• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?

Maciej Korolczuk
2 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych. Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych.

Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.



Sygnalizacja świetlna w Trójmieście powinna być w nocy:

Kierowców poruszających się po Trójmieście w późnych godzinach nocnych nie brakuje. To taksówkarze, dostawcy, kurierzy czy służby miejskie. W wielu miejscach ruch na drogach zamiera, a miasto pustoszeje. Mimo to sygnalizacja świetlna na głównych ciągach komunikacyjnych w całym Trójmieście pracuje przez całą dobę.

- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.

Bezpieczeństwo najważniejsze



O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.

- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.

wideo archiwalne

Brak świateł - większe ryzyko wypadków



W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.

- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.

- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.

Opinie (239) 6 zablokowanych

  • Na Czyżewskiego od kilku lat pulsujące żółte na czerech przejściach dla pieszych

    Jakby nie można tego w cholere zdemontować

    • 4 1

  • Dlaczego Tristar nie działa w nocy (4)

    W artykule brak odpowiedzi na pytanie co z Tristarem w nocy , dlaczego nie działa?
    Ostatnio jechałam po 1 w nocy z Gdańska do Redy i musiałam zatrzymać prawie na każdych światłach - absurd !!!!!

    • 21 1

    • A w dzień to niby działa??? (1)

      • 4 1

      • Nie wiadomo ze względu na natężenie ruchu przekraczające jakiekolwiek założenia.

        Ale w nocy przy minimalnym ruchu rzecz do zweryfikowania i ewidentnie widać, że urzędnicza zabawka za miliony złotych po prostu nie działa!

        • 3 2

    • bo tak własnie on działa. (1)

      • 1 0

      • bo tak właśnie on NIE działa

        • 0 0

  • Nie odpowiedziano dlaczego Tristar nie utrzymuje w nocy zielonej fali?

    Odpowiem: Bo wywalono ogromny szmal na coś co w ogóle nie działa, a teraz głupie urzedasy udowadniają, że tak być powinno i nie mają zamiaru niczego zmieniać.
    Moja teza: te warchoły przyrosły tyłkami do swoich stołków za tysiące złotych i są kompletnie niereformowalne!

    • 15 2

  • Podatki (1)

    Jak zatrzymujesz się na pustej ulicy to więcej spalisz. W skali całego kraju, to całkiem ładna sumka wpada dodatkowo do budżetu.

    • 13 1

    • za to na mniejszej ilości wypadków budżet oszczędza.

      • 0 0

  • Wylewanie dziecka z kąpielą

    Druga w nocy pusta droga przejście na czerwonym skutkuje mandatem od typów koczujących w krzakach. Jak chcecie uspokajać ruch to stawcie się osobiście wieczorem na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu z suszarkami i pomiarem głośności - nałapiecie wykroczeń jak niedźwiedź łososi.

    • 8 0

  • a gdzie ekologia?

    • 5 1

  • Nie działa, bo kierowcy z Trójmiasta jeździć nie potrafią, o czym świadczy najwyższe OC w Polsce.

    • 6 4

  • Tristar

    To czerwona fala a miała być zielona tyle kasy w błoto

    • 10 2

  • najlepsze sa nocne swiatla przy wejsciu do parku w oliwie (3)

    godz 3:00 rano park oczywiscie zamkniety i czerwone dla kierowcow! jest spore ryzyko ze nagle wpadnie pod kola podrozny wychodzacy z wehikulu czasu !

    • 23 3

    • To jedyny skuteczny sposob by ograniczyc prędkość (1)

      wiec te światła nie są wcale bezsensu

      • 1 5

      • Normalny to ty chyba nie jesteś...

        • 1 0

    • czy jedyny to nie wiem ale z pewnoscia nieskuteczny

      kazdy kto chce moze swiatlo zignorowac. szkoda pradu

      • 3 0

  • Nie ma czegos takiego jak system triatar, to ściema

    Wiele milionów złoty urzędnicy rozkradli, na Władysława IV w Gdyni jest z 5 sygnalizacji jeśli na pierwszej zapali się zielone po dojechaniu pod następna zapala się czerwone i tak do samego końca. Ten kto jeździ to wie co tam się wyprawia.

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane