• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy korytarz życia zwiększyłby bezpieczeństwo na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Korytarz życia to standard na niemieckich i zachodnich drogach szybkiego ruchu. Czy podobne rozwiązanie powinno pojawić się także u nas? Korytarz życia to standard na niemieckich i zachodnich drogach szybkiego ruchu. Czy podobne rozwiązanie powinno pojawić się także u nas?

Jeden z czytelników zaproponował, by na wiaduktach nad obwodnicą Trójmiasta zarządca umieścił znaki instruujące kierowców, jak w razie wypadków, kolizji i powstających korków utworzyć tzw. korytarze życia, stosowane m.in. na niemieckich autostradach. Z prośbą o komentarz zwróciliśmy się zarówno do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jak i policji. Zdania służb są podzielone.



Czy wizualne instrukcje zachowania sie w razie wypadku poprawiłyby bezpieczeństwo?

- Przeglądając Raport z dróg Trójmiasta wpadłem na pomysł, by na obwodnicy wdrożono rozwiązanie rodem z niemieckich autostrad. Chodzi o powieszenie na wiaduktach banerów informujących kierowców, jak się zachować w czasie formowania zatoru drogowego. Głęboko wierzę, że przy niewielkim nakładzie finansowym można poprawić bezpieczeństwo wszystkich podróżujących tą arterią - proponuje pan Paweł, czytelnik Trojmiasto.pl
Korytarz życia to rozwiązanie stosowane na autostradach i drogach szybkiego ruchu - głównie na zachodzie Europy. W sytuacji, gdy droga jest zablokowana i potrzebna jest pilna interwencja służb ratunkowych czy drogowych, kierowcy stojący w korku rozjeżdżają się na lewe i prawe pobocze lub pas awaryjny. O obowiązku udrożnienia środkowej części jezdni przypominają im specjalne banery i znaki instalowane na bramownicach, masztach lub wiaduktach przebiegających w poprzek trasy. Piktogramy sugerujące kierowcom zjazd na pobocze mogą być także wyświetlane na elektronicznych znakach zmiennej treści, których w Trójmieście nie brakuje.

Straż pożarna przeciska się przez korek na obwodnicy (wideo archiwalne).


O tym, że z tworzeniem korytarzy życia wciąż bywa u nas różnie, można się przekonać głównie na obwodnicy Trójmiasta, gdzie od początku 2017 r. średnio na każdym kilometrze dochodziło do 40 wypadków i kolizji, które przynajmniej raz na trzy dni powodowały poważny paraliż drogi. Empatia na drogach - a zwłaszcza na trójmiejskiej obwodnicy - to towar wciąż mocno deficytowy, co potwierdzają także policjanci z gdańskiej drogówki, wyjeżdżający do zgłoszeń z obwodnicy po kilka razy dziennie.

Policja: to bardzo dobre rozwiązanie



- Policjanci ruchu drogowego obsługujący m.in wypadki drogowe na trójmiejskiej obwodnicy, wciąż jeszcze mają problem z dojazdem na miejsce zdarzenia. Kierowcy słysząc pojazd uprzywilejowany zachowują się w różny sposób, jedni stają w miejscu, inni z tego samego pasa zjeżdżają na prawo lub lewo, blokując w ten sposób szybki przejazd radiowozu. Dlatego wciąż potrzebne jest uświadamianie kierowców i akcja informacyjna dotycząca tego, jak tworzyć korytarza życia. Jednym z takich sposobów może być montaż banerów informacyjnych. Każda inicjatywa, która dotyczy poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest bardzo cenna, w szczególności taka, która ułatwia dojazd służb ratunkowych na miejsce zdarzenia i może przyspieszyć moment udzielania pomocy osobom poszkodowanym - uważa Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jak podkreślają eksperci w sytuacji ratowania zdrowia i życia osób poszkodowanych w wypadkach najważniejszy jest czas reakcji służb i dojechania ich na miejsce wypadku. Kluczową rolę mogą odegrać tu właśnie stojący w korku kierowcy, którzy powinni nie czekając na sygnał karetki udrożnić przejazd zjeżdżając na lewe i prawe pobocze drogi. Określają to także przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego. Art. 9 mówi, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się".

- Oznacza to, że kierowcy, którzy widzą i słyszą pojazd uprzywilejowany, nie powinni wjeżdżać na skrzyżowanie, po którym jedzie taki samochód i zjechać mu z drogi, a piesi zrezygnować z przejścia przez "zebrę" przed nadjeżdżającą karetką, radiowozem czy wozem strażackim - precyzuje Ciska.

GDKKiA: pomysł może i sensowny, ale... niezgodny z prawem



- Pomysł jest znany i jak najbardziej słuszny, szczególnie biorąc pod uwagę natężenia ruchu i ilość zdarzeń drogowych na drodze ekspresowej S6 obwodnicy Trójmiasta. Rozważaliśmy jakiś czas temu umieszczenie podobnego oznakowania na naszej drodze. Niestety, uregulowania prawne są takie, że pas awaryjny jest przeznaczony do poruszania się pojazdów uprzywilejowanych. W związku z tym nie możemy tego zrobić. Ewentualne wprowadzenie takiego lub podobnego oznakowania wymagałoby zmian w obowiązującym prawie - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Opinie (173) 1 zablokowana

  • lepiej zrobic test IQ kierowcom, okaze sie ze 50 % powinna jeszcze byc w szkole

    • 3 0

  • Gonimy zachód

    Każdy kto jechał niemiecką autobahną przejeżdżającą przez miasto na pewno natknął się na elektroniczne wyświetlacze z wielkim czerwonym "STAU" na wypadek korka. Skoro już chcemy stosować rozwiązania zza Odry to takie by pomogło gdyż wyeliminowałoby gwałtowne hamowanie przed zaczynającym się zatorem. Tablice przed wjazdami na obwodnicę tego nie rozwiązują.

    • 2 0

  • 3 pasy

    na dwupasmówce nie ma problemu każdy wie jak zjeżdżać ale nigdzie nie znalazłem przepisu na która stronę zjeżdżać z środkowego pasa

    • 1 0

  • Dziadek mi opowiadał

    Jak przed wojną we Lwowie był podobny problem. Szczególnie furmanki blokowały przejazd samochodom straży pożarnej. Puścili wóz bojowy z lemieszem rozgarniającym wozy na boki (autentyczne). Po tygodniu powtórka. No i problem się skończył. Może tak teraz spróbować?

    • 1 0

  • Korytarz życia to powinien być na Estakadzie Kwiatkowskiego (zwłaszcza na odcinku leśnym) a tam nawet pobocza nie ma żeby miejsce zrobić dla przejeżdżających służb (polica, pogotowie czy straż pożarna). Jak jest korek to wszyscy stoją i nie ma gdzie odjechać. Nie wiem co za kretyni pozwolili na budowę takiej trasy bez pobocza!!!!!

    • 1 0

  • moge sie zalozyc, ze od razu tym korytarzem zycia pojechaloby 20 BMW na wszelkich numerach

    pomysleliby, ze to specjalnie dla nich bo jada BMW

    • 2 1

  • O czym my mówimy, rozwiązanie może i dobre ale czy u nas?

    Skoro nawet na tzw suwak nadal nie umiemy bądź nie chcemy jeździć.
    Pas awaryjny powinien byc stosowany zawsze i wszędzie ale skoro na krawężniki nowych odremontowanych dróg są wysokości mount everestu to komu z włodarzy zależy na realnych ulatwieniach? Sądząc po obecnych rozwiązaniach to nikomu.

    • 2 0

  • Jak dlamnie spoko

    Jak dlamnie spoko powinny być takie oznakowania bo nie którzy kierowcy nie wiedzą jak się zachować pamiętajmy że każdy z nas albo z rodziny może tam potrzebować pomoc a druga sprawa że już powinni myśleć o poszerzeniu obwodnicy i to conajmniej o jeden lub dwa pasy bo już bywa ciasno a trójmiasto cały czas się rozbudowuje i porty w Gdyni i Gdańsku również.

    • 2 0

  • Dobry pomysł

    Informacja i edukacja zawsze przydatne

    • 3 0

  • nowelizacja kodeksu drogowego

    Powinna nastąpić odpowiednia nowelizacja kodeksu drogowego. W Niemczech jest to normalny przepis prawny funkcjonujący tam co najmniej od lat 90-tych.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane