- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (71 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (142 opinie)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (109 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (213 opinii)
Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?
Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.
- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.
Bezpieczeństwo najważniejsze
O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.
- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.
wideo archiwalne
Brak świateł - większe ryzyko wypadków
W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.
- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.
- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.
Opinie (239) 6 zablokowanych
-
2020-03-02 09:10
W ramach projektu tristar
Mamy tysiące czujników w jezdni. Dlaczego one nie mają wpływu na sterowanie sygnalizacja w godzinach nocnych?!
- 16 1
-
2020-03-02 09:00
Tristar
Worek bez dna, ile na to kasy poszło. Tristar nigdy nie działa i nie zadziała. Prokuratura powinna się temu przyjrzeć.
- 9 1
-
2020-03-02 08:46
Morska w Gdyni
Na co nam ten system ? Światła w Szczurlandi to ewenement na cały kraj..
Jedziesz i żadnego skrzyżowania nie ominiesz bo czerwone ! Rumia jest dobra pod tym względem, bo nie ma tristara i za światłami Morska/Chylonska można jechać jak człowiek aż do GWElandi- 12 1
-
2020-03-02 08:36
Jaaasne
Osiedlowa droga, 2-ga w nocy. Podjeżdżasz do świateł, jest czerwone. Nie ma ani żywej duszy w zasięgu wzroku, ani jednego pieszego tak daleko, jak wzrok sięga. Żadnych samochodów poza tobą, nie wspominając o policji, nie ma kamer... naprawdę, czekasz na zielone?
- 16 4
-
2020-03-02 08:30
Pytanie i wyjaśnienie.
Jedno z pytań było : "Czemu brak zielonej fali?". Odpowiedzi brak - od powstania systemu Tristar. Tego problemu nie sposób rozwiązać w Polsce ! To przewyższa inteligencję Pana Krasowskiego.
- 21 1
-
2020-03-02 08:29
Ale dlaczego nie ma zielonej fali
Odpowiedzi brak...
- 24 1
-
2020-03-02 08:25
A co z klimatem
Ile niepotrzebnie spala się paliwa ?
Pani Prezydent Gdańska - dbajmy o klimat.- 18 1
-
2020-03-02 07:19
(1)
"nawet jadąc z przepisową prędkością"
O jaki łaskawca. Musiał się nieźle spiąć żeby to osiągnąć.- 9 12
-
2020-03-02 08:24
gupiś
W Gdańsku jest tak, że by mieć zieloną fale to musiesz jechać 20-30km/godz szybciej od dopuszczalnej prędkości.
Brak zielonej fali dla dopuszczalnej prędkości jest faktem niegdyś nawet komentowanym na tym portalu przez pomysłodawców takiego rozwiązania układu świateł pod pretekstem uspokojenia (sic!) ruchu.- 5 1
-
2020-03-02 07:33
Bedzie tak do czasu kiedy kierowcy zrozumieją że ograniczenie prędkości to wartoś DO, a nie OD (1)
- 13 8
-
2020-03-02 08:23
A stanie się to dopiero, jak ograniczenia będą adekwatne do danego odcinka drogi, czyli pewnie nigdy, bo urzędnicy musieliby pójść po rozum do głowy.
- 4 4
-
2020-03-02 08:21
Skoro za granicą w UE wyłącza się ,to znaczy że Polacy uznani zostali przez specjalistów od ruchu za i**otów ,albo chamów bez wyobraźni.
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.