• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy w Oliwie potrzebna jest lepsza komunikacja miejska?

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie w godzinach szczytu kursują  co ok. 15-20 minut. To zdaniem ZTM wystarcza do obsługi istniejącego zapotrzebowania komunikacyjnego w tym rejonie. Autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie w godzinach szczytu kursują  co ok. 15-20 minut. To zdaniem ZTM wystarcza do obsługi istniejącego zapotrzebowania komunikacyjnego w tym rejonie.

Czy nowe inwestycje biurowe, realizowane w Oliwie wzdłuż al. Grunwaldzkiej, wymagają lepszej obsługi komunikacyjnej? Nasz czytelnik sugeruje, by nawet uruchomić połączenie autobusowe ze Śródmieścia w ten rejon. ZTM podchodzi jednak do propozycji dość sceptycznie.



Oliwa w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Kołobrzeską zobacz na mapie Gdańska to od kilku lat wielki plac budowy dwóch kompleksów biurowych - Olivia Business Centre oraz Alchemii. Dodatkowo istnieje tutaj kampus Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska oraz kilka sklepów wielkopowierzchniowych.

Mimo nowych obiektów, generujących duży ruch, komunikacja miejska nie jest tutaj zbytnio rozbudowana, na co uwagę zwraca nasz czytelnik, który proponuje uruchomienie linii autobusowej między Oliwą a Śródmieściem.

- Transport autobusowy głównym układem drogowym od Śródmieścia zapewne przyciągnie wielu podróżnych - rano pracowników biurowych, a w ciągu dnia osoby odwiedzające markety budowlane i z elektroniką. Miejsc parkingowych w Oliwie nie ma praktycznie wcale. Al. Grunwaldzką w tym rejonie jeżdżą wprawdzie autobusy, ale mają one długie trasy i nie jest ich zbyt wiele w godzinach szczytu. Kolej metropolitalna również nie rozwiąże problemów, gdyż przystanek PKM Strzyża zobacz na mapie Gdańska jest znacznie oddalony od biurowców - pisze pan Tomasz.

Wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie w ostatnim czasie powstały kompleksy biurowe oraz sklepy wielkopowierzchniowe. Po prawej Alchemia, w oddali Olivia Business Centre. Wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie w ostatnim czasie powstały kompleksy biurowe oraz sklepy wielkopowierzchniowe. Po prawej Alchemia, w oddali Olivia Business Centre.
Wspomniane linie autobusowe to całotygodniowa, wykonująca raz w ciągu godziny kurs 122 (port lotniczy - Sopot Kamienny Potok), funkcjonująca w dni powszednie 199 (Suchanino - Oliwa) oraz weekendowa i popołudniowa 315 (Oliwa - Targ Rakowy).

Sprawdź rozkład jazdy w serwisie komunikacja.trojmiasto.pl

W godzinach szczytu autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie kursują co około 15-20 minut. W tzw. międzyszczycie częstotliwość spada do co ok. 25 minut. I taka oferta zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego jest obecnie wystarczająca.

Czy komunikacja miejska w rejonie nowych biurowców w Oliwie jest wystarczająca?

- W tym rejonie istnieją dwa równoległe środki transportu - tramwaj przez ul. Wita Stwosza [w odległości ok. 400 - 450 metrów od al. Grunwaldzkiej - dop. red.] oraz Szybka Kolej Miejska, która gwarantuje szybki dojazd ze Śródmieścia Gdańska. Według aktualnych badań, nie ma obecnie potrzeby, by zwiększać częstotliwość kursowania autobusów, choć nie oznacza to, że takich zmian nie wprowadzimy w przyszłości, o ile będzie zapotrzebowanie - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

ZTM ponadto zwraca uwagę, że w każdej chwili pracodawca może we własnym zakresie ułatwić dojazd pracownikom, zamawiając odpowiednie połączenie prywatne u jednego z przewoźników.

- Połączenie autobusowe między centrum miasta a Oliwą nie ma raczej szans na realizację. Korki na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej sprawiają, że byłoby bardzo trudno utrzymać punktualność pojazdów - dodaje Zomkowski.

Warto pamiętać, że problemem wokół nowych biurowców nie jest jednak wyłącznie częstotliwość kursowania autobusów, ale także lokalizacja przystanków. Autobusy linii 122 zatrzymują się na wysokości ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska, a potem dopiero na wysokości Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja z 199 i 315, które po przystanku Abrahama skręcają w ul. Kołobrzeską i zatrzymują się dopiero w rejonie ul. Słupskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Czekamy wciąż na realizację obietnicy dewelopera, który ma zbudować przystanki autobusowe na wysokości Alchemii zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli będą gotowe, a inwestor zgłosi chęć, byśmy się tam zatrzymywali lub przekaże infrastrukturę w użytkowanie Zarządu Dróg i Zieleni, to my jesteśmy gotowi uwzględnić to w trasach autobusów - zapewnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Według najnowszego harmonogramu, cały układ komunikacyjny w tym rejonie wraz z przystankami, przejściem dla pieszych i skrzyżowaniem gotowy ma być w sierpniu br.

Czytaj też: Będzie nowe skrzyżowanie na Grunwaldzkiej

Miejsca

Opinie (198) 1 zablokowana

  • Jest tramwaj i SKM wiec bez przesady, ruszyc d*pe i podejsc 100m to dobre dla zdrowia

    ....

    • 5 1

  • Krawaciarze jezdza taxi

    • 4 1

  • (1)

    Jestem za zwiększeniem częstotliwości autobusów na tej lini mało tego dorzuciła bym nowe. Zgadza się brak parkingów w oliwie a zwłaszcza przy biurowcach, to jest obłęd. Bo całe towarzystwo parkuje gdzie się tylko da. Co z tego że są parkingi w biurowcach jak są płatne a ta cała ...... parkuje na pobliskich uliczkach, stwarzając niebezpieczeństwo dla dzieci i mieszkańców, czasem brak możliwości wyjazdu.
    Więc jestem za zwiększeniem częstotliwości i tras na tym odcinku.

    • 4 0

    • a może czas na działanie Straży Miejskiej

      • 3 0

  • Dobrze jest jak jest. (4)

    Studenci cisną SKM-ką. Biurwy śmigają autami, no a do marketów budowlanych czy po nowy telewizor autobusem i tak nikt nie pojedzie... z płytą g/k na plecach trochę słabo ;)

    • 78 9

    • kto kupuje płyty G-K w marketach budowlanych? (2)

      • 2 10

      • Ciekawe Gdzie mam Kupić??

        Może w aptece??

        • 8 0

      • Setki osób...

        • 15 1

    • Gdyby studenci cisnęli SKM'ka to byłoby może lepiej, ale po zastawionych ulicach wokół uczelni wygląda na to, że i ono przesiedli się do aut. Dziś nawet do liceów uczniowie jeżdżą samochodami:(
      Ot, taki biedny nasz kraj...

      • 16 0

  • Nie potrzeba nic zmieniać, tu jeżdżą dobre linie komunikacyjne. (2)

    • 32 10

    • ja proszę pana mam bardzo dobry dojazd (1)

      Mieszkam w okolicy przystanku Nadwodna Czyżewskiego. Popieram projekt przedmówcy o Linii Wrzeszcz Stara Oliwa proponując jej przedłużenie do okolic Ergo Areny/ Pętla Jelitkowo. Ten dobry dojazd to 122 raz na godzinę. Chciałem również zwrócić uwagę na brak bezpośredniego dojazdu na Zaspę i okolice Alfy Centrum. Linia mogłaby mieć przebieg np Zaspa SKM od strony Pilotów potem Kołobrzeską Bażyńskiego Polanki, Czyżewskiego, Ergo Arena Gospody, pętla Jelitkowo. Wzmocniła by trochę 227, 117.
      Proszę o nie składanie mi propozycji jazdy na rowerze, gdyż jestem osoba niewidowidzacą , żona MPD + małe dzieci. Do SKM mamy trudności w dostaniu się, zaś samochodu żadne z nas nie może prowadzić.

      Należy również pomyśleć o skomunikowaniu podobna linią ZASPA PRZYMORZE - CASTORAMA - PKM Strzyża

      • 4 4

      • Dodatkowo chciałbym aby spojrzeli państwo na mapy komunikacyjne w innych miastach np w Poznaniu , Wrocławiu, Krakowie, czy Warszawie. Autobusy uzupełniają tam sieć połączeń poprzecznie i pomiędzy dzielnicami. Notabene przebywając w tych miastach turystycznie nie miałem problemu przemieścić się do sąsiednich dzielnic. W gdańsku są takie problemy o czym świadczy przykład oliwa - przymorze, oliwa - zaspa. Można postawić tezę iż przypadku komunikacji pomiędzy dzielnicami położonymi po obydwu stronach toru linii kolejowej , stanowi ona wręcz barierę w poruszaniu po gdańsku. Ciekawe jakie to krytykanci wymyśla wspaniałe połączenia np Wrzeszcz /Kościuszki(Ergo Arena - Piecki Migowo czy inne o których mowa w postach przy tym artykule

        • 3 2

  • (6)

    Patrząc na obłożenie wszystkich parkingów przy nowych biurowcach - np Arkońska, nowa siedziba BPH na Jasieniu, Oliva Gate- dziwi mnie to pytanie, przecież tam nawet nie ma jak auta zaparkować bo każdy pracownik dojezdza autem...a skoro stać ich na auto to nie będą korzystać z komunikacji miejskiej. Poza tym jest SKM oddalona jakieś 3 minuty od powyższych biurowców...

    • 49 7

    • Zgodziłbym się nawet, ale... (4)

      Zgodziłbym się z Tobą, ale niestety przy OBC wszystkie parkingi są płatne. Z tego co się orientuję jest to kwota 2zł za godzinę, czyli min 16zł dziennie (320zł miesięcznie). Obecnie parkingi, po wprowadzeniu opłat się wyludniły, bo pewnie doprowadzi standardowo do parkowania po okolicznych uliczkach, osiedlach itd. Prawda jest taka, że akurat w przypadku obc - bezproblemowy dojazd tramwajem ( 3 min pieszo), a Alchemia SKM-ka ( też 3 min).

      • 12 0

      • Parkingi (2)

        W OBC parking kosztuje 1 zł a pierwsze 2 godziny są darmowe. Dlatego max dziennie 6 zł, a miesięcznie 120 zł a nie ponad 300 zł. Ogarnij się człowieku.

        • 4 4

        • Chyba byłem tu raz...

          Chyba byłeś tu tylko raz i to na początku funkcjonowania obc, kiedy był tu jeden parking kolego, bo niestety zmieniło się sporo. Dwie godziny są darmowe ( zależnie od parkingu, ale są), a potem 2zł.

          • 2 0

        • i z Zaspy i Czyżewskiego da się dojechać pod OBC tylko trzeba się przesiąść...w żadnym chyba mieście nie da się zrobić idealnego połączenia door to door...Od Czyżewskiego jest autobus pod sam tramwaj- a ten jedzie Wita Stwosza- trzeba przejść 300m pod OBC, z Zaspy SKM lub autobus 127 do Oliwy..

          • 6 0

      • pomimo opłat za parkingi nie widać mniejszego ich obłożenia, a tak jak piszesz uliczki w okolicy są pozastawiane, a później zdziwienie że mieszkańcy się denerwują i dzwonią na Straż Miejską a auta są odholowywane...jest sprawna komunikacja miejska i rowerowa więc nie powinno być problemu z dojazdem

        • 13 1

    • parkingi przy biurowcach

      Jeżeli Oliwa po oddaniu wszystkich wieżowców przy Olivii ma tak wyglądać, jak okolica Arkońskiej czy Śląskiej po wybudowaniu Startera, to znaczy że ktoś mocno upadł na głowę. A może tak być, bo biurowce buduje sie tu 2x wyżej niż planowano pierwotnie, liczba miejsc parkingowych pewnie w związku z tym niedostosowana. Na Śląskiej w godzinach szczytu już przejechać niemal się nie da, a przejść chodnikiem, tym bardziej z wózkiem - nie lada wyczyn. To, jak i gdzie porafią zaparkować pracownicy biurowców na Przymorzu Małym, nadaje się do rankingów mistrzów parkowania. Postanowiłem sobie, że za każdym razem jak będę zmuszony przejść w tej okolicy z wózkiem z dzieciakiem ulicą (bo chodnik zastawiony), to strzelam fotę i dzwonię do straży miejskiej. Kilka razy już zadziałało - wracając widziałem żółte blokadki :)

      • 11 2

  • (1)

    czytanie mapy bylo znane od wiekow, ale nie calkiem to wychodzi obecnie.
    Przedlrzyc trase trojlebusów i autobusów z petli w SOPOCIE do petli w OLIWIE,koszt niewielki (wystarczy para drutów,lub trajdki bez kabla,taki kawalek na pewno przejada),a wygoda ogromna.

    • 5 3

    • a wiesz, ze już kiedyś to było?
      połączenie systemów trajtków i tramwajów zostało SPECJALNIE zniszczone

      przez pewnych skurrr....

      • 1 2

  • (2)

    Dzielnice Gdańska są połączone siecią tramwajową ,no i oczywiście SKM -ką . Moim zdaniem to za mało ! Powinna działać komunikacja autobusowa ,łącząca wszystkie dzielnice bez przesiadania się !!!

    • 4 6

    • Coś co łączy wszystko to jedzie długo (1)

      A skoro jeździ długo to i nikomu nie chce się korzystać.

      • 5 0

      • Polski Biust jedzie dłużej niż Pedziolino

        ale jest tańszy
        można na nich absolutnie polegać
        łatwo kupić ich bilet
        jest internet, straty czasu nie czuć

        i ma więcej pasażerów niż Pedziolino

        wnioski wyciąg se samodzielnie

        • 0 5

  • ZTM należy głęboko zrestrukturyzować (1)

    nie biorą wogóle pod uwagę zapotrzebowania mieszkańców i turystów. Przykładem może byc likwidacja bardzo dobrze komunikującej mieszkańców Chełma z większością szpitali, urzędów, sądów itp. linią 195. Najpierw przeniesiono jest start na pętlę przy ul. Witosa czyli w miejsce do którego każdemu nie podrodze a nastyępnie zlikwidowano. W zamian zmieniono trasę linii 108, która dubluje trasy tramwajóe tyle że dłużej, w korkach na ,św. Wojciecha a dalej tojuż to samo co tramwaj tyhle, że dłużej, powrotną droga zwiedzanie Chełma??!!.

    • 2 4

    • kto normalny jeździł linią 195?

      - do cmentarza - 227
      - do Szpitala - 11

      A może z Chelmu do Centrum przez Siedlce?

      Właśnie ta linia przez kilka lat była wrzodem i należało ją usunąć. Akurat to posunięcie było dobre!

      • 4 1

  • Niby pomysł ok, ale... (2)

    Al. Zwycięstwa i Grunwaldzka to zakorkowane ulice, autobusy będą po prostu się spóźniały. Więc to raczej nie ma sensu. Ale można zwiększyć częstotliwość 199, 315 i 122.

    • 67 4

    • prędzej czy później będzie tam buspas, wspomnisz moje słowa

      • 4 3

    • można też inaczej.

      Linia autobusowa ze Śródmieścia jest bez sensu, bo ludzie stamtąd na pewno wybiorą SKM. Ale można zrobić dodatkową linię wzmacniającą z Wrzeszcza PKP np. do pętli w Oliwie. Skutecznie obsłuży odcinek Al. Grunwaldzkiej na którym nie ma tramwaju. Takt może być nawet co godzinę, bo będzie uzupełnieniem dla kursów 122 i 199.

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane