• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem

Maciej Naskręt
5 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar. W rzeczywistości - jeszcze go nie ma. Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar. W rzeczywistości - jeszcze go nie ma.

Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.



Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.

Od kilku tygodni w ciągu głównej arterii Trójmiasta - począwszy od centrum Gdańska przez Sopot i niemal do Rumi - nad skrzyżowaniami montowane są na dodatkowych wysięgnikach kamery. Dla kierowców to sygnał, że władze miasta są blisko uruchomienia systemu Tristar, który oprócz sterowania ruchem, będzie bacznie przyglądał się wykroczeniom uczestników ruchu drogowego.

Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.

O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.

- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.

Jak działa system Tristar?

Drogowcy: nie mamy na razie zgody na włączenie fotoradarów

Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.

- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?

- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.

Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.

Obawiasz się rejestratorów wykroczeń w systemie Tristar?

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (408) 8 zablokowanych

  • Drogowcy: nie mamy na razie zgody na włączenie fotoradarów

    LUDZISKA: daje Wam zgodę na rozgonienie tej hołoty

    • 4 1

  • no to dojeżdżając do skrzyzowania będziemy lampić się czy oby nie pomarańczowe i po hamulcach i łup w tyłek mamy (3)

    Wystarczy skrócić czas pomarańczowego o 0.4 sekundy i wszyscy będziemy sie łapać na 200zł bo nie ma szans aby z 50km/h wyhamować tak "zgodnie".
    W Wejherowie przy 70km/h jest foto z krótkim pomarańczowym i nie ma fizycznej możliwości wyhamować aby nie załapać się na czerwone--------maszynka do zarabiania pieniędzy

    • 12 0

    • Dokładnie (2)

      w Wejherowie zrobili sobie maszynkę do pieniędzy, bo człowiek albo musi ostro hamować, albo łapie sie na zdjęcie.

      • 3 0

      • Można jeszcze jechać przepisowo, ale w Polsce to nie do pomyślenia. (1)

        • 4 3

        • Nie można!!! Próby zmuszenia polactwa do przepisowej jazdy to straszliwy spisek i skok na portfele znękanych kierowców, zmagających się z nieżyciowymi przepisami i absurdalnymi ograniczeniami!!!

          • 1 1

  • W sumie to nie zmieni mojego stylu jazdy (1)

    Najpierw wszystkich wyprzedze, czym ich oczywiscie upokorze, a pozniej na nich poczekam, zeby sredni czas sie zgadzal.

    • 4 2

    • A później ja ciebie upokorzę, omijając cie prawym pasem, kiedy będziesz

      stał na światłach na lewym w długim sznurku samych mistrzów lewego pasa.

      • 2 1

  • Słowackiego droga w lesie dwa pasy w każdym kierunku

    a oni robią odcinkowy pomiar szybkości to przecież ewidentnie w celu nachapania się kasy.

    • 4 5

  • JUŻ NIEDŁUGO ZOBACZYCIE JAK DZIAŁA TRISTAR

    zero mandatów, rozładujemy korki, a dla dzieci jadących poprawnie kierowców z kamer będą spadać lizaki.

    • 4 0

  • Bzdury...

    Po pierwsze system już działa od kilku dobrych miesięcy - to że nie zostały jeszcze uruchomione fotorejestratory nie oznacza że system nie został włączony.
    Po drugie przestańcie już pitol... o tym "łataniu dziury w budżecie". Jak jadę przez miasto 50-60 na godzinę to czuję się jak "ruchomy spowalniacz" bo wszystkim się wszędzie spieszy. Weź kurk... jeden z drugim wyjedź 5 minut wcześniej z chaty to się nie spóźnisz.

    • 3 6

  • TIR w Gdyni to święta krowa.

    Może niech lepiej odpowiednie władze wezmą się za szalejące po Gdyni TIR-y (głównie wanny) na wieśniackich tablicach, jadące np. ul. Janka Wisniewskiego do portu lewym pasem już od wiaduktów przy Energetyków grubo ponad dozwolone 70 km/h. Podobnie jest z parkowaniem czasami nawet kilkuset tirów na lewych pasach obu jezdni na ul. Polskiej, to też ewenement na skalę europejską, podczas gdy w rejonie Polska - Roterdamska od dwóch lat stoją ogromne, ale puste parkingi. I co nikt tego nie widzi? Widzi i co z tego?

    • 2 0

  • Zabawa z fotoradarem

    W początku tego roku zjeżdżając z promu w Szwecji na trasie przekroczyłem prędkość o 51km za co ukarany zostałem mandatem 6000 kr.szw.(3000zl),uzmysłowiłem sobie ,ze to nie Polska.
    Kto jeździ zgodnie z przepisami nie powinien bać się fotoradarów!W Szwecji fotoradary nie przysparzają korków.

    • 3 2

  • odcinkowy pomiar prędkości

    należy umieścić na Trakcie Św. Wojciecha od ul. Sandomierskiej do Zaroślaka w obu kierunkach. Takich szybkości jakie osiągają kierowcy na tej ulicy po rozładowaniu korków nie da się zmierzyć na innych ulicach. Jest to szczególnie groźne dla wielu pojazdów zjeżdżających z Traktu do przemysłowych posesji, lub próbujących z nich wyjechać. Wypadkowość jest znaczna.

    • 2 0

  • Oprócz mandatów będzie jeszcze więcej wypadków.

    Tyle w temacie.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane