• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego tramwaje w zajezdni nie są wyłączane na noc? Wyjaśniamy

Szymon Zięba
24 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni. Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni.

"Dlaczego tramwaje w nocy mają podniesione pantografy?", "Dlaczego pojazdów nie wyłącza się całkowicie, gdy zjadą do zajezdni?", "Czy to nie generuje niepotrzebnych kosztów i nie rodzi ryzyka wybuchu kolejnych pożarów?". To tylko niektóre z pytań, którymi zasypali nas czytelnicy po tym, jak opisaliśmy przyczynę pożaru w zajezdniNowym PorcieMapka. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach.



Jak często zdarzyło ci się spóźnić przez awarię komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy: awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdni w Nowym Porcie, do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.

Tuż po publikacji artykułu skontaktowali się z nami czytelnicy, którzy zwrócili uwagę m.in. na to, że tramwaje, po tym jak zjadą do zajezdni, nie mają opuszczonych pantografów. Zwracali również uwagę na to, że pojazdy nie są całkowicie wyłączane.

- Rano połowa wozów by nie wyjechała, byłyby problemy z ich uruchomieniem, stan akumulatorów jest tragiczny - zauważył jeden z naszych czytelników, podkreślając, że pojazdy są włączone całą dobę.

Tramwaje muszą "czuwać" w zajezdni. To konieczność



Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.

- W godzinach wieczornych i nocnych, czyli po zakończeniu kursów, prowadzone są bowiem prace związane z codzienną obsługą pojazdów. Pracownicy zaplecza technicznego przeprowadzają codzienne przeglądy techniczne i prace serwisowe, natomiast firma sprzątająca prowadzi prace porządkowe w pojazdach - mówi rzeczniczka GAiT.
Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.
Tłumaczy, że do prowadzenia tych codziennych czynności niezbędny jest pewien poziom aktywności pojazdów, dający m.in. możliwość otwierania i zamykania drzwi, a więc swobodnego wchodzenia i wychodzenia z pojazdów, uruchamiania oświetlenia według potrzeb czy też utrzymania temperatury w pojeździe odpowiedniej do pracy załogi serwisującej i sprzątającej.

- Wszystko to umożliwia sprawne i efektywne wykonywanie codziennych czynności - tłumaczy.
O codziennym życiu zajezdni w Nowym Porcie czytaj więcej w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta

Przedstawicielka przewoźnika zwraca też uwagę na to, że przerwa pomiędzy ostatnimi zjazdami pojazdów do zajezdni a ich wyjazdami do obsługi porannych kursów wynosi zaledwie kilka godzin.

GAiT: pobór energii w stanie spoczynku jest niewielki



- Ostatnie tramwaje zjeżdżają do zajezdni po północy, natomiast pierwsze tramwaje do obsługi porannych kursów wyjeżdżają już po godz. 3. Pobór energii przez tramwaje w stanie spoczynku jest niewielki, natomiast utrzymanie wspomnianych funkcji ma ogromne znaczenie dla efektywności prac związanych z codzienną obsługą pojazdów - wyjaśnia.
Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze. Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze.
Dodaje, że pomimo potwierdzonego podczas kontroli prawidłowego działania systemów grzewczych we wszystkich pojazdach w związku z pożarem spółka podjęła decyzję o wprowadzeniu modyfikacji systemów prewencyjnych.

- Dodatkowe działania prewencyjne wprowadzone zostają, by całkowicie wyeliminować ryzyko wystąpienia sytuacji, która dotychczas nigdy wcześniej nie miała miejsca - mówi Anna Dobrowolska o pożarze w zajezdni Nowy Port.

Akumulatory w tramwajach wymieniane przynajmniej raz w roku



Co natomiast z uwagą naszego czytelnika dotyczącego stanu akumulatorów?

Rzeczniczka GAiT informuje, że "wymiana akumulatorów nie ma charakteru akcyjnego".

- Jest to proces ciągły. Akumulatory wymieniane są przynajmniej raz w roku. A w przypadku gdy podczas przeglądu akumulator wykazuje ponadnormatywny spadek napięcia lub pojemności, wymieniany jest niezwłocznie - podsumowuje.
Na koniec warto wspomnieć, że koszt pojedynczego akumulatora to 470 zł.

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • Piszecie coś o przegladach technicznych i bazujecie na informacjach od reczniczki prasowej ;)
    Już wiadomo ,że to bzdury ;)

    Jaki serwis ?
    Zjazd wyglad nastepująco : Wjazd na teren zajezdni / Pytanie o usterki( jeżeli zdnych nie ma tramwaj odstawiony na "miejsce parkingowe",jeżeli są usterki:tramwaj odstawiany na miejcce " parkingowe"

    Mam na to dowody w postaci filmów ,czarno na białym ;)

    • 3 0

  • Dal czego tramwaje nie sa wyłaczone na noc....

    Jak byś miał rano poskrobać szyby to byś się dowiedział.

    • 0 2

  • Sroka

    Tramwaje się psuły i bendom się psuły to proste były konstale i teraz się psuły

    • 0 1

  • Lubię jak pantograf w nocy jest podniesiony

    • 2 0

  • Zacietak

    Kto wytłumaczy dlaczego tramwaje jeżdżące w nocy nie mogą brać pasażerów. Tak i tak jeździ . Proponuje aby w przypadku postoju pasażera zatrzymywał się jak na przystanku na żądanie. Nie jeździły by po pruznicy a zarabiały . Co noc śmiga 3lub 4 tramwaje nawet w dodatnich temperaturach. Kto za to płaci. Jeżdżą to niech wozom pasażerów.

    • 0 1

  • Dlaczego opinie znikają?

    • 1 0

  • Zacietaki

    Dlaczego jeżdżą przy plusowych temperaturach.mogly by jeździć w trybie przystanek na żądanie. Kto płaci za puste przeloty?.co noc 3-4tramwaje jeżdżą po Gdańsku puste i nie zarabiają. Koszt energii, nocne , dla motorniczego a zysku zero.skandal

    • 0 1

  • To jest pozostawianie uruchomionego pojazdu co jest niezgodne z prawem. Skoro GAIT wypowiada się publicznie że jest to ok, sam wystosuję pismo do kilku niezależnych i wyższych instytucji, aby odnieśli się do tego, co GAIT oficjalnie potwierdza.

    • 0 0

  • Do ZTM- nie przejmujcie się hejtem- hejtują ludzie zupełnie niezwiązani z tematem

    Niektórzy sądzą, że uruchomienie pojazdu elektrycznego to jak ururuchomienie ich passata- albo zakręci pyr pyr pyr albo nie. Ale w przypadku pojazdów elektrycznych wchodzi tu dużo więcej czynników. Ja sam dojeżdżam do pracy praktycznie codziennie tramwajem z Oliwy- jeszcze ani razu nie zdarzyła mi się wpadka, nawet zimą, więc wiem że to przygotowanie w gotowości nie jest tylko bezsensownym marnowaniem prądu. A ci wszyscy co tak myślą to zapraszam do kręcenia swojego 1.9 TDI pod blokiem przez 5 minut- zanim załapie...

    • 0 0

  • Gaiti

    Autobus jak chodzi całą noc też mało pali.Wspieram ekologię

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane