• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego tramwaje w zajezdni nie są wyłączane na noc? Wyjaśniamy

Szymon Zięba
24 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni. Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni.

"Dlaczego tramwaje w nocy mają podniesione pantografy?", "Dlaczego pojazdów nie wyłącza się całkowicie, gdy zjadą do zajezdni?", "Czy to nie generuje niepotrzebnych kosztów i nie rodzi ryzyka wybuchu kolejnych pożarów?". To tylko niektóre z pytań, którymi zasypali nas czytelnicy po tym, jak opisaliśmy przyczynę pożaru w zajezdniNowym PorcieMapka. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach.



Jak często zdarzyło ci się spóźnić przez awarię komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy: awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdni w Nowym Porcie, do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.

Tuż po publikacji artykułu skontaktowali się z nami czytelnicy, którzy zwrócili uwagę m.in. na to, że tramwaje, po tym jak zjadą do zajezdni, nie mają opuszczonych pantografów. Zwracali również uwagę na to, że pojazdy nie są całkowicie wyłączane.

- Rano połowa wozów by nie wyjechała, byłyby problemy z ich uruchomieniem, stan akumulatorów jest tragiczny - zauważył jeden z naszych czytelników, podkreślając, że pojazdy są włączone całą dobę.

Tramwaje muszą "czuwać" w zajezdni. To konieczność



Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.

- W godzinach wieczornych i nocnych, czyli po zakończeniu kursów, prowadzone są bowiem prace związane z codzienną obsługą pojazdów. Pracownicy zaplecza technicznego przeprowadzają codzienne przeglądy techniczne i prace serwisowe, natomiast firma sprzątająca prowadzi prace porządkowe w pojazdach - mówi rzeczniczka GAiT.
Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.
Tłumaczy, że do prowadzenia tych codziennych czynności niezbędny jest pewien poziom aktywności pojazdów, dający m.in. możliwość otwierania i zamykania drzwi, a więc swobodnego wchodzenia i wychodzenia z pojazdów, uruchamiania oświetlenia według potrzeb czy też utrzymania temperatury w pojeździe odpowiedniej do pracy załogi serwisującej i sprzątającej.

- Wszystko to umożliwia sprawne i efektywne wykonywanie codziennych czynności - tłumaczy.
O codziennym życiu zajezdni w Nowym Porcie czytaj więcej w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta

Przedstawicielka przewoźnika zwraca też uwagę na to, że przerwa pomiędzy ostatnimi zjazdami pojazdów do zajezdni a ich wyjazdami do obsługi porannych kursów wynosi zaledwie kilka godzin.

GAiT: pobór energii w stanie spoczynku jest niewielki



- Ostatnie tramwaje zjeżdżają do zajezdni po północy, natomiast pierwsze tramwaje do obsługi porannych kursów wyjeżdżają już po godz. 3. Pobór energii przez tramwaje w stanie spoczynku jest niewielki, natomiast utrzymanie wspomnianych funkcji ma ogromne znaczenie dla efektywności prac związanych z codzienną obsługą pojazdów - wyjaśnia.
Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze. Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze.
Dodaje, że pomimo potwierdzonego podczas kontroli prawidłowego działania systemów grzewczych we wszystkich pojazdach w związku z pożarem spółka podjęła decyzję o wprowadzeniu modyfikacji systemów prewencyjnych.

- Dodatkowe działania prewencyjne wprowadzone zostają, by całkowicie wyeliminować ryzyko wystąpienia sytuacji, która dotychczas nigdy wcześniej nie miała miejsca - mówi Anna Dobrowolska o pożarze w zajezdni Nowy Port.

Akumulatory w tramwajach wymieniane przynajmniej raz w roku



Co natomiast z uwagą naszego czytelnika dotyczącego stanu akumulatorów?

Rzeczniczka GAiT informuje, że "wymiana akumulatorów nie ma charakteru akcyjnego".

- Jest to proces ciągły. Akumulatory wymieniane są przynajmniej raz w roku. A w przypadku gdy podczas przeglądu akumulator wykazuje ponadnormatywny spadek napięcia lub pojemności, wymieniany jest niezwłocznie - podsumowuje.
Na koniec warto wspomnieć, że koszt pojedynczego akumulatora to 470 zł.

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Kilka razy na miesiac? (9)

    Dobre sobie. Jezdze trajktkiem 2 razy dziennie do I z roboty i ostatni raz się spóźniłem 2 lata temu do roboty z tego powodu. Ludzie w ankiecie albo bezczelnie kłamią, albo ja mam jakieś potworne szczęście

    • 108 22

    • Bo

      Bo w ankiecie jest pytanie i komunikacje miejską, a nie tylko o tramwaje.

      • 9 5

    • To zacznij jeździć tramwajem

      • 11 9

    • Ty nie tylko slepy jesteś ale i głupi najwyraźniej .To w Gdańsku powstało powiedzenie dzien bez awari tramwaju to dzien (2)

      dzien stracony .Gdybys miał przynajmniej rozumek ptaszka to bys wiedział ze o awariach tramwajów w raporcie było tysiace postów.A nie wszystkie awarie tramwajów czy trakcji sa zgłaszane do raportu na portalu.
      Tacy jak ty nie maja pojęcia co sie dzieje w miescie i maja prawa wyborcze ,a taki własnie potem jest efekt władzy w tym miescie.

      • 14 21

      • Przesada w każdą stronę jest zbędna. Korzystam regularnie (2-3 razy dziennie, od 11 lat) z czterech linii tramwajowych w Gdańsku. Doświadczenie awarii, usterki, poważnego opóźnienia (powyżej 2-3 minut) zdarza mi się może raz na 3-4 miesiące. Jakość połączeń i kursów tramwajowych oceniam pozytywnie. Tak, też mam niesamowite szczęście!, jak czytelnik powyżej ;)

        • 11 1

      • hamuj się...

        te epitetu świadczą o tobie

        • 0 0

    • Artykuł jest o trajtkach gdyńskich czy o tramwajach gdańskich? Dlaczego uważasz, że ludzie kłamią w ankiecie? Może to Ty kłamiesz, bo jak mamy zweryfikować czy piszesz prawdę?

      • 5 7

    • Przy stoczni pamiętam duże problemy. Nie było tygodnia bez awarii linii. Mówili, że to coś z napięciem.

      • 1 4

    • A kierowcy podziękowałeś ?

      • 1 1

    • oni po prostu wyłażą z domów na styk i potem zwalają winę na komunikację

      • 1 1

  • Dobrze, że ta nagrzewnica zaczeła palić się na zajezdni a nie w ciągu dnia w czasie ruchu i z pasażerami (1)

    takie szczęście w nieszczęściu, z drugiej strony gdzie był termostat w tym grzejniku, który wyłącza prąd w przypadku nadmiernej temperatury. coś nie pykło po całości :(

    • 9 0

    • Termik

      Spytajcie 4iB.jak to z termikami i stycznikami było. Może być ciekawie.

      • 4 0

  • Niegospodarność ,głupota niekompetencja urzędników na koszt mieszkanców Gdańsk to unas norma!! (1)

    Gdy cos zostanie ujawnione zawsze dorabiaja usprawiedliwienie bo co innego maja robic. Za każdym razem kłamią jak sie da !!
    W zadnej spólce miejskiej nie robi sie oszczednosci bo maja to gdzies w gdańsku marnuje sie wszystko co sie da .Nawet w spóldzielniach mieszkaniowych .Gdańsk jest zasciankiem europy i my zachód nadal gonimy jestesmy w nawet rozwiazaniach dnia codziennego zacofani z 20lat.!
    Sprawa prosta w prywatnej firmie takich cyrków by nie było.
    Ale co sie dziwic skoro wyborcy bezmysli wazeliniarze każda szkode sami sobie usprawiedliwią

    • 11 2

    • Wylaczw domu lodowke ,kupuj codziennie po trochu

      Zywnosci ,bedziesz mial zawsze swieza. Wylaczaj telewizor na noc . A wlasciwie caly prad w domu. Po co ci? W d,ien jest widno w nocy sie spi , ile zaoszczedzisz? Mas, wszystko czynne ? Czyli jestes niegospodarny

      • 1 0

  • maja prad za free a zreszta podatnik zaplaci :D (1)

    wiec maja to gdzies

    • 5 2

    • Stara zasada urzedników w spółkach miejskich pieniądze publiczne to pieniądze niczyje

      • 2 0

  • Nie wymyślać głupich tłumaczeń

    tylko pozbyć się niemieckiego złomu jakiego nazwlekał POprzedni "prezydent" w POdzięce za walizkę z kosztownościami od bauera.

    • 5 0

  • Bo w układzie chłodzenia nie ma borygo tylko woda. Gdyby były odłączone od sieci trzeba by na noc spuszczać wodę a rano zalewać wrzątkiem .

    • 1 3

  • wydaje mnie się to jakąś głupią bzdurą (8)

    do otworzenia drzwi czy oświetlenia pojazdu podczas sprzątania wystarcza akumulatory, które każdy pojazd posiada

    dodam, że jako student eony temu, pracowałem kiedyś przy sprzątaniu, co prawda autobusów, ale przecież też mógłby być włączony silnik, a nie był, a komfortem cieplnym nikt się nie przejmował

    a prace naprawcze chyba raczej robi się w hali

    • 9 1

    • oho i mamy fachowca! a te studia skończyłeś czy poprzestałeś na byciu studentem ?

      • 2 4

    • to tylko Tobie się tak wydaje, wróć lepiej na studia

      • 2 3

    • Kiedyś radio Erewań podało że na placu Czerwonym w Moskwie rozdają rowery , na drugi dzień sprostowano że nie w Moskwie ale w Leningradzie i nie rozdają rowery tylko kradną samochody . Jeżeli jesteś taki inżynier jakie wnioski wyciągnąłeś z pracy przy sprzątaniu to poprzestań na sprzątaniu a broń boże nie buduj mostów

      • 2 3

    • nie wiem czy to 3 troli i**otycznie skomentowało, czy jeden frustrat 3 razy (3)

      :O)

      • 2 0

      • (2)

        Jak żona ci mówi że jesteś pijany i powinieneś się położyć możesz to olać ale jeżeli mówi ci to jeszcze syn i córka zrób jak ci radzą dla twojego dobra.

        • 3 2

        • skoro pijesz, to nie pisz komentarzy, epatowanie głupotą tylko tobie może się wydawać cnotą (1)

          przy okazji radzę sprawdzić jak została oceniona moja wypowiedź a jak wasze drogie trolle, co jednak o czymś świadczy

          • 3 0

          • Zawstydziłeś mnie bo wszyscy przyznali mi łapkę w dół , to pewnie coś znaczy ...

            • 2 0

    • zajmij się dalej sprzątaniem, i nie filozofuj na forum, jak się nie znasz

      • 0 4

  • Potrzeba więcej miejsca na zajezdni lub więcej zajezdni na miejsca dla tramwajów :)

    • 1 0

  • Trochę śmieszą mnie ci śledczy czytelnicy,na tropie ,zgłaszają się do redakcji , wtf??

    • 0 2

  • (4)

    Czy wy u siebie w domu np nocą albo jak was nie ma w domu wtedy kiedy nie używacie urządzeń wyciągacie wszystkie wtyczki z gniazdek ? Czy wyciągacie z gniazdek wtyczki ładowarek kiedy one nic nie ładują ? Więcej luzu.

    • 2 4

    • więcej luzu to możesz mieć w gumce od gaci. (1)

      W takiej firmie jak GAiT powinny obowiązywac procedury. A dziennikarz mógłby poównać czy takie same procedury są w innych przedsiębiorstwach tramwajowych w kraju czy może nie. I wtedy wszyscy by mieli jasność.

      • 4 2

      • Myślę ze za duży luz "gumki w gaciach "mógłby się skończyć uciechą dla zebranych wokół ciebie . A co odpowiesz względem meritum sprawy które zawarłem w pytaniach? Pozdrawiam .

        • 1 2

    • tak no ale jak ktoś jest inteligentny inaczej, to ma nawet śwaitło w nocy właczone (1)

      • 1 0

      • jeżeli sprzątam nocą .......to mam włączone

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane