• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przy zjazdach z obwodnicy na Matarni powinna stanąć sygnalizacja?

Maciej Naskręt
2 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia. Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia.

Węzeł Matarnia na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska w godzinach szczytu korkuje się coraz częściej. Zatory pojawiają się tam także w weekendy, gdy pobliskie centrum handlowe tłumnie odwiedzają klienci. Jednym z pomysłów na usprawnienie tam ruchu jest ustawienie sygnalizacji świetlnej. Czy to dobry sposób na korki w tym miejscu?



Czy należy ustawić sygnalizację świetlną na Węźle Matarnia?

Upływ kolejnych lat pokazuje, że Obwodnica Trójmiasta wymaga nakładów i wcale nie chodzi tu wyłącznie o dobudowę trzeciego pasa jezdni. Kolejnym krytycznym miejscem wzdłuż tej drogi stają się zjazdy, a jednym z nich jest Węzeł Matarnia, nazywany także Węzłem Lotnisko. Wszystko przez fakt, że ekspresówką jeździ coraz więcej samochodów.

Zjazdy z obwodnicy do ul. Słowackiego na wspomnianym węźle od strony Gdyni korkują się w godzinach szczytu. Zjeżdżającym z obwodnicy kierowcom trudno się włączyć w ul. Słowackiego. Kolejka samochodów oczekujących na wjazd w ul. Słowackiego niekiedy zagraża poruszającym się z dużą prędkością samochodom na głównej jezdni. Zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest eliminowanie takich zagrożeń - upłynnienie ruchu. Można tego dokonać między innymi poprzez poszerzenie zjazdów do dwóch pasów czy też wykonanie pasów rozbiegowych.

Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia. Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia.
Co zmieniłaby sygnalizacja na Węźle Matarnia?

Problem w tym, że na Węźle Matarnia nie ma praktycznie miejsca na tego typu działanie. Dlatego lekarstwem na korki może być głównie sygnalizacja. Analizy przeprowadzone przez spółkę Polski Holding Nieruchomości, który jest właścicielem 40 hektarów gruntu za obwodnicą naprzeciwko centrum handlowego i planuje wykonać do nich zjazd z obwodnicy, mówią, że światła należy ustawić przynajmniej przy zjazdach z obwodnicy w ul. Słowackiego od strony ul. Budowlanych.

Czytaj też: Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

- Więcej aut zjechałoby z obwodnicy w ul. Słowackiego i zmniejszyłaby się tym samym kolejka samochodów. Ważną kwestią byłoby jeszcze ustawienie właściwego programu. Niemniej wykonanie sygnalizacji pewnie obciążyłoby nasz budżet, dlatego jeśli zdecydujemy się na takie przedsięwzięcie, należałoby potraktować je kompleksowo - sygnalizację ustawilibyśmy na wszystkich zjazdach - wyjaśnia Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowa droga przy obwodnicy na Matarni

Jak zatem miałyby wyglądać wspomniane wcześniej zjazdy do działek Polskiego Holdingu Nieruchomości?

- Powstałaby droga zbiorczo-rozprowadzająca na wzór tej, która funkcjonuje po drugiej stronie obwodnicy. Łączyłaby ona Węzeł Matarnia z niedawno wybudowanym Węzłem Auchan - tłumaczy Chejmanowski.
Na razie decyzja jednak nie zapadła.

Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego. Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego.
Potrzebna korekta na Węźle Matarnia

Ciekawy pomysł usprawnienia ruchu na zjazdach z obwodnicy na Węźle Matarnia przedstawił nasz czytelnik. Jego pomysł dotyczy poprawy zjazdu do ul. Słowackiego od strony Karczemek w kierunku lotniska.

- Z tej relacji korzystają też osoby, które po opuszczeniu pobliskiego centrum handlowego chcą zawrócić przez Węzeł Matarnia - udać się w stronę Łodzi. Sęk w tym, że na zjeździe tworzy się korek. Z uwagi na duże natężenie ruchu na ul. Słowackiego do lotniska nie sposób tam włączyć się do ruchu. Na końcu zjazdu, z prawej strony jest trawnik, który spokojnie można wykorzystać pod jezdnię. Wtedy kierowcom łatwiej byłoby się włączyć do ruchu na ul. Słowackiego - opowiada pan Wojciech, nasz czytelnik.
Pomysł przedstawiliśmy władzom gdańskiego oddziału GDDKiA. Przyjrzą się warunkom technicznym jego realizacji. O efektach tych analiz z pewnością poinformujemy.

Miejsca

Opinie (164) 1 zablokowana

  • kogos chyba zdrowo pogieło (1)

    Moze zlikwidujmy ze dwa sklepy i korki sie zmiejsza, kto ma takie pomysly swiatła na zjezdzie z drogi szybiego ( wolnego) ruchu

    • 8 1

    • Takie rozwiązania już funkcjonują. Gdynia Wielki Kack, zjazdy w obu kierunkach, w obu światła. Przeważnie da się przejechać najpóźniej na drugiej zmianie. To samo na Chwarznie.

      • 1 0

  • Oj biedactwa nie potrafia nawet z obwodnicy zjechac...

    i chca swiatelka. Ojejeju...

    • 3 1

  • światła nie wiele zmienią...

    ...a tylko dodatkowo spowolnią ruch. Światła ustawione są w jedną i w drugą stronę kawałek dalej, jak się zapala czerwone to samochody ze zjazdów z obwodnicy mogą wjechać na Słowackiego

    • 2 0

  • Dawac daeac malo malo swiatel kumpel kumpla zarobi

    • 2 0

  • Infrastuktura

    Dla każdego urzędy najlepszą odpowiedzią są światła zamiast porządna infrastuktura. Albo bzdury wypisywane o tym ze kierowcy nie umieją jeździć , brak kultury wsród kierowców etc. A prawda jest taka że miasto tylko sprzedaje grunty ( za ile i jak to osobny temat ) , wydaje zgody ( to tez osobna historia ) na budowę osiedli , centrum handlowych etc. ale nikt nie myśli ze tam trzeba tez dojechać. Na obwodnicy nie zrobiono nic w ciagu ostatnich 35 lat. Absolutnie nic!!! ( może za wyjątkiem ekranów ale to chyba tylko dlatego ze ktoś " musiał zarobić " ). Komuna wybudowała tą drogę jak i wiele innych. Myśleli rozsądniej juz kilkadziesiąt lat temu. A obecnie? Nic poza kasa upychaną na "kontach". Przecież 30 lat temu przez obwodnice przejeżdżało się w poprzek miedzy autami bo taki mały był ruch. Pózniej postawiono światła a potem wiadukty. Wiec pytam sie jak to możliwe ze w ciagu 30 lat natężenie ruchu wzrosło 20 razy ale obwodnica noe polepszyła sie nawet 2 razy???

    • 5 1

  • proszę o informację

    w którym miejscu na świecie światła usprawniły ruch? światła są do zamulania ruchu w imię bezpieczeństwa. czyli do czegoś wręcz przeciwnego do sprawnego ruchu.

    • 5 0

  • Wystarczy tych świateł !

    Zamiast świateł wystarczy więcej empatii dla innych kierowców. Kierowcy jadący od strony lotniska winni na wiadukcie zjeżdżać na lewy pas ( udrożni to pas ruchu dla kierowców zjeżdżających z obwodnicy ) ,a kierowcy jadący z Wrzeszcza napotykają światła przy zjeździe do C.H.Matarnia. co daje możliwość wjazdu kierowcom jadącym w kierunku lotniska i Żukowa.

    • 5 1

  • Zadzwonić do Petru i zapytać a potem wykonać a nie nas nie uświadomionych w temacie pytać. (2)

    • 3 5

    • Zadzwonić lepiej do dudusia fąferskiego i niech podejmie właściwą decyzję (1)

      • 1 1

      • Oczywiście nie właściwą dla Polski tylko dla Handlowych z wyznania?

        • 0 0

  • Tylko dodaktowy pas wjazdowy w słowaka mjejsca od strony obi jest wystarczająco dużo.

    • 2 0

  • Nic to nie pomoże

    Bo korki robią się na głównej drodze a nie zjeździe. Co mi po zielonym świetle jak nie nie wjechać bo stoi sznur samochodów ??

    Tam jeżeli już to pasy rozbiegowe warto zrobić jak na Armii Krajowej i Jabłoniowej.

    Ze świateł naleźy rezygnować na korzyść rond i uświadamiania kierowcą o jeździe na zamek itp.

    Kampania w TV bardzo wiele zdziałała w tych kierunkach ale po co bo lepsza idiotyczna reklama banku czy innego badziewia

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane