• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zapłacimy więcej za parkowanie?

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Obowiązujące prawo uniemożliwia samorządom swobodną regulację cen za parkowanie, utrudniając tym samym prowadzenie polityki parkingowej. Obowiązujące prawo uniemożliwia samorządom swobodną regulację cen za parkowanie, utrudniając tym samym prowadzenie polityki parkingowej.

Niewykluczone, że już wkrótce stawka za godzinę parkowania może wzrosnąć nawet o 75 proc. PiS pracuje nad odpowiednimi zmianami w przepisach, ale częściowo popiera go też opozycja. Z apelem do parlamentarzystów o urealnienie stawek za parkowanie wystąpił prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.



Czy opłaty za parkowanie w miastach powinny być wyższe?

Fatalne przepisy prawa

Obecnie opłaty za parkowanie reguluje ustawa o drogach publicznych. Zapis w dokumencie tak wysokiej rangi o maksymalnej stawce 3 zł za pierwszą godzinę parkowania blokuje możliwość prowadzenia faktycznej polityki parkingowej w miastach.

Wprowadzono go w 2003 r., kiedy minimalna pensja wynosiła ok. 800 zł, a najtańszy bilet na komunikację miejską oscylował wokół 1 zł (przykładowo bilet 10-minutowy w Gdańsku kosztował wówczas 1,20 zł, zaś bilet miesięczny do sześciu przystanków ważny w dni robocze 27,60 zł).

Po 13 latach mimo wzrostu praktycznie wszystkich opłat, w tym przejazdów komunikacją miejską, stawka za parkowanie nadal pozostaje na niezmienionym poziomie.

Bardzo niskie kary

Co więcej, w ustawie zapisano nawet maksymalną stawkę opłaty dodatkowej (kary) za brak uiszczenia opłaty za parkowanie.

Może ona wynieść nie więcej niż 50 zł (w Gdańsku dopuszcza się dwukrotne obniżenie jej w ciągu roku do 30 zł przy wpłacie w ciągu 7 dni od nałożenia), czyli wielokrotnie mniej niż maksymalne opłaty za brak ważnego biletu na przejazd tramwajem czy autobusem.

Opłata za parkowanie i komunikację miejską w największych polskich miastach
Create bar charts


Samorządowcy chcą zmian

Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych
Nic dziwnego więc, że samorządowcy od lat uskarżają się na fatalny system prawny regulacji cen za parkowanie.

Ostatnio z oficjalnym apelem do parlamentarzystów w tej sprawie wystąpił nawet Paweł Adamowicz.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentuje prezydent Gdańska.
Krytykuje nie tylko Adamowicz

Nie jest to oczywiście odosobniony przypadek krytyki. Pojawia się ona niemal zawsze podczas konferencji i debat dotyczących transportu w miastach. Temat ten poruszono chociażby na ostatnich targach Trako.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego - argumentował Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Nie inaczej było też na łódzkiej konferencji Parkingi 2015, organizowanej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

- Na pewno opłata 3-złotowa, to mniej więcej 50 proc. tego, co jest sensowne. Ale nie chcę podawać konkretnych liczb. Kiedyś próbowaliśmy to wyliczyć, przeciekło to do "mediów kolorowych" i skończyło się tym, że byłem na okładce z podpisem "To twój wróg!" - mówił Mieczysław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji m. st. Warszawy (relacja z konferencji - portal transport-publiczny.pl).
W ustawie istnieje nawet zapis o maksymalnej opłacie dodatkowej za brak uiszczenia opłaty za postój. Wynosi on zaledwie 50 zł, czyli nieco ponad 16-krotność maksymalnej stawki za pierwszą godzinę. W ustawie istnieje nawet zapis o maksymalnej opłacie dodatkowej za brak uiszczenia opłaty za postój. Wynosi on zaledwie 50 zł, czyli nieco ponad 16-krotność maksymalnej stawki za pierwszą godzinę.
Dwa możliwe rozwiązania

Parlamentarzyści wreszcie nie pozostali głusi na krytykę. Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, rozważane są dwa rozwiązania.

Najbardziej prawdopodobne wydaje się zwiększenie maksymalnego pułapu cen na poziomie ustawy (czyli za kolejne 10-15 lat możemy spodziewać ponownie problemu z wysokością opłat). Alternatywnym rozwiązaniem jest całkowita deregulacja opłat i przeniesienie pełnej polityki cenowej do samorządów.

DGP podaje, że opłata za godzinę parkowania może wzrosnąć nawet o 75 proc., a pozostawienie auta na cały dzień będzie mogło się wiązać z uszczupleniem portfela o 50 zł.

PiS za, część opozycji także

Zdaniem DGP, za podwyżkami mają optować jednak nie tylko posłowie Prawa i Sprawiedliwości, ale także część posłów opozycji, w tym Platformy Obywatelskiej.

Sprawa opłat za parkowanie ma być tematem prac Komisji Samorzadu Terytorialnego i Polityki Regionalnej jeszcze w tym półroczu. Na razie analizami możliwych zmian zajmują się Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Odwieczny problem 1,5-metrowego chodnika i tego, czy stawiać wszędzie słupki, można rozwiązać zmianą jednego przepisu. Nz. nowy chodnik w ciągu ul. Wassowskiego we Wrzeszczu. Odwieczny problem 1,5-metrowego chodnika i tego, czy stawiać wszędzie słupki, można rozwiązać zmianą jednego przepisu. Nz. nowy chodnik w ciągu ul. Wassowskiego we Wrzeszczu.
Drogowcy mówią "nie" parkowaniu na chodnikach

Niezależnie od prac rządu nad zmianami stawek za parkowanie, kilka dni temu wydana została Biała Księga Branży Drogowej. Jest to publikacja, w której zawarto szereg uwag i zaleceń do obecnej polityki transportowej państwa.

Wśród nich znaleźć można także rekomendację zmian w zakresie parkowania na chodnikach oraz sposobu oznakowania obszarów parkowania.

- Zasadą powinien być zakaz parkowania na chodnikach a wyjątkiem parkowanie dopuszczone za pomocą znaków ściśle wskazujących sposób organizacji postoju. Postulowana jest likwidacja zbędnych znaków D-44 i D-45 "strefa parkowania" z równoczesnym powrotem do oznakowania obszarów parkowania za pomocą znaków B-39 i B-40 "strefa ograniczonego postoju" - gdzie opłata za czas postoju jest jedną z form ograniczania tego czasu - wszystkie pojazdy zaparkowane w obszarze takiej strefy, w pasie drogi publicznej mają podlegać opłacie, a inne formy łamania przepisów drogowych winny być dodatkowo egzekwowane w standardowym postępowaniu mandatowym - piszą autorzy Białej Księgi.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Dokument powstał jako wspólna inicjatywa partnerskich organizacji branżowych: Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Sekcji Krajowej Drogownictwa NSZZ "Solidarność", Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu oraz Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy.

Biała Księga Branży Drogowej from Trojmiasto.pl

Opinie (333) 5 zablokowanych

  • (5)

    Pod warunkiem, że urzędas będzie do pracy jeździł autobusem i będzie całkowity zakaz parkowania pod urzędami ich pracowników... Przykład ma iść z góry!

    • 162 10

    • urzędnik to też człowiek, rodzic, pracownik itd. (3)

      jak słyszę takie obelżywe nazwy zawodów jak urzędas, to się zastanawiam czy pisze to lekarzuch co bierze w łapę, policjantuch, co bije żonę, nauczycieluch wieczny leń, aptekarzuch ździerca...czy może prywaciuch co pensji ludziom na czas nie wypłaca, zusów nie odprowadza i na śmieciówach zatrudnia!!! Ludzie opanujcie się! Nie szczujcie jeden na drugiego może ten urzędas ma oprócz zakazu parkowania jeszcze nosić jakieś oznaczenie po pracy abyś mógł plunąć na niego gdy Ci się żółć uleje? W każdym zawodzie są zakały i ludzie uczciwi nie oceniaj, bo kiedyś się bardzo możesz zdziwić...

      • 5 3

      • zapracowali sobie by ich nazywac urzedas... (2)

        Nic bie robia by to sie zmienilo

        • 3 1

        • (1)

          no oczywiście, a Ty człowieku swoje...tylko napisz kogo szanujesz, oprócz siebie, bo ja jestem w stanie w każdym zawodzie znaleźć Ci leni, złodziei, oszustów, cwaniaków, krętaczy itd...ale w każdym większość to porządni ludzie. Poza tym prawda jest taka jak ktoś zadowolony z usług lekarza, mechanika itd. to ewentualnie poleci fachowca pocztą pantoflową, rzadko kiedy peany na cześć osoby lub osób wypisuje w necie ale jak ktoś podpadnie to ma opinie gwarantowaną dlatego mamy taki ponury obraz. Ludzie nie dziękują sobie a to chyba powinna być norma, bo oczekujemy, że to taki "psi" obowiązek. Jeśli nawet to ich obowiązek to czy nie fajnie podziękować?

          • 1 1

          • jaki naród taki rząd, jaki rząd tacy urzędnicy i w efekcie taki naród

            wszyscy się żrą
            ale wynika to z waszej własnej głupoty,
            zaklęty krąg pretensjonalnych matołów,
            zacznijcie czytać ksiażki i się uczyć
            to wszystko się zmieni w tym ciemnogrodzie
            na lepsze

            • 3 0

    • gdzie logika? gdzie sprawiedliwość?

      zakaz parkowania dla wszystkich! nie tylko pod urzędami, wszędzie!
      parkuj sobie w prywatnym garażu albo na swojej posesji!

      • 3 13

  • a urzędasy i inne cwaniaki (12)

    dla nich tez opłaty za parkowanie na parkingach pod urzędami, szpitalami itp.my jako petenci mamy płacić choć nie jesteśmy tam dla przyjemności a oni za friko blokują parkingi doprowadzając do sytuacji iż trzeba z końca miasta iść lub korzystać dodatkowo z komunikacji miejskiej

    • 147 14

    • bo d*pę trzeba zawieźć pod drzwi prawda? (10)

      p.s. urzędnicy płacą tak samo jak każdy inny

      • 6 19

      • w UK też parkingi przy szpitalach są płatne i jest to naturalne dla wszystkich

        bo nie ma takiej potrzeby, żebyś cały dzień parkował pod szpitalem
        i zajmował miejsce potrzebne innym, m.in. lekarzom i pielęgniarkom,
        (ale też tu struktura i organizacja służby zdrowia jest inna, pod szpitalem masz 1000 miejsc parkingowych i to jest standard)

        • 1 1

      • xxx (6)

        Najlepiej jak chory do szpitala pobiegnie ze cztery kilometry......

        • 12 3

        • chory może przyjechać taksówką (jeśli choroba nie zagraża życiu) lub karetką (jeśli zagraża) (5)

          • 3 12

          • A jeśli ma chorobę zakaźną? (1)

            Zarazi taksówkarza, a ten kilku następnych klientów.

            • 3 2

            • a w szpitalu to nie zarazi?

              trafi na osobę ze zwichnięciem - i ze zwichnięcia robi się grypa. Ścisła kwarantanna! od zaraz!

              • 1 2

          • A nie rowerem czasem?

            Chorzy na rowery! A nie, wróć, to hasło już działa, tylko w odniesieniu do niektórych chorób.

            • 6 1

          • xxx (1)

            To chory skończył studia medyczne, i wie kiedy zagraża, a kiedy nie?;)-a co jesli nie ma pieniedzy na taksówkę?

            • 8 3

            • ale na złoma i paliwo już ma?

              90% chorych to planowe zabiegi albo drobne urazy. 10% przywożą karetki.

              • 4 9

      • Tak tak

        Płacą, płacą, zwłaszcza w Gdyni

        • 2 3

      • trollom pislamskim nie przemówisz do rozsądku - fakty nie istnieją

        • 3 4

    • ale czego pieprzysz głupoty trollu?

      słyszałeś o aferze w Gdyni - poczytaj, to się dowiesz o co chodzi

      • 4 32

  • w normalnych państwach to jest ustalane przez samorząd (3)

    ale nam daleko do normalności

    • 57 15

    • w normalnych państwach to ustalają specjaliści proporcjonalnie do potrzeb i możliwości (2)

      w poorlandii siada kuzyn Wojtek po wieczorowym licencjacie Wyższej Bankowej z bratem Michałem po zootechnice i ustalają politykę transportową miasta...

      • 11 3

      • cały problem to szaleństwo centralizacji -za czym jesty PIS (1)

        a nie da się sterowac recznie całym krajem - bo to dokładnie to co było za PRL

        • 11 1

        • prawda, co znajduje potwierdzenie w państwach federacyjnych

          które funkcjonują sprawnie, wydajnie i oszczędnie

          • 0 1

  • Kolejny podatek... (1)

    Na utrzymanie tej hydry nienasyconej, ich dzieci, zon i matek...

    • 8 2

    • I wlasciwie kto ECS nie odwiedza ten jest wywrotowcem
      Swiadomie uszczuplajacym dochody miasta - bezideowcem
      Przez 7 lat zbudowano w gdansku malo parkingow ladnych
      Los Angeles ma okolo 20 a Gdansk ponad pierdyliard radnych...

      • 0 1

  • Platne parkowanie (2)

    Jakim prawem kupa darmozjadow urzedowych zada oplat za parkowanie stolec mnie obchodzi ustawa zlikwidowac platne parkingi i wprowadzic zakaz ruchu po klopocie .W ten sposownb zlikwiduje sie urzedowe kolesiostwq w dzioedzinie platnego parkowania nie mopzna pobierac oplat za cos co jest naswzym dobrem wspolnym

    • 4 4

    • miejsce parkingowe dobrem wspolnym?

      a ja myslalem, ze podstawowywm prawem czlowieka :) Oj wy biedne ludziki, tak byscie chcieli posiadac, ale trzeba placic. Takie te zycie niesprawiedliwe

      • 1 2

    • ja chcę opłaty za parkowanie w całym mieście

      • 2 1

  • Opłaty za parkowanie powinny być na poziomie 10 PLN za godzinę plus 5 za każdą zaczętą następną. Dość już mam blachosmrodów pod oknami. a kary za niepłacenie powinny być na poziomie od 200 PLN.

    • 1 4

  • (8)

    Bardzo dobrze! I jeszcze zakaz parkowania na trawnikach i chodnikach!!

    • 25 8

    • taki zakaz jest ale SM ma to w tyłku (7)

      • 3 4

      • Teraz na chodnikach można jeżeli zostawisz minimum 1,5m dla pieszych (6)

        ale powinni wprowadzić całkowity zakaz parkowania na chodniku.

        Chcesz parkować a nie masz swojego miejsca to płać a jak cię nie stać to jest komunikacja miejska

        • 13 6

        • Serio? Mam parkować w komunikacji miejskiej? (4)

          Co jeszcze wy, frustraci na rowerach i biedacy, których nie stać na auto - wymyślicie?

          • 3 10

          • za to stać nas na mieszkanie w mieście (3)

            a nie chatkę 130 metrów w kredycie 50 lat 40km od miasta

            • 6 2

            • Miasto (2)

              Pamiętaj ze miasto to nie są same plusy, jak masz dzieci i chcesz żeby ciebie przeżyły, to sprawdź gdzie jest lepsza jakość powietrza. Na pewno nie w mieście.

              • 2 1

              • tak, na osieldu domkow, gdzie kazdy pali w piecach jest super powietrze

                szczegolnie jak sie ma "oszczednego" sasiada, ktory w nocy pali specjalnym paliwem, a znajac polakow, na kazdym podmiejskim osiedlu co najmniej jeden taki jest. Do tego kazdy ma dizelka z niemiec, wiek odpowiedni. Same dobrocie

                • 1 0

              • na wsi nie lepsza

                między sąsiadami rozpylającymi pestycydy jak wodę

                • 2 0

        • xxx

          Pomysl, 14 inwalidów na wózkach w jednym autobusie :)-można?

          • 1 0

  • a co z parkowaniem na trawnikach? (6)

    kiedy zacznie być karane ? dla SM problem nie istnieje....

    • 121 14

    • robie zawsze zdjecia i sle do SM

      robcie zdjecia komorka i wysylajcie na email strazy miejskiej. W ciagu dwoch miesiecy 5 wyslalem geniuszy parkowania, za kazdym razem SM odpowiada.

      tak trzeba robic nie czekac, az kots za nas wprowadzi porzadek.

      • 1 0

    • a co z parkowaniem na zakrętach? (3)

      • 35 0

      • i na skrzyżowaniach (2)

        • 30 0

        • i na przejściach dla pieszych (1)

          • 29 0

          • i na wjazdach (dawno nie dawałem tylu łapek w górę pod rząd ;))

            • 22 0

    • i przy skrzyżowaniach

      oba problemy występują na strzyży przy ul. chopina- trawnik między glinki a chrzanowskiego jest już w zasadzie umowny, natomiast skrzyżowania z glinki i fitelberga permanentnie zastawione. ostatnio postawiono nowe słupki uniemożliwiające parkowanie, ale tylko na skrzyżowaniu z fitelberga- a od strony glinki ustawiono je w ten sposob, ze wręcz zachęcają do parkowania na skrzyżowaniu, zasłaniając widok. wyjazd z glinki to zawsze jazda w ciemno- uderzę w coś czy nie uderzę?
      ludzie nie potrafią zrozumieć, że zakup samochodu nie daje im bezwzględnego prawa do jego zaparkowania pod domem...

      • 15 0

  • Prawidłowe oznaczenie stref płatnego parkowania

    Najpierw niech się wezmą za ponowne wymalowanie pasów w strefach płatnego parkowania dopóki tego nie zrobią, do póty nie będę płacić w tych strefach. Najlepiej, pieniądze ściągać, ale nie wykorzystywać ich w taki sposób, żeby móc dalej zgodnie z przepisami ściągać pieniądze od naiwnych ludzi. którzy nie mają pojęcia o przepisach....

    • 3 0

  • Zwykła bezczelność, (3)

    nie dość że okradają nas podatkami to jeszcze chcą na opłatach za parkowanie.
    Niestety to dopiero początek jak te t. h. dorwali się do władzy i chcą spełniać wyborcze obietnice.

    • 21 12

    • A doczytałeś, kto wystąpił o podwyżkę?

      • 1 0

    • (1)

      Nie placz, bo po Twojej wypowiedzi widac, ze malo wiesz i malo rozumiesz, ale to za sprawa malego rozumku :).

      • 8 10

      • lekcje odrobiłaś?

        Grażynko, czy wazelinujesz dół pleców?

        • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane