• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik proponuje: bilet na tramwaj przepustką na parkingu Park & Ride

Jarosław
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Parking przy Urzędzie Marszałkowskim na Okopowej został udostępniony kierowcom na początku września. Do czasu zakupu parkometrów i uruchomienia Strefy Płatnego Parkowania na Starym Przedmieściu pozostanie bezpłatny.  Parking przy Urzędzie Marszałkowskim na Okopowej został udostępniony kierowcom na początku września. Do czasu zakupu parkometrów i uruchomienia Strefy Płatnego Parkowania na Starym Przedmieściu pozostanie bezpłatny.

Kubaturowy parking przy urzędzie marszałkowskimMapka powinien pozostać bezpłatny, ale tylko dla kierowców, którzy wykorzystują go w formule Park & Ride (Parkuj i jedź) - uważa nasz czytelnik, pan Jarosław. Jego zdaniem bezpłatną przepustką na wyjeździe mógłby być ważny bilet ZTM. Pozostali kierowcy za postój musieliby płacić.



Parking przy Biskupiej Górce w formule Park & Ride to:

Na początku grudnia miną trzy miesiące od otwarcia parkingu kubaturowego przy urzędzie marszałkowskim. Wielopoziomowy parking powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka.

Według zapowiedzi urzędników, parking pozostanie bezpłatny do chwili zakupienia nowych parkometrów i utworzenia strefy płatnego parkowania na Starym Przedmieściu. Wówczas opłaty - równe tym ze Strefy Płatnego Parkowania - zostaną wprowadzone także na samym parkingu.

Także na początku grudnia poznamy ewentualne oferty w powtórzonym przetargu na zakup nowych parkometrów (pierwsze postępowanie unieważniono ze względu na zbyt wysoką cenę).

Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych



Drugie postępowanie jest inne - miasto zamawia o połowę mniej urządzeń i wydłuża czas na ich dostawę. To oznacza, że na ulicach Gdańska pojawią się najwcześniej w drugiej połowie 2022 r. Tym samym do tego czasu parking przy Biskupiej Górce pozostanie więc bezpłatny.

Zdaniem naszego czytelnika, obiekt można wykorzystać zdecydowanie lepiej.

Oto jego list:

Parking przy Biskupie Górce to pierwszy tego typu miejski parking znajdujący się w osi Szybkiej Kolei Miejskiej. Do tego jest świetnie skomunikowany. Dla pieszych to kilka minut spacerem od przystanku SKM Śródmieście. Dla kierowców - dogodny dojazd zarówno od strony obwodnicy południowej, jak i tunelu pod Martwą Wisłą, Podwala Przedmiejskiego czy Trasy WZ. Aż się prosi, by miasto zrobiło z niego lepszy użytek i wprowadziło tam formułę Park & Ride. Korzyści z tego typu rozwiązania byłoby co najmniej kilka.


Setki tysięcy złotych wpływów do budżetu



Zacznijmy od najbardziej oczywistego profitu, bo argument finansowy przeważnie okazuje się najskuteczniejszy. Obecnie parking jest darmowy i ogólnodostępny. To sprawia, że miasto po wybudowaniu parkingu (razem z wiaduktem Biskupia Górka, co pochłonęło 163 mln zł) ponosi koszty jego utrzymania i nie ma nic w zamian.

Ze świetnie zlokalizowanej i kosztownej w budowie infrastruktury korzystają bez opłat urzędnicy, petenci i nieliczni okoliczni mieszkańcy. Tymczasem parking, mogący pomieścić prawie 400 aut, mógłby świetnie sprawdzić się jako pierwszy miejski parking typu Park & Ride.

Osoba dojeżdżająca do centrum własnym autem mogłaby zostawić samochód na parkingu i w dalszą drogę ruszyć tramwajem, autobusem czy kolejką SKM.

Ale pod jednym warunkiem - parking pozostałby bezpłatny tylko dla posiadacza biletu jednorazowego lub okresowego. Pozostali - musieliby płacić. Ile? Rozsądną wydaje się opłata za godzinę postoju równa cenie biletu (3,80 zł) lub godzinie parkowania w Strefie Płatnego Parkowania (3,90 zł).

Jak to zrobić? Na pewno nie trzeba w tej kwestii wyważać otwartych drzwi. Wystarczy zrobić użytek z wiedzy, ludzi i sprzętu zdobytych w ostatnich latach na parkingach w pasie nadmorskim. Tam się udaje to dlaczego miałoby się nie udać w tym przypadku?

Więcej pasażerów w komunikacji



Udostępnienie parkingu w formule P&R mogłoby przekonać więcej osób dojeżdżających do pracy samochodem do pozostawienia go bez opłat w pobliżu Biskupiej Górki i dalszej jazdy tramwajem lub SKM-ką. Trudno nazwać nieprawdopodobnym scenariusz, w którym kierowca - w ramach jednej opłaty za bilet i parking - nie pcha się do zatkanego Wrzeszcza czy Oliwy, tylko dojeżdża tam w podobnym czasie kolejką czy tramwajem.


Mniejsze korki



Mniej kierowców usiłujących wjechać do zakorkowanej Oliwy czy Wrzeszcza to krótsze korki, czystsze powietrze i mniejszy hałas. Benefit w postaci biletu, który po powrocie stanie się bezpłatną przepustką na szlabanie to jedno. Drugie - więcej czasu np. na poranną prasówkę w tramwaju czy wizytę w kawiarni.

Propagowanie właściwych postaw transportowych, by nie wszędzie jechać autem



Sukces tego typu rozwiązań - stosowanych przecież na całym świecie - mógłby skłonić więcej osób do korzystania z takiej formy poruszania się po mieście. Wystarczy spojrzeć, jaką popularnością cieszą się pękające w szwach parkingi P&R przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Chyba każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że nie wszędzie trzeba i nie wszędzie można dojechać samochodem. Ale przy odpowiedniej kampanii promocyjnej miasto mogłoby wypromować tę ideę i pokazać, że ma pomysł, jak efektywnie wykorzystać nową przestrzeń parkingową. Bo dziś nowy obiekt sprawia wrażenie, jakby powstał tylko po to, by mogła na nim za darmo parkować armia zmotoryzowanych urzędników.

Nie trzeba rezygnować z pomysłu po zakupie parkometrów i wdrożeniu SPP



Od samego początku miasto zapowiada, że parking stanie się płatny, gdy uda się kupić nowe parkometry i uruchomić strefę płatnego parkowania na Starym Przedmieściu. Wówczas opłaty - równe tym z SPP - miałyby się pojawić także na parkingu.

Ale przecież jedno drugiego nie wyklucza, opłaty można wprowadzić już teraz i zwolnić z nich kierowców korzystających z transportu publicznego. Po zakupie parkometrów zasady pozostałyby bez zmian.

A przez kilka miesięcy, które upłyną do tego czasu, z opłat za parkowanie uzbierałoby się kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy złotych, które miasto mogłoby przeznaczyć na więcej zieleni, stojaki rowerowe, ogrody deszczowe czy inne prospołeczne działania.

Jarosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (146) 2 zablokowane

  • Ten cały garaż wybudowany za pieniądze społeczeństwa ale dostępny dla elity

    • 3 4

  • Panie Jarosławie

    Czy Pan naprawdę uważa, że taki list lub własna inwencja w tego typu pomysły, może w jakiś choć najmniejszy sposób zmusić urzędników do zmiany zdania ? Przecież zaraz będą tłumaczenia, że projekt zakładał coś innego, że jest na to budżet, że finansowanie było przewidziane na takie rozwiązanie, że dogłębne badania i analizy z wielu miast w Polsce i na świecie pokazują, iż nie jest to doskonały system, że jest przetarg i nie można go zmienić, że przygotowanie projektu zakładającego taki scenariusz będzie kosztowało 25 mln zł, itd itp. I niestety będzie po najmniejszej linii oporu, czyli zostanie zwykły parkometr z bilecikiem, gdzie jak widać, nawet to jest problemem. Pytanie nasuwa się jeszcze jedno. Jak Ci ludzie przewidują budżety, skoro ceny oferowane przez rynek tak odbiegają od zakładanego kosztorysu ? Firm, które dostarczają tego typu rozwiązania jest naprawdę sporo. Ceny i podwyżki są wszystkim znane. Wszystko zaczyna być droższe od 10 do 20%, naprawdę nie trzeba być po specjalistycznych studiach, aby takie rzeczy wiedzieć. Wystarczy rozesłać kilka zapytań do takich firm i będzie wiadomo, na co nasza kasa nam wystarczy.

    • 1 0

  • (2)

    Po co komu park&ride w samym centrum miasta? Miejsce takiego parkingu jest w pobliżu obwodnicy a nie już za najgorszym korkiem.

    • 6 3

    • (1)

      Po co komu P+R w środku pola? Miejsce takiego parkingu jest przy SKM i tramwaju.

      • 2 1

      • "Ride" może dotyczyć zarówno kolei albo autobusu na buspasie, byle zostawić auto poza centrum.

        • 0 0

  • W tej okolicy pracuje kilka tysięcy osób. Poprzedni parking (darmowy) miał więcej miejsc i był wiecznie zajęty. Jeśli koszt parkowania będzie wynosił tyle, co bilet tzn, to się nie zmieni.

    • 2 1

  • Nadobili tych parkingow Park and Ride i wszystkie zawalone przez okolicznych mieszkancow przez cala dobe

    • 2 0

  • Cytuję "ponosi koszty jego utrzymania i nie ma nic w zamian" a mniejsze korki, zanieczyszczenie powietrza? Czy to oznacza, że przed podjęciem decyzji o budowie nikt nie robił analizy wpływu lub opłacalności przedsiębwzięcia? Wrzucanie kosztów budowy parkingu i wiaduktu do jednego "worka" jest conajmniej słabe

    • 4 0

  • parking w takiej lokalizacji w cenie bilaty miesięcznego?

    super, biorę trzy!

    • 4 1

  • Park&ride powinny być na przedmiesciach (8)

    Co to za pomysły żeby były w centrum xD
    Gdańsk jest zacofany komunikacyjnie, nawet nie ma planów na rozbudowę komunikacji w stronę park&ride. Bo po co, ludzie ze wsi niech się męczą, tylko to głównie ludzie ze wsi pchają się autami do miasta.

    • 66 15

    • To nie do końca centrum (5)

      Tzn. oficjalnie tak, ale de facto Gdańsk ma centrum rozłożone wzdłuż trasy SKM i tyle samo (jeśli nie więcej) ludzi jedzie na północ - do Wrzeszcza, Oliwy czy na Przymorze.

      To jest południowa granica sieci tramwajowej i SKM. Gdyby sieć tramwajowa dochodziła np. do Pruszcza czy Oruni, to Park&Ride powinien być tam, ale skoro dochodzi tylko do Urzędu Wojewódzkiego, to Park&Ride w tym miejscu ma sens.

      • 8 4

      • Dokładnie tak jak mówisz. (3)

        A tak parking stoi sobie na wjeździe do centrum i wjazd do centrum samochodem i tak zapycha sam wjazd.. Więc taki bezsensowny pomysł, a raczej klepnięty pod urzędników.
        Duży bezpłatny P+R powinien być po prostu na każdym przystanku sypialnianym, np. PKM od Jasienia i dalej poza centrum, czy Chylonia i dalej. W stronę Pruszcza jest problem, bo SKM prawie nie jeżdżą, a osobna historia, że Pruszcz sam stoi w swoich korkach i dojechać tam do PKP to czasami tragedia.

        • 11 1

        • Wszystko cacy, gdyby te parkingi nie zmieniły się w 30s w miejsca dla mieszkańców okolicznych bloków... (2)

          • 1 2

          • Dlatego w Warszawie żaden samochód (oprócz elektryków) nie może stać na P+R między 2:30 a 4:30 (1)

            • 4 1

            • Bo elektryk to nie samochód, tylko urządzenie do przemieszczania jak mikrofalówka do gotowania, dobry kucharz gotuje na ogniu.

              • 4 1

      • Haha niezłe

        Ludzie ze wsi nie pojadą tramwajem bo covid.
        Druga sprawa to auta urzędników. Urzędnicy powinni jechać tramwajami.
        Na ludzi ze wsi jedyny sposób to zakaz wjazdu dla diesli absolutny. Nie oszukujmy się ale gro rolników jeździ dieslami po mieście. Potrafią stać nawet 10 minut z włączonym silnikiem aby nie płacić za parming.

        • 0 2

    • Pan Jarosław jest rąb...

      Nie słuchajcie czytelnika....nikomu bezpłatny nie przeszkadza ale jeden lamus znalazł w tym problem . Jarosław idź się zaszczep 20 dawka .

      • 3 4

    • Ludzie że wsi nich się pchają ale do obory

      Nam miastowym nie potrzeba smrodu ich tdikow na oleju opałowym jeżdżących.

      • 1 3

  • Mało rozsądne

    bilet jednoprzejzdowy za niecałe 4 zł jako przepustka na całodniowy parking za free ? 100% parkingu będzie wtedy "korzystało z komunikacji" , nawet jeśli wymaga on skasowania, to też problem do ogarniecia. Słaby pomysł

    • 1 2

  • A co jak bede chcial sie tam wybrac do urzedu? (1)

    Bede musial specjalnie kupowac bilet?

    • 1 2

    • Tak. Zaplacisz za usluge parkowania

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane