• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy SKM wymaga zbyt wiele od kontrolerów biletów?

Krzysztof Koprowski
6 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przez wiele lat kontrolą w pociągach SKM zajmowała się Renoma. Firma Rewizor wygrała ostatni przetarg, ale w kolejnym nie spełnia już wymagań SKM-ki. Przez wiele lat kontrolą w pociągach SKM zajmowała się Renoma. Firma Rewizor wygrała ostatni przetarg, ale w kolejnym nie spełnia już wymagań SKM-ki.

Zapisy przetargu na kontrolę biletów w SKM są zbyt wygórowane i ograniczają grono potencjalnych wykonawców zamówienia - tak uważa firma Rewizor, która w tym roku sprawdza bilety w trójmiejskich kolejkach. Złożyła już odwołanie wobec warunków nowego przetargu. SKM nie chce komentować sprawy.



Jak oceniasz pracę obecnych kontrolerów Rewizora i MKM w pociągach SKM?

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o przetargu na kontrolę biletów w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej, połączoną ze wstępną windykacją należności. Zwycięska firma będzie świadczyła te usługi przez rok, z możliwością przedłużenia umowy na kolejne dwa lata.

Kontrola biletów będzie prowadzona we wszystkich pociągach SKM: zarówno na głównej linii, jak i w pojazdach kursujących po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Obecnie kontrolą biletów zajmuje się konsorcjum firm Rewizor i Miejskiej Korporacji Komunikacji, które złożyło najkorzystniejszą ofertę w 2014 r. Swoje usługi wyceniło na 299 tys. 824 zł, podczas gdy konkurent i firma kontrolująca przez wiele lat bilety w SKM, czyli Renoma, zaoferowała 365 tys. 310 zł.

W kolejnym przetargu liczba firm zainteresowanych kontrolą może być jeszcze mniejsza. Zdaniem Rewizora, warunki przetargowe są wyśrubowane i pozwalają na start tylko jednej firmy - Renomy.

Jakie zapisy, zdaniem Rewizora, są nieodpowiednie? Przede wszystkim chodzi o kwotę zrealizowanego jednego zamówienia w ciągu ostatnich trzech lat. W ogłoszonym przetargu SKM wymaga, by oferent mógł się pochwalić zamówieniem o wartości co najmniej 3 mln zł od jednego zleceniodawcy (rok temu było to 1,5 mln zł). Jednocześnie nie dopuszcza się łączenia zamówień od kilku zleceniodawców.

Pracownicy firmy wybranej w przetargu zajmą się także kontrolą biletów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pracownicy firmy wybranej w przetargu zajmą się także kontrolą biletów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Ponadto wymaga się doświadczenia na kwotę 200 tys. zł w zakresie ewidencji i rozpatrywania reklamacji w imieniu zamawiającego, choć takiego warunku nie stawiają inni organizatorzy przewozów (w piśmie wymienia się przykłady z Gdańska, Olsztyna czy Radomia) czy nadmiernego - zdaniem firmy Rewizor - wskaźnika zatrudnienia pracowników w oparciu o umowę o pracę.

Wątpliwości Rewizora budzą też opłaty karne, w tym opłata za rozwiązanie umowy z winy leżącej po stronie wykonawcy (500 tys. zł) czy wspomniana już możliwość przedłużenia umowy o kolejne 24 miesiące.

- Analiza przeprowadzonych w Polsce przetargów uprawnia do sformułowania tezy, że jedynym na polskim rynku wykonawcą mogącym obecnie samodzielnie spełnić warunki SKM są Zakłady Wielobranżowe Renoma sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie - przekonują w piśmie do Krajowej Izby Odwoławczej pełnomocnicy firmy Rewizor.
Pełna lista zarzutów wobec zapisów przetargu Szybkiej Kolei Miejskiej znajduje się w odwołaniu do KIO, które prezentujemy poniżej. Zgodnie z procedurami, Izba Odwoławcza będzie miała 15 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonych uwag.

Odwołanie od przetargu na kontrolę biletów w pociągach SKM from Trojmiasto.pl


Firma Rewizor, poza poinformowaniem mediów o złożonym odwołaniu, nie chce na razie komentować sprawy.

Poprosiliśmy o wypowiedź SKM, ale także ta firma nie chce komentować odwołania do czasu jego rozpatrzenia przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Miejsca

Opinie (164) 1 zablokowana

  • A mnie to nie obchodzi!

    Nie jeżdże SKMką

    • 12 3

  • Ciekawi mnie efektywność RENOMY kontra REWIZOR wraz MKK (6)

    może tutaj jest przyczyna?

    • 8 1

    • (5)

      i to powinno byc podstawa przy wyborze.

      • 2 1

      • bo tak siedząc przed komputerem (4)

        - jak pracowała Renoma - były skargi na nią za łapanie gapowiczów
        - teraz była skarga na Rewizora za odpuszczenie gapowiczowi

        wniosek nasuwa się jeden Renoma lepsza

        ps dodając że co jakiś czas widzę Renomę w Gdańskich autobusach/tramwajach i nie widzę żadnego negatywnego zachowania mam wyrobione zdanie nt zarzutów względem Renomy

        • 1 8

        • (3)

          a co maja do tego skargi? ja zawsze mam ze soba skasowany bilet i nigdy nie mialem problemow ani z 1 ani z 2 firma a ze ktos chcial jechac za darmoche i staral sie nawiac bez skutku to jego problem i powinien sie liczyc z mandatem i konsekwencjami,malo tego powinien byc pietnowany jako oszust a nie ukazywany jako ofiara.

          • 6 1

          • Dałem Like (2)

            Ale nie zrozumiałeś.
            Protestują gapowicze oszuści chcący odegrać się na Renomie.

            • 2 2

            • (1)

              no niekoniecznie

              Protestują też (i to zagorzale, wręcz zajadle) uczciwi pasażerowie, którzy zostali niesprawiedliwie potraktowani jako oszusci. Wystarczy, że raz na ruski rok robi się taki kiks, by cały PR szedł się ***. Praca z założeniem, że każdy jest nieucziwy, chyba, że dowiedzie inaczej, to najgorsze polactwo i przejaw nieprofesjonalizmu, a po każdym takim kiksie liczba kierowców gwałtownie wzrasta.

              Gdzie są bilety i opłaty, jest potrzebna kontrola. Ale zachować klasę trzeba koniecznie. W Bolandzie za często zapominamy, że to nie klienci są dla pracowników, tylko dokładnie odwrotnie.

              • 1 0

              • Możesz zapodać jakiś przykład?

                Bo były już takie: jak panienka twierdząca, że kupiła legalnie bilet i czepiają się bezprawnie.
                Okazało się, że panienka miała pecha w pojeździe był monitoring. Później przepraszała.

                • 1 1

  • Lepszy zysk bylby gdyby kontrolerzy sprzedawali tez bilety lecz drozej ! (2)

    Zalozmy ze ktos jedzie bez biletu to czy nie lepiej gdyby kontroler poza kara najpierw oferowal zakup biletu karnego lecz 10 razy drozej a gdyby owy '' gapowicz odmawial to wtedy bylby mandat. To bylaby profilatyka polaczona z szansa zeby nie szwedac sie potem z placeniem mandatu . Zysk bylby znacznie wiekszy . Wtedy juz trudno jak nie masz pieniedzy przy sobie to mandat lecz jakby ktos mial to moze to zalatwic w 5 minut kupujac bilet tzw. karny i po sprawie . Wilk syty i owca cala .?

    • 15 1

    • (1)

      Mandaty wypisuje policja i straż miejska, a kanary wypisują tylko wezwania do zapłaty tak na marginesie

      • 1 1

      • semantyka, głupia kłótnia o słowa

        ale namiastkę tego w/w chce, już mamy, bo mandat zapłacony z ręki do ręki kosztuje 50% :-)

        ale rozumiem o co mu chodziło. bilet od Renomy, zapłacony na miejscu, nie powinien być porównywalny z kwotą kary, tylko powinien być jej małym ułamikem, a nie połową, system działał by gładziej. czysta teoria gier.

        • 1 0

  • Czyli ogłosili przetarg pod kogoś kto jednak do niego nie stanął albo się nie dogadali i tez nie spełnia jakiegoś warunku.

    • 6 1

  • raczka raczke myje

    w tym przetargu chodzi tylko o wykoszenie konkurencji i wygrana przez firme, ktora ma wygrac.

    • 13 0

  • Kanary z rewizora dużo bardziej kulturalni niz ci z renomy ,do tego rewizor zatrudnia kobiety w tym śliczną blondynkę z krótkimi włosami aż przyjemnie pokazac bilecik:)

    • 28 4

  • renoma

    Jest najlepsza firma która zatrudnia kontrolerów Ich pracownicy zawsze są dobrze ubrani i kompetentni nie to co rewizor Renoma przynajmniej sprawiedliwie podchodzila do każdego pasażera obecnie jak nie masz biletu i nie musisz Wystarczy dobrze zagadać i obejdzie się bez mandatu

    • 6 18

  • Z innej beczki (4)

    jako stały klient SKM, jednakże bez biletu okresowego ( jeżdzę dwa razy w tygodniu) chciałbym aby ktoś logicznie uzasadnił dlaczego zrezygnowano z biletów jednorazowych drukowanych jeszcze do niedawna na lepszej jakości papierze tj. grubszym, sztywniejszym, lepiej "współpracującym" przy kasowaniu ?? Dla mnie był to banalny, jednak genialny przełom w historii SKM ;) A z drobnymi przerwami na bilety miesieczne korzystam z jednorazowych od blisko 25 lat. Uważam że jest to krok wstecz.

    • 12 2

    • (2)

      Kup se bilet przez komórkę, jak masz takie problemy.

      • 1 6

      • (1)

        Wolę pozostać anonimowy i nie dostawać później 50 tyś ton spamu i innego g.

        • 9 1

        • ach to stąd te żłoby...

          • 0 4

    • "zaciekawionemu" poddam pod uwagę przypuszczenie, że pan inżynier, który zaprojektował taki miękki bilet, wzorował się na swojej anatomii

      niektórzy mają sztywne.. bilety, ale z wiekiem, z postępem oglądania programów kulinarnych i z awansem w SKM, wszystkie bilety stają się miękkie i trudne do wsadzeńia do dziury kasownika

      • 3 0

  • SKM to jedno wielkie g..wno

    Ostatnio jechałem eskaemką, spóźniona była 8 minut ( sobota, piękna pogoda, temperatura 10 na plusie ) raz jechała szybciej, raz wolniej...we wrzeszczu zobaczyłem gimbusa, prowadzącego eskaemkę, kierownik składu z geby widać,że ma wszystko w nosie ), niestety autobus odjechał ....ponad 20 lat temu taka sama prędkość..ZENADA te coś

    • 11 9

  • przetargi

    Przetargi w SKM są ustawiane,tak samo jest z firmą która sprząta KZU.Powinni w końcu zamknąć tych co stosują takie praktyki.

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane