• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe umowy dla GAiT. Kontrakty na 10 i 22 lata

MKo
29 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.

Gdańsk podpisze nowe, znacznie dłuższe umowy przewozowe ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dzięki temu firma zyska zabezpieczenie, które ułatwi jej realizację inwestycji i wymianę taboru.



W którą część floty spółka GAiT powinna inwestować w pierwszej kolejności?

Obecne umowy zawarte między miastem a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na obsługę transportu zbiorowego obowiązują do 2026 i 2030 r. Pierwsza z nich dotyczy komunikacji tramwajowej, a druga - autobusowej.

Z uwagi na fakt, że spółka GAiT jest w 100 proc. własnością gminy, obsługa komunikacji miejskiej jest jej powierzana bezpośrednio, bez konieczności ogłaszania przetargu.

Umowy trzeba rozwiązać, by podpisać nowe



Obie umowy zostaną jednak wkrótce rozwiązane. Powodem nie jest jednak rezygnacja z usług miejskiego przewoźnika, a konieczność lepszego zabezpieczenia jego interesów.

Nowe umowy zostaną zawarte na dłuższy okres. Dzięki temu, spółka będzie miała lepsze zabezpieczenie w rozmowach z kredytującymi je instytucjami. Łatwiej będzie więc realizować zaplanowaną modernizację taboru i przeprowadzać inwestycje, np. w zajezdni czy bazie autobusowej.

Realizacja tych inwestycji przy obecnych umowach, które wygasłyby odpowiednio za niespełna cztery i siedem lat - byłaby niemożliwa.

Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych. Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych.
Nowa umowa na przewozy autobusowe ma obowiązywać przez 10 lat, a więc od 1 stycznia 2023 do końca 2032 r. W przypadku tramwajów przepisy dopuszczają umowę jeszcze dłuższą - bo aż do 31 grudnia 2044 r. (22 lata to maksymalny możliwy prawnie czas zawarcia umowy na świadczenie usług w transporcie szynowym). Ponadto, umowa zobowiązuje spółkę, by przez cały okres jej obowiązywania, pozostała podmiotem wewnętrznym gminy.

O tym, czy miasto rozwiąże obecne umowy a następnie podpisze nowe (dłuższe) zadecydują radni na czwartkowej sesji rady miasta. Biorąc pod uwagę interes zarówno gminy, jak i spółki GAiT, a także układ sił w radzie miasta, przegłosowanie uchwały wydaje się formalnością.
MKo

Miejsca

Opinie (105) 5 zablokowanych

  • Pracownicy i podwyżki (1)

    Z punktu widzenia pracownika spółki
    (poza zarządem, który jest na kontrakcie z miastem) niczego to nie zmienia, gdyż jest pewnym zabezpieczeniem na przyszłość. Z kolei nasuwa się zasadnicze pytanie o przyszłość kierowców, motorniczych, mechaników.
    Tutaj sytuacja jest niezwykle spadkową i jeśli nowa umowa będzie powieleniem tej obecnej to nie ma mowy o jakimkolwiek postępie,progresie, etc.
    Otóż mało kto wie, że zawarta z miastem umowa- tak twierdzi GAIT- w kwestii podwyżek mówi o inflacji!
    Jest tak, że kierujący dostają 50 groszy brutto na godzinę podwyżki, a jest tak, że jak nie dostali nic przez kilka lat to dostają nawet 2 złote brutto na godzinę.
    Przy dzisiejszej porywającej stawce 21,20 brutto na godzinę nie dziwi fakt dużych braków wśród załogi- widać armię chętnych do pracy!
    Nadszedł czas by związki zawodowe spięły pośladki, zacisnęły zęby, uniosły głowy i w końcu coś wynegocjowały, a nie jak dotychczas przyjmują że skinieniem głowy to co powie prezes, a przy każdej nadarzającej się okazji wmawiają pracownikom: to się nie da!
    Bardzo mało kto wie, że niestety GAIT jest jedyną firmą w cywilizowanym świecie, gdzie związki zawodowe trzęsą portkami przez pracodawcą! Ewenement w skali światowej- dlatego jest tak jak jest!

    • 21 0

    • co tylko GAiT? a co z np. Solidarnością, która tak się boi pana i władcy, że ostatnio stwierdzili, że nie poprą strajków ZNP?

      • 1 0

  • GAIT ta nazwa wywołuje salwę śmiechu

    czy firma wewnątrz też jest taka śmieszna?, jak wyglądają tam standardy pracy, jakie jest zarządzanie?

    • 7 1

  • Krzyczę : trzeba utworzyć jeden, trójmiejski zarząd transportu. (10)

    tylko tak można obniżyć koszty i usprawnić działanie, jednocześnie nie rezygnując z pensji kierowców, podwyższenia jakości działania.

    • 27 11

    • (2)

      To już było za komuny

      • 4 4

      • Za komuny był jeden przewoźnik, a zarządu w ogóle nie było bo zajmowały się tym urzędy miasta i miejskie rady narodowe.

        • 5 0

      • nie wszystko za tej zlej "komuny"

        bylo gorsze.

        Na pewno nie wolno stosowac takiego mentalnego automatu.
        Szczegolnie dobitnie to widac w zakresie planowania przestrzennego i komunikacji. W tym lokowano ambicje i wzorowano sie na najlepszych.
        Obecnie decyduje gust i interesy dawnego "polswiatka"...

        • 1 0

    • Krzyczę: trzeba zakończyć ten żałosny spektakl jakim jest Polska! (3)

      Ohne Freiestadt Danzig!!!

      • 2 6

      • jeżeli już to keine Freiestadt Danzig (1)

        • 0 0

        • chyba keine polnish

          • 0 0

      • WMG

        Wyimaginowana Metropolia Gdanska...

        • 0 0

    • Nie, to jest nie dopuszczane - zobacz ile prezesów straciło by pracę...

      • 5 0

    • co ty piszesz za bzdury? nie znasz trojmiejskiej teorii ogarniania tematów czyli "niedasię"

      • 1 0

    • Nie po to w Gdyni jest przemyślana i czysta komunikacja żeby równać w dół do Gdańska

      Poza tym przy takim dużym organizmie liczba pracowników będzie taka sama, tylko zamiast dyrektorów będziesz miał wice-dyrektorów itd.

      • 0 0

  • LIsicki nikt tego cfaniaka nie kontroluje

    W tle drozsze przetargi same spółki renoma spółka która kupiła zkm autobusy mercedesa zarobiła kilkanaście mln zł - wałki na miliony złotych.

    • 8 1

  • Proszę nie nazywać pojazdów elektrycznych zero emisyjnymi

    Ponieważ, delikatnie mówiąc, jest to mijanie się z prawdą.

    • 9 0

  • Zabezpieczają swoich gdyby w Gdańsku...

    • 7 0

  • Przetarg? A na co to komu?

    Konkurencja? Nie, nie słyszałem.

    • 9 0

  • Podpiszą nową umowę... (2)

    A gdy gait nie dotrzyma umowy to płaci kary? I odwrotnie? Czemu służą te umowy z samym sobą?

    • 6 0

    • (1)

      Zawsze kasę z kar, można przeznaczyć np. na lożę na stadionie, albo ECS, albo rydwan, albo wspomóc jakąś lewacką organizację...

      • 0 0

      • Jakich kar? Sobie będą płacić kary?

        Czy rozumiesz coś z tego

        • 0 0

  • Nikt Lisickiego nie pilnuje

    Tworzą się kolejne spółki wyprowadzające od lat pieniądze za droższe przetargi tu za kontrole biletów tu za zakup autobusów tu za serwis . Przecież tam są od 10 lat te same gęby znajomi

    • 5 1

  • Po co te pseudo ruchy ? Trzeba sprawiać wrażenie, że coś się robi.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane