- 1 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (157 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (27 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (146 opinii)
- 5 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (53 opinie)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (42 opinie)
Czytelnik proponuje: bilet na tramwaj przepustką na parkingu Park & Ride
Kubaturowy parking przy urzędzie marszałkowskim powinien pozostać bezpłatny, ale tylko dla kierowców, którzy wykorzystują go w formule Park & Ride (Parkuj i jedź) - uważa nasz czytelnik, pan Jarosław. Jego zdaniem bezpłatną przepustką na wyjeździe mógłby być ważny bilet ZTM. Pozostali kierowcy za postój musieliby płacić.
Według zapowiedzi urzędników, parking pozostanie bezpłatny do chwili zakupienia nowych parkometrów i utworzenia strefy płatnego parkowania na Starym Przedmieściu. Wówczas opłaty - równe tym ze Strefy Płatnego Parkowania - zostaną wprowadzone także na samym parkingu.
Także na początku grudnia poznamy ewentualne oferty w powtórzonym przetargu na zakup nowych parkometrów (pierwsze postępowanie unieważniono ze względu na zbyt wysoką cenę).
Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych
Drugie postępowanie jest inne - miasto zamawia o połowę mniej urządzeń i wydłuża czas na ich dostawę. To oznacza, że na ulicach Gdańska pojawią się najwcześniej w drugiej połowie 2022 r. Tym samym do tego czasu parking przy Biskupiej Górce pozostanie więc bezpłatny.
Zdaniem naszego czytelnika, obiekt można wykorzystać zdecydowanie lepiej.
Oto jego list:
Parking przy Biskupie Górce to pierwszy tego typu miejski parking znajdujący się w osi Szybkiej Kolei Miejskiej. Do tego jest świetnie skomunikowany. Dla pieszych to kilka minut spacerem od przystanku SKM Śródmieście. Dla kierowców - dogodny dojazd zarówno od strony obwodnicy południowej, jak i tunelu pod Martwą Wisłą, Podwala Przedmiejskiego czy Trasy WZ. Aż się prosi, by miasto zrobiło z niego lepszy użytek i wprowadziło tam formułę Park & Ride. Korzyści z tego typu rozwiązania byłoby co najmniej kilka.
Setki tysięcy złotych wpływów do budżetu
Zacznijmy od najbardziej oczywistego profitu, bo argument finansowy przeważnie okazuje się najskuteczniejszy. Obecnie parking jest darmowy i ogólnodostępny. To sprawia, że miasto po wybudowaniu parkingu (razem z wiaduktem Biskupia Górka, co pochłonęło 163 mln zł) ponosi koszty jego utrzymania i nie ma nic w zamian.
Ze świetnie zlokalizowanej i kosztownej w budowie infrastruktury korzystają bez opłat urzędnicy, petenci i nieliczni okoliczni mieszkańcy. Tymczasem parking, mogący pomieścić prawie 400 aut, mógłby świetnie sprawdzić się jako pierwszy miejski parking typu Park & Ride.
Osoba dojeżdżająca do centrum własnym autem mogłaby zostawić samochód na parkingu i w dalszą drogę ruszyć tramwajem, autobusem czy kolejką SKM.
Ale pod jednym warunkiem - parking pozostałby bezpłatny tylko dla posiadacza biletu jednorazowego lub okresowego. Pozostali - musieliby płacić. Ile? Rozsądną wydaje się opłata za godzinę postoju równa cenie biletu (3,80 zł) lub godzinie parkowania w Strefie Płatnego Parkowania (3,90 zł).
Jak to zrobić? Na pewno nie trzeba w tej kwestii wyważać otwartych drzwi. Wystarczy zrobić użytek z wiedzy, ludzi i sprzętu zdobytych w ostatnich latach na parkingach w pasie nadmorskim. Tam się udaje to dlaczego miałoby się nie udać w tym przypadku?
Więcej pasażerów w komunikacji
Udostępnienie parkingu w formule P&R mogłoby przekonać więcej osób dojeżdżających do pracy samochodem do pozostawienia go bez opłat w pobliżu Biskupiej Górki i dalszej jazdy tramwajem lub SKM-ką. Trudno nazwać nieprawdopodobnym scenariusz, w którym kierowca - w ramach jednej opłaty za bilet i parking - nie pcha się do zatkanego Wrzeszcza czy Oliwy, tylko dojeżdża tam w podobnym czasie kolejką czy tramwajem.
Mniejsze korki
Mniej kierowców usiłujących wjechać do zakorkowanej Oliwy czy Wrzeszcza to krótsze korki, czystsze powietrze i mniejszy hałas. Benefit w postaci biletu, który po powrocie stanie się bezpłatną przepustką na szlabanie to jedno. Drugie - więcej czasu np. na poranną prasówkę w tramwaju czy wizytę w kawiarni.
Propagowanie właściwych postaw transportowych, by nie wszędzie jechać autem
Sukces tego typu rozwiązań - stosowanych przecież na całym świecie - mógłby skłonić więcej osób do korzystania z takiej formy poruszania się po mieście. Wystarczy spojrzeć, jaką popularnością cieszą się pękające w szwach parkingi P&R przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Chyba każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że nie wszędzie trzeba i nie wszędzie można dojechać samochodem. Ale przy odpowiedniej kampanii promocyjnej miasto mogłoby wypromować tę ideę i pokazać, że ma pomysł, jak efektywnie wykorzystać nową przestrzeń parkingową. Bo dziś nowy obiekt sprawia wrażenie, jakby powstał tylko po to, by mogła na nim za darmo parkować armia zmotoryzowanych urzędników.
Nie trzeba rezygnować z pomysłu po zakupie parkometrów i wdrożeniu SPP
Od samego początku miasto zapowiada, że parking stanie się płatny, gdy uda się kupić nowe parkometry i uruchomić strefę płatnego parkowania na Starym Przedmieściu. Wówczas opłaty - równe tym z SPP - miałyby się pojawić także na parkingu.
Ale przecież jedno drugiego nie wyklucza, opłaty można wprowadzić już teraz i zwolnić z nich kierowców korzystających z transportu publicznego. Po zakupie parkometrów zasady pozostałyby bez zmian.
A przez kilka miesięcy, które upłyną do tego czasu, z opłat za parkowanie uzbierałoby się kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy złotych, które miasto mogłoby przeznaczyć na więcej zieleni, stojaki rowerowe, ogrody deszczowe czy inne prospołeczne działania.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (146) 2 zablokowane
-
2021-11-26 10:07
A co jak bede chcial sie tam wybrac do urzedu? (1)
Bede musial specjalnie kupowac bilet?
- 1 2
-
2021-11-26 10:45
Tak. Zaplacisz za usluge parkowania
- 0 0
-
2021-11-26 08:41
Dobry pomysl (1)
Codziennie zostawiam tam samochód i jadę dalej SKM mieszkanie Gdańsku a pracuje w Gdyni to dobry pomysł
- 3 2
-
2021-11-26 10:44
Nie szkoda ci zycia na dojazdy?
- 0 0
-
2021-11-26 10:30
Czytelnik to se moze proponowac. Zwłaszcza w aglomeracji gdzie od lat nie potrafia sie dogadac w sprawie
jednego taniego wspolnego biletu dla całego trojmiasta i gdzie PKM jezdzi raz na godzine. Predzej Bąkiewicz przyjmnie migranta a Godek zagłosuje za aborcją niz cokolwiek sie w trojmiescie polepszy w dziedzinie komunikacji miejskiej
- 7 1
-
2021-11-26 10:25
co za bzdura
był już taki pomysł. Jednak w małej sycylii zamiast tego wybrano bukier-forum. Miastu nie zależy.
- 1 0
-
2021-11-26 07:57
A co z biletem (4)
Jednorazowym - papierowym albo zakupionym w aplikacji na 1 przejazd? Taki bilet kupuje się w aplikacji przy wejściu do pojazdu a papierowy trzeba skasować w pojeździe. Opcja że tylko bilet w formie karty jest dyskryminujący dla tych co sporadycznie jeżdżą komunikacją.
- 33 8
-
2021-11-26 09:51
nie marudź że tylko karat bo artykuł mowi o wszystkich rodzajach biletow. odpowiednie czytniki i nie ma problemu. (2)
- 2 0
-
2021-11-26 10:25
Emeryci 70+ nie płacą za podróż tramwajem, jak rozwiązać ten problem?
- 1 1
-
2021-11-26 10:12
jak nie ma problemu, skoro bilet w aplikacji znika po czasie?
- 1 1
-
2021-11-26 09:48
Ja mam zostawic w aucie bilet jak go potrzebuje... No teoche nielogiczne
- 1 2
-
2021-11-26 08:10
(2)
Generalnie mamy problem z podejściem do transportu zbiorowego i jego efektywnym wykorzystaniem. Na przykładzie Berlina takie parkingi powinny być ogólnodostępne i darmowe. Tam przy większości przystanków kolejki i przy większych przystankach metra lub autobusów (na obrzeżach i w dalszych od centrum dzielnicach) takie parkingi świetnie funkcjonują. Nie trzeba się przejmować biletami, bramkami itp. U nas jest trochę inna wielkość miasta, a parking przy UMarsz. jest praktycznie w samym centrum miasta. Natomiast podejście Polaków do transportu zbiorowego jest mocno nieżyciowe i podyktowane 30-toma latami neoliberalnego kapitalizmu, który głosi, że wszystko musi na siebie zarabiać zero jedynkowo. Z komunikacją zbiorową sprawa jest złożono- sama w sobie może być deficytowa, natomiast patrząc szerzej wszyscy zyskujemy na powszechnym korzystaniu z niej. Tylko to jest walka z mentalnością.
- 6 1
-
2021-11-26 09:46
Ale w Berlinie (1)
Jest komunikacja zbiorowa. W trójmieście jej brak. To nie ma nic wspólnego z mentalnością:)
- 3 1
-
2021-11-26 10:13
W Trójmiescie jest ta co w Berlinie się zużyje to ją sprzedają za cenę nowej do Gdańska.
- 2 0
-
2021-11-26 10:12
Koedy parkometry na tych parkingach na Siedlcach czy Ujescisku? Cala dobe wszystko zastawione przez ludzi z okolicznych osiedli
- 2 1
-
2021-11-26 10:10
Cwaniak chce podrzucać swój Blachosmród za darmo!
Jak ma Miesięczny to na kartę mieszkańca jeździ SKM i GAiT w tej cenie!
Pewnie Cwaniak przyjeżdża zza Kokoszek albo z Pruszcza i Chce by mu Gdańsk fundował darmowy Parking!
Kup sobie miesięczny parkingowy na daną strefę za kilkaset złotych!- 4 7
-
2021-11-26 10:09
chyba logiczniej powinno byc ze bilet za ten parking jest jednoczesnie biletem na komunikacje miejska ,pomysl dobry ale lewackie myslenie
- 3 1
-
2021-11-26 09:53
Mało rozsądne
bilet jednoprzejzdowy za niecałe 4 zł jako przepustka na całodniowy parking za free ? 100% parkingu będzie wtedy "korzystało z komunikacji" , nawet jeśli wymaga on skasowania, to też problem do ogarniecia. Słaby pomysł
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.