• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ZKM dobrze dba o Pesy?

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Klejenie tylnej części tramwaju.
  • Prowizoryczna naprawa.
  • Otwarta osłona sprzęgu podczas liniowej jazdy.
  • Odpadająca klapa podsufitowa.
  • Odpadająca klapa podsufitowa.
  • Wyświetlacz prezentujący jedynie zdjęcie najbliższej okolicy przystanku.
  • Wyświetlacz z niewłaściwym kierunkiem i brakiem numeru linii.

Czy ZKM Gdańsk z odpowiednią troską traktuje swój najnowszy tabor tramwajowy? Od wielu miesięcy dostajemy wiadomości ze zdjęciami pojazdów naprawionych taśmą klejąca lub wyjeżdżających z różnymi usterkami. ZKM przekonuje, że to tylko incydentalne sytuacje.



Dostawy wszystkich 35 Pes Swing dla Gdańska zakończono w 2011 r. Od tego czasu codziennie wożą gdańszczan na wielu trasach, choć z naciskiem na Chełm i al. Havla, gdzie istnieją duże potoki pasażerskie, a jednocześnie trasa ta jest niedostępna dla wyeksploatowanych "stopiątek".

Ale czy Pesy za kilkadziesiąt lat nie będą wymagały również złomowania, jak to się dzieje obecnie z konstalami? Na razie ciężko mówić o poważnych uszkodzeniach taboru, ale normą stały się już odstające klapy pod sufitem, zaklejanie taśmą niektórych elementów i częste problemy z systemem informacji pasażerskiej.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

- Pesy Swing to dobre tramwaje i bardzo lubię je prowadzić. Problemem jest jednak nafaszerowanie ich elektroniką, która po prostu lubi szwankować. Często usterkom ulegają np. systemy informacji pasażerskiej czy czujniki temperatury i w efekcie w kabinie jest gorąco, podczas gdy u pasażerów panuje chłód. Do tego dochodzi po prostu zwykłe niechlujstwo obsługi na zajezdni, która zapomina dbać o elementy niezagrażające prowadzeniu ruchu - pisze do nas jeden z gdańskich motorniczych.

ZKM broni jednak się przed takimi opiniami, twierdząc, że troszczy się o tabor najlepiej, jak może.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie Swing.


- Jeżeli chodzi o ogrzewanie, to w trosce o motorniczych i pasażerów zalecamy prowadzącym, aby w przypadku awarii ogrzewania dokończyli wykonywany kurs i podmienili wóz na sprawny. Zabrania się motorniczym jeżdżenia niedogrzanym tramwajem. Nie spotykamy jednak sytuacji, aby były jakieś problemy, a często widać motorniczych ubranych w koszulę lub w swetrze, mimo że na zewnątrz temperatura utrzymuje się w okolicy zera - odpiera zarzuty Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

W zakresie otwierających się klap podsufitowych przewoźnik winę przerzuca na producenta i nieprzemyślaną konstrukcję, która w czasie liniowej jazdy i drgań pojazdu potrafi się odryglować.

- Absolutnie nie ma to nic wspólnego z brakiem śrub, których w ZKM nie brakuje! Omawiane zamknięcie nie jest oparte na zasadzie gwintu. Każdy tramwaj wyposażony został w odpowiedni klucz imbusowy (w pakiecie kluczy z dyspozytorni) i motorniczy podczas obchodu pojazdu na krańcu powinien sprawdzić pojazd również i pod tym kątem - dodaje Mongird.

Czy ZKM Gdańsk odpowiednio troszczy się o nowe tramwaje?

Jeżeli chodzi o klejenie różnych elementów taśmą, ZKM po raz kolejny podkreśla w naszej rozmowie, że są to wyłącznie sytuacje wyjątkowe i podyktowane naprawą tramwajów.

- W Swingach wiele elementów jest klejonych, a nie skręcanych. Czas wiązania odpowiedniego kleju oscyluje w okolicy 24 godzin, więc w przypadku braku wagonów taki tramwaj musiał się pojawić na trasie. Podobnie jest z samochodami i klejeniem szyb - kierowca ma prawo poruszać się po drodze z zabezpieczeniem w postaci taśmy samoprzylepnej - przekonuje rzecznik ZKM.

W podobnym tonie tłumaczone są kursy z otwartymi osłonami sprzęgu - winą nie jest ich uszkodzenie czy niechlujstwo, ale "ściąganie innego tramwaju z trasy na pętlę".

A co z wyświetlaczami, które niejednokrotnie prezentują informacje całkowicie niedopasowane do trasy? Także w tym przypadku przewoźnik zapewnia, że są to drobne usterki, które natychmiast usuwa.

- Wszystkie tramwaje są kontrolowane codziennie po zjeździe z trasy. Przed wyruszeniem w trasę motorniczy ma również obowiązek sprawdzić pojazd - zapewnia Alicja Mongird.

Pesy Swing nie są już objęte gwarancją producenta. Za ich serwis w pełni odpowiada ZKM Gdańsk. W przypadku pojazdów szynowych zakłada się na ogół ich eksploatację przez co ok. 30-40 lat, pod warunkiem odpowiedniego serwisu, czego dobrym przykładem mogą być niemieckie miasta, od których Gdańsk zakupił stare tramwaje N8C.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Nikt nie panuje nad tramwajami. Czas na zmiany w ZKM-ie.

Nowa informacja pasażerska w Jazzach

  • Informacja pasażerska, która pierwotnie funkcjonowała w Pesach Jazz Duo.
  • Nowa wersja informacji pasażerskiej w Jazzach.
Od kilku dni pasażerowie tramwajów Pesa Jazz Duo mogą zauważyć nową informację pasażerską. To kolejna już ewolucja tego systemu, bo zaraz po wprowadzeniu Jazzów do ruchu informacja była nieco bardziej estetyczna, ale z niezwykle nieczytelną, małą czcionką.

Czy teraz jest lepiej? Można mieć sporo wątpliwości. Nie udało nam się też uzyskać od przewoźnika jednoznacznej deklaracji, czy jest to już docelowa wersja komunikatów.

Miejsca

Opinie (149) 3 zablokowane

  • tak , będą wymagały za kilkadziesiąt lat złomowania

    czy komuś wydawało się że kupili wieczne tramwaje które będą jeździły przez następne stulecia bez konieczności wymiany ?
    domyślam się nawet że nie są w stanie dociągnąć do połowy tego co wysłużyły poczciwe staruszki które obecnie są wycofywane , produkowanie towarów trwałych i solidnych nie jest w interesie producenta toteż nikt już nie produkuje niczego co nie wymaga wymiany po kilku latach , stare pralki , telewizory , samochody ,sprzęt agd służyły bardzo długo a teraz jak pralka wytrzyma trochę ponad okres gwarancji to już jest sukces .

    • 12 1

  • Koła

    Nie bez przesady będzie że co drugi tramwaj nadaje się na tokarkę podtorową

    • 7 0

  • Co robi kierownik zajezdni we Wrzeszczu? (6)

    Przecież ktoś jest odpowiedzialny za nadzór nad pracownikami więc co robi kierownik zajezdni?

    • 23 4

    • Kierownik nie panuje nad sytuacją (2)

      Dlaczego kierownik nie dba o tabor?

      • 11 0

      • Szanujmy i dbajmy o mienie zakładowe jak np o własne zęby. (1)

        Dbanie o mienie zakładu można porównać do dbania o higienę osobistą np jeżeli nie dba się o własne zęby to jak ma taki człowiek dbać o inne rzeczy?

        • 6 0

        • Czy tramwaje naprawia się linijką?

          • 2 0

    • Kierownik Wrzeszcza śpi albo pije kawę (1)

      • 9 1

      • Każdy ma prawo do wypicia kawy z ekspresu

        • 5 2

    • Czeka na wypłatę ?

      Przecież tam same bose Antki pracują.

      • 3 2

  • (2)

    Tragedia nawet z przystankami, Stare zardzywiałe słupy (np. Starogardzka, słup cały zardzywiały), przystanki na wysokości ulicy (Przemian) i jeszcze jakiś Przystanek na ulicy pomiędzy Bartniczą a Starogardzką, po co Ten słup tam jest? Dla PKS? Ten ZTM o nic nie dba.

    • 4 4

    • Zamiast na premie dla zarządu najpierw powinny być pieniądze na odświeżanie/odmalowanie przystanków i infrastruktury!

      • 1 1

    • Słup

      Za przystanki i słupy na nich odpowiedzialny jest.... ZTM. Jak chcesz się czegoś przyczepić to sprawdź do kogo masz pretensje. Jest podział między zarządcą komunikacji miejskiej ZTM a przewoźnikami czyli ZKMem PKeSem i WARBUSEM.

      • 5 0

  • W sumie "niechlujna obsługa na zajezdni" (1)

    i "dbamy jak możemy" się nie wykluczają.

    • 18 1

    • Panie Kierowniku!

      Czy ja dbam? Ja dbam cały czas, na okrągło!

      • 1 0

  • Najgorsze jest grzanie w Swingach (9)

    Na przystanku -5 wchodzisz do tram a tam + 25. Od razu pocisz się jak mops, a zadowolony motorniczy siedzi w koszulce. Latem odwrotnie musisz się ubrać bo od klimy zęby szczekają. A najlepsze są momenty wiosną i jesienią gdzie na zewnątrz 15 stopni i słońce więc tram nagrzewa się jak szklarnia przez te duże okna, wszystko paruje i robi się sauna. Oczywiście motorniczy nie wpadnie na to żeby włączyć klimatyzację i osuszyć powietrze.

    • 26 5

    • Dokładnie tak.... (2)

      .....bezmyślność motorniczych graniczy nie raz z debilizmem.Czy tak trudno pomyśleć,że ludzie wsiadający do tramwaju ubrani są w ciepłe buty,kurtki i szaliki a w środku ukrop!.Kiedyś jakiś "orzeł" z ZKM-u tłumaczył ,że czujniki są ustawione na max 18 stopni...chyba coś się rozregulowało

      • 16 3

      • To nie jest wina motorniczego tylko kierownika zajezdni (1)

        • 6 5

        • ???

          Kierownik zajezdni bawi się waszymi gałkami od ogrzewania?

          • 0 0

    • (4)

      To jest w ogóle ciekawy temat w całej ZTM i SKM. Dlaczego nikt nigdy nie wpadł na to, że pasażerowie ubrani są w sposób dostosowany do warunków panujących na zewnątrz? Po co więc tak wysoka temperatura w pojazdach - żeby motorniczy czy kierowca mógł jechać w samej koszuli? Kto jest za to odpowiedzialny - wewnętrzne przepisy czy samowola kierowców/motroniczych?

      • 9 2

      • motorniczy ma chyba niezależną klimatyzację (1)

        do tego babcie które otwierają okna przy włączonej klimie bo im gorąco

        • 9 3

        • babcie które otwierają okna przy włączonej klimie bo im gorąco?

          korzystam z komunikacji i z moich obserwacji gorąco to jest młodym wielbicielom wiatru we włosach, babcie nie znoszą przeciągów, jest im zimno.

          Chyba, że pojęcie 'babcia' jest określeniem, kogoś po paru piwach ?

          • 4 2

      • (1)

        Ile listów do odpowiednich zarządów napisałeś?

        Bo anonimowe komentarze na forach to ich nie obchodzą.

        • 4 2

        • Trafna uwaga

          • 1 0

    • Przecież chyba żaden pojazd nie ma klimatyzacji utrzymującej stałą temperaturę a tylko grzanie lub chłodzenie zależnie od pory roku. To nie jest klimatyzacja.

      • 2 0

  • co obchodzi ZKM w Gdańsku Pesa (1)

    to jest bydgoska fabryka i tyle i niech jej zarząd się martwi natomiast nas interesują produkty zakupione z Pesy mianowicie Swingi i Twisty bo takiej marki są te tramwaje. Uprzejmie informuję, że nazwa Pesa pochodzi od słów pojazdy elektryczne i spalinowe. I tyle w tej sprawie

    • 4 2

    • Nazwa Pesa pochodzi od słów pojazdy szynowe :P

      • 0 0

  • Jak nie moga jezdzic bez ogrzewania to trzeba wycoffac wszystkie Dortmundy bo w zadnym nie jest wlaczone

    • 8 3

  • Na pewno dobrze nie dba o podróżnych (1)

    ot, choćby wczorajsza sytuacja: zimno jak nie wiem, autobus postanawia sobie nie przyjechać, następny za 35 minut, na szczęście ten przyjeżdża, potem przesiadka w tramwaj, 3 tramwaje pod rząd jadące na stogi, długo żadnego na chełm, w końcu przyjeżdża i ten na chełm, a za nim... jeszcze jeden. gdzie tu logika?? czy nie dałoby się tego zgrać wszystkiego, umilić ludziom życia?

    • 3 3

    • na pewno było jakieś zatrzymanie no nie?
      sytuacje losowe jak w prawdziwym życiu
      nikt nie układa rozkładu aby tramwaje jechały pod rząd w tym samym kierunku jednocześnie.

      • 1 3

  • "czy ZKM dobrze dba o Pesy"

    przedstawiciele firmy dobrze dbają o swoje kieszenie

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane