• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas na zmiany na Podwalu Przedmiejskim. Nie ma odwrotu

Maciej Naskręt
26 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Podwale Przedmiejskie w Gdańsku to droga głównie dla kierowców. Pieszych i rowerzystów trudno tu uświadczyć.
  • Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął ruch tranzytowy.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Chmielnej.
  • Ulica Podwale Przedmiejskie ma przekrój dwóch jezdni po trzy pasy każda.
  • Kolejne zejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu tym razem przy ul. Łąkowej.
  • Wejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu przy ul. Chmielnej.
  • Mieszkańcy spacerują wzdłuż ulicy Podwale Przedmiejskie tylko wtedy, gdy muszą. W efekcie chodniki są puste.

Zmiany na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska są przesądzone, nieznana jest jedynie ich skala. Zdaniem miejskich planistów, ekspertów od komunikacji i miejskich aktywistów za dwa lub trzy lata powinien być gotowy plan scalenia Śródmieścia, przeciętego Podwalem na dwie części. 10 lat później to już nie będzie ta sama ulica.



Czy oczekujesz zmian na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku?

Przez wiele lat Podwale Przedmiejskie spełniało ważną funkcję w układzie transportowym Gdańska, pełniąc rolę głównej trasy wylotowej na Warszawę. Ulica będąca częścią Trasy W-Z ma dwie jezdnie, każda po trzy pasy ruchu. Między jezdniami znajduje się linia tramwajowa z pięcioma przystankami tramwajowymi, do których dojście możliwe jest tunelami.

Jej gabaryty sprawiają, że stanowi ona nieprzekraczalną linię dla turystów zwiedzających Główne Miasto. Na tereny po południowej części Podwala niechętnie zapuszczają się też sami gdańszczanie.

Dlatego dyskusja o zmianach na Podwalu Przedmiejskim trwa od kilku lat. Tym bardziej, że po otwarciu w 2012 roku Południowej Obwodnicy Gdańska i po planowanym na lato tego roku otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą znaczenie tranzytowe Podwala Przedmiejskiego wyraźnie się zmniejszy.

Już w 2011 r. pytaliśmy planistów z Biura Rozwoju Gdańska, jaka przyszłość czeka drogę, która tnie tkankę śródmieścia Gdańska na dwie części.

Pierwszą receptą na ucywilizowanie tej ulicy miało być utworzenie na niej przejść dla pieszych w poziomie jezdni i likwidacja dotychczasowych tuneli. W planach uwzględniono także wyburzenie estakady łączącej ul. Okopową z Podwalem. Ujawnienie tego pomysłu wywołało jednak duże oburzenie wśród naszych czytelników.

Pomysł scalenia centrum Gdańska poprzez uspokojenie i ograniczenie ruchu na Podwalu Przedmiejskim zyskał niedawno mocne wsparcie ze strony redakcji Gazety Wyborczej Trójmiasto. Sęk w tym, że mimo ożywionej dyskusji w mediach, niewiele zmieniło się w planach miasta.

Owszem, władze Gdańska dostrzegają potrzebę zmian na ul. Podwale Przedmiejskie, ale wiążące decyzje odkładają do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy ma być przeprowadzona analiza ruchowa, która da odpowiedź na pytanie: czy można zacząć zmieniać Podwale Przedmiejskie?

Aktywiści miejscy nie chcą jednak marnować czasu i czekać do momentu otwarcia podwodnej przeprawy, która stanie się elementem północnej obwodnicy Śródmieścia. Uważają, że zmiany powinno się wprowadzić już teraz.

- Istnieje już niemal cała infrastruktura umożliwiająca niwelację destrukcyjnego, tranzytowego charakteru Podwala Przedmiejskiego. Teraz jest najlepszy moment, aby zacząć o zmianach rozmawiać i żeby zacząć je realizować - postuluje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego po zmianach - rejon ul. Żabi Kruk.
  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku - rejon ul. Lastadia.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Okopowej.
  • Podwale Przedmiejskie bez estakady drogowej z ul. Okopowej.
  • Przystanek tramwajowy przy budynku ABW.
Od czego więc zacząć zmiany przy Podwalu Przedmiejskim?

Zdaniem lokalnych aktywistów potrzebne są dwa rodzaje działań. Po pierwsze konieczne jest ustalenie docelowej wizji Podwala Przedmiejskiego. Nie można po prostu zamknąć tuneli dla pieszych i zastanawiać się nad kolejnym krokiem. Wiadomo, że zmiany wprowadzane będą etapami - niezbędne jest jednak określenie ostatecznego, planowanego efektu.

Po drugie o zmianach trzeba bardzo dokładnie opowiedzieć mieszkańcom Gdańska. Wiadomo, że prawie każda zmiana budzi początkowo niechęć, która często wynika z niewiedzy.

- Dlatego trzeba ustalić zakres planowanych zmian z użytkownikami tej przestrzeni - przede wszystkim mieszkańcami podzielonych obszarów: Starego Przedmieścia, Dolnego i Głównego Miasta, Długich Ogrodów - podkreśla Spieglanin.

Potrzebny dalszy rozwój zabudowy Podwala Przedmiejskiego

Jednak samo zamknięcie tuneli i utworzenie obok nich przejść w poziomie jezdni niewiele zmieni na Podwalu Przedmiejskim. Może nawet spotęgować frustrację jeżdżących tamtędy kierowców, którzy staną w korkach, choć na przejściach nie będzie wielu pieszych. Dziś wzdłuż Podwala Przedmiejskiego praktycznie nie ma spacerowiczów i to jest chyba najważniejszy problem. Jak mu zaradzić?

- Utworzenie zwężonej do dwóch pasów ruchu na każdej jezdni alei z drzewami na poboczach, drogą dla rowerów i chodnikiem będzie tylko pierwszym krokiem ku przywracaniu jej miejskości - mówi prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Jego zdaniem konieczne jest odtworzenie zabudowy wzdłuż Podwala Przedmiejskiego.

- Nie mam tu na myśli wyłącznie zwartej zabudowy, jak przed II wojną światową, gdzie wspomniana ulica była niezmiernie wąska. Może to być luźna zabudowa, jak ma to miejsce w przypadku Teatru Szekspirowskiego - dodaje prof. Piotr Lorens.

Szansa na rozwój takiej zabudowy jest. Przy budynku Banku Ochrony Środowiska powstaje obiekt komercyjny, a nad Motławą Polnord od lat planuje wznieść budynek mieszkalno-usługowy Galeon. Tuż przy Podwalu ma powstać też Chmielna Office Point, ośmiokondygnacyjny budynek biurowy.

Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon". Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon".
Przywracanie miejskiego charakteru potrwa 10 lat

Eksperci i planiści zgodnie przyznają, że Podwale Przedmiejskie zatrzymało się w trendach budownictwa obowiązujących w latach 50. Na szczęście można to naprawić i nie zawsze musi wiązać się to z wysokim kosztem i dużym zakresem prac.

- Dwa lub trzy lata zajmie wypracowywanie i przygotowanie zmian planistycznych dla tego terenu - uważa Lorens. - Natomiast przekształcanie obszaru wokół Podwala Przedmiejskiego nie powinno trwać dłużej niż 10 lat - dodaje.

W międzyczasie otwarty zostanie tunel pod Martwą Wisłą (na 90 proc. nastąpi to w czerwcu 2015 r.), a także powinny być znane plany budowy małej obwodnicy Śródmieścia, czyli ul. Nowej Wałowej wraz z tunelem pod Motławą. Realizacja i otwarcie obu tych drogowych szlaków powinna sprawić, że korki na Podwalu Przedmiejskim w obecnym przekroju jezdni powinny być niedostrzegalne.

Urzędnicy: nie ma barier dla zmian

Zapytaliśmy w Biurze Rozwoju Gdańska, jakie są możliwości przekształcenia Podwala Przedmiejskiego w aleję.

- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska z 2007 r. dopuszcza zmiany w obrębie Podwala Przedmiejskiego, ponieważ w stosunku do Studium z 2001 r. status Podwala Przedmiejskiego w układzie transportowym Gdańska został obniżony z ulicy głównej do ulicy zbiorczej. Przełożyło się to na możliwość utworzenia dodatkowych skrzyżowań w jej obrębie, a także podjęcie działań z zakresu uspokojenia ruchu - mówi Dawid Zielkowski z BRG.

Wstępem do zmian ma być przede wszystkim planowana konferencja w czwartek o godz. 18 pn. "Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku". Zainicjuje ona cykl wiosennych spotkań i warsztatów, który zaczyna się w Dworze Bractwa Św. Jerzego w Gdańsku. Podczas wspomnianych spotkań uczestnicy wypracują konkretne pomysły na zmianę przestrzeni Podwala Przedmiejskiego.

Wezmą w niej udział także miejscy planiści. - Doceniamy każdą inicjatywę, której celem jest analiza obecnej sytuacji i formułowanie możliwych scenariuszy dla Podwala Przedmiejskiego. Przyszły kształt Podwala powinien zostać wypracowywany z udziałem społeczeństwa i specjalistów z zakresu transportu - zaznacza Dawid Zielkowski z BRG.

Tak wypracowana wizja ulicy, zdaniem urzędników, zyska znaczącą legitymizację w podejmowaniu dalszych działań w zakresie jej przekształceń. Jednak ze względu na znaczenie Podwala Przedmiejskiego dla układu transportowego wszelkie zmiany muszą być niezwykle rozważne i bardzo dobrze przygotowane.

Wydarzenia

Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku

konferencja

Miejsca

Opinie (347) 3 zablokowane

  • Przecież to nie jest dobre miejsce na przejścia dla pieszych, tak samo jak na grunwaldzkiej. Zamiast podwyższyć prędkość do 70km/h i wyremontować nawierzchnię i tunele to było by dużo lepiej, taniej i bez problemowo

    • 4 2

  • Podwale.

    Jakie to trzeba zioło palić żeby mieć taką wizję podwala.
    Najlepiej zaorać posadzić kukurydzę to może będzie tańszy popcorn w kinach ????
    Pawełek musi odejść.

    • 8 2

  • Podwale.

    • 0 0

  • (1)

    PO co niszczyć do k-nędzy. Namalować pasy , zamknąć tunel kratą i obserwować co się stanie. Może po obecnej władzy przyjdzie mądrzejsza.

    • 7 7

    • bo to robia

      Na zlosc ludziom, aby ich "wychowac" do nowej koncepcji....
      Charakterystyczne dla socjalistow...

      • 2 1

  • Ankieta. (9)

    Czy oczekujesz zmian na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku?
    Pkt. 5 Tak, takich które rozładują korki.

    • 19 11

    • (1)

      jedyna możliwość to ograniczyć ruch i przenieść do komunikacji zbiorowej - cala Europa zachodnia to przerobiła. Mamy 2 razy więcej samochodow na 1000 mieszkancow niż np. Berlin

      • 3 2

      • Bo Berlin

        To lewaki, a oni nie sa normalni..;)

        • 0 0

    • (1)

      Czyli trzeba zachęcać do korzystania z komunikacji zbiorowej. A najlepszym sposobem jest tworzenie buspasów, rozbudowa sieci tramwajowej i kolejowej oraz likwidacja parkingów w centrum.

      Innego sposobu po prostu nie ma.

      • 5 4

      • autobusem jezdzi plebs...;)

        • 0 1

    • (3)

      Zatem trzeba wpuścić tam tylko co 3. samochód.

      • 5 4

      • Zgadza się a resztę kierować obwodem o d Śródmieścia. (2)

        • 2 2

        • czyli którędy ?! (1)

          zapchanym traktem św Wojciecha ? czy może AK stojąca do Jasienia ?

          • 4 2

          • Tunelem Głęboka-Wałowa.

            • 1 0

    • Proszę bardzo, wyburz cały Gdańsk pod drogę. Miło się będzie jechało.

      • 1 5

  • Zasypywać tunele, bezsensu. Trzeba było pomyśleć wcześniej i odcinek tej ulicy podnieść, albo puścić tunelem. Oczywiście, że ta ulica podzieliła śródmieście , ale to nie tłumaczy kompletnego braku zainteresowania władz dolnym miastem. Do rewitalizacji nic się tam nie działo. Obecnie robi się wszystko dla developerów.
    Okazało się, że po tej brzydkiej stronie są fajne atrakcyjne tereny pod zabudowę położone nad kanałami. Brakuje tylko ciągłości z resztą miasta. Ale przestańcie używać tej swojej wydumanej nowomowy typu "uspokajanie ruchu", "wygaszanie szkół" Samochodów nie ubywa, więc nie zmniejszajcie ulic i nie róbcie tych kretyńskich garbików bo ludziom kasy na zawieszenie nie starczy.

    • 6 1

  • Plac Wintera

    najpiękniejszy plac w Gdańsku...odbudować fontannę, zagospodarować budynek po szkole chemicznej i odnowić elewację w Bursie .Będzie pięknie!

    • 2 0

  • Kretyństwo (2)

    Będą tylko większe korki. Są przejścia podziemne i jest dobrze to po co to likwidować??

    • 8 7

    • Czy naprawdę tak myślisz?? Czy uważasz, że piesi powinni codziennie chodzić zdewastowanymi, betonowymi tunelami?? (1)

      Podwale Przedmiejskie w obecnej formie zabija dzielnice położone za tą arterią! Ludzie nie chcą tam chodzić, znacznie obniżona jest wartość mieszkaniowa tego terenu.. Aż trudno uwierzyć, że niektórzy ludzie tak jak Ty myślą o mieście jako przestrzeni dla samochodów. W mieście się mieszka, spaceruje, wypoczywa, chodzi do kina, teatru, uprawia sport, imprezuje, spotyka ze znajomymi, A NIE SIEDZI SIĘ W SAMOCHODZIE! Samochód ma być środkiem a nie celem samym w sobie. Niestety Polacy są na etapie fascynacji czterema kółkami, jak nastoletnie dzieci... A później sfrustrowani siedzą w tych blachosmrodach, tracą czas, klną na innych kierowców wyładowując złość i kompleksy.. Ech, zacofanie..

      • 3 6

      • kiepski stan tuneli nie oznacza, że należy je burzyć

        co do siedzenia w aucie, trochę sobie samemu przeczysz. Właśnie o to chodzi by szybko autem dojechać i z niego wysiąść.

        • 6 1

  • urbanista

    proponuję zawęzić Okopową,Wały Jagielońskie ,Podwale Grodzkie,Błędnik do jednej nitki,drugą wykorzystać na ścieżkę rowerową +trawnik bo nie ma gdzie wyprowadzić pieska

    • 6 0

  • najpierw zburzyć potem myśleć - to jest dewiza tych "wizjonerów"

    nie wiemy jaki będzie ruch po wdrożeniu wszystkich projektów, więc logiczne, że trzeba dać sobie na wstrzymanie. Poza tym świat schodzi z ruchem pod ziemię, a w Gdańsku jest liczenie na to, że ruchu samochodowego w ogóle nie będzie. Samo cargo handlowe (sklepy, przesyłki) plus usługi generują potrzeby na ruch samochodowy.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane