• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przy zjazdach z obwodnicy na Matarni powinna stanąć sygnalizacja?

Maciej Naskręt
2 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia. Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia.

Węzeł Matarnia na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska w godzinach szczytu korkuje się coraz częściej. Zatory pojawiają się tam także w weekendy, gdy pobliskie centrum handlowe tłumnie odwiedzają klienci. Jednym z pomysłów na usprawnienie tam ruchu jest ustawienie sygnalizacji świetlnej. Czy to dobry sposób na korki w tym miejscu?



Czy należy ustawić sygnalizację świetlną na Węźle Matarnia?

Upływ kolejnych lat pokazuje, że Obwodnica Trójmiasta wymaga nakładów i wcale nie chodzi tu wyłącznie o dobudowę trzeciego pasa jezdni. Kolejnym krytycznym miejscem wzdłuż tej drogi stają się zjazdy, a jednym z nich jest Węzeł Matarnia, nazywany także Węzłem Lotnisko. Wszystko przez fakt, że ekspresówką jeździ coraz więcej samochodów.

Zjazdy z obwodnicy do ul. Słowackiego na wspomnianym węźle od strony Gdyni korkują się w godzinach szczytu. Zjeżdżającym z obwodnicy kierowcom trudno się włączyć w ul. Słowackiego. Kolejka samochodów oczekujących na wjazd w ul. Słowackiego niekiedy zagraża poruszającym się z dużą prędkością samochodom na głównej jezdni. Zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest eliminowanie takich zagrożeń - upłynnienie ruchu. Można tego dokonać między innymi poprzez poszerzenie zjazdów do dwóch pasów czy też wykonanie pasów rozbiegowych.

Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia. Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia.
Co zmieniłaby sygnalizacja na Węźle Matarnia?

Problem w tym, że na Węźle Matarnia nie ma praktycznie miejsca na tego typu działanie. Dlatego lekarstwem na korki może być głównie sygnalizacja. Analizy przeprowadzone przez spółkę Polski Holding Nieruchomości, który jest właścicielem 40 hektarów gruntu za obwodnicą naprzeciwko centrum handlowego i planuje wykonać do nich zjazd z obwodnicy, mówią, że światła należy ustawić przynajmniej przy zjazdach z obwodnicy w ul. Słowackiego od strony ul. Budowlanych.

Czytaj też: Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

- Więcej aut zjechałoby z obwodnicy w ul. Słowackiego i zmniejszyłaby się tym samym kolejka samochodów. Ważną kwestią byłoby jeszcze ustawienie właściwego programu. Niemniej wykonanie sygnalizacji pewnie obciążyłoby nasz budżet, dlatego jeśli zdecydujemy się na takie przedsięwzięcie, należałoby potraktować je kompleksowo - sygnalizację ustawilibyśmy na wszystkich zjazdach - wyjaśnia Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowa droga przy obwodnicy na Matarni

Jak zatem miałyby wyglądać wspomniane wcześniej zjazdy do działek Polskiego Holdingu Nieruchomości?

- Powstałaby droga zbiorczo-rozprowadzająca na wzór tej, która funkcjonuje po drugiej stronie obwodnicy. Łączyłaby ona Węzeł Matarnia z niedawno wybudowanym Węzłem Auchan - tłumaczy Chejmanowski.
Na razie decyzja jednak nie zapadła.

Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego. Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego.
Potrzebna korekta na Węźle Matarnia

Ciekawy pomysł usprawnienia ruchu na zjazdach z obwodnicy na Węźle Matarnia przedstawił nasz czytelnik. Jego pomysł dotyczy poprawy zjazdu do ul. Słowackiego od strony Karczemek w kierunku lotniska.

- Z tej relacji korzystają też osoby, które po opuszczeniu pobliskiego centrum handlowego chcą zawrócić przez Węzeł Matarnia - udać się w stronę Łodzi. Sęk w tym, że na zjeździe tworzy się korek. Z uwagi na duże natężenie ruchu na ul. Słowackiego do lotniska nie sposób tam włączyć się do ruchu. Na końcu zjazdu, z prawej strony jest trawnik, który spokojnie można wykorzystać pod jezdnię. Wtedy kierowcom łatwiej byłoby się włączyć do ruchu na ul. Słowackiego - opowiada pan Wojciech, nasz czytelnik.
Pomysł przedstawiliśmy władzom gdańskiego oddziału GDDKiA. Przyjrzą się warunkom technicznym jego realizacji. O efektach tych analiz z pewnością poinformujemy.

Miejsca

Opinie (164) 1 zablokowana

  • no to jak dowalą światła

    to jak uczy doświadczenie, korki będą na bank, bo w tym mieście przez ostatnie lata nie daje się ustawić świateł tak by rozładowywały korki przeciwnie, ktoś ma chyba podpisane umowy z rafineriami na przerób paliwa na spaliny.

    • 2 0

  • Swiatla nie zlikwiduje korkow, tylko raczej jeszcze bardziej je zwieksza.
    Zjazdy powinny byc bezkolizyjne tak jak sa.
    Niestety kazdy kolejny samochod to wieksze korki..

    • 0 0

  • A dlaczego nie dodatkowa droga?

    1. Czy nie można zrobić dodatkowej jednokierunkowej ? drogi / zajazdu z łącznika przy obwodowej Auchan - Matarnia do CH przed stacją Shela w prawo z Gdańska przez ogródki działkowe ( Słoneczne coś tam) do rondka przy Złota karczma 2 /mjr Słabego jako dojazdu do CH Matarnia i osiedla Złota Karczma i skrótu do Słowackiego by odciążyć skrzyżowanie z obwodnicą a tam już są światła. Plus oczywiście ustawienie porządnych tablic informacyjnych - jeszcze przed Karczemkami.

    2. Ok 1300 - 1400 w sobotę korek był przepotężny (losowanie mieszkania + święta + wypłaty) bu dojechać do CH Matarnia ale o dziwo w środku, na górze było dużo wolnych miejsc parkingowych czyli leży organizacja ruchu w samych parkingach w CH M. Co ciekawe szybszy dojazd był od Słowackiego niż z obwodnicy.

    3. Podobna sytuacja była z Morena/ Wróbla Staw - po otworzeniu Nowa Gronostajowa i Nowa Myśliwska zniknęły korki i zrobił się super skrót. Ale mieszkańcy np Jasienia od min !!!!! 5 lat !!!!! prosili bęcwałów decydentów o tą drogę. Ciekawe kiedy teraz zareagują ?

    • 0 0

  • Należy zapewnić dodatkowy pas wjazdowy na Słowackiego

    do tego czasu wystarczy myśleć i tak jak ja zjeżdżam na pas lewy umożliwiając wjazd na Słowackiego. Za wjazdami wracam na prawy. Jest to manewr bezkolizyjny, ponieważ zanim wjeżdżający się rozpędzi spokojnie go wyprzedzam i wracam na prawy.

    I ŻADNYCH ŚWIATEŁ, one tylko blokują ruch.

    • 2 1

  • Żadne światła!

    Witam.

    W tym miejscu nie powinno być świateł!
    Powinna być lepiej rozwiązana infrastruktura drogowa. Przy projektowaniu takiego zjazdu ktoś powinien się zrobić dodatkowy pas dla aut które włączają się do ruchu po zjeździe z obwodnicy. miejsca jest sporo. Miasto powinno sie tym zainteresować gdyż znacznie ułatwiło by życie takie rozwiazanie

    Pzdrawiam

    • 1 1

  • TEST z tymczasową sygnalizacją

    Po co od razu stawiać sygnalizację, która może nic nie dać. Postawmy testowo sygnalizację przenośną (taką jak podczas robót drogowych) i zobaczmy co się wtedy stanie (drogowcy też mogliby na synchronizację poświęcić ze 2 dni).

    • 0 0

  • Buraki z tablicami GKA

    Ile razy widze, jak buraki z Kaszub mają wolny lewy pas a jadą prawym uniemożliwiając wyjazd z obwodnicy !

    • 2 1

  • "wykonanie pasów rozbiegowych"

    Dokładnie, trzeba zmienić geometrię skrzyżowań. A potem zmienić myślenie kierowców, którzy nie potrafią korzystać z nowych rozwiązań - Węzeł Osowa, zjazd z obwodnicy (z Gdańska do Gdyni) w kierunku Oliwy: tutaj jest osobny pas do zjeżdżania z węzła. Można wjechać i przenieść się na lewy w kierunku Oliwy, ale bardzo często widzę tutaj czekających na zbawienie.

    • 0 0

  • pisze nie mysli....

    wpierw nie zjeżdżajcie przy stacji paliw do osiedla i go nie korkujcie.Nie szukaj jeden z drugim wyjazdow miedzy blokami a następnie nie jedz pod prad. My mieszkancy was nie chcemy. Rozjezdzacie nam droge i chodniku. Zlomy i sluzbowe winny zostawać w domu po pracy.
    Druga prawda ,ze Slowaka od obwopdnicy winna być od razu 6 pasmowa do Wrzeszcza.

    • 0 0

  • ja

    zapier*** światłami wszystko. napewno bedzie dobrze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane