pieszo
- 18 6
-
2014-01-28 15:27
(1)
A zastanowiłeś się inteligencie co Ty wypisujesz? To jest jego zawód. Kierowca autobusu a nie barmana na plaży więc musi się z tym liczyć. A kto mu broni się cieplej ubrać? A czy taki kierowca przejmuje się Tobą np. przyjeżdża wcześniej? Albo bardziej dmuchawę włącza bo Ty stałeś i 15 minut na niego czekałeś na przystanku? Nie. On ma Ciebie głęboko w d..ie więc co się nim przejmujesz?
- 7 9
-
2014-01-28 16:19
To przychodź na przystanek na czas a nie mieszkasz koło wiaty .
- 5 2
-
2014-01-28 15:25
Tylko tyle i afera?
Ciekawe czym P. Tomasz rozwścieczył kierowcę że usłyszeć musiał coś takiego. Wiadomo nie od dziś że niektórzy pasażerowie uwielbiają w różny sposób prowokować kierowców i motorniczych a potem z satysfakcją donosić.
- 21 2
-
2014-01-28 15:29
Być może kierowca ten był czymś zdenerwowany, może się spieszył, może otrzymał niekorzystną informację...?
A może kierowca po prostu spotkał pasażerów buraków z wieczną postawą roszczeniową i raz na tysiąc razy po prostu nie wytrzymał? :)
- 15 7
-
2014-01-28 15:35
AUTOBUSY... (1)
jak lda mnie to i tak lepszy jest taki kierowca, niż rozmawiający przez telefon podczas kierowania autobusem, bo naraża tym samym kilkadziesiąt innych osób...
- 6 2
-
2014-01-28 16:21
...lub drący ryja do komórki pasażer przy kabinie kierowcy .
- 4 0
-
2014-01-28 15:36
donosiciel
o konfident
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.