• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przy zjazdach z obwodnicy na Matarni powinna stanąć sygnalizacja?

Maciej Naskręt
2 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia. Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia.

Węzeł Matarnia na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska w godzinach szczytu korkuje się coraz częściej. Zatory pojawiają się tam także w weekendy, gdy pobliskie centrum handlowe tłumnie odwiedzają klienci. Jednym z pomysłów na usprawnienie tam ruchu jest ustawienie sygnalizacji świetlnej. Czy to dobry sposób na korki w tym miejscu?



Czy należy ustawić sygnalizację świetlną na Węźle Matarnia?

Upływ kolejnych lat pokazuje, że Obwodnica Trójmiasta wymaga nakładów i wcale nie chodzi tu wyłącznie o dobudowę trzeciego pasa jezdni. Kolejnym krytycznym miejscem wzdłuż tej drogi stają się zjazdy, a jednym z nich jest Węzeł Matarnia, nazywany także Węzłem Lotnisko. Wszystko przez fakt, że ekspresówką jeździ coraz więcej samochodów.

Zjazdy z obwodnicy do ul. Słowackiego na wspomnianym węźle od strony Gdyni korkują się w godzinach szczytu. Zjeżdżającym z obwodnicy kierowcom trudno się włączyć w ul. Słowackiego. Kolejka samochodów oczekujących na wjazd w ul. Słowackiego niekiedy zagraża poruszającym się z dużą prędkością samochodom na głównej jezdni. Zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest eliminowanie takich zagrożeń - upłynnienie ruchu. Można tego dokonać między innymi poprzez poszerzenie zjazdów do dwóch pasów czy też wykonanie pasów rozbiegowych.

Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia. Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia.
Co zmieniłaby sygnalizacja na Węźle Matarnia?

Problem w tym, że na Węźle Matarnia nie ma praktycznie miejsca na tego typu działanie. Dlatego lekarstwem na korki może być głównie sygnalizacja. Analizy przeprowadzone przez spółkę Polski Holding Nieruchomości, który jest właścicielem 40 hektarów gruntu za obwodnicą naprzeciwko centrum handlowego i planuje wykonać do nich zjazd z obwodnicy, mówią, że światła należy ustawić przynajmniej przy zjazdach z obwodnicy w ul. Słowackiego od strony ul. Budowlanych.

Czytaj też: Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

- Więcej aut zjechałoby z obwodnicy w ul. Słowackiego i zmniejszyłaby się tym samym kolejka samochodów. Ważną kwestią byłoby jeszcze ustawienie właściwego programu. Niemniej wykonanie sygnalizacji pewnie obciążyłoby nasz budżet, dlatego jeśli zdecydujemy się na takie przedsięwzięcie, należałoby potraktować je kompleksowo - sygnalizację ustawilibyśmy na wszystkich zjazdach - wyjaśnia Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowa droga przy obwodnicy na Matarni

Jak zatem miałyby wyglądać wspomniane wcześniej zjazdy do działek Polskiego Holdingu Nieruchomości?

- Powstałaby droga zbiorczo-rozprowadzająca na wzór tej, która funkcjonuje po drugiej stronie obwodnicy. Łączyłaby ona Węzeł Matarnia z niedawno wybudowanym Węzłem Auchan - tłumaczy Chejmanowski.
Na razie decyzja jednak nie zapadła.

Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego. Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego.
Potrzebna korekta na Węźle Matarnia

Ciekawy pomysł usprawnienia ruchu na zjazdach z obwodnicy na Węźle Matarnia przedstawił nasz czytelnik. Jego pomysł dotyczy poprawy zjazdu do ul. Słowackiego od strony Karczemek w kierunku lotniska.

- Z tej relacji korzystają też osoby, które po opuszczeniu pobliskiego centrum handlowego chcą zawrócić przez Węzeł Matarnia - udać się w stronę Łodzi. Sęk w tym, że na zjeździe tworzy się korek. Z uwagi na duże natężenie ruchu na ul. Słowackiego do lotniska nie sposób tam włączyć się do ruchu. Na końcu zjazdu, z prawej strony jest trawnik, który spokojnie można wykorzystać pod jezdnię. Wtedy kierowcom łatwiej byłoby się włączyć do ruchu na ul. Słowackiego - opowiada pan Wojciech, nasz czytelnik.
Pomysł przedstawiliśmy władzom gdańskiego oddziału GDDKiA. Przyjrzą się warunkom technicznym jego realizacji. O efektach tych analiz z pewnością poinformujemy.

Miejsca

Opinie (164) 1 zablokowana

  • no to jak dowalą światła

    to jak uczy doświadczenie, korki będą na bank, bo w tym mieście przez ostatnie lata nie daje się ustawić świateł tak by rozładowywały korki przeciwnie, ktoś ma chyba podpisane umowy z rafineriami na przerób paliwa na spaliny.

    • 2 0

  • jakie swiatła.....kultury jeżdzenia trzeba uczyc.....i ten kto projektował zapomniał dobudowac pas tak aby właczac sie z trzeciego pasa

    • 0 0

  • Wystarczy jedno prostę rozwiążanie: FOTORADAR!!!!! (4)

    Kierowcy skręcający z obwodnicy w prawo do Gdańska, nie mogą często wyjechać na Słowackiego bo rajdowcy grzeją na moście 80-100km/h. To utrudnia włączenie się do ruchu, bo ci ze słabszymi autami się boją wyjechać.
    Gdyby na moście postawić fotoradar wyskalowany na 50km/h to wyjazd na Słowackiego stałby się łatwiejszy i szło by szybciej.
    A tak.....korek.

    • 29 27

    • i progi zwalniające

      • 1 0

    • nie predksoc zabija

      a roznica predkosci i jej nagle wytracenie. Szczegolnie z drogi ekpresowej + swiatla = naajechania i wypadki

      • 3 5

    • (1)

      Ale tam nie ma mostu

      • 4 7

      • jak to nie ma jak pod nim płynie rzeka blachosmrodów?

        • 7 5

  • światła - raczej kiepski pomysł (1)

    raczej nie, oczywiście w godzinach szczytu może trochę pomogłyby wjechać na Słowackiego... ale w pozostałych 20 godzinach zdecydowanie by przeszkadzały.

    • 90 4

    • Z g*wna bata nie ukrecisz.....

      • 1 0

  • infrastruktura (3)

    w tym miejscu pasów rozbiegowych brakuje, a nie sygnalizacji. I wtedy jazda na tak promowany zamek błyskawiczny.

    • 195 8

    • Kotś z Malucha chce zrobić Mercedesa, a tak się nie da.

      • 3 0

    • Auchan (1)

      Przy Auchan poradzono sobie z tym problemem świetnie, wystarczy jeden przepust pod obwodnicą. Z Auchan zarówno w kierunku Gdyni, jak i Pruszcza zjeżdża się koncertowo.
      Zawsze też zastanawiałem się, czemu nikt nie wpadł na pomysł zrobienia pasa zjazdowego włączania się do ruchu z Obwodnicy (od strony Pruszcza) w Słowackiego. Identyczne rozwiązanie na Osowej bardzo usprawniło ruch.

      • 22 0

      • dokładnie

        brakuje ze 100 metrów pasa, aby włączyć go do zjazdówki do Ikei, który już jest

        • 10 0

  • Dodatkowa łącznica zjazdowa od strony Gdyni i po sprawie, jak w Karczemkach.

    • 0 0

  • Zadzwonić do Petru i zapytać a potem wykonać a nie nas nie uświadomionych w temacie pytać. (2)

    • 3 5

    • Zadzwonić lepiej do dudusia fąferskiego i niech podejmie właściwą decyzję (1)

      • 1 1

      • Oczywiście nie właściwą dla Polski tylko dla Handlowych z wyznania?

        • 0 0

  • jazda lewym pasem!!! (2)

    Kierowcy jadący od strony lotniska powinni bardziej trzymać się lewego pasa.
    I już!!!
    Przecież zdąrzą wjechać do centrum Matarnia. Tak mamy sytuację, gdy samochód pruje 40km/h prawym pasem bo za 500m będzie skręcał w prawo i już jest gotowy do manewru.
    Bez sensu.

    • 28 8

    • ja tak robie od lat

      i wielu innych też, jednak samochodów przybywa i to skrzyżowanie nie daje rady

      • 6 0

    • też już to chciałem napisać.
      Może trzeba by ustawić jakieś znaki drogowe lub zmiennej treści sugerującą jazdę lewym pasem od skrzyżowania z Budowlanych i wpuszczanie pojazdów zjeżdżających z obwodnicy od strony Gdyni i Łodzi.
      To samo w stronę lotniska od skrzyżowania z CH Matarnia: wyświetlać: lewy pas dla Kaszub i lotniska, prawy do zjeżdżających na obwodnicę.
      Jak się kierowcy nauczą jeździć poprawa od razu będzie widoczna.

      • 4 1

  • Osiedle Złota Karczma (1)

    Mieszkańcy osiedla Złota Karczma nie mogą wyjechać spod domu, bo wszyscy z obwodnicy zjeżdżają bocznym zjazdem przez osiedle. Rozjazdy z obwodnicy na ul. Słowackiego są fatalnie zaplanowane. Węzeł jest kompletnie niewydolny.

    • 6 2

    • LIDL - Złota Karczma

      A ten wjazd i zjazd do Lidla to już po prostu tragizm..

      • 7 0

  • A może rondo

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane