• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?

Maciej Korolczuk
2 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych. Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych.

Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.



Sygnalizacja świetlna w Trójmieście powinna być w nocy:

Kierowców poruszających się po Trójmieście w późnych godzinach nocnych nie brakuje. To taksówkarze, dostawcy, kurierzy czy służby miejskie. W wielu miejscach ruch na drogach zamiera, a miasto pustoszeje. Mimo to sygnalizacja świetlna na głównych ciągach komunikacyjnych w całym Trójmieście pracuje przez całą dobę.

- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.

Bezpieczeństwo najważniejsze



O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.

- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.

wideo archiwalne

Brak świateł - większe ryzyko wypadków



W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.

- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.

- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.

Opinie (239) 6 zablokowanych

  • Inżynier Ruchu To Słabeusz

    Niedługo będzie jeden z drugim wszystkich stawiał do jednego koszyka z wózkami inwalidzkimi. Skoro wózek nie pojedzie szybciej niż 25km/h - to wszyscy niech tak najlepiej jadą. Tfuu ich mać .. !

    • 6 2

  • Argument o nieprzestrzeganiu przepisów jest z d..py. Czy światła zmuszą kogokolwiek do ich przestrzeganbia ?
    Policja od czego jest ? Niech pilnują w nocy porządku

    • 9 2

  • światła są potrzebne

    w Gdyni koło 23 nie działają światła przy dworcu Głównym przy obu przejściach dla pieszych i to w tygodniu (te bliżej 10 Lutego i te bliżej hali), a uważam że akurat w tych miejscach powinny, bo ludzie przebiegają tam albo wskakują na przejścia bez rozglądania i w dodatku poubierani na czarno to ich nie widać... ja jeżdżę tamtędy wolno... ale nie wszyscy jednak się stosują do tego

    • 4 5

  • Kierowcy

    80% kierowców to piczki które nie potrafią jeździć mają w głowie że liczy się tylko on na drodze.

    • 5 1

  • ma być bezpiecznie a Tristar pilnuje byś na każdych światłach sie zatrzymał.

    bez Tristara było by lepiej bo czasami losowo by się udało trafić na zielone.

    • 5 1

  • Chore myślenie urzedasa co w nocy spi (1)

    Po pierwsze niższe koszta za energię przy pulsującym, po drogie niższa emisja spalin po trzecie to Policja ma czuwać nad bezpieczeństwem a po czwarte nie rób z nas i**otów co nie znają przepisów ruchu drogowego . Nie potraficie że strachu przyznać się , że TriStar jest niesprawny

    • 11 0

    • Nauczcie się jeździć bez przekraczania dozwolonej prędkości. To światła nie będą potrzebne.

      • 0 2

  • Dobry kierowca ubera

    Nie widzę problemu... Dla mnie po 22 czerwone nie istnieją po prostu sam robię sobie zielone. Upewniam się nic nie jedzie to dzida.

    • 3 1

  • bardzo dobrze że światła działają jest jakaś szansa przejść na drugą stronę jezdni gdy piraci jeżdżą jak wariaci

    • 0 4

  • Kirowca (1)

    W całym świecie w nocy światła sa wyłączone, gdy kamera widzi pieszego to włącza światła. Wydana kasa na system który nie Działa i tylko szkodzi.!!!!

    • 9 0

    • Niestety polscy kierowcy nie znają przepisów. Ci co znają to ich nie rozumieją, a nawet jak rozumieją to je świadomie łamią

      u nas nie może być jak na całym świecie.

      • 0 0

  • Dlaczego ? Bo większość nie potrafi jeździć bez sygnalizacji świetlnej, a zrozumienie znaków i zasad ruchu jest dla nich za trudne.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane