• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przy zjazdach z obwodnicy na Matarni powinna stanąć sygnalizacja?

Maciej Naskręt
2 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia. Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia.

Węzeł Matarnia na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska w godzinach szczytu korkuje się coraz częściej. Zatory pojawiają się tam także w weekendy, gdy pobliskie centrum handlowe tłumnie odwiedzają klienci. Jednym z pomysłów na usprawnienie tam ruchu jest ustawienie sygnalizacji świetlnej. Czy to dobry sposób na korki w tym miejscu?



Czy należy ustawić sygnalizację świetlną na Węźle Matarnia?

Upływ kolejnych lat pokazuje, że Obwodnica Trójmiasta wymaga nakładów i wcale nie chodzi tu wyłącznie o dobudowę trzeciego pasa jezdni. Kolejnym krytycznym miejscem wzdłuż tej drogi stają się zjazdy, a jednym z nich jest Węzeł Matarnia, nazywany także Węzłem Lotnisko. Wszystko przez fakt, że ekspresówką jeździ coraz więcej samochodów.

Zjazdy z obwodnicy do ul. Słowackiego na wspomnianym węźle od strony Gdyni korkują się w godzinach szczytu. Zjeżdżającym z obwodnicy kierowcom trudno się włączyć w ul. Słowackiego. Kolejka samochodów oczekujących na wjazd w ul. Słowackiego niekiedy zagraża poruszającym się z dużą prędkością samochodom na głównej jezdni. Zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest eliminowanie takich zagrożeń - upłynnienie ruchu. Można tego dokonać między innymi poprzez poszerzenie zjazdów do dwóch pasów czy też wykonanie pasów rozbiegowych.

Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia. Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia.
Co zmieniłaby sygnalizacja na Węźle Matarnia?

Problem w tym, że na Węźle Matarnia nie ma praktycznie miejsca na tego typu działanie. Dlatego lekarstwem na korki może być głównie sygnalizacja. Analizy przeprowadzone przez spółkę Polski Holding Nieruchomości, który jest właścicielem 40 hektarów gruntu za obwodnicą naprzeciwko centrum handlowego i planuje wykonać do nich zjazd z obwodnicy, mówią, że światła należy ustawić przynajmniej przy zjazdach z obwodnicy w ul. Słowackiego od strony ul. Budowlanych.

Czytaj też: Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

- Więcej aut zjechałoby z obwodnicy w ul. Słowackiego i zmniejszyłaby się tym samym kolejka samochodów. Ważną kwestią byłoby jeszcze ustawienie właściwego programu. Niemniej wykonanie sygnalizacji pewnie obciążyłoby nasz budżet, dlatego jeśli zdecydujemy się na takie przedsięwzięcie, należałoby potraktować je kompleksowo - sygnalizację ustawilibyśmy na wszystkich zjazdach - wyjaśnia Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowa droga przy obwodnicy na Matarni

Jak zatem miałyby wyglądać wspomniane wcześniej zjazdy do działek Polskiego Holdingu Nieruchomości?

- Powstałaby droga zbiorczo-rozprowadzająca na wzór tej, która funkcjonuje po drugiej stronie obwodnicy. Łączyłaby ona Węzeł Matarnia z niedawno wybudowanym Węzłem Auchan - tłumaczy Chejmanowski.
Na razie decyzja jednak nie zapadła.

Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego. Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego.
Potrzebna korekta na Węźle Matarnia

Ciekawy pomysł usprawnienia ruchu na zjazdach z obwodnicy na Węźle Matarnia przedstawił nasz czytelnik. Jego pomysł dotyczy poprawy zjazdu do ul. Słowackiego od strony Karczemek w kierunku lotniska.

- Z tej relacji korzystają też osoby, które po opuszczeniu pobliskiego centrum handlowego chcą zawrócić przez Węzeł Matarnia - udać się w stronę Łodzi. Sęk w tym, że na zjeździe tworzy się korek. Z uwagi na duże natężenie ruchu na ul. Słowackiego do lotniska nie sposób tam włączyć się do ruchu. Na końcu zjazdu, z prawej strony jest trawnik, który spokojnie można wykorzystać pod jezdnię. Wtedy kierowcom łatwiej byłoby się włączyć do ruchu na ul. Słowackiego - opowiada pan Wojciech, nasz czytelnik.
Pomysł przedstawiliśmy władzom gdańskiego oddziału GDDKiA. Przyjrzą się warunkom technicznym jego realizacji. O efektach tych analiz z pewnością poinformujemy.

Miejsca

Opinie (164) 1 zablokowana

  • Światła nie poprawią sytuacji - tylko pasy rozbiegowe (2)

    Wystarczy spojrzeć na węzeł Osowa, na zjazd z obwodnicy w kierunku na Oliwę. Tam jest identyczna sytuacja jak na Matarni w kierunku Wrzeszcza. Dobudowanie krótkiego, taniego w wykonaniu kawałka pasa rozbiegowego upłynniło wjazd w Spacerową. Tak samo należy potraktować wszystkie cztery miejsca zaznaczone w artykule. Światła tylko rozbiją płynny ruch jaki teraz jest w tym miejscu na Słowackiego.

    • 8 0

    • 2

      Tylko z dwoma da się to zrobić i masz tu rację. Dwa niestety wchodzą na wiadukt, którego łatwo rozszerzyć się nie da. Ale przy odrobinie grosza można pewnie to zrobić :)

      • 2 0

    • masz rację co do świateł

      ale upłynnianie wjazdu na Spacerową w obecnej sytuacji nic nie daje, skoro dalej na niej wszystko stoi. Najpierw szeroka spacerowa, potem dojazdy.

      • 0 0

  • XXX (1)

    Kierowcy jadący na wprost powinni zjeżdżać na lewy pas.

    • 12 2

    • Dokładnie!

      • 2 0

  • Zwariowaliście??

    Usunąć co najwyżej zjazdy na Matarni i po problemie :)

    • 2 0

  • Na Morenie na Bulońskiej są światła w kilku miejscach.

    Jak działają to są korki i jedzie się powoli, jak przez 2 dni były wyłączone to zero korków i jazda była płynna. To chyba odpowiedź na pytanie co powoduje sygnalizacja w niektórych miejscach.

    • 11 0

  • Gorzej jest na zjeździe od strony południowej w Kowalach.

    a światła na skrzyżowaniu z Przywidzka niewiele pomagają

    • 3 0

  • bezstronna analiza

    "Analizy przeprowadzone przez spółkę Polski Holding Nieruchomości, który jest właścicielem 40 hektarów gruntu za obwodnicą" ciekawe kto na tym skorzysta

    • 4 0

  • Jak co drugi bystrzak zmieni pas na lewy i umożliwi włączenie się do ruchu (1)

    zjeżdżającym z obwodnicy, nie będzie żadnego problemu...

    • 8 1

    • ludzie nie myślą, jedzie taki i trąbi i mruga światłami, że mu zajeżdzasz drogę chociaz masz pusty pas przed sobą, a nie widzi że ustępujesz miejsca tym zjeżdżającym z obwodnicy

      • 1 0

  • a dlaczego nie ma innych pomysłów ?

    chociażby ronda w tych 2 miejscach. Poza tym korkuje sie prawy pas na Słowackiego w okolicach Biedronki na Matarni. Są tam 2 zjazdy w stronę Kokoszek i tylko jeden w stronę lotniska. Uważam, że ten środkowy powinien być do jazdy zarówno w lewo, jak i prosto. Też by to trochę rozładowało korek na prawym pasie, którym nie można się przebić w stronę lotniska, bo wjeżdżają nim stale kierowcy z obwodnicy z kierunku Gdyni.

    • 4 1

  • Moim zdaniem przyczyna to źle ustawione światła na skrzyżowaniu z ulicą Budowlanych, z tego kierunku jedzie ciągły sznur aut i dlatego auta nie mogą włączyć się na węźle z obwodnicy. Rozwiązanie zrobić pół minutową przerwę czerwonego światła zarówno dla auto jadących od strony lotniska jak i od ulicy Budowlanych.

    • 3 0

  • Z węzła korzystam , niestety, po kilka razy dziennie. Najbardziej obciążone są wjazdy

    na ul. Słowackiego wg kolejności: Gdynia kierunek Wrzeszcz, Pruszcz kierunek Wrzeszcz. W obydwu przypadkach problem jest ten sam: zbyt wiele samochodów wyjeżdża z ul. Budowlanych. Zamiast nowych świateł wystarczy przedłużyć czas zamknięcia prawoskrętu z ul. Budowlanych. Tylko, jak się wydaje wykonanie właściwego oprogramowania sygnalizacji znacznie przerasta możliwości programistów branży drogowej... Może by zamówić oprogramowanie u specjalistów ? INTEL jest kilkaset metrów dalej....

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane