• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego policji nie widać na obwodnicy?

Maciej Korolczuk
22 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku. Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku.

Rosnąca lawinowo liczba kolizji i kolejne rekordy w pomiarach ruchu sprawiają, że w ostatnim czasie jazda Obwodnicą Trójmiasta dla dziesiątek tysięcy kierowców jest prawdziwą gehenną. Część z nich postuluje, by brawurową i niebezpieczną jazdę okiełznały patrole policji. Ta tłumaczy jednak, że obwodnica nie jest przystosowana, by w bezpieczny sposób mogły stanąć na niej patrole. Wystarczy jednak przejechać się obiema obwodnicami, by takich miejsc wskazać co najmniej kilka.



Czy częstsze patrole policji zwiększyłyby bezpieczeństwo na obwodnicy?


Ruch na obwodnicy rośnie lawinowo. Niedawno padł na niej kolejny rekord, gdy w piątek 3 lipca automatyczna stacja pomiarowa na wysokości Osowej zarejestrowała ponad 95 tys. aut (w kierunku Szczecina urządzenie pomiarowe naliczyło 50 995 pojazdów, a w kierunku Łodzi 44 290). Niewiele lepiej było w kolejny piątek, gdy obwodnicą w obu kierunkach przejechało ponad 94 tys. aut.

- Widać wyraźnie, że najwięcej pojazdów przejeżdża w piątki. Tu się nakłada normalny - także spory - ruch z dnia powszedniego z ruchem wakacyjnym. Co ciekawe, w piątki ruch nie ma wyraźnego podziału na szczyt poranny i popołudniowy, bo od godz. 6-7 do godz. 19-20 natężenia są podobne - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

Na obwodnicy z każdym miesiącem robi się coraz ciaśniej już od kilku lat. Droga trzeszczy w szwach szczególnie w wakacje, co potwierdzają także statystyki kolizji i wypadków.

Minione półrocze było pod tym względem najgorsze od lat.

W 2013 r. w pierwszych sześciu miesiącach roku na obwodnicy doszło do 154 kolizji. Rok później już do 184, a w tym roku policyjne statystyki z końcem czerwca zatrzymały się na 244 kolizjach!

- Rzeczywiście wzrost liczby stłuczek jest znaczący - zauważa Joanna Skrent z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. - Najczęściej na obwodnicy dochodzi do najechania na tył, co spowodowane jest z jednej strony nadmierną prędkością, a z drugiej zbyt małym odstępem od pojazdu jadącego przed nami.
Nieco bardziej optymistycznie wyglądają statystyki poważniejszych zdarzeń, a więc wypadków z osobami rannymi i zabitymi. W pierwszej połowie 2013 r. w 18 wypadkach rannych zostało 21 osób, a 2 zmarły. Rok później w 16 wypadkach ucierpiało 16 osób i także 2 osoby poniosły śmierć. W tym półroczu liczba wypadków jest podobna (17) i choć nie ma ofiar śmiertelnych, to aż 28 osób trafiło do szpitali.

Część kierowców w licznych komentarzach pod informacjami o kolejnych wypadkach i kolizjach na obwodnicy domaga się na niej większej obecności policji.

Co na to mundurowi?

Funkcjonariusze tłumaczą, że są na obwodnicy tak często, jak to tylko możliwe. Formalnie obwodnica podlega pod trzy komendy miejskie: w Gdańsku, Gdyni i Pruszczu Gdańskim, a zarządcą drogi jest GDDKiA. Najwięcej pracy - biorąc pod uwagę dostępne środki - mają policjanci z Pruszcza, którzy poza samą obwodnicą muszą pilnować porządku na Południowej Obwodnicy, na drogach gminnych i fragmencie autostrady. Na pozostałym fragmencie obwodnicy - od Kowal aż do Chyloni - wszelkie zdarzenia drogowe obsługują policjanci z Gdańska i Gdyni.

Dlaczego zatem kierowcy odnoszą wrażenie, że nad sytuacją na obwodnicy nikt nie panuje?

Jednym z powodów wydaje się niewystarczająca liczba patroli. Policjanci dysponują jednym, czasem dwoma nieoznakowanymi radiowozami wyposażonymi w wideorejestratory. Aby ich praca była efektywna, musiałyby krążyć po obwodnicy niemal bez przerwy, na co najzwyczajniej nie ma środków.

Policjanci tłumaczą się też zachowaniem kierowców, którzy na widok oznakowanego patrolu wciskają nagle pedał hamulca, powodując dodatkowe zagrożenie na drodze.

Wrażenie nieobecności policji na obwodnicy może sprawiać również wskazywany przez nią "brak możliwości bezpiecznego ustawienia patrolu statycznego".

Czytaj również: To nie naćpani bandyci są największym zagrożeniem na drogach

Przejechaliśmy się obwodnicą, by sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest. Okazało się, że takich miejsc, gdzie policja mogłaby kontrolować prędkość, można wskazać co najmniej kilka.

Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe. Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe.

- Wskazane azyle, szczególnie te w Koszwałach i na Matarni znajdują się poza głównym ciągiem obwodnicy, a więc na zjazdach i łącznicach. Tam z reguły prędkości są mniejsze. Zdecydowanie bardziej efektywne są kontrole na głównym ciągu obwodnicy, do czego wykorzystujemy patrole zarówno oznakowane jak i nieoznakowane. Te pierwsze częściej można spotkać choćby na zjeździe z Trasy Kwiatkowskiego na obwodnicę. Tam infrastruktura pozwala na bezpieczne zatrzymanie kontrolowanego pojazdu - dodaje Joanna Skrent.
Nasi rozmówcy zauważają, że rosnący ruch na obwodnicy wymusza na kierowcach zmianę dotychczasowej techniki jazdy.

- Jeszcze niedawno ruch na obwodnicy wyglądał tak, że większość aut jeździła prawym pasem, a lewy służył do wyprzedzania. Można było przyśpieszyć, wyprzedzić i wrócić na prawy pas. Obecnie, przy takim natężeniu ruch oboma pasami odbywa się praktycznie równolegle. Samochodów jest tak wiele, że nie ma jak się rozpędzić, a średnie prędkości spadają. Tendencja natężenia ruchu jest niestety rosnąca, wkrótce może się więc zdarzać coraz częściej, że obwodnica na niektórych odcinkach w określonych godzinach po prostu będzie stać - tłumaczy nam jeden z funkcjonariuszy.
Na koniec gorzko żartuje, że jeśli spełni się najczarniejszy scenariusz, kontrole drogowe na obwodnicy stracą sens. - No chyba, żeby sprawdzać zapięte pasy i trzeźwość kierowców.

Opinie (458) 8 zablokowanych

  • (23)

    Jak Boga kocham, Policji jeszcze na obwodnicy nie widziałem a jeżdżę tamtędy dobre 20 lat. Może gdzie w krzakach stoją? Zaiste wypadków tam co nie miara... szczególnie w lato. Nie wiem, może nabijają statystyki gdzie indziej?

    • 118 252

    • (1)

      no to słabo jeździsz, przy zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku Gdańska często stoją, jeszcze jakiś czas temu stali przy węźle Karczemki vis-a-vis IKEA w kierunku Łodzi

      • 42 1

      • Gdzie Ikea, gdzie Karczemki?

        Ikea znajduje się na węźle Matarnia panie kierowco.

        • 3 2

    • Stali

      A ja w tym roku widziałem jak stali na wysokosci Auchana,poza tym mozna ich często spotkac jak jada Fiatem Ducato(bez kogutów)

      • 1 0

    • Dziwne

      Ja jeżdżę rzadko, a policjantów w nieoznakowanym samochodzie spotkałem przynajmniej kilka razy

      • 1 0

    • zaiste

      rąbnij sie w łeb

      • 2 0

    • ja widziałem nieraz.

      • 3 0

    • (1)

      Aa no tak bo policja to tylko w oficjalnych samochodach tak? Zresztą co za kraj i co za mentalność, założę się,że gdyby stali z szuszarka to byłby problem co kurka policja chce na obwodnicy? 😊

      • 59 8

      • tylko ze jakby stali to w takich miejscach jak zjazdówki a najlepiej tak gdzie od razu jest ograniczenie do 50 jak przy achuau w kierunku gdanska wypadki by dalej były ale ilu by zlapali

        • 5 2

    • Jest kilka radiowozów, ale na ilosc kliometrow to prawie ich nie widac ;)

      są ale bardzo żadko.. widywałem na różnych odcinkach:
      Skoda GKW
      Opel Insignia GDA
      Passat GST
      Passat GA

      • 7 2

    • A ja myślę, że jesteś ateistą (1)

      :D

      • 5 0

      • A tam śmiejecie sie z chłopaka. Ja tam bym chętnie zobaczył MTV cribs u takiego znanego osobnika jak the bill

        Tylko pytanie czy jego stara by mtv wpuściła.

        • 7 0

    • (1)

      the bill to typowy troll, pisze bzdury, wyssane z d-py historie, urojenia. Pewnie nawet prawka nie ma, a 20 lat to jeździ palcem po mapie i PKS-em.

      • 34 6

      • Jeszcze wczoraj na stałe w Norwegii mieszkał.

        Znaczy internet dotarł wszędzie. Nawet do psychiatryka.

        • 19 1

    • (1)

      samochodów w Polsce jest za dużo. Niedługo dojdą jeszcze czereśniaki z zarejestrowanymi 'anglikami' - to będzie dopiero koszmar

      • 16 4

      • na obwodnicy czy autostradzie nie widze problemu z anglikami ale juz na kazdej jednopasmowej bedzie dramat jak sie spojzy na ilosc ciezarowek w naszym kraju.

        • 12 4

    • (1)

      wczoraj pisałeś że mieszkasz w Norwegii, gdzieś się pogubiłeś ?

      • 19 0

      • Koleś pisze komentarze pod różnymi nickami, fantazja go ponosi, bo musi dopasować "swoje życie" do treści artykułu.

        Więc wymyśla, że był tam i siam, że ma to i tamto, że mieszka tu i tam itp. itd. Zawsze musi skomentować, zawsze ma pogląd na wszystko. Typowy low-life przed kompem.

        • 22 0

    • Statystyki to nabijasz ty, pisząc komentarz pod prawie każdym artykułem na trójmiasto,pl the billu.

      • 8 1

    • hehe

      W gdyni na zjezdzie kwiatkowskiego sa prawie codziennie

      • 7 0

    • A patrzałeś na blachy ?

      Te na h
      to h znaczy policja

      • 8 6

    • W Norwegii też mają Obwodnicę?

      • 15 3

    • Nabijaja statystyki na Derdowskiego w Gdyni - łapia staruszki przechodzace na czerwonym

      • 16 10

    • jeżdżę codziennie obwodnicą ok. 06:30 a potem ok. 15:00 i nie ma tygodnia aby przynajmniej raz nie spotkać policji.

      • 38 3

  • jak zwykle... (1)

    zawsze coś nie pasuje...i jest źle ..to pytania do władzy ...bo na nich głosujemy więc od nich powinny płynąć zmiany...a nie do policji...chłopaki stoją ,jeżdżą,patrolują...karać piratów-Oki...ale i tych co jadą jak ślimaki-a takich tez nie brakuje..czasem jak się z Scalą to 3-4 auta po 70-80 na godzinę i przed nimi tiry po 90 na godzinę i co ??? ..i oni dopiero robią zator.. bo nie wiem ? czy się boją depnąć?-czy wyprzedzić? nie których mijam i widzę że nie jeden tą kierownicę połknie lub ją zje...i wtedy co? wyprzedzasz i patrzysz na licznik i jest 140..bo inaczej sie nie da.. wskakujesz na prawy pas i zwalniasz do 120 i śmigasz...i trzeba naginać prędkość bo inaczej się nie da..bo nie zajedziesz do zamierzonego celu w odpowiednim czasie..wiec nie tylko bym karał tych co za dużo śmigają ale i tych co jeżdżą z mniejszą prędkością niż znaki,przepisy nakazują..czy to obwodnica czy to miasto...jest 50 a gość jedzie 35-40 !! to jest dopiero jazda!!!! tak jak ktoś tu napisał..czeka nas zakorkowana obwodnica za niedługi czas.. w urzędzie miasta powinien znaleźć się gość ,który będzie miał jaja!!! i zacznie coś z tym robić ....

    • 2 1

    • "trzeba naginać prędkość bo inaczej się nie da..bo nie zajedziesz do zamierzonego celu w odpowiednim czasie.." -

      To nie problem dróg,czy przepisów, tylko Twojej nieumiejętności planowania vzasu przejazdu.

      "wiec nie tylko bym karał tych co za dużo śmigają ale i tych co jeżdżą z mniejszą
      prędkością niż znaki,przepisy nakazują.
      czy to obwodnica czy to miasto...jest 50 a gość jedzie 35-40 !!"

      Nie no. Dobry gość! Znaki mu nakazują!

      Na szczęście nie Ty stanowosz i egzekwujesz prawo. Na żadnej drodze w Polsce nie ma czegoś takiego, jak "nakazana prędkość minimalna", jest za to "dozwolona prędkość maksymalna" i za jej "naginanie" możesz ponieść finansowe konsekwencje.

      Oby jak najszybciej wprowadzono pomiary odcinkowe, jak w cywilizowanych krajach. Innej rady na takich asiorów nie ma.

      • 0 0

  • A co z OPAT? (1)

    Kiedy zrobią przedłużenie istniejącej obwodnicy w postaci Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej? Przynajmniej na raty, to może wreszcie ubędzie tych korków...

    • 3 0

    • Jak wojewoda albo premier sypnie Gdyni kasą.

      • 0 0

  • Zamiast Policji powinni poszerzyć Obwodnice! (16)

    Od Matarni do Gdyni.
    Ale nasze GDDKiA zamiast tego zaczęło zwężać obwodnice i przemalowywać pasy!

    • 400 32

    • To wydaj jak masz tę kasę. (8)

      Wprowadziłbym zakaz wyprzedzania na całej obwodnicy i ograniczenie 100km/h.
      Przy tym obciążeniu drogi obecnie należałoby wprowadzić na CAŁEJ obwodnicy ograniczenie 100km/h i na każdym zjeździe odcinkowy pomiar prędkości.
      Ograniczenie na 20km powoduje że zamiast 12 minut czasu przejazdu, samochody pokonywałyby ten odcinek w 9.6 minuty. 2 minuty i 24 sekundy później dojazdu do celu nikogo normalnego nie doprowadzi do obłędu.

      • 10 40

      • to tylko teoria

        A praktyka pokazuje że im wolniej można jechać przy takim obciążeniu drogi tym większe zatory się będą tworzyć. Prawy pas a z nim lewy po prostu jeszcze bardziej zwolni i zrobi się kaszana. ..co lepsze wcale nie poprawia się statystyki wypadków bo więcej ludzi będzie się spieszyć i jeździć nerwowo narażając swoje i cudze życie. Mieszkałem kiedyś parę lat w Niemczech niedaleko 2 pasmowej autostrady i tam w godzinach szczytu ruch był taki ze praktycznie nie było dnia żeby obydwa kierunki nie stały w korku a to do zjazdu a to po wypadku, a to bez konkretnej przyczyny tak jak i u nas ostatnio coraz częściej bywa.. Cudowali z pomiarami, policją i ograniczeniami i co się okazało? Trzeci pas załatwił sprawę dwojako - rozładowal natężenie i zarazem zmniejszył ilość wypadków.

        • 4 1

      • nowoczesne auta (1)

        nowoczesne auta z super systemami a ty chcesz zwolnic jak nie umiesz prowadzić to jedz komunikacją miejską a nie blokujesz nam drogi.
        2min 24sek jak policzysz sobie na kalkulatorze a w tak naprawdę każde auto jest inne i inaczej akceleruje i technika jazdy każdego kierowcy jest inna ja się patrzę w lusterka cały czas i wiem gdzie wszyscy są dlatego łatwo mi jest się upewnić że mogę zmienić pas i nie potrzebuję do tego minutę czasu i te twoje 2,24min zwiększają się do 15-20min

        • 8 6

        • Widać że jeździsz z predkosciami WIĘKSZYMI niz prędkość ŚWIATŁA.

          No chyba że jesteś kierowca BMW.
          Skoro 20km obwodnicy można zgodnie z przepisami (120km/h) przejechać w 12 minut, a ty potrafisz skrócić ten czas o 15-20 minut, to jesteś MISZCZUU ze Star-Treka.

          • 8 3

      • Walnij się w główkę. .. (3)

        Najlepiej bardzo mocno, mały polski stalinisto. Ograniczyć, skontrolować, karać, byłoby najlepiej nie? A już np nauczyć się prowadzić to nie warto. Jak ci się nie podoba to jeździ SKM.

        A co do artykułu. Po co na obwodnicy policja? Nie pamiętam kiedy udało mi się na niej przekroczyć 120, bo ciągle jest taki ruch... ostatnimi czasy średnia prędkość na obwodnicy oscyluje wokół 80-100 bo jakaś jedna niema jedzie i blokuje ruch.. a ci chcieliby tam policję ładować. .

        • 26 16

        • Średnia do 100km/h (2)

          to znaczy że często przekraczasz dozwolone 120kmh, aby nadrobić stracone cenne sekundy stracone w miejscach gdzie się ślimaczy.

          • 4 12

          • gdybys zauwazyl... (1)

            To od pewnego czasu obwodnica ma ograniczenie do 100km/h. Sa stosowne znaki co jakiś czas

            • 2 5

            • Nie cała, tylko odcinek w Gdyni.

              • 8 1

      • Zaorać Obwodnicę, przywrócić jazdę konną

        I zakazać jeżdżenia samochodami.
        Ile wtedy byłoby płynności na ulicach, w sumie po co wtedy ulice.

        I zamknąć wreszcie ten cholerny Internet!!!

        Przede wszystkim Policja powinna się wziąć za tych, którzy jadą obwodnicą 60-80 i jeszcze zajeżdżają drogę.
        Chcesz jechać 50- jedź miastem!

        • 28 8

    • A kiedy OPAT i obowodnica obwodnicy?

      Najpierw alternatywne drogi a potem remonty!

      • 2 1

    • Dokładnie (3)

      Policja tu nic nie pomoże. Obwodnice trzeba pszerzyc do 3 pasów.

      • 37 5

      • jak już będa się babrac to do 4 pasów (2)

        bo za rok w wakacja znów będzie za mało.
        4 i pobocze dla służb

        • 18 5

        • od razu 6 pasów bo po co rozkopywac obwodnice co 10 lat

          • 12 4

        • moze 10 od razu ?

          • 10 6

    • jasne, a wiadukty sa z gumy i po prostu je można rozciągnąć. (1)

      ble

      • 19 6

      • I asfalt też...

        Brawo za logikę

        Wiadukty nie są z gumy, ale już o asfalcie, lasach i innych budowlach nie myślisz

        A o przebudowie wiaduktów przy Ikea słyszałeś?
        Na Spacerowej i tak "zaraz" będą musieli przebudować wiadukt a drugi dobudować...

        • 7 0

  • To Prawda..

    Znaki zawsze stoją po prawej stronie...czasem są powtarzane po obydwu stronach ..to zależy ile jest pasów ruchu wydzielonych do jazdy...więc Panowie zwracamy uwagę podczas jazdy na stojące znaki ..i ogarniamy przepisy..i będzie dobrze...:)

    • 1 0

  • Stoją znaki

    Dla ułatwienia napiszę iż stoją znaki....Takie okrągłe...Z biłem tłem i czerwoną obwódką...Jak ich nie ma to jedziemy do 120 na godzinkę...

    • 4 0

  • Słoiki nam zgotowały ten los. (2)

    Nie dość, że powodują te piątkowe korki to jeszcze bojąc się jeżdzić po czymś innym niż polna droga, proponują dodatkowe patrole. Paranoja.

    • 4 1

    • Kiedy będziesz za granicą, jak miliony Twoich rodaków też możesz być nazwany słoikiem. Tylko tam jest więcej kultury, więc jest (1)

      • 0 2

      • Bywam i się dostosowuję. Nie jeżdze im tam lewym pasem jak mam prawy wolny.

        • 4 0

  • Obwodnica

    O czym tu pisać jak połowa kierowców nawet nie wie jaka obowiązuje maksymalna prędkość na obwodnicy?

    • 3 0

  • Dlatego bo mają limity kilometrów Na służbę 40 W Gdyni. Masakra jak oni mają patrolować obwodnicę! !!!!

    • 1 0

  • Brak środków? (10)

    Po jednym miesiącu patrolowania obwodnicy z mandatów uzbierają kasę na radiowóz, paliwo i pensje.

    • 275 40

    • pieniądze trafiają do (3)

      centrali w Warszawie a później idą na dofinansowanie np. partii politycznych

      • 23 6

      • nie wiesz o czym mowisz

        • 2 0

      • Pieniądze z mandatów wystawionych przez Policję trafiają do kasy wojewody, a nie "centrali w Warszawie". Nie wiesz, to się nie wypowiadaj. Albo przeczytaj druczek ZE ZROZUMIENIEM.

        • 6 1

      • i ośmiorniczek

        • 22 0

    • za malo wyciagaja z waszych kieszeni? (3)

      obwodnica jest bezpieczniejsza niz zwyczajne drogi w miesice.. kwestia natezenia ruchu jest tu najwiekszym problemem

      pojawi sie kolejny kanal do wyciagania pieniadzy

      byl kiedys fotoradar na obwodnicy przy matarni, duzo nie dal, poza wkurzaniem kierowcy, a zmienili skrzyzowanie i nagle nie trzeba fotoradaru

      • 12 30

      • (2)

        Ludzie o mentalności niewolnika chcą żeby stał nad nimi nadzorca z batem, policjant z radarem itp. Bez tego źle im się żyje.

        • 26 23

        • No a najlepiej to jak ty jesteś panem szos i masz w d... wszystkich,więc na takich jeszcze większy pan i bat ;) Już rozumiesz czemu tak jest ?

          • 6 6

        • Niestety trzeba, bo gorszy jest niewolnik na wolności.

          Zderzaki i spychacze trochę cierpliwości. Kilka sekund was nie zbawi.

          • 30 4

    • Dokładnie ! Co to za geniusz twierdzi,że "nie ma środków" ? (1)

      Czy kiedykolwiek jeździł obwodnicą ? Gdyby mi dali uprawnienia policji drogowej,to wystarczyłoby mi 10 % z mandatów,żeby przestac pracować ;))

      • 17 0

      • 100/100

        • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane