- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (248 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (41 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (278 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (7 opinii)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (164 opinie)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (48 opinii)
Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem
Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.
Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.
Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.
O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.
- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.
Jak działa system Tristar?
Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.
- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?
- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.
Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Opinie (408) 8 zablokowanych
-
2014-05-05 22:39
Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar.
w rzeczywistości nie jeszcze go nie ma tylko już go nie ma :)
żółta tabliczka jeszcze po prawej stronie obok lotosu pozostała
tylko skrzynka zniknęła :)- 0 1
-
2014-05-05 22:08
za tę kasę można postawić
policjanta na każdym skrzyżowaniu, to bardziej uspokaja ruch .
- 1 0
-
2014-05-05 08:49
wszystkie ciapy które twierdza, ze jeżdżenie przepisowo (5)
sprawi, ze nie dostana mandatu z tristaru srogo się zdziwią gdy przyjdzie do nich mandat na 200 zł i 6 punktow karnych za przejazd na wczesnym żółtym świetle którego nawet nie zauważyli.
takich mandatów będzie więcej niż za prędkość a będą dostawali je głownie te ciapy jeżdżące już teraz 50 km /h tam po alei grunwaldzkiej. hehe- 30 10
-
2014-05-05 09:52
(4)
Nie ma czegoś takiego jak "mandat za przejazd na wczesnym żółtym". Niestety pojęcie "dopuszczalna" zostało zmienione w mentalności kierowców na "minimalna", o dostosowaniu stylu jazdy do warunków mało, który pamięta. Mgła ograniczająca widoczność do 10m i 130km/h na liczniku na obwodnicy, bo "prędkościomierz zaniża prędkość, a 10 więcej wolno".
- 5 3
-
2014-05-05 11:54
oczywiscie ze jest kolego (3)
doucz sie przepisów bo Ci tristar prawo jazdy zabierze:
1. Żółte switało : można wjechać za sygnalizator , ale nie można na skrzyżowanie
2. Czerwone : nie można wjechać za sygnalizator ani na skrzyżowanie.
Otóż co trzeba robić gdy zapala sie żółte? trzeba zacząć hamować i zatrzymać sie przed sygnalizaoterm (najlepiej) albo za nim ale przed wjazdem na skrzyżowanie.
A co robi większość kierowców ( włącznie z tzw. ciapami) ? przejeżdża na żółtym przez cale skrzyżowanie .
wiec uważajcie ciapciaki bo na was tez ten tristar jest krojony.- 10 2
-
2014-05-05 18:38
(2)
Proszę przytocz mi artykuł/przepis/interpretację, bo jeżeli się nie mylę to żółte światło dopuszcza przejazd przez skrzyżowanie w przypadku kiedy gwałtowne hamowanie mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub utrudnienie ruchu (czyli np. zatrzymanie na przejściu dla pieszych czy też na samym skrzyżowaniu).
- 1 1
-
2014-05-05 20:12
(1)
to zle ci sie wydaje
- 1 0
-
2014-05-05 21:23
Jakoś mnie nie przekonałeś
- 0 1
-
2014-05-05 21:15
Zlikwidowac wszystkie światała na skrzyżowaniach !
to udrożni ruch !
- 7 0
-
2014-05-05 18:32
(1)
trzeba jezdzic przepisowo....to nie rosja...jak się komus nie podoba - won do Kaliningradu!
- 4 6
-
2014-05-05 21:13
lecz sie
chory z nienawisci popaprancu
- 1 1
-
2014-05-05 21:13
Tak usprawni ruch, że rano do pracy zamiast 25 min będę jechał 35 min, a z powrotem zamiast 45 min będę jechał 55 min. Taki scenariusz przewiduję.
- 9 2
-
2014-05-05 20:31
Wystarczy jechać przepisowo i wtedy nie ma się czego obawiac (1)
- 5 8
-
2014-05-05 20:59
wystarczy ruska rejestracja i nie ma sie czego obawiac
LOL
- 1 1
-
2014-05-05 20:59
rys
Ruch uplynni sie o 20-30% a przy tym wszyscy beda musieli zwolnic o 20-30% czyli 136 baniek w plecy na jakies bzdury... aaa, no nie calkiem bo przeciez ktos za to wzial parę walizek i nowego Mercedesa do kieszeni, tffu w gratisie lub darowiznie znaczy sie :)
- 4 0
-
2014-05-05 20:28
no to przed nami ostanie 6 miesiecy normalnosci za kółkiem, trzeba sie wyszalec juz dzis :D
nie wyobrazam ze moge jechac 50km/h na wielkopolskiej czy na zwycięstwa :/ juz widze niedzielnych oni bede jezdzic 20 bo za 3 min sie wlaczy swiatlo zolte, paranoja, trzeba bedzie cos wymyslic zeby ukryc tablice przed okiem kamery
- 5 3
-
2014-05-05 06:17
(11)
Wydaja nasze pieniadze, zeby nas okradac. Ten system mial dostosowac sygnalizacje, generalnie pomagac, a skonczy sie jak zawsze!
- 162 40
-
2014-05-05 07:34
(10)
uwazasz ze gdy dostajesz mandat za przejazd na czerwonym z za duza predkoscia, to jestes okradany? (czyt stwarzasz zagrozenie zycia lub zdrowia dla innych)
czego oni was w tych gminazjach teraz ucza? zrob moze najpierw prawo jazdy.- 25 9
-
2014-05-05 11:09
(8)
uważam że jestem okradany kiedy j..ne zielone światło na wylocie z podporządkowanej pali się przez 5 sekund a na wyjazd czeka 20 samochodów tak jestem okradany bo żeby wyjechać z byle podrzędnej uliczki tracę 5 minut czasu bez tych j.nych galaktycznych świateł wyjechałbym po minucie max
- 10 10
-
2014-05-05 11:20
(7)
Czyli cała infrastruktura miejska musi być ustawiona najwygodniej dla Ciebie? A co, jeśli się przeprowadzisz?
- 10 6
-
2014-05-05 11:51
(6)
nie .. nie tylko dla mnie dla tysięcy ludzi jeśli ktoś w necie z tych rządzących przygłupów albo ich pociotków takich jak ten przygłup z gdyńskiego zarządu dróg czy w telewizji pieprzy jaki to jest nowoczesny system jak się dopasowuje do ruchu to ja się pytam jak się dopasowuje skoro korkuje wyjazd z ulicy podporządkowanej?Chyba jest logiczne że zielone światło może się palić 3 czy 5 sekund jak stoi do wyjazdu jedno auto a nie 10 czy 20 patafianie?Piesi stoją po 5 minut albo więcej bo super mądry system nie jest łaskawy zapalić na semaforze zielonego ludzika pomimo że iluś ludzi nacisnęło przycisk o takiej wygodzie mówię .. a raczej normalności zapłaciliśmy gigantyczną kasę za taki syf?
- 8 5
-
2014-05-05 12:08
(5)
jaki "system" masz na myśli, uprzejmy człowieku?
- 2 2
-
2014-05-05 13:23
(4)
jaki system?G..ny wykonany i zaprojektowany przez idiotów zintegrowany system sterowania ruchem tristar g..wno i skarbonka bez dna za prawie 140 mln zł
- 4 7
-
2014-05-05 13:27
(3)
A to tristar już działa? Ciekawe.
- 5 2
-
2014-05-05 15:27
(2)
tak już działa w wielu miejscach to widać pieszy wciska guzik stoi stoi samochody stają na czerwonym za chwilę ruszaj a znowu pieszy znowu stoi kolejna zmiana świateł to samo przycisk wciśnięty a zielonego nie ma... stoję na rowerze na lewoskręcie z osobną fazą światła zielonego nie ma bo mam za mało metalowy pojazd i zatopione pod jedną warstwą asfaltu czujniki mnie nie widzą dla mnie to okradanie obywateli bo system ma być dla nich a nie oni dla systemu
- 3 2
-
2014-05-05 20:14
(1)
Lepiej wydaliby te 160 mln zł na załatanie miliona dziur w Gdańskich drogach!
- 2 3
-
2014-05-05 20:17
zapraszamy na Otomińską i Goplańską w Gdańsku
Takich dziur to nie ma nigdzie na świecie - dwa trzy razy w roku remont zawieszenia. Zapraszamy Redakcję...
- 1 0
-
2014-05-05 19:06
Nic nie pisze ze z zaduzą predkoscią
Jeśli będziesz jechać z dozwoloną prędkością i na 10 - 15 m przed skrzyżowaniem zmieni się światło na pomarańczowe co zrobisz? zahamujesz czy przejedziesz?
Droga hamowania dla normalnego samochodu przy 50 km/h zaczyna się od 30m. pomarańczowe to tylko 2 może 3 sekundy. czas przejazdu przez skrzyżowanie to jakieś 5-6 sek jeśli nie wciśniesz hamulca, czyli będziesz na foto i 300 w plecy. Czy jesteś piratem zagrażającym życiu i zdrowiu innych? Czy ten system w czyms pomaga?- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.