• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego policji nie widać na obwodnicy?

Maciej Korolczuk
22 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku. Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku.

Rosnąca lawinowo liczba kolizji i kolejne rekordy w pomiarach ruchu sprawiają, że w ostatnim czasie jazda Obwodnicą Trójmiasta dla dziesiątek tysięcy kierowców jest prawdziwą gehenną. Część z nich postuluje, by brawurową i niebezpieczną jazdę okiełznały patrole policji. Ta tłumaczy jednak, że obwodnica nie jest przystosowana, by w bezpieczny sposób mogły stanąć na niej patrole. Wystarczy jednak przejechać się obiema obwodnicami, by takich miejsc wskazać co najmniej kilka.



Czy częstsze patrole policji zwiększyłyby bezpieczeństwo na obwodnicy?


Ruch na obwodnicy rośnie lawinowo. Niedawno padł na niej kolejny rekord, gdy w piątek 3 lipca automatyczna stacja pomiarowa na wysokości Osowej zarejestrowała ponad 95 tys. aut (w kierunku Szczecina urządzenie pomiarowe naliczyło 50 995 pojazdów, a w kierunku Łodzi 44 290). Niewiele lepiej było w kolejny piątek, gdy obwodnicą w obu kierunkach przejechało ponad 94 tys. aut.

- Widać wyraźnie, że najwięcej pojazdów przejeżdża w piątki. Tu się nakłada normalny - także spory - ruch z dnia powszedniego z ruchem wakacyjnym. Co ciekawe, w piątki ruch nie ma wyraźnego podziału na szczyt poranny i popołudniowy, bo od godz. 6-7 do godz. 19-20 natężenia są podobne - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

Na obwodnicy z każdym miesiącem robi się coraz ciaśniej już od kilku lat. Droga trzeszczy w szwach szczególnie w wakacje, co potwierdzają także statystyki kolizji i wypadków.

Minione półrocze było pod tym względem najgorsze od lat.

W 2013 r. w pierwszych sześciu miesiącach roku na obwodnicy doszło do 154 kolizji. Rok później już do 184, a w tym roku policyjne statystyki z końcem czerwca zatrzymały się na 244 kolizjach!

- Rzeczywiście wzrost liczby stłuczek jest znaczący - zauważa Joanna Skrent z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. - Najczęściej na obwodnicy dochodzi do najechania na tył, co spowodowane jest z jednej strony nadmierną prędkością, a z drugiej zbyt małym odstępem od pojazdu jadącego przed nami.
Nieco bardziej optymistycznie wyglądają statystyki poważniejszych zdarzeń, a więc wypadków z osobami rannymi i zabitymi. W pierwszej połowie 2013 r. w 18 wypadkach rannych zostało 21 osób, a 2 zmarły. Rok później w 16 wypadkach ucierpiało 16 osób i także 2 osoby poniosły śmierć. W tym półroczu liczba wypadków jest podobna (17) i choć nie ma ofiar śmiertelnych, to aż 28 osób trafiło do szpitali.

Część kierowców w licznych komentarzach pod informacjami o kolejnych wypadkach i kolizjach na obwodnicy domaga się na niej większej obecności policji.

Co na to mundurowi?

Funkcjonariusze tłumaczą, że są na obwodnicy tak często, jak to tylko możliwe. Formalnie obwodnica podlega pod trzy komendy miejskie: w Gdańsku, Gdyni i Pruszczu Gdańskim, a zarządcą drogi jest GDDKiA. Najwięcej pracy - biorąc pod uwagę dostępne środki - mają policjanci z Pruszcza, którzy poza samą obwodnicą muszą pilnować porządku na Południowej Obwodnicy, na drogach gminnych i fragmencie autostrady. Na pozostałym fragmencie obwodnicy - od Kowal aż do Chyloni - wszelkie zdarzenia drogowe obsługują policjanci z Gdańska i Gdyni.

Dlaczego zatem kierowcy odnoszą wrażenie, że nad sytuacją na obwodnicy nikt nie panuje?

Jednym z powodów wydaje się niewystarczająca liczba patroli. Policjanci dysponują jednym, czasem dwoma nieoznakowanymi radiowozami wyposażonymi w wideorejestratory. Aby ich praca była efektywna, musiałyby krążyć po obwodnicy niemal bez przerwy, na co najzwyczajniej nie ma środków.

Policjanci tłumaczą się też zachowaniem kierowców, którzy na widok oznakowanego patrolu wciskają nagle pedał hamulca, powodując dodatkowe zagrożenie na drodze.

Wrażenie nieobecności policji na obwodnicy może sprawiać również wskazywany przez nią "brak możliwości bezpiecznego ustawienia patrolu statycznego".

Czytaj również: To nie naćpani bandyci są największym zagrożeniem na drogach

Przejechaliśmy się obwodnicą, by sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest. Okazało się, że takich miejsc, gdzie policja mogłaby kontrolować prędkość, można wskazać co najmniej kilka.

Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe. Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe.

- Wskazane azyle, szczególnie te w Koszwałach i na Matarni znajdują się poza głównym ciągiem obwodnicy, a więc na zjazdach i łącznicach. Tam z reguły prędkości są mniejsze. Zdecydowanie bardziej efektywne są kontrole na głównym ciągu obwodnicy, do czego wykorzystujemy patrole zarówno oznakowane jak i nieoznakowane. Te pierwsze częściej można spotkać choćby na zjeździe z Trasy Kwiatkowskiego na obwodnicę. Tam infrastruktura pozwala na bezpieczne zatrzymanie kontrolowanego pojazdu - dodaje Joanna Skrent.
Nasi rozmówcy zauważają, że rosnący ruch na obwodnicy wymusza na kierowcach zmianę dotychczasowej techniki jazdy.

- Jeszcze niedawno ruch na obwodnicy wyglądał tak, że większość aut jeździła prawym pasem, a lewy służył do wyprzedzania. Można było przyśpieszyć, wyprzedzić i wrócić na prawy pas. Obecnie, przy takim natężeniu ruch oboma pasami odbywa się praktycznie równolegle. Samochodów jest tak wiele, że nie ma jak się rozpędzić, a średnie prędkości spadają. Tendencja natężenia ruchu jest niestety rosnąca, wkrótce może się więc zdarzać coraz częściej, że obwodnica na niektórych odcinkach w określonych godzinach po prostu będzie stać - tłumaczy nam jeden z funkcjonariuszy.
Na koniec gorzko żartuje, że jeśli spełni się najczarniejszy scenariusz, kontrole drogowe na obwodnicy stracą sens. - No chyba, żeby sprawdzać zapięte pasy i trzeźwość kierowców.

Opinie (458) 8 zablokowanych

  • Ograniczenie 100km/h i odcinkowy pomiar predkości na kazdym wiadukcie. (4)

    Ograniczenie o 20km powoduje że zamiast 9.6 minut czasu przejazdu, samochody pokonywałyby ten odcinek w 12 minuty.
    2 minuty i 24 sekundy później dojazdu do celu nikogo normalnego nie doprowadzi do obłędu.

    • 6 10

    • (3)

      odcinkowy nielegalny pomiar wsadź sobie w d.. orwellowska świnio 2 minuty tu dwie minuty tam i masz baranie na 500 km trasie godzinkę półtorej

      • 5 4

      • (2)

        Potem tacy, którym żal było 2 minut się rozwalają, i wszyscy czekają godzinkę-półtorej.

        Oby odcinkowe pomiary powstały jak najszybciej!

        • 3 4

        • (1)

          oby sk..syny politycy i tacy idioci o mentalności niewolnika zniknęli w niebyt jak najszybciej i przestali zatruwać życie normalnym myślącym ludziom

          • 4 2

          • Niewolnika? Ależ ja _wybieram_ spokojną jazdę. Najwyraźniej to Ty nie umiesz inaczej, niewolniku własnej arogancji!

            • 4 0

  • Raz spotkalem, szare audi A8 to bylo z tego co pamietam, dwie czapeczki z przodu w oknie lezaly (1)

    Pozdrawiam!

    • 0 1

    • Audi A8 ma z przodu okno? Można je otworzyć i przewietrzyć?

      • 1 0

  • Policjia na obwodnicy

    Nie jestem zwolennikiem niektorych dzialan policjiu , wazam ze ich nie trzeba widzieć tak jak to by chcieli potem by nazekali ze za dużo policji na obwodnicy
    bo taki jest polak
    uwazam ze powinni być skuteczni i na ewidentne lamanie przepsow powinni z pod ziemi wyskoczyc.
    zeby na drogi raz jeden z drugim cwaniaczkiem się zastanowil zanim naciśnie gaz i będzie miał za nic innych kierowcow .
    nie dotyczy facetow w pol rajtuzach /usunąć z drog/

    • 1 1

  • bo ich tam nie ma !!!!!!

    wola stac na zjezdzie z estakady lub na estakadzie lub lapac rowery
    wstyd
    smigam codziennie obwodnica i nie widzialem policji z 2 lata juz

    • 0 1

  • Nie blokuj lewewgo pasa!! (1)

    Co zmieni obecnosc policji jezeli chodzi o bezpieczenstwo? Jedynie zwiekszy ilosc wypadkow... Beda sie tworzyc sztuczne zatory, bo kazdy sie bedzie bal wyprzedzic mundurowych.. Glowna przyczyna wypadkow nie jest brak policji, a "niedzielni kierowcy w kapeluszach", ktorzy kiedy jada 90km/h i zobacza przed soba tira jadacego 86km/h wyskakuja na lewy pas nie zwiekszajac swojej predkosci (często wprost pod auto jadące wczesniej tym pasem z wyzsza predkoscia). Czy tak trudno jest sprawnie przyspieszyc i schowac sie spowrotem na prawy pas? Czy to po prostu obawa ze wasze TDI zamiast 5 l/100km spali 5,2 ? Swego czasu codziennie dojezdzalem obwodnica do gdyni do pracy... Podroz do Gdyni trwala 15 minut, powrot 40... Ktos by powiedzial ze to wzmozony ruch itp itd... G..wno prawda! Jadac rano w strone gdyni ten kto chcial jechac szybciej jechal lewym pasem i ustepowal z powrotem na prawy w celu przepuszczenia tych co jechali szybciej. Wracajac z Gdyni do gdanska bardzo czesto widoczny byl korek... jak sie pozniej okazywalo nie byl to korek a idiota, ktory pare set metrow wskoczyl na lewy pas i jechal nim 80-90km/h przez cala dlugosc obwodnicy. LUDZIE OPANUJCIE SIE!! ABY WAM ORAZ INNYM ŻYŁO SIE ŁATWIEJ!

    • 15 8

    • Wyjeżdżanie na lewy pas, gdy nie jest on pusty i zajeżdżanie drogi pojazdom nim jadacym jest błędem - tym niemniej, obowiązku znacznego przyspieszania przy wyprzedzaniu nie ma.

      • 1 0

  • postawcie fotoradary

    co dwa km i po sprawie

    • 2 0

  • tak jak w życiu

    na obwodnicy spotykają się kulturalni z chamami,umiejący jeździć z lebiegami i stąd takie sytuacje,do tego lawinowo przybywa samochodów......

    • 3 0

  • Zatoczki zbudować (2)

    Zbudowanie małej zatoczki na poboczu nie wymaga potwornych nakładów finansowych a padł by argument o braku miejsca do kontroli. Poza tym nie rozumiem dlaczego władze np. takiego Gdańska, które są niezwykle aktywne w ustawianiu wszelkich kamer i rejestratorów ruchu nie mogą machnąć jeszcze kilku na obwodnicy. Można też zainstalować odcinkowe pomiary prędkości. A poza tym powinno się wybudować nowe drogi a nie przez dekadę wykłócać pod czyimi oknami będzie ona biegła. No i na brak rozsądku kierujących nawet fotoradar co 100m. i pięciopasmówka nie pomoże.

    • 0 0

    • Oraz zatoczkę dla spragnionych i głodnych i Wszystkich Świętych...

      • 2 0

    • nie można ośle bo obwodnica nie należy do miasta gdańska ani do miasta gdyni.Zbudowanie zatoczki przy drodze ekspresowej co za bezmózg

      • 2 1

  • Zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych... (1)

    Prędkość, prędkością ale KIEDY zaczną egzekwować ten zakaz. Typowy poranek: dwa prujące 80 dostawczaki z ludzmi i sprzetem budowlanym zostawiają za sobą zasłonę dymną. I jadą tak obok siebie no bo przecież jak to ten %$#@* mnie próbuje wyprzedzać...
    Walić mandaty i zabierać dowody rejestracyjne za dymiące diesle.
    Jeżdżę codziennie obwodnica. I mimo wyłączonego obiegu powietrza w takich wypadkach nie da sie wytrzymać.... Nagrywać takich czy co...?

    • 5 1

    • Smutne, ale prawdziwe: "dostawczaki" to nie "ciężarówki". "Samochód ciężarowy" w dowodzie rejestracyjnym to nie to samo, co "samochód powyżej 3,5 tony", którego obowiązuje zakaz wyprzedzania. Inaczej wszystkie "auta z kratką" czyli ciężarowe w nadwoziu osobowym też by nie mogły ;) to by nie było złe...

      • 0 0

  • (1)

    Problemow jest kilka , glownym jest zle zarzadzanie droga jakim idiota trzeba byc zeby redukowac pasy na podjazdach pod gore w gdyni... notoryczne korki i kolizje w tych rewirach , zwalnianie wrecz awaryjne do zera bo ktos czeka na zjazd wczesniej ruch przebiegal tam plynnie co za kretyn wydal takie rozporzadzenie???ponadto obnizenie predkosci powoduje ze ludzi jada 90km lewym pasem zupelnie blokujac ruch , wyprzedzanie tirow trwa za dlugo i blokuje zupelnie plynosc , konieczna jest rozbudowa bo w takim tempie staniemy za 5lat w lipcu i sierpniu , pomysl z otwartymi bramkami na a1 jest kolejnym z powodow wczesniej tam byl korek turysci swoje odstali a obwodnica byla przejezdna teraz wszyscy jada w piatek zeby zaoszczedzic te pare zloty i trojmiasto stoi, porazka wladz zero przewidywania i planowania...

    • 4 4

    • 90 km/h to tylko 10% poniżej dozwolonej maksymalnej, a likwidacja trzecich pasów podjazdowych w Gdyni zlikwidowała przepierniczanie się 150 km/h z dodatkowego pasa prosto w zjazdy przez całą szerokość jezdni.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane