• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe umowy dla GAiT. Kontrakty na 10 i 22 lata

MKo
29 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.

Gdańsk podpisze nowe, znacznie dłuższe umowy przewozowe ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dzięki temu firma zyska zabezpieczenie, które ułatwi jej realizację inwestycji i wymianę taboru.



W którą część floty spółka GAiT powinna inwestować w pierwszej kolejności?

Obecne umowy zawarte między miastem a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na obsługę transportu zbiorowego obowiązują do 2026 i 2030 r. Pierwsza z nich dotyczy komunikacji tramwajowej, a druga - autobusowej.

Z uwagi na fakt, że spółka GAiT jest w 100 proc. własnością gminy, obsługa komunikacji miejskiej jest jej powierzana bezpośrednio, bez konieczności ogłaszania przetargu.

Umowy trzeba rozwiązać, by podpisać nowe



Obie umowy zostaną jednak wkrótce rozwiązane. Powodem nie jest jednak rezygnacja z usług miejskiego przewoźnika, a konieczność lepszego zabezpieczenia jego interesów.

Nowe umowy zostaną zawarte na dłuższy okres. Dzięki temu, spółka będzie miała lepsze zabezpieczenie w rozmowach z kredytującymi je instytucjami. Łatwiej będzie więc realizować zaplanowaną modernizację taboru i przeprowadzać inwestycje, np. w zajezdni czy bazie autobusowej.

Realizacja tych inwestycji przy obecnych umowach, które wygasłyby odpowiednio za niespełna cztery i siedem lat - byłaby niemożliwa.

Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych. Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych.
Nowa umowa na przewozy autobusowe ma obowiązywać przez 10 lat, a więc od 1 stycznia 2023 do końca 2032 r. W przypadku tramwajów przepisy dopuszczają umowę jeszcze dłuższą - bo aż do 31 grudnia 2044 r. (22 lata to maksymalny możliwy prawnie czas zawarcia umowy na świadczenie usług w transporcie szynowym). Ponadto, umowa zobowiązuje spółkę, by przez cały okres jej obowiązywania, pozostała podmiotem wewnętrznym gminy.

O tym, czy miasto rozwiąże obecne umowy a następnie podpisze nowe (dłuższe) zadecydują radni na czwartkowej sesji rady miasta. Biorąc pod uwagę interes zarówno gminy, jak i spółki GAiT, a także układ sił w radzie miasta, przegłosowanie uchwały wydaje się formalnością.
MKo

Miejsca

Opinie (105) 5 zablokowanych

  • Lisek zaciera ręce (1)

    Pewnie myśli że robota do emerytury zagwarantowana. Poczekaj chłopie do wyborów...

    • 23 2

    • A on nie jest na emeryturze?

      • 0 2

  • Bardzo dobry ruch, w interesie GAiT. Mając monopol i tak długą umowę nie muszą się starać. (1)

    Marek

    • 14 1

    • Wiadomo, ale nikt nie protestuje. To typowe dla PO.

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Dokładnie odwrotnie niż z SKM. (3)

    Tu się podpisuje dłuższe umowy, zeby zapewnić kredytowanie. Marszalek działa odwrotnie. Nie podpisuje dłuższych umów z SKM blokujac możliwosć zakupu nowego taboru. Widać, o co chodzi.

    • 29 7

    • warta zastanowienia...

      ...asymetria...

      • 0 1

    • (1)

      A niby dlaczego Marszałek ma kredytować spółkę, będącą własnością państwowego PKP?

      • 3 2

      • bo takie sa reguly gry

        I co maja do tego stosunki wlasnosci?!
        SKM to samodzielny podmiot gospodarczy i z jakiej racji ma kredytowac marszalka i mieszkancow Trojmiasta?
        Pociagi jezdza? Jezdza...

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Gait

    Każdy porównuje Gdańsk do Warszawy. Jedynym operatorem tramwajów w Warszawie są Tramwaje Warszawskie spółka miejska. Około 80 procent przewozów autobusów obsługuje MZA czyli kolejny zakład budżetowy miasta. Pozostała część obsługują prywaciarze typu Mobilis, czy Michalczewski. W każdym mieście głównym operatorem jest spółka miejska (zkm, mzk,gait) lub spółka państwowa (PKS)

    • 25 0

  • Już tak wszystko gmatwacie, mieszacie kombinujcie (1)

    Spółka własnością gminy i gmina podpisuje z nią umowę - czy ktoś wyjaśni o co chodzi?

    • 13 0

    • Kasa Misiu, kasa. PO na swoim.

      • 2 0

  • Czyli że właściciel spółki podpisze umowę ze swoją własną spółką.

    Co to niby ma wnosić, przecież właściciel może zawsze taką umowę zmienić bo ma wpływ na obie strony umowy.
    To trochę tak jakbym ja osobiście podpisał umowę z własną kieszenią. i powiedzcie mi jak ta kieszeń miałaby wyegzekwować że nie będzie zmian w umowie...

    • 8 0

  • A jak serwis umowę to kary płaci miasto miastu

    • 4 0

  • Czyli (2)

    Ekonomia godna Nobla

    • 9 0

    • Gdańsk miastem sukcesu i okazji (dla człónków PO i ich rodzin).

      • 2 0

    • igNobla

      No raczej...

      • 0 0

  • Spółka podlega im i im podpisuje z nią umowę na kasę

    No" szacun"

    • 10 0

  • GAiT dopiero przyspieszy jak przesadzie się na elektryki

    Na każdej Lini po 2 kursy rano i wieczorem

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane