• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • Lepiej wydać te 2 miliardy złotych na modernizację szpitali i wyposażenie ich w najnowocześniejszy sprzęt

    • 5 1

  • Kathy (1)

    Autor artykułu wraz z pozostałymi uczestnikami dyskusji, którzy wypowiadają się przeciw budowie powinni pojechać sobie Spacerowa w godzinach porannych lub popołudniowych. Jak można tak się wypowiadac nie mieszkając w Osowie? Na inne drogi tez się miasto dorzucało, to czemu z tunelem ma być inaczej?

    • 1 4

    • wiedz dziuniu ile to jest dwa miliardy złotych?

      • 4 0

  • Jeden kierunek. (1)

    Władze miasta Krakowa usiłują ograniczyć ruch samochodów w centrum na siłę. Temu ma służyć jednokierunkowy ruch na Plantach, co stworzy wielkie rondo wokół starówki. Niech kto przemyśli, czy sensowna jest opcja Starego Rynku i Opata Rybińskiego jako ulic jednokierunkowych do Al. Grunwaldzkiej, a także Opackiej i odcinka Czyżewskiego - jednokierunkowych w stronę Osowy. Problemem zostaje poszanowany transport publiczny, którego pojazdy musiałyby poruszać się przed Katedrą Oliwską - w odwrotnym kierunku.

    • 1 0

    • Popieram Jasia, można by wprowadzić ruch w kierunku Oliwy przez jednokierunkowy Rynek do Grunwaldzkiej, a w "górę" -

      Przez jednokierunkową Opacką i potem dwukierunkowa Czyżewskiego. Czyżewskiego oczywiście należało by gruntownie wyremontować i zmodernizować. Do tego naturalnie całkowity zakaz tirowania,z wyjątkiem pojazdów mających miejsce przeznaczenia w Oliwie. Ewentualny tranzyt np. z portu powinien być skierowany przez nową Uczniowską + Słowackiego, ewentualnie Jana Pawła - Rzeczypospolitej - Chłopską - Drogę Zieloną - Czyżewskiego. Oczywiście nie będzie tak świetnie,jak z tunelem, ale 20 razy taniej. Dzięki ruchowi jednokierunkowemu i zakazowi dla TIRów rozwinie się gastronomia i usługi na Rynku.

      • 0 1

  • nie wiem czy zauważyliście (1)

    Nie wiem ludzie czy zauważyliście, ale las nam znika w trójmieście w zastraszającym tempie!!!

    • 7 0

    • Dandi

      Ja zauważyłem. Ale kogo to obchodzi? Zacznie obchodzić, gdy ktoś odkryje, że pieniędzy nie można jeść.

      • 4 0

  • Lepiej wybudować wiadukt na skrzyżowaniu (1)

    Kartuskiej z Łostowicką i nie marnować kasy na bzdurny tunel, który jest nie potrzebny.

    • 5 2

    • Za taką kasę to by był ten wiadukt, wiadukty na Armii Krajowej i jeszcze przedłużenie Havla do Kowal i Straszyna

      Prawdopodobnie

      • 1 0

  • GDZIE TA POSZERZONA SPACEROWA???????????

    Czy nazwa Nowa Poszerzona Spacerowa oznacza ten dodatkowy metr z bruku na który nie chce zjeżdżać (AUTOBUS, Ciągnik ITP)?
    JAKAŚ KPINA

    • 1 1

  • Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

    Nie warto.
    Jeżeli natomiast zamiast tunelu miałaby być poprowadzona dodatkowa droga przez nasze kochane lasy trójmiejskie to wtedy warto budować tunel jako mniejsze zło.

    • 3 1

  • Do pana Jacka Szmaglińskiego (2)

    Proponuję panu Jackowi Szmaglińskiemu przeprowadzić się na jakiś czas do Osowy i dojeżdżać z niej do pracy. Myślę, że bardzo szybko zmieni zdanie. I dobrze byłoby, aby w kwestii połączeń komunikacyjnych z Osowy nie wypowiadali się osoby mieszkające poza nią bo nie mają o tym zielonego pojęcia

    • 2 6

    • Osowa jest zaraz przy obwodnicy (1)

      w 5minut jesteś w Gdańsku, lub Gdynii, nie potrzeba tam więcej ulic.

      • 4 1

      • Ja nigdy nie korzystam z transportu publicznego. Dojeżdżam wszędzie wyłącznie samochodem. Dla mnie czasy dziadowskiej komuny się skończyły dlatego powinno powstać jak najwięcej dróg

        • 1 7

  • Wiercenie od poniedziałku

    29 maja 2013 TBM uruchamiano z dużą pompą. Był wielki tort, szampan rozbity o maszynę i minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska w roli matki chrzestnej. Guzik odpalający maszynę wciskał minister transportu Sławomir Nowak, a asystował mu w tym prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

    jest środa 05. czerwca godzina 16.00 i cisza jak makiem zasiał.

    • 1 0

  • Nie budować (3)

    to pieniądze wyrzucone w błoto inwestycja się nie zwróci, zamiast tego lepiej inwestować w chodniki dla pieszych, bo źle to wygląda jak w mieście dalej są drogi z udeptanej ziemi, bez żadnego utwardzenia.

    • 4 3

    • Decyzje podejmuje ten kto ma władzę, (2)

      a władzę ma ten kto, ma pieniądze, a pieniądze ma lobby samochodowe. I to oni zdecydują czy powstanie tunel czy nie

      • 1 1

      • a płacze najwięcej (1)

        kierowca bo mandaty drożeją, paliwo drożeje, będzie tunel a za nim w drodze same dziury, i tak kaska od kierowców płaczków leci ale jedna droga musi być a reszta ulic się NIE LICZY w takim podsumowaniu kosztów

        • 0 0

        • Kierowca zawsze będzie narzekał, że benzyna za droga,

          że ograniczenia prędkości, że dziury, że drzewa rosną przy drogach, że nie może autostradą wjechać do sypialni. Taka jest już natura człowieka w ogóle, a tym bardziej kierowcy. Nie zmienia to jednak faktu, że najwięcej dziś do powiedzenia ma, oprócz lobby deweloperskiego, i tak lobby samochodowe (przemysł samochodowy, korporacje paliwowe, politycy, biznes, media i 80% społeczeństwa). I to oni będą decydować czy tunel powstanie czy nie.

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane