• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?

Maciej Korolczuk
2 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych. Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych.

Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.



Sygnalizacja świetlna w Trójmieście powinna być w nocy:

Kierowców poruszających się po Trójmieście w późnych godzinach nocnych nie brakuje. To taksówkarze, dostawcy, kurierzy czy służby miejskie. W wielu miejscach ruch na drogach zamiera, a miasto pustoszeje. Mimo to sygnalizacja świetlna na głównych ciągach komunikacyjnych w całym Trójmieście pracuje przez całą dobę.

- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.

Bezpieczeństwo najważniejsze



O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.

- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.

wideo archiwalne

Brak świateł - większe ryzyko wypadków



W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.

- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.

- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.

Opinie (239) 6 zablokowanych

  • Nie ma chętnych do Policji, to dlatego są światła całą dobe.

    • 1 0

  • Wymyślają na siłę powody !!!!

    Pusto na ulicach w nocy, a tu hamuj na czerwonym. Gdzie ekologia .Samochód na I biegu i start od zera. W końcu za paliwo płaci kierowca a nie miasto. Coraz więcej bałwanów na stanowiskach kierowniczych. Podają z "rękawa "dane o wypadkach , a wszyscy wiedzą że w nocy ruch minimalny i wypadki to głównie po gorzale i narkotykach . Statystyki z sufitu i wymyślone na potrzeby odpowiedzi czytaj zbycia niewygodnego tematu. Poziom gadaniny i argumentów jak w przedszkolu. Za co Ci ludzie biorą pensję?

    • 5 1

  • Utrapienie z tym (31)

    Jak brak świateł o 2:30 w nocy ma wpływać na bezpieczeństwo, skoro na ulicy brak żywego ducha???

    Powariowali?

    • 273 121

    • Ok 15 lat temu

      Pracowalem czasowo poza 3miastem. Wracalem w kazdy piatek ok 23. I od wjazdu kolo rafinerii do samej Gdyni wszystkie dwiatla pulsowaly na zolto, tylko palily sie chyba kolo zieleniaka i w Gdyni na krzyzowce Wielkopolska-Zwyciestwa. Jechalo sie spokojnie, bez glupich postojow na pustych skrzyzowaniach. Komu to przeszkadzalo, naprawdę bylo spokojnie i bezpiecznie.

      • 2 0

    • Przecież napisali dlaczego. Czytać nie potrafisz?

      • 0 2

    • ale jak jeden pacan z drugim gna 100 km/h i wie że ma niby pierszeństwo to rozjedzie każdego (6)

      który będzie akurat przechodził czy wyjeżdżał. Mnie to nie przeszkadza, zielona fala w nocy też działa tylko trzeba jechac 50 czyli przepisowo a nie 80 km/h

      • 32 24

      • nie trzeba zielonej fali (1)

        wystarczy IM zielona strzałka albo póżne żółte - by się przekonać jak pajace potrafią po chamsku i na bezczela wjeżdzać w ludzi idących prawidłowo na zielonym po pasach

        • 6 4

        • Mowimy o nocy gdzie nie ma ruchu a Ty wyjezdzaszno tlumach pieszych Na przejsciach!

          • 2 1

      • Zielona fala nie może działać równocześnie w obie strony, bo są rózne odległości między kolejnymi skrzyżowaniami. (1)

        • 2 1

        • Tristar

          Po to jest Tristar, żeby tak te światła zgrywać, w zależności od natężenia ruchu, żeby jednak była w dwie strony. I to jest możliwe, tylko widać system jest źle zaprojektowany

          • 6 1

      • Jeśli jeździł byś w nocy, (1)

        to wiedziałbyś, że między godz 23:00 a 5:00 obowiązująca prędkość w obszarze zabudowanym, to ...60km/h, chyba, że znaki mówią inaczej. A na dużej części głównego ciągu (GD - GA) jest podniesina do 70km/h co widać na znakach.

        • 15 8

        • Juz myslalem ze durnie zlikwidowali. Dzięki.

          • 3 3

    • Podzielam pogląd

      Te tłumaczenia dwóch panów to trochę bełkot. A do zielonej linii czy tristar w ogóle się nie odnieśli.

      • 2 0

    • pojawiają się znikąd

      czasem tylko nadjedzie z prędkością światła mistrz prostej

      • 0 1

    • gdy kierowcy przestaną zabijać można będzie rozważyć

      na razie za dużo d**ili na drogach.

      • 1 1

    • wystarczyłoby

      wydłużyć zielone na głównych trasach

      • 0 0

    • Baba miała prąd wyłączać , kłamała ? (4)

      • 5 12

      • Krzywonos wyłączyli (3)

        • 5 3

        • a 13grudnia taki Kaczyński spokojnie spał do południa (2)

          tak dobrze miał tą lojalkę "podrobioną"

          • 3 2

          • Bladzisz. (1)

            Kiszczak wszystkich swoich konfidentow zamknął 13 grudnia. W ścisłym kierownictwie Solidarności - Komisji Krajowej- co trzeci działacz był konfidentem.Najwieksze wplywy w Solidarnosci mieli konfidenci Kiszczaka.
            Jarosław Kaczyński,w tamtym czasie, wpływów takowych nie posiadał.

            • 0 2

            • Lech Kaczyński był konfidentem?

              aaaaaaaa to dlatego kiszczak go aresztował

              • 1 0

    • Skoro brak żywego ducha to nie ma komu narzekać (2)

      • 13 5

      • Janusz tak ma (1)

        Jakby wygrał w totka 1 mln PLN to by narzekał, że nie więcej ;)

        • 9 6

        • milion pln to niewiele

          porzadnego domu za to nawet nie kupisz..

          • 1 0

    • Światła to jeszcze pikus

      Ja nie moge pojac jak mozna po połnocy kiedy ulice puste uprzywilejowanym pojazdem jechac na syrenie!
      Czysty d**ilizm!
      W cywilizowanych panstwach wlancza kierowca syrene tylko przed skrzyzowaniem.

      • 2 1

    • Janusz jak to Janusz (6)

      Poruszasz się w nocy? Zielona fala dla różnego typu Seb w podrasowanych autkach to zachęta do szybkiej jazdy. W normalnym kraju bym się zgodził, w krainie szybkich i wściekłych niekoniecznie.

      • 62 31

      • Zielona fala ustawiona na 60 km/h nie zachęci do szybkiej jazdy, bo od świateł do świateł będziesz stał jak pojedziesz za (1)

        • 2 4

        • Obecnie

          Zielona fala jest, jak się leci 80-90 kmh po Grunwaldzkiej, a nie ustawiają jej tak, by jechać z przepisową prędkością i to jest największy zarzut

          • 8 1

      • Jeżeli jeszcze w jakiś sposób (2)

        można zrozumieć włączoną sygnalizacje świetlną na głównej trasie, tj. Al. Zwycięstwa, Grunwaldzka, Al. Nielodległości ...), ale sypialnie jak: Nowy Port, Brzeźno, Piecki-Migowo, Stogi, Przeróbka itd Tam ruch w nocy jest znikomy . Powiem więcej, jest na tyle mały (pojedyncze auta raz na kilka/kilkanaście min), że niektórzy kierowcy tylko zwalniają lub zatrzymują się na sek, poczym ...olewają świecące się kilkadziesiąt sek czerwone światło.

        • 18 4

        • (1)

          Nie pisz o Brzeznie i Nowym Porcie jezeli nie wiesz, ze tam sygnalizacja sie sama przelacza na zolte migajace

          • 0 4

          • A co się będę jakiegoś Tristara słuchała

            Sama się w nocy na żółte migające przełączam żeby trochę odsapnąć.

            • 3 0

      • Dokładnie

        Nie wiem co to za kierowcy zadaja takie pytania, ale mielismy już kiedyś przełaczanie na żółte migające w nocy (chyba od 23:00). Niestety powodowało to, że kierowcy jadący ulicami z pierwszeństwem, przekraczali znacznie prędkość i mieliśmy wypadki.
        Dlatego (chyba gdzies około 2005) wprowadzono czerwone/zielone również w nocy.
        Inną sprawą jest czy pomyslano o zielonej fali?

        • 18 8

    • Skoro brak żywego ducha

      to co Ci przeszkadza włączona sygnalizacja?

      • 3 5

    • Jak dzialajace swiatla moga zaklocac ruch uliczny o 2:30 skoro nikt o tej godzinie nie jezdzi?

      • 11 4

  • Co za bzdury

    To za tristara kase złodzieje z pensji oddajcie !!!

    • 2 0

  • wcale nie jest bezpieczniej

    niektórzy kierowcy po prostu jeżdżą na czerwonym. Jeszcze bardziej dotyczy to ewentualnych pieszych.

    • 1 0

  • Ankieta jasno pokazuje, że (2)

    kierowcy bardziej cenią sobie płynność ruchu niż bezpieczeństwo. Ciekawe jak płynnie będzie się poruszał jak spowoduje wypadek.

    • 8 17

    • Czemu ma spowodowac wypadek jadąc płynnie? Płynna jazda to normalna, ekonomiczna jazda.

      • 1 0

    • odnoszę wrażenie żeś niedzielnym kierowcą

      • 2 3

  • W innych miastach sygnalizacja jest wyłączana na noc

    I jakoś nie dochodzi do tych straszliwych wypadków.

    • 4 0

  • W nocy spie

    • 0 0

  • najlepsze sa nocne swiatla przy wejsciu do parku w oliwie (3)

    godz 3:00 rano park oczywiscie zamkniety i czerwone dla kierowcow! jest spore ryzyko ze nagle wpadnie pod kola podrozny wychodzacy z wehikulu czasu !

    • 23 3

    • To jedyny skuteczny sposob by ograniczyc prędkość (1)

      wiec te światła nie są wcale bezsensu

      • 1 5

      • Normalny to ty chyba nie jesteś...

        • 1 0

    • czy jedyny to nie wiem ale z pewnoscia nieskuteczny

      kazdy kto chce moze swiatlo zignorowac. szkoda pradu

      • 3 0

  • Tristar

    Po co w takim razie były wydane nasze pieniądze na ten i**otyczny jak widać system skoro i tak to nie działa jak sami przyznają... Ehh Polska...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane