• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • Tunel pod Pachołkiem (1)

    Budowa tunelu nie zmniejszy korków na Spacerowej.Korki powoduje odpływ samochodów na Grunwaldzkiej.Na Słowackiego są dwa pasy i korek w godzinach szczytu jest aż do Złotej Karczmy.
    Korki zawsze będą. W mieście tylko transport zbiorowy jest najlepszym rozwiązaniem. Szkoda kasy.

    • 12 6

    • ilu ludzi się udusi stojąc w korku w tunelu?

      • 2 2

  • Budować, budować!

    I jeszcze raz budować ten tunel!

    • 9 10

  • Problem przypomina mi dyskusję czy lepiej być bogatym i zdrowym czy biednym i chorym !! (1)

    Negowanie potrzeby budowy tunelu jest właśnie taką dywagację, że może jednak lepiej być biednym i chorym. Cóż, rozum zaczyna być w wielkiej cenie.....

    • 1 8

    • no tak, albo pacholi tunel albo nic

      jak z PISharmonią, albo most albo nic

      rozum wyginął

      • 1 1

  • Budować, budować, z sensem czy bez sensu ale budować

    w statystykach wyprzedzimy Gdynię o dwie długości

    • 3 1

  • Rak nas i tak zabije (6)

    Apeluję do władz miast Gdańska i Sopotu o jak najszybszą budowę tunelu.Tysiące aut w korkach zatruwa nas i nasze dzieci Tu pieniądze są na dalszym miejscu.

    • 1 8

    • Stojąc w korku w tunelu nie będziesz wdychać spalin? (5)

      • 2 0

      • Nie. (4)

        Spaliny będą wyciągane z tunelu wentylatorami

        • 0 1

        • Acha, bo ja już pomyślałem że dzięki tunelowi nie będzie korków (1)

          • 1 0

          • Korki będą

            gdyż niezależnie od wybudowanych dróg korki są coraz większe. Tak jest na całym świecie

            • 2 0

        • (1)

          a jak wyłączą zasilanie wentylatorów to ilu musi umrzeć, byś zrozumiał, że lepiej było jechać po powierzchni?

          • 1 0

          • Wtedy tunel się zamknie i zrobi objazdy

            • 1 0

  • dlaczego tunel ?

    a nie dałoby sie poprowadzić drogi omijającej Pachołek np. obok tej górki ?

    • 5 3

  • bez prze-sadyzmu

    Ja rozumiem, że kredyty tak pięknie się bierze i wydaje. Ja rozumiem, że "świdrak" pod-wiślany można by jeszcze wykorzystać. Rozumiem, że armia architektów miejskich chce się wykazać pracą, ale....
    Okolice Gdańska nie mają charakterystyki skłaniającej do kopania tuneli, budowy metra czy podobnej kreciej roboty (kto zapłaci i zapewni ich eksploatacje). Jest za to układ wzgórz umożliwiający budowę dróg nawierzchniowych. Ponadto ostatnio zapoczątkowano naprawdę dobry system połączenia wyżynnej zabudowy z rdzeniem Trójmiasta. Chwilowo to musi wystarczyć bo zadłużenie i tak czyni nas niewolnikami tych co dysponują pieniądzmi. Dobry układ komunikacyjny nie zmusza do tworzenia co kilkaset metrów przecinających połączeń. Tym bardziej zadziwia ten pomysł, że przecież główny ruch skupia się wzdłuż miasta a nie w poprzek.
    Ten ruch komunikacyjny wobec faktu wytępienia przemysłu w rejonie Trójmiasta, a więc wymagający skomunikowania rozrywkowego a nie zarobkowego nie stwarza warunków dobrej komunikacji czyli nie generuje zysków niezbędnych dla spłacenia inwestycji. Zysków dla społeczności miasta a nie dla handlowców.

    • 5 4

  • to przypomina komedię

    najpierw się wymyśla coś co papier przyjmie, oczywiście za to jest premia
    później buduje się część drogi która idzie donikąd (droga zielona)
    w trakcie się zastanawia co dalej gdzie zakończyć tą drogę.
    A wszystko na koszt podatnika.
    a tu lipa słowackiego stanęła na kolejne 20 lat(odcinek rzeczpospolita- tunel pod MW)
    ale olać słowackiego będzie nowa wałowa przecież musi muzeum budynia mieć porządny dojazd i znów nie uwzględniono w tym wszystkim ,,drogi do wolności" podatnik zapłaci. Ale za to na grunwaldzkiej będzie wielki brat obserwował i korki w mieście likwidował co i tak zakorkuje inne dojazdowe drogi więc nawet jak zbudują tunel i tak wszyscy będą grzecznie stali w korku i się dusili własnymi spalinami a podatnik jak płacił tak płacić będzie na dobre wymysły nie kompetentnych ludków z urzędu by premie się sypały.

    • 9 0

  • Lepiej za tą kase wyremontować Wita Stwosza, Grunwaldzką, Piecewską itd bo już się jeździć nie da.

    • 12 3

  • Nowe drogi niewiele dają bo korek się tylko przesuwa. Staliśmy w korkach na Słowackiego od ronda do Wrzeszcza, teraz wszyscy stoją od Ikei do ronda.

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane