• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przy zjazdach z obwodnicy na Matarni powinna stanąć sygnalizacja?

Maciej Naskręt
2 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia. Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia.

Węzeł Matarnia na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska w godzinach szczytu korkuje się coraz częściej. Zatory pojawiają się tam także w weekendy, gdy pobliskie centrum handlowe tłumnie odwiedzają klienci. Jednym z pomysłów na usprawnienie tam ruchu jest ustawienie sygnalizacji świetlnej. Czy to dobry sposób na korki w tym miejscu?



Czy należy ustawić sygnalizację świetlną na Węźle Matarnia?

Upływ kolejnych lat pokazuje, że Obwodnica Trójmiasta wymaga nakładów i wcale nie chodzi tu wyłącznie o dobudowę trzeciego pasa jezdni. Kolejnym krytycznym miejscem wzdłuż tej drogi stają się zjazdy, a jednym z nich jest Węzeł Matarnia, nazywany także Węzłem Lotnisko. Wszystko przez fakt, że ekspresówką jeździ coraz więcej samochodów.

Zjazdy z obwodnicy do ul. Słowackiego na wspomnianym węźle od strony Gdyni korkują się w godzinach szczytu. Zjeżdżającym z obwodnicy kierowcom trudno się włączyć w ul. Słowackiego. Kolejka samochodów oczekujących na wjazd w ul. Słowackiego niekiedy zagraża poruszającym się z dużą prędkością samochodom na głównej jezdni. Zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest eliminowanie takich zagrożeń - upłynnienie ruchu. Można tego dokonać między innymi poprzez poszerzenie zjazdów do dwóch pasów czy też wykonanie pasów rozbiegowych.

Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia. Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia.
Co zmieniłaby sygnalizacja na Węźle Matarnia?

Problem w tym, że na Węźle Matarnia nie ma praktycznie miejsca na tego typu działanie. Dlatego lekarstwem na korki może być głównie sygnalizacja. Analizy przeprowadzone przez spółkę Polski Holding Nieruchomości, który jest właścicielem 40 hektarów gruntu za obwodnicą naprzeciwko centrum handlowego i planuje wykonać do nich zjazd z obwodnicy, mówią, że światła należy ustawić przynajmniej przy zjazdach z obwodnicy w ul. Słowackiego od strony ul. Budowlanych.

Czytaj też: Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

- Więcej aut zjechałoby z obwodnicy w ul. Słowackiego i zmniejszyłaby się tym samym kolejka samochodów. Ważną kwestią byłoby jeszcze ustawienie właściwego programu. Niemniej wykonanie sygnalizacji pewnie obciążyłoby nasz budżet, dlatego jeśli zdecydujemy się na takie przedsięwzięcie, należałoby potraktować je kompleksowo - sygnalizację ustawilibyśmy na wszystkich zjazdach - wyjaśnia Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowa droga przy obwodnicy na Matarni

Jak zatem miałyby wyglądać wspomniane wcześniej zjazdy do działek Polskiego Holdingu Nieruchomości?

- Powstałaby droga zbiorczo-rozprowadzająca na wzór tej, która funkcjonuje po drugiej stronie obwodnicy. Łączyłaby ona Węzeł Matarnia z niedawno wybudowanym Węzłem Auchan - tłumaczy Chejmanowski.
Na razie decyzja jednak nie zapadła.

Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego. Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego.
Potrzebna korekta na Węźle Matarnia

Ciekawy pomysł usprawnienia ruchu na zjazdach z obwodnicy na Węźle Matarnia przedstawił nasz czytelnik. Jego pomysł dotyczy poprawy zjazdu do ul. Słowackiego od strony Karczemek w kierunku lotniska.

- Z tej relacji korzystają też osoby, które po opuszczeniu pobliskiego centrum handlowego chcą zawrócić przez Węzeł Matarnia - udać się w stronę Łodzi. Sęk w tym, że na zjeździe tworzy się korek. Z uwagi na duże natężenie ruchu na ul. Słowackiego do lotniska nie sposób tam włączyć się do ruchu. Na końcu zjazdu, z prawej strony jest trawnik, który spokojnie można wykorzystać pod jezdnię. Wtedy kierowcom łatwiej byłoby się włączyć do ruchu na ul. Słowackiego - opowiada pan Wojciech, nasz czytelnik.
Pomysł przedstawiliśmy władzom gdańskiego oddziału GDDKiA. Przyjrzą się warunkom technicznym jego realizacji. O efektach tych analiz z pewnością poinformujemy.

Miejsca

Opinie (164) 1 zablokowana

  • Teraz mści się że przy przebudowie nie przewidziano choćby krótkich pasów rozbiegowych. Przy odpowiednim zaplanowaniu przestrzennym jest na to odpowiednia ilość miejsca. Jest to problem większości węzłów na obwodnicy a aut przybywa i prędzej czy później takie pasy rozbiegowe wymusi życie! Prawie na każdym zjeździe już obecnie tworzą się korki blokujące ruch, bywa że na prawym pasie obwodnicy.

    • 17 0

  • Pas do wlaczania by wystarczyl. (3)

    Ale jesli to podlega pod nasza GDDKiA to bez szans...

    I tak czekam na pierwsze swiatla na samej obwodnicy. . .

    I dzie zima a w GDDKiA mysla co by tu sp. . . na obwodnicy

    • 26 0

    • (2)

      Takie już kiedyś były, w Osowej, na skrzyżowaniu Spacerowej/Kielnieńskiej i obwodnicy...

      • 8 0

      • Pamietam;) (1)

        Kiedys tam byl nawet znak "ustap pierwszenstwa".

        • 5 0

        • A jak już zdarzał się wypadek...

          Żniwo było krwawe.

          • 0 0

  • wystarczy Słowackiego rozbudować do 3 pasów a obwodnicę do 4 pasów

    i jeszcze zrobić drugi węzeł przed stacją paliw żeby jadący od Karczemek zjechali już wcześniej do Matarni

    • 9 11

  • Wystarczy jedno prostę rozwiążanie: FOTORADAR!!!!! (4)

    Kierowcy skręcający z obwodnicy w prawo do Gdańska, nie mogą często wyjechać na Słowackiego bo rajdowcy grzeją na moście 80-100km/h. To utrudnia włączenie się do ruchu, bo ci ze słabszymi autami się boją wyjechać.
    Gdyby na moście postawić fotoradar wyskalowany na 50km/h to wyjazd na Słowackiego stałby się łatwiejszy i szło by szybciej.
    A tak.....korek.

    • 29 27

    • (1)

      Ale tam nie ma mostu

      • 4 7

      • jak to nie ma jak pod nim płynie rzeka blachosmrodów?

        • 7 5

    • nie predksoc zabija

      a roznica predkosci i jej nagle wytracenie. Szczegolnie z drogi ekpresowej + swiatla = naajechania i wypadki

      • 3 5

    • i progi zwalniające

      • 1 0

  • jazda lewym pasem!!! (2)

    Kierowcy jadący od strony lotniska powinni bardziej trzymać się lewego pasa.
    I już!!!
    Przecież zdąrzą wjechać do centrum Matarnia. Tak mamy sytuację, gdy samochód pruje 40km/h prawym pasem bo za 500m będzie skręcał w prawo i już jest gotowy do manewru.
    Bez sensu.

    • 28 8

    • też już to chciałem napisać.
      Może trzeba by ustawić jakieś znaki drogowe lub zmiennej treści sugerującą jazdę lewym pasem od skrzyżowania z Budowlanych i wpuszczanie pojazdów zjeżdżających z obwodnicy od strony Gdyni i Łodzi.
      To samo w stronę lotniska od skrzyżowania z CH Matarnia: wyświetlać: lewy pas dla Kaszub i lotniska, prawy do zjeżdżających na obwodnicę.
      Jak się kierowcy nauczą jeździć poprawa od razu będzie widoczna.

      • 4 1

    • ja tak robie od lat

      i wielu innych też, jednak samochodów przybywa i to skrzyżowanie nie daje rady

      • 6 0

  • Światła, światła...

    Wszędzie światła. To po to robiliśmy ul. Słowackiego i węzeł Matarnia w takim kształcie, aby teraz dławić przepustowość tej trasy kolejnymi światłami?
    Co za durny pomysł.

    • 41 0

  • (1)

    Warto jeszcze dorzucić pas rozbiegowy w relacji Łódź -> Gdańsk. Tam i tak zaraz zaczyna się pas zjazdowy do Matarni (przed KFC). Razem z rozbiegówką proponowaną przez czytelnika w artykule rozwiązałoby większość problemów na tym węźle.

    • 8 1

    • to rozwiązanie naprawiłoby najbardziej kłopotliwy wyjazd.

      • 0 0

  • Nie!

    Obecnie codziennie rano i popoludniu na zjazdach tworza sie kilkuset metrowe korki. Swiatla tylko by je powiekszyly. Zamiast tego postawic ekrany. Jak bedzie wypadek na obwodnicy to przed wjazdem juz powinna byc informacja: Kierunek Gdynia wypadek.

    • 6 2

  • Po co światła na zjazdach ?

    Skoro Słowackiego w te dni i o tej porze zawsze stoi ???

    • 19 0

  • Proponuję

    na próbę postawić sygnalizację przenośną, coś jak przy robotach drogowych. Po tygodniu będzie wiadomo jaki jest sens. Nie ma sensu wydawać miliona zł w oparciu o "wiedzę" kierowców.

    • 17 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane