• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czym różni się GAiT od ZTM-u?

Maciej Naskręt
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM. Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM.

Wiele osób wciąż nie dostrzega różnic między Zarządem Transportu Miejskiego a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dlatego postanowiliśmy wytłumaczyć naszym czytelnikom, czym różnią się obie miejskie organizacje.



Często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Zacznijmy od tego, że Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) jest instytucją, która jest dość młoda w porównaniu do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT). ZTM powstał bowiem w 2005 r., GAiT natomiast jest kontynuatorem tradycji komunikacji miejskiej sięgającej 1873 roku i jest największą firmą komunikacyjną na Pomorzu.

Warto też nadmienić, że ponad dwa lata temu, czyli 19 stycznia 2017 r., spółka GAiT zmieniła nazwę, wcześniej znana była bowiem jako Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Powodem tej zmiany było częste mylenie tej instytucji właśnie z ZTM Gdańsk. Problem i tak ma z tym do dzisiaj wielu mieszkańców.

ZTM wyznacza połączenia, a GAiT je obsługuje



ZTM jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w Gdańsku, a głównymi jego zadaniami są m.in.:
  • prowadzenie badań i analiz,
  • emitowanie biletów,
  • zlecanie przewozów firmom, w tym GAiT,
  • nadzorowanie świadczeń usług przewozowych,
  • wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów,
  • promowanie transportu publicznego,
  • wnioskowanie o lokalizację przystanków.


Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie zatrudnia kierowców, motorniczych czy mechaników. ZTM nie posiada w swoich zasobach tramwajów ani autobusów.

Takie zasoby posiada natomiast spółka GAiT. Firma wyceniania jest na kwotę ok. 600 mln zł. Spółka jest jednym z kilku zleceniobiorców ZTM-u. Miejski przewoźnik, który zatrudnia ok. 1,4 tys. pracowników, jest też kontrolowany przez ZTM z tytułu wywiązywania się z postanowień umowy - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Dyrektor ZTM Gdańsk zwolniony


ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM. ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM.

ZTM ma dyrektora, a GAiT prezesa



Funkcjonowanie ZTM-u jest finansowane bezpośrednio z budżetu miasta. Ich przychody i wydatki ujmowane są corocznie w uchwale budżetowej głosowanej przez radnych. Natomiast GAiT działa w formie spółki. Firma przygotowuje samodzielnie budżet, czyli jest niezależna od budżetu miasta, pomimo tego, że miasto posiada w niej 100 proc. udziałów.

Warto tu zaznaczyć, że ZTM prowadzony jest przez dyrektora, którego zatrudnia prezydent miasta Gdańska. GAIT z kolei zarządzany jest przez prezesa spółki - obecnie Macieja Lisickiego. Władze spółki powołuje walne zgromadzenie, któremu przewodniczy prezydent miasta Gdańska.

Trzeba przy tym pamiętać, że w Gdańsku działają też inni przewoźnicy: BP Tour i PKS Gdańsk. Miasto nie posiada w tych spółkach udziałów. Wcześniej w Gdańsku funkcjonowała również spółka Warbus.

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Dlaczego wciąż nie ma w trójmieście jednej komunikacji? (4)

    Dlaczego Gdynia blokuje?

    • 24 12

    • Gdańsk i Gdynia blokują się wzajemnie

      • 6 1

    • Dlatego że w Gdyni komunikacja działa lepiej. (2)

      Od czasu likwidacji wpk które obejmowało komunikację w Gdańsku i Gdyni Gdynia utrzymała przyzwoity poziom, Gdańsk nie za bardzo. Na takiej fuzji Gdynia straciłaby. Korzystam z komunikacji w obu miastach więc wiem, co piszę. Ale Gdyni i Gdańskowi daleko jest do Poznania czy Krakowa, niestety.

      • 6 2

      • Nie wiesz i czym piszesz. Gdańsk ma problem z awariami tramwajów ale zostanie on z czasem wyeliminowany bo co chwilę kupują nowe tramwaje

        Gdynia ma starszy i dużo gorszy tabor autobusowy, mniej składów z klimą, całkowity brak biletomatow, durne karnety itd

        • 1 0

      • do Poznania? Chyba śnisz.. mieszkałem tam i wiem, ze jak tam brakowało kierowców to autobusy po prostu nie jechały. W Gdańsku się szum zrobił na prasę i media a tam cisza. I w Gdańsku lepiej płacą. Popytaj kierowców w Poznaniu co Ci powiedzą na temat pensji tam i w Gdańsku.

        • 2 0

  • duzo spółek dużo prezesów chaos informacyjny = brak odpowiedzialności

    nie tylko w Gdansku

    • 43 3

  • (4)

    Schemat mówi wszystko. Dyrektor ZTM nakłada na GAiT karę za niewywiązywanie się z obowiązków. Prezes GAiT leci do przewodniczącego walnego zgromadzenia czyli Prezydenta miasta z awanturą że GAiT nałożył na spółkę zależną od miasta karę. Prezydent dzwoni do swojego podwładnego czyli Dyrektora ZTM z poleceniem umorzenia kar. ZTM wykonuje polecenie, GAiT może być dalej bezkarny. Wszyscy są zadowoleni poza klientami czyli pasażerami.

    • 76 3

    • brawo (3)

      Sama prawda. I tak jest ze wszystkimi spółkami, spółeczkami w Gdańsku... Dramat.

      • 16 1

      • Zajmij się Srebrną i deweloperem Kaczfim ,wałkami w SKOK-ach. (2)

        Aferą z próbą wyłudzenia w KNF , pensjami dla sekretarek rzędu 70.000 złotych miesięcznie w NBP
        To jest dramat.

        • 4 19

        • Co ma piernik do wiatraka? Rozmawiamy o Gdańsku tłumoku.

          • 17 1

        • Ale wozi mnie GAiT więc ...

          Co mnie Warszawka interesuje jak znowu się spóźniam do pracy bo nie przyjechał tramwaj lub autobus...
          Pielmy swoje ogródki !!!!

          • 18 0

  • (nie)Mobilna strona internetowa ZTM-u (4)

    Dlaczego ZTM nie stworzy strony internetowej w wersji mobilnej? Przecież 3/4 odwiedzin na stronie odbywa się przez smartfony, aby sprawdzić odjazd autobusu. Ciągłe przybliżanie strony, aby trafić palcem w numer autobusu/tramwaju jest bardzo uciążliwe.

    • 29 3

    • Spróbuj M.ZTM.Gda.Pl

      • 3 1

    • Przecież jest mobilna strona od 10 lat.

      • 1 0

    • Strona mobilna jest już od x czasu ;)

      • 2 0

    • Po co?

      Pytanie po co skoro na Gdańsk jest parę aplikacji obsługujących połączenia.

      • 1 0

  • PKM a SKM (4)

    Napiszcie jeszcze czym różni się SKM od PKM, bo to też mało kto rozumie

    • 22 2

    • Pisali wiele razy, trzeba umieć czytać. (3)

      SKM:
      Spółka należąca do:
      222 218 udziałów (67,0%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna - PKP SA
      34 000 udziałów (10,3%) posiada Województwo Pomorskie.
      42 000 udziałów (12,7%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
      7 000 udziałów (2,1%) posiada Gmina Miasta Sopot.
      21 600 udziałów (6,5%) posiada Gmina Miasta Gdynia.
      4 000 udziałów (1,2%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
      620 udziałów (0,2%) posiada Gmina Miejska Rumia.

      PKM:
      Spółka należąca do:
      100 % Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego

      Wystarczy sprawdzić dane w BIP.

      • 0 0

      • nie zmienia to faktu ze jest to CHORY podzial (2)

        • 0 0

        • (1)

          niby dlaczego?
          każdemu według zasług/potrzeb i wielkości miasta + PKP

          • 0 0

          • ..i Pruszcz, gdzie SKM nie jeździ :)

            • 0 0

  • ZTM w Gdańsku jest niepotrzebny (5)

    Podobnie jak taka sama instytucja w Gdyni.
    Mamy jedno Trójmiasto plus gminy ościenne i powinna być jedną instytucja organizująca i koordynujaca komunikację na całym obszarze, uwzględniając skm, pkm, itd. łącznie ze wspólnym biletem jednorazowym i okresowym.

    Co prawda mamy takie coś, co się nazywa MZKZG, ale ta spółka nie działa.

    • 42 4

    • MZKZG to nie jest spółka.

      Ale co prawda to prawda - nie działa.

      • 6 0

    • Jeżeli sprzedaje bilety i bilety są ważne, to działa.

      • 0 2

    • Nawet nie działają zgodnie z zadaniami które zostały im powierzone:
      "- zatrudnianie przewoźników;
      - nadzór, regulację i kontrolę ruchu;
      - utrzymywanie przystanków, pętli i węzłów integracyjnych;"
      źródło: Statut MZKZG (http://bip.mzkzg.org/?no1_getFile=1401784725_c7e4fb1a7be03ded379452c11d0b8f1f&no1_fileName=Statut MZKZG) strona 2

      • 1 0

    • (1)

      Musi być taka spółkanadzorująca by było zgodnie z przepisami

      • 0 0

      • Tyle, że może być to spółka wspólna dla całej aglomeracji, a nie dla każdego miasta oddzielnie

        • 0 0

  • GAiT spółka wyceniana jest na 600 mln....bo do czego ta wycena w takim artykule?

    a jednak... coś się kombinuje czy jak sprzedacie jedną spkę, będziecie musięli sprzedać drugą... obie bez siebie nie istnieją...

    • 12 0

  • Oceń...

    Teraz dopiero korzystający z komunikacji miejskiej w Gdańsku zobaczą co to znaczy żenada. Dyrektorem ZTM został miłośnik komunikacji, który biegał z aparatem i cykał fotki, a później był motorniczym. Kompletnie nie nadaje się do pracy na tym stanowisku- to ten pan (Sebastian Z.) Jest odpowiedzialny za wszystkie buble w rozkładach jazdy. Skracanie tras autobusów i konieczność przesiadania się na tramwaj. To zasługa tego pana. Czas najwyższy pożegnać kilkanaście osób z wysokich stanowisk i zbudować komunikację na wysokim poziomie. ZTM to marnotractwo publicznych pieniędzy, a z kolei GAiT to kolejne nieporozumienie, brak podwyżek, kolesiostwo, nepotyzm, układy i układziki. I jakoś to się kręci. Kwestia czasu i zostaniecie rozliczeni!!!

    • 38 5

  • (3)

    na stronie ztm wg. cennika w tabeli nadal można kupić bilet na linie pośpieszne

    • 7 0

    • No i dobrze. W każdej chwili mogą uruchomić i wtedy będziesz wiedział jaki bilet kupić.

      • 1 2

    • Aby zlikwidować bilety na linie pospieszne, sprawą musi zająć się rada miasta a nie sam ZTM. (1)

      Nieuku do szkoły nie chodziłeś, czy po prosto za często chodziłeś na wagary?

      • 1 3

      • Ej, ale może trochę milej, co? Nie musisz nikogo od razu od niedouków wyzywać.

        • 2 0

  • Czodziennie

    Podoba mi się :D

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane