• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czym różni się GAiT od ZTM-u?

Maciej Naskręt
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM. Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM.

Wiele osób wciąż nie dostrzega różnic między Zarządem Transportu Miejskiego a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dlatego postanowiliśmy wytłumaczyć naszym czytelnikom, czym różnią się obie miejskie organizacje.



Często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Zacznijmy od tego, że Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) jest instytucją, która jest dość młoda w porównaniu do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT). ZTM powstał bowiem w 2005 r., GAiT natomiast jest kontynuatorem tradycji komunikacji miejskiej sięgającej 1873 roku i jest największą firmą komunikacyjną na Pomorzu.

Warto też nadmienić, że ponad dwa lata temu, czyli 19 stycznia 2017 r., spółka GAiT zmieniła nazwę, wcześniej znana była bowiem jako Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Powodem tej zmiany było częste mylenie tej instytucji właśnie z ZTM Gdańsk. Problem i tak ma z tym do dzisiaj wielu mieszkańców.

ZTM wyznacza połączenia, a GAiT je obsługuje



ZTM jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w Gdańsku, a głównymi jego zadaniami są m.in.:
  • prowadzenie badań i analiz,
  • emitowanie biletów,
  • zlecanie przewozów firmom, w tym GAiT,
  • nadzorowanie świadczeń usług przewozowych,
  • wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów,
  • promowanie transportu publicznego,
  • wnioskowanie o lokalizację przystanków.


Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie zatrudnia kierowców, motorniczych czy mechaników. ZTM nie posiada w swoich zasobach tramwajów ani autobusów.

Takie zasoby posiada natomiast spółka GAiT. Firma wyceniania jest na kwotę ok. 600 mln zł. Spółka jest jednym z kilku zleceniobiorców ZTM-u. Miejski przewoźnik, który zatrudnia ok. 1,4 tys. pracowników, jest też kontrolowany przez ZTM z tytułu wywiązywania się z postanowień umowy - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Dyrektor ZTM Gdańsk zwolniony


ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM. ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM.

ZTM ma dyrektora, a GAiT prezesa



Funkcjonowanie ZTM-u jest finansowane bezpośrednio z budżetu miasta. Ich przychody i wydatki ujmowane są corocznie w uchwale budżetowej głosowanej przez radnych. Natomiast GAiT działa w formie spółki. Firma przygotowuje samodzielnie budżet, czyli jest niezależna od budżetu miasta, pomimo tego, że miasto posiada w niej 100 proc. udziałów.

Warto tu zaznaczyć, że ZTM prowadzony jest przez dyrektora, którego zatrudnia prezydent miasta Gdańska. GAIT z kolei zarządzany jest przez prezesa spółki - obecnie Macieja Lisickiego. Władze spółki powołuje walne zgromadzenie, któremu przewodniczy prezydent miasta Gdańska.

Trzeba przy tym pamiętać, że w Gdańsku działają też inni przewoźnicy: BP Tour i PKS Gdańsk. Miasto nie posiada w tych spółkach udziałów. Wcześniej w Gdańsku funkcjonowała również spółka Warbus.

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Czyli w praktyce zamiast jednego monopolisty mamy dwóch*

    ...z rozmytą odpowiedzialnością wszystkich trzech przed mieszkańcami
    i dwie spółki widmo.
    *(kiedyś bym pomyślał, że to jakiś oksymoron)

    • 3 0

  • bełkot, a komunikacja leży

    • 3 0

  • powołana

    powołana firma to stołek dla dyrektora-kolegi tak to bywa w układach

    • 2 0

  • (1)

    Wszystko ok moi kochani, ale czemu Miasto Gdańsk posiada 100% udziałów w GAiT !!! To powinna być spółka nie należąca do Gdańska, tak jak BP Tour czy PKS Gdańsk. A potem mamy takie jaja typu ZTM nakłada karę na GAiT a Prezydent karę anuluje przecież nie będzie karał spółki która należy do niego. Ale jak by chodziło o nałożenie kary na pozostałe dwie spółki BP Tour lub PKS to czemu nie zawsze fajną kasa wpadanie.

    • 8 2

    • Czyżby minus kogoś z rodziny osoby zatrudnionej na ciepłej posadzce w GAiT ??

      • 2 0

  • Poproszę o podobny artykuł informacyjny GIWK Sp. z o.o. a SNG S.A.

    Kto czym się zajmuje i dlaczego.

    • 0 1

  • We wszystkich miastach jest po prostu ZKM a u nas musi być pomieszanie z poplątaniem

    teraz jeszcze przetarg na wypożyczenie autobusów z obsługą, to po co nam te spółki?

    • 5 0

  • ZTM to taki twór, (7)

    który nie ma żadnej kontroli nad kierowcami. Można im setki razy tłuc do łba, że obowiązuje art 60 PORD a i tak będą kopcić swoimi klekotami po 15 min na pętli bez żadnego obciachu.

    • 14 3

    • (1)

      no to następny raz wezwij policję albo straż miejską a nie płacz nad tworami

      • 0 1

      • Niewykonalne.

        Nie mieszkasz w Wolsce , żeby nie znać sposoby pracy słóżb?

        • 0 0

    • ktoś cię zmusza żebyś tam stał i to wąchał ? (4)

      • 2 6

      • No proszę tak się pracuje

        • 1 0

      • Idioto wiesz dlaczego takie przepisy są? Bo zatruwasz środowisko spalinami które są śmiertelnie szkodliwe dla człowieka (1)

        A w komunikacji miejskiej spalasz paliwo które nie jest twoje tylko płacą za nie mieszkańcy Gdańska.Dla typowego bezmózgowca nadal nie dociera ze nie chodzi o to ze diesel śmierdzi bo dla niektórych nawet pachnie ,ale chodzi oto ze zatruwa śmiertelnie ludzi i środowisko!

        • 3 1

        • Troszkę się Pan zapedzil bo kierowcy też płacą podatki w Gdańsku i to też za ich pieniądze jest paliwo więc proszę nie pisać że to tylko pasażerów czy mieszkańców. A co do A co do włączonego silnika ok ma Pan racje

          • 2 3

      • Mieszkam 40 m od pętli.

        Więc bez komentarza. Poza tym jest przepis i nie widzę motywu, aby był łamany notorycznie.

        • 3 1

  • Dulkiewicz ma mieć w programie wyborczym połączenie ZTM z GAiT?:-)

    • 3 0

  • Dwa zarządy, dwa razy więcej

    urzędasów, dwa razy więcej kasy dowyrwania ...dwa razy większy burdel ...dwa razy mniej odpowiedzialności ...to już nawet nie jest socjalizm, to już dwa razy większy d**ilizm.

    • 10 1

  • dodam tylko że mniejszą spółke łatwiej sprzedać

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane