• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, gdy trafisz na sfrustrowanego kierowcę komunikacji miejskiej?

Michał Stąporek
28 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule. Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule.

- Często obserwuję zachowanie kierowców autobusów miejskich i zwykle jest bez zarzutu. Ale dzisiejsza sytuacja kazała mi zweryfikować moją dotychczasową opinię - napisał nasz czytelnik, pan Tomasz. Kierownictwo ZKM obiecało wyjaśnić, czy kierowca rzeczywiście wulgarnie odezwał się do pasażera, ale to może być trudne.



Jak oceniasz relacje między pasażerami a kierowcami komunikacji miejskiej?

Pan Tomasz (nazwisko znane redakcji), na wstępie swojego listu zaznaczył, że wysoko ocenia pracę kierowców komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przyznał, że często zdarza mu się obserwować ich zachowanie i ocenia je bez zarzutu. "Stąd wniosek, że firma dba o standardy w zakresie zwracania się do pasażerów" - pisze.

Jednak we wtorek, 28 stycznia, natknął się na kierowcę, który zwrócił się do niego w wulgarny sposób.

- Chciałbym zawnioskować o zwrócenie uwagi kierowcy, który prowadził dziś autobus nr 2032 na linii 162, aby zachował kontrolę nad swoimi odzywkami. Kierowca ten zwlekał z otwarciem pierwszych drzwi do autobusu na przystanku Dobrowolskiego w kierunku Dworca PKP Wrzeszcz, a gdy jednak umożliwił wejście do autobusu dwójce pasażerów: młodej kobiecie i mnie, to przywitał nas słowami: "przechodź, k..wa" - relacjonuje pan Tomasz. - Być może kierowca ten był czymś zdenerwowany, może się spieszył, może otrzymał niekorzystną informację z pracy, może jego sytuacja prywatna jest niezadowalająca - nie wiem, co może się kryć za taką reakcją.

Pan Tomasz przesłał opis tej historii nie tylko do portalu Trojmiasto.pl, ale i do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który kontroluje przewoźników wożących pasażerów po Gdańsku, oraz do Zakładu Komunikacji Miejskiej, który obsługuje linię autobusową 162.

O wyjaśnienie tej sprawy poprosiliśmy więc Krzysztofa Wojtkiewicza, pełniącego obowiązki rzecznika prasowego ZKM Gdańsk.

- Temat przyjmuję jako skargę, którą zgodnie z procedurami wyjaśnimy. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji odniosę się do tego konkretnego przypadku - zapewnił nas. - Niezależnie od tego, czy takie zachowanie faktycznie miało miejsce, jest ono całkowicie sprzeczne z przyjętymi zasadami i kierunkami zmian w firmie. Obowiązuje zasada, iż kierowca czy motorniczy oprócz kwalifikacji zawodowych musi mieć predyspozycje do kontaktów z ludźmi.

Szefostwu ZKM nie będzie jednak łatwo ustalić, czy taka sytuacja rzeczywiście miała miejsce. Choć wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku wyposażone są w monitoring, który obejmuje także kabinę prowadzącego, to kamery nie zapisują dźwięku. Tylko to pozwoliłoby na 100 procent ustalić, co powiedział kierowca do pasażera.

Od strony formalnej kwestie te są uregulowane w "Instrukcji dla kierujących pojazdami", która wprowadzana jest zarządzeniem dyrektora ZKM, a każdy kierowca i motorniczy indywidualnie potwierdza jej odbiór i oczywiście zobowiązany jest do jej przestrzegania.

W postanowieniach wstępnych widnieje zapis, że "obowiązkiem kierującego pojazdem jest przewożenie pasażerów w sposób zapewniający możliwie najwyższy poziom: bezpieczeństwa, jakości świadczonych usług, kultury obsługi."

- Punkt "zachowanie wobec pasażera" zaczyna się od podpunktu "w kontaktach z pasażerami kierujący pojazdem powinien zachowywać się kulturalnie i uprzejmie" - cytuje Krzysztof Wojtkiewicz.

Od końca 2011 r. wszyscy kierowcy i motorniczowie przechodzą szkolenia praktyczne (prowadzone przez zewnętrzną firmę) w zakresie zachowania wobec pasażerów, zwłaszcza w sytuacjach stresowych. Psychologowie aranżują scenki typowe dla komunikacji, a następnie cała grupa ocenia zachowanie i szuka najlepszego scenariusza postępowania w danej sytuacji. Psychologowie prowadzący szkolenie tłumaczą typowe reakcje ludzi na pewne zachowania i użyte słownictwo.

Czytaj także: Jacy są kierowcy komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Zobacz naszą relację z V Mistrzostw Kierowców Komunikacji Miejskiej.

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • BEZEDURA (1)

    Jak wysokie IQ trzeba mieć by zrozumieć , że otwarcie przednich drzwi powoduje przeciąg ? Że kierowca siedzi tam 9 godzin i on ma inne odczucie ciepła w kabinie . A i pasażerom jest cieplej , gdy nie otwiera się przodu . Debilne gadanie , że po bilet itd. bo kazali . EMPATIA - tego ludziom brakuje .
    P.S. Jeśli już tak dokładnie chcemy stosować przepisy - to przypominam , że po bilet podchodzimy z ODLICZONĄ KWOTĄ . A bluzgania kierowcy uczą się od pasażerów , którzy mówią niewiele literackim językiem polskim .

    • 20 9

    • takie trzymanie się przepisów obowiązuje też kierowców

      np.nie opuszczają platformy dla niepełnosprawnych nawet gdy na przystanku jest pasażer niepełnosprawny na wózku,

      dopiero gdy powie się kierowcy, by to zrobił,

      wtedy wysiada z obrażoną miną, zrzuca z hukiem ( !) platformę,
      i tak samo działa przy wysiadaniu z autobusu osoby na wózku

      a do tego pasażera , który mówi dziękuje, nawet nie burknie, nie mówią co uśmiechu- jak za zachodnia granica w kilku krajach zauważyłam

      nie mówiąc o tym, że na matkę z wózkiem w ogólne nie reaguje, anie wszędzie jest tak nisko, by bez problemu wsiąść z wózkiem

      niestety, nie opisuję odosobnionych przypadków

      • 7 6

  • kocham kierowców autobusów ! a najbardziej jak podjadą na przystanek ! a jeszcze bardziej jak uda mi się przesiąść między autobusami na przystankach ! kierowca tez człowiek bardzo ciężko pracujący jeździ takim kolosem i wiezie niejednokrotnie 100 osób albo więcej ! i za nie odpowiada musi być ciągle skoncentrowany i jeszcze robi za kiosk bo sprzedaje bilety !

    • 11 2

  • Kerowcy busów proszom

    żeby zimą wsiadać do autobusów przez środkowe drzwi . To w całym autobusie będzie ciepło.

    • 15 1

  • (4)

    widać ze ludzie to społeczniaki i nic tylko podpierdolić... aby drugi miał gorzej...

    • 11 6

    • Ode mnie oczekują w pracy wysokiej jakości, ja też od innych, którzy pracują (3)

      i pensja ich częściowo składa się z moich podatków

      • 2 4

      • (1)

        gdzie pracujesz ?

        • 2 1

        • pewnie na miotle jeździ

          • 2 1

      • Też płacą podatki .jak każdy ,najbardziej idiotyczny odnośnik.

        • 2 0

  • 126 (2)

    kierowcy sa różni.pewien kierowca autobusu lini 126 z banina do wrzeszza okolo 15 30-16:00 w poprzednia sobote siedzial w autobusie i grzal swoje cztery litery...ludzie chcacy jechac tym autobusem stali na przystanku przy -13' albo lepiej bo kierowca mial zamkniete drzwi.jak tak mozna.kierowca do zwolnienia!!!!

    • 8 9

    • ludzie to mają problemy

      To kto Ci kazał przychodzic wcześniej na przystanek.Masz zegarek to przyjdz 5 minut przed odjazdem a nie 30 minut i nie narzekaj że świat jest taki zły. Banino- człowiek ze wsi wyjdzie ale wieś z człowieka nigdy!

      • 4 2

    • 126

      Nie przyszło Panu do głowy, że kierowca kończąc kurs na pętli w Baninie ma prawo do przerwy przed kursem powrotnym?
      Jak zwykle przesada.

      • 6 1

  • Przednie drzwi są dla osób, które kupują bilety.

    Nie rozumiem osób, które pchają się na siłę do przednich drzwi i zmuszają kierowcę do marznięcia. Szczyt egoizmu i bezmyślności. Podziwiam kierowców, bo wytrzymać w pracy z takimi ludźmi to nie lada sztuka.

    • 12 5

  • Polskibus

    Ja również miałem podobny przypadek w polskim busie...
    Na prawdę myślę,że kierowca wyruszający z Gdańska do Wawy o godz 14.30(mam nadzieję,że ktoś z przełożonych,przypadkiem to przeczyta)powinien ugryźć sie w język I nie komentować bezczelnie każdego pasażera!Z całym szacunkiem do firmy,często korzystam I wszystko jest na 5 plus,dlatego dziwię się takim chamstwem.
    PANIE KIEROWCO!To my jesteśmy dla Pana a nie Pan dla nas!

    • 3 11

  • bezcenne :)

    "nazwisko znane redakcji" :)

    • 5 2

  • No temat warty pourszenia na stronie glownej....

    Pan kierowca uzyl slowa na "k" .... Straszne!

    • 7 1

  • Panowie kierowcy 367 (2)

    A jak wytłumaczycie fakt otwierania wszystkich 3 drzwi w siarczyste mrozy, nie ważne czy ktoś stoi na przystanku czy też nie drzwi otwiera wszystkie oprócz swoich , a ludzie marzną ...zawsze mnie to interesowało po co tak robić skoro są przyciski na słupku. co najdziwniejsze to jeden potrafi nie otwierać bezsensownie drzwi a inny otwiera wszystkie 3 oprócz swoich . (bo on ma ciepło a bydło niech zamarza) ponadto tu się wypowiadają tacy fachowcy , to może odpowiedzą mi panowie fachowcy kierowcy jak zdążyć na poranny autobus linii 126 kierunek Żukowo przystanek Nowatorów planowo jest 05:14 ja osobiście jeżdżę nim do pracy, a wsiadam na przystanku Siedlce w 367 planowo 04:39 na przystanku Nowatorów powinien być 05:10 dziś niestety był 05:22 no cóż ślisko było a w inne dni jak jezdnia jest czarna ? Jakoś linia 174 obsługiwana przez PKS jeździ punktualnie i startuje również z przystanku dworzec główny więc powiedzcie mi panowie fachowcy jak wytłumaczyć szefowi spóźnienia do pracy a bo autobus się spóźnił jego to nie interesuje ... dodam że nie każdy kierowca jest zły i nie punktualny lecz zdarzają się tacy fachowcy jak tu czytelnik zauważył .

    • 11 2

    • (1)

      Najpierw załatw w ZTM zmianę rozkładu na 367 bo to co jest dziś to porażka . A w sprawie drzwi : otwierają - źle , nie otwierają też źle . O co tu chodzi ?

      • 3 1

      • no i.

        no i tu się nie zgodzę rozkład jest dobry gdy większość dojeżdża normalnie mieszczą się w rozkładzie, ale są tacy co mają rozkład w poważaniu i nie usprawiedliwiaj tu tych panów bo ja nie korzystam od dziś ale od 3 lat , i nie raz pracodawca pojechał mi po premii nie z mojej winy ciekawe co jestem temu winny a tracę miesięcznie po 200-400zł i co ty na to ? po to chyba są nowoczesne autobusy i mają zainstalowany przycisk na słupku, ponadto na tych przystankach nikt nie stał ani nikt nie wysiadał o to głównie chodzi że kierowca bezmyślnie otwiera drzwi , gdyby ktoś wysiadał lub wsiadał ok niech sobie otworzy ale jak nikt nie wsiada i nie wysiada to po co jak mu jest za ciepło niech otworzy sobie okno?? tak wam każą?? nie wieże w takie bajki mam dwóch kolegów którzy jeżdżą więc coś wiem na ten temat.Rozkład nie ma nic do tego , uważam że nie którzy kierowcy to tak jakby za kare do pracy przychodzili , gdyby rozkład był winny to każdy jeden kurs byłby opóźniony a tak nie jest więc to co piszesz jest nie prawdą pozdrawiam.

        • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane