- 1 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (128 opinii)
- 2 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (192 opinie)
- 3 W kajdankach na masce, w aucie "feta" (73 opinie)
- 4 Stanowcze "nie", dla psów na plaży? (773 opinie)
- 5 Z parku Centralnego na 25 dni do celi (48 opinii)
- 6 Żuraw czeka zmiana lokalizacji o kilkanaście metrów (28 opinii)
Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem
Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.
Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.
Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.
O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.
- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.
Jak działa system Tristar?
Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.
- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?
- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.
Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Opinie (408) 8 zablokowanych
-
2014-05-06 07:53
odcinkowy pomiar prędkości
należy umieścić na Trakcie Św. Wojciecha od ul. Sandomierskiej do Zaroślaka w obu kierunkach. Takich szybkości jakie osiągają kierowcy na tej ulicy po rozładowaniu korków nie da się zmierzyć na innych ulicach. Jest to szczególnie groźne dla wielu pojazdów zjeżdżających z Traktu do przemysłowych posesji, lub próbujących z nich wyjechać. Wypadkowość jest znaczna.
- 2 0
-
2014-05-06 07:48
Zabawa z fotoradarem
W początku tego roku zjeżdżając z promu w Szwecji na trasie przekroczyłem prędkość o 51km za co ukarany zostałem mandatem 6000 kr.szw.(3000zl),uzmysłowiłem sobie ,ze to nie Polska.
Kto jeździ zgodnie z przepisami nie powinien bać się fotoradarów!W Szwecji fotoradary nie przysparzają korków.- 3 2
-
2014-05-06 07:46
TIR w Gdyni to święta krowa.
Może niech lepiej odpowiednie władze wezmą się za szalejące po Gdyni TIR-y (głównie wanny) na wieśniackich tablicach, jadące np. ul. Janka Wisniewskiego do portu lewym pasem już od wiaduktów przy Energetyków grubo ponad dozwolone 70 km/h. Podobnie jest z parkowaniem czasami nawet kilkuset tirów na lewych pasach obu jezdni na ul. Polskiej, to też ewenement na skalę europejską, podczas gdy w rejonie Polska - Roterdamska od dwóch lat stoją ogromne, ale puste parkingi. I co nikt tego nie widzi? Widzi i co z tego?
- 2 0
-
2014-05-06 07:34
Bzdury...
Po pierwsze system już działa od kilku dobrych miesięcy - to że nie zostały jeszcze uruchomione fotorejestratory nie oznacza że system nie został włączony.
Po drugie przestańcie już pitol... o tym "łataniu dziury w budżecie". Jak jadę przez miasto 50-60 na godzinę to czuję się jak "ruchomy spowalniacz" bo wszystkim się wszędzie spieszy. Weź kurk... jeden z drugim wyjedź 5 minut wcześniej z chaty to się nie spóźnisz.- 3 6
-
2014-05-06 00:02
W sumie to nie zmieni mojego stylu jazdy (1)
Najpierw wszystkich wyprzedze, czym ich oczywiscie upokorze, a pozniej na nich poczekam, zeby sredni czas sie zgadzal.
- 4 2
-
2014-05-06 07:07
A później ja ciebie upokorzę, omijając cie prawym pasem, kiedy będziesz
stał na światłach na lewym w długim sznurku samych mistrzów lewego pasa.
- 2 1
-
2014-05-06 00:35
JUŻ NIEDŁUGO ZOBACZYCIE JAK DZIAŁA TRISTAR
zero mandatów, rozładujemy korki, a dla dzieci jadących poprawnie kierowców z kamer będą spadać lizaki.
- 4 0
-
2014-05-06 00:27
Słowackiego droga w lesie dwa pasy w każdym kierunku
a oni robią odcinkowy pomiar szybkości to przecież ewidentnie w celu nachapania się kasy.
- 4 5
-
2014-05-05 22:25
Trzeba liberałowie jezdzić zgodnie z przepisami i nie bedzie obaw (1)
Tylko piraci mają obawy.Szczególnie ci na motorach
- 4 6
-
2014-05-06 00:00
Ci na motorach maja popodnoszone rejestracje
Oni na pewno nie maja obaw.
- 1 0
-
2014-05-05 08:04
(3)
Brawo, nareszcie się kończy kozakowanie i gnanie między skrzyżowaniami :))) Jak mnie to wkurza - jadę sobie spokojnie do czerwonego światła odległego o 300m i zawsze jakiś jełop musi wyprzedzić tylko po to, żeby zaraz się zatrzymać. Albo standardowo 150tką w mieście w zdezelowanej super bryce. Życzę cwaniakom jak najwięcej mandatów. Szacun dla rozważnych kierowców!
- 19 15
-
2014-05-05 08:34
wysprzęglasz i toczysz się lewym pasem ledwo ledwo... (2)
za tamowanie ruchu też powinny być mandaty
- 5 8
-
2014-05-05 08:59
(1)
ewerwer w Twoim małym rozumku nie istnieje pojęcie płynnej jazdy
- 4 3
-
2014-05-05 23:58
Jedni nazwa to plynna jazda, inni ciota drogowa, ale wazne jest co innego
zeby to cos uprawiac na prawym pasie, a nie na lewym
- 1 1
-
2014-05-05 23:49
Drogowcy: nie mamy na razie zgody na włączenie fotoradarów
LUDZISKA: daje Wam zgodę na rozgonienie tej hołoty
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.