• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego tramwaje w zajezdni nie są wyłączane na noc? Wyjaśniamy

Szymon Zięba
24 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni. Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni.

"Dlaczego tramwaje w nocy mają podniesione pantografy?", "Dlaczego pojazdów nie wyłącza się całkowicie, gdy zjadą do zajezdni?", "Czy to nie generuje niepotrzebnych kosztów i nie rodzi ryzyka wybuchu kolejnych pożarów?". To tylko niektóre z pytań, którymi zasypali nas czytelnicy po tym, jak opisaliśmy przyczynę pożaru w zajezdniNowym PorcieMapka. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach.



Jak często zdarzyło ci się spóźnić przez awarię komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy: awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdni w Nowym Porcie, do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.

Tuż po publikacji artykułu skontaktowali się z nami czytelnicy, którzy zwrócili uwagę m.in. na to, że tramwaje, po tym jak zjadą do zajezdni, nie mają opuszczonych pantografów. Zwracali również uwagę na to, że pojazdy nie są całkowicie wyłączane.

- Rano połowa wozów by nie wyjechała, byłyby problemy z ich uruchomieniem, stan akumulatorów jest tragiczny - zauważył jeden z naszych czytelników, podkreślając, że pojazdy są włączone całą dobę.

Tramwaje muszą "czuwać" w zajezdni. To konieczność



Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.

- W godzinach wieczornych i nocnych, czyli po zakończeniu kursów, prowadzone są bowiem prace związane z codzienną obsługą pojazdów. Pracownicy zaplecza technicznego przeprowadzają codzienne przeglądy techniczne i prace serwisowe, natomiast firma sprzątająca prowadzi prace porządkowe w pojazdach - mówi rzeczniczka GAiT.
Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.
Tłumaczy, że do prowadzenia tych codziennych czynności niezbędny jest pewien poziom aktywności pojazdów, dający m.in. możliwość otwierania i zamykania drzwi, a więc swobodnego wchodzenia i wychodzenia z pojazdów, uruchamiania oświetlenia według potrzeb czy też utrzymania temperatury w pojeździe odpowiedniej do pracy załogi serwisującej i sprzątającej.

- Wszystko to umożliwia sprawne i efektywne wykonywanie codziennych czynności - tłumaczy.
O codziennym życiu zajezdni w Nowym Porcie czytaj więcej w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta

Przedstawicielka przewoźnika zwraca też uwagę na to, że przerwa pomiędzy ostatnimi zjazdami pojazdów do zajezdni a ich wyjazdami do obsługi porannych kursów wynosi zaledwie kilka godzin.

GAiT: pobór energii w stanie spoczynku jest niewielki



- Ostatnie tramwaje zjeżdżają do zajezdni po północy, natomiast pierwsze tramwaje do obsługi porannych kursów wyjeżdżają już po godz. 3. Pobór energii przez tramwaje w stanie spoczynku jest niewielki, natomiast utrzymanie wspomnianych funkcji ma ogromne znaczenie dla efektywności prac związanych z codzienną obsługą pojazdów - wyjaśnia.
Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze. Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze.
Dodaje, że pomimo potwierdzonego podczas kontroli prawidłowego działania systemów grzewczych we wszystkich pojazdach w związku z pożarem spółka podjęła decyzję o wprowadzeniu modyfikacji systemów prewencyjnych.

- Dodatkowe działania prewencyjne wprowadzone zostają, by całkowicie wyeliminować ryzyko wystąpienia sytuacji, która dotychczas nigdy wcześniej nie miała miejsca - mówi Anna Dobrowolska o pożarze w zajezdni Nowy Port.

Akumulatory w tramwajach wymieniane przynajmniej raz w roku



Co natomiast z uwagą naszego czytelnika dotyczącego stanu akumulatorów?

Rzeczniczka GAiT informuje, że "wymiana akumulatorów nie ma charakteru akcyjnego".

- Jest to proces ciągły. Akumulatory wymieniane są przynajmniej raz w roku. A w przypadku gdy podczas przeglądu akumulator wykazuje ponadnormatywny spadek napięcia lub pojemności, wymieniany jest niezwłocznie - podsumowuje.
Na koniec warto wspomnieć, że koszt pojedynczego akumulatora to 470 zł.

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • Malkontenci (3)

    Nikt dla zabawy tych tramwajów nie trzyma włączonych. Skoro są włączone tzn. że jest to potrzebne. Tyle w temacie, wywody są zbędne.

    • 20 4

    • Właściwie ta jedna wypowiedzieć mogłaby i nawet powinna zakończyć dyskusję. Nie ma nic więcej do dodania.

      • 7 2

    • (1)

      Dokładnie. Jak będzie artykuł że w tramwajach zimno, to te płaczki pierwsi będą pisać, że gait oszczędza kosztem komfortu pasażerów.

      • 9 1

      • To nie płaczki

        tylko koledzy kacperka od pączków!

        • 0 0

  • po ciemku

    lepiej można posprzątać niż ze światłem obecnie sprzątają tramwaje

    czyli już jeden argument odpadł dlaczego musi być tramwaj włączony

    • 0 11

  • No to jak podano cenę aku (1)

    Pobór energii przez tramwaje w stanie spoczynku jest niewielki

    Proszę to określić więc dokładnie oraz średnią ilość H w tym spoczynku. Oraz co to są za funkcje które muszą być uruchamiane. Tramwaj to nie statek kosmiczny.

    • 8 10

    • Statek kosmiczny nie

      ale też nie pierdzidełko, w którym codziennie stoisz na obwodnicy.

      • 2 4

  • Akumulator (1)

    Jakieś małe te akumulatory.

    • 7 0

    • Paluszki A+++

      • 2 0

  • Przecież nie powiedzą, że akumulatory są stere i nie wytrzmają nocy.

    Jakoś w innych zajezdniach nie mają takich problemów. akumulatory bez problemu wytrzymują noc.
    jak dodamy do tego jeszcze problemy z ogrzewaniem, to mamy efekt, że przez noc tramwaje pobierają prąd, ładują słabe akumulatory ogrzewanie jest włączone. Ot, oszczędność w wykonaniu GAiT

    • 11 11

  • Zajezdnia Strzyża - nowocześniejsza (1)

    Wydaje mi się, że Zajezdnia na Strzyży jest nowocześniejsza.

    • 2 1

    • jest też

      młodsza... A co to ma do rzeczy

      • 0 0

  • Jprd, ludzie nie maja co robic i patrza czy w nocy w zajezdni podniesione pantografy...

    • 13 4

  • wagon 1003 stał z podniesionym pantografem od lipca

    będąc czekającym na naprawę ( teraz chyba go robią). Więc rzeczywiście od lipca do teraz minęło parę godzin. Inny odstawiony rok czasu 1501 tez podniesiony, czy wcześniej 1502. Każdy. GAiT idzie na łatwiznę, a teraz trwa dorabianie ideologii.

    • 16 4

  • akumulator raz w roku? (1)

    to co kupują ? Najtańsze chińskie badziewie? Jaki kierowca wymienia aku raz w roku w samochodzie. Ani w osobowym ani w ciężarowym. No chyba ze to niezły dil na "utylizacji"

    • 9 1

    • Sami eksperci...

      • 1 0

  • Kolejna ściema z wymianą akumulatorów

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane