• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • musi być nowa droga

    mieszkam w osowej od 1986r. i codziennie odczuwam na własnej skórze korki na spacerowej. Droga musi być czteropasmowa, tak jak słowackiego, musi być kładka pieszo-rowerowa do reala i dalej wzdłuż spacerowej i więcej autobusów przegubowych o zwiększonej częstotliwości. Gdyby była dobra komunikacja miejska, nie jeździłabym autem.
    A może udałoby się tramwaj pociągnąć, skoro w gdańsku też jeździ pod górkę? przecież i tak ktoś wyciął do zera las wzdłuż samej jezdi ul spacerowej - i to się nazywa racjonalna gospodarka drzewna? To skandal - może wytnijmy wszytskie drzewa - wtedy na pewno będziemy mieli czym oddychać!
    I bardzo proszę o nie pisanie obraźliwych komentarzy na temat osób mieszkających np w Wejherowie czy Kartuzach - nie widzę różnicy między nimi a osobami mieszkającymi w Trójmieście, to po prostu jest obrzydliwe

    • 7 10

  • oczywiscie ze warto! (1)

    nie zgadzam sie z jedna teza w tym artykule ze Spacerowej korzystaja tylko mieszkancy Osowy, korzystaja praktycznie wszyscy ktorzy chca dojechac do obwodnicy/z obowdnicy - do pracy, na wakacje, takze osob tych jest zdecydowanie wiecej.
    Po drugie taki tunel mega upraszcza dojazd do Grunwaldzkiej, bo jest w linii prostej i bedzie duzo bardziej przepustowy.
    Po trzecie Oliwa zyska bo stanie sie miejscem gdzie Gdanszczanie moga wypoczac, przyjechac do parku, potem pojsc na jakies wydarzenie kulturalne, do jakies kawiarni, ktore moglby powstac na zamknietej dla ruchu Opata Rybickiego, na koncert/impreze itd. Oliwa bylaby czyms w rodzaju Sopotu ale bez warszawki, bo dla Gdanszczan. Po prostu fajnym miejscem gdzie mozna odpoczac, bawic sie, ukulturalnic itd.

    • 13 8

    • pewnie ze warto

      tylko nie robcie z Oliwy Monciaka :)

      • 2 1

  • artykuł to prowokacja!

    a stawiane tezy są tendencyjne. mieszkańcy wejherowa nie odpisujcie.

    • 4 5

  • budowac budowac budowac

    a adamowicza wykopac i wywiezc pierwszą taczką. Profity i zatrudnienie przy tej kasie /2 miliardy/ maja byc dka naszych.

    • 6 5

  • Tunel!

    Propozycja BPBK to właściwie to samo, co jest teraz. Puszczenie ruchu w Czyżewskiego - tak jakby kierowcy teraz nie jeździli tą drogą. Poza tym szkoda Oliwy na to rozjeżdżanie.

    • 7 2

  • Marnotrawstwo

    Od sqmego loczarku odkad tylko powstal ten urojony pomysl twierdzę, ze to jest skok na kasę. Za 2 mld Sopot można by zmienic w perełkę. Zaś dla metropolii te 2 mldy dałyby np kolejną linię SKM. Karnowski egoistycznie i uparcie sie trzyma bzdurnego pomysłu.

    • 9 5

  • albo tunel pod Pachołkiem albo nowa droga koło działek do obwodnicy (1)

    myślę,że czas zrobić __nową_ drogę przez Dolinę Świemirowską obok działek i leśniczówki -do trójmiejskiej obwodnicy a wtedy jadący obok Ergo Areny-
    szybciej przejadą wiecznie zakorkowaną Niepodległości i ominą stale zapchaną Spacerową,która służy nie tylko mieszkańcom Osowy -ale jest droga dojazdową do Sopotu

    • 11 4

    • droga już jest i to niezła, wybierz się tam Helu kiedyś,
      tylko rowerem, bo szlaban blokuje samochody

      • 1 0

  • Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? (2)

    Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób ..
    Pan redatkor KK, jak rozumiem, jest członkiem pis-u, bo dzieli gdańszczan na "prawdziwych" i "zaledwie ok. 13 tys. osób" gorszych bo z Osowej.
    Otóż, redaktorzyno, na Osowej mieszka więcej niż 13 tys. osób, a przez Osową codziennie, w górę i w dół przejeżdża wiele osób z okolic Gdańska. Rejestracje GKA, GTC, GKW, GWE, GPU itd. to powszechny widok na Spacerowej. Jak wielu mieszkańców Osowej codziennie spędzam w korkach na Spacerowej nawet 2 godziny - jadąc rano do pracy i wracając do domu. Wolałbym ten czas spędzić z rodziną, ale przez takich buców jak m. in. autor tego wybitnego tekstu problem Spacerowej ciągle pozostaje nierozwiazany.
    Ręce i nogi opadają.

    • 6 11

    • No tak to chyba dzieli ostatnio

      Hajka prezydent Warszawy, a ta z Pisu raczej nie jest, więc nie "leminguj"!

      • 0 2

    • To sie przeprowadz! Ci, ktorzy kupili miszkania, domy w peryferyjnych dzielnicach powinni dobrze wiedziec ze taki jest koszt mieszkania w spokojniejszycj okolicach. Teraz zamknac ryje! P.s. sam tak mieszkam i nie placze. Jezdze autobusami, rowerem, samochodem nie woze synka do szkoly sam chodzi mimo 7 lat dzielny dzieciak, jak ja kiedys.

      • 2 1

  • pachołek?

    oddac Pachołek pachołkom.Taka mam koncepcje

    • 3 3

  • ..."Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej?"...

    Dziwne pytanie, komu...
    Przeciez patrzac na mape widac wyraznie, ze ta nowa Spacerowa jest przedluzeniem Trasy Sucharskiego (Tunel) i Drogi Zielonej.
    Bez tego odcinka korek bedzie robil sie przy Grunwaldzkiej.
    Zgadzam sie w tym punkcie z panem Piskorskim.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane