• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe umowy dla GAiT. Kontrakty na 10 i 22 lata

MKo
29 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.

Gdańsk podpisze nowe, znacznie dłuższe umowy przewozowe ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dzięki temu firma zyska zabezpieczenie, które ułatwi jej realizację inwestycji i wymianę taboru.



W którą część floty spółka GAiT powinna inwestować w pierwszej kolejności?

Obecne umowy zawarte między miastem a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na obsługę transportu zbiorowego obowiązują do 2026 i 2030 r. Pierwsza z nich dotyczy komunikacji tramwajowej, a druga - autobusowej.

Z uwagi na fakt, że spółka GAiT jest w 100 proc. własnością gminy, obsługa komunikacji miejskiej jest jej powierzana bezpośrednio, bez konieczności ogłaszania przetargu.

Umowy trzeba rozwiązać, by podpisać nowe



Obie umowy zostaną jednak wkrótce rozwiązane. Powodem nie jest jednak rezygnacja z usług miejskiego przewoźnika, a konieczność lepszego zabezpieczenia jego interesów.

Nowe umowy zostaną zawarte na dłuższy okres. Dzięki temu, spółka będzie miała lepsze zabezpieczenie w rozmowach z kredytującymi je instytucjami. Łatwiej będzie więc realizować zaplanowaną modernizację taboru i przeprowadzać inwestycje, np. w zajezdni czy bazie autobusowej.

Realizacja tych inwestycji przy obecnych umowach, które wygasłyby odpowiednio za niespełna cztery i siedem lat - byłaby niemożliwa.

Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych. Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych.
Nowa umowa na przewozy autobusowe ma obowiązywać przez 10 lat, a więc od 1 stycznia 2023 do końca 2032 r. W przypadku tramwajów przepisy dopuszczają umowę jeszcze dłuższą - bo aż do 31 grudnia 2044 r. (22 lata to maksymalny możliwy prawnie czas zawarcia umowy na świadczenie usług w transporcie szynowym). Ponadto, umowa zobowiązuje spółkę, by przez cały okres jej obowiązywania, pozostała podmiotem wewnętrznym gminy.

O tym, czy miasto rozwiąże obecne umowy a następnie podpisze nowe (dłuższe) zadecydują radni na czwartkowej sesji rady miasta. Biorąc pod uwagę interes zarówno gminy, jak i spółki GAiT, a także układ sił w radzie miasta, przegłosowanie uchwały wydaje się formalnością.
MKo

Miejsca

Opinie (105) 5 zablokowanych

  • Diabeł nawet tak się nie zachowuje. Podpisywać cyrografy żeby nikt nie uciekł, brawo panie Lisicki.

    Niedługo firma będzie świecić pustkami, przez pana działalność. Zresztą znaną z Urzędu Miejskiego.

    • 5 1

  • Miasto podpisuje umowę samo ze sobą, nice

    • 4 0

  • Tramwaje stały sie kolejny raz przeklenstwem tego miasta bo raz ze codziennie sie psuja to teraz drogi prąd powoduje ogromne

    Tramwaj w Gdańsku niema zadnych zalet a teraz dodatkowo i tak 5 razy wyzsze koszty od autobusów mnożą razy kilka!
    W Gdańsku wszystkie torowiska powinny byc likwidowane zastępowane bus pasami i w najgorszym wypadku w jezdni dostępnej dla wszystkich aut .Ale Jest zupełnie odwrotnie sa wydzielane i marnują miejsce w jezdni .Efekt jest taki ze autobusy stoja wkorkach z barku buspasów a tramwaje toja z powodu czestych awari.jeden zepsuty tramwaj blokuje wszystkie na tej lini
    a czesto blokuje nawet wszystkie linie jak wypadkie z torów, a na skrzyzowaniu blokuje tez auta !!

    • 2 5

  • Rozbudowa sieci linii tramwajowych nie przyczyni się do zmiany zachowań komunikacyjnych kierowców (2)

    Tylko śmiałe postawienie na budowę linii PKM do południowych dzielnic Gdańska może doprowadzić do przesiadania się kierowców z samochodów na pociągi podmiejskie. Oczywiście przy założeniu modernizacji taboru SKM, elektryfikacji PKM i zwiększeniu częstotliwości połączeń.

    • 2 0

    • zgadza sie tramwaj nie tylko ze nic nie zmienia to jeszcze szkodzi i cofa rozuj komunikacyjny miasta w szczególności ten

      tramwajowy złom zniemiec

      • 0 1

    • jak ogarną PKM na południe i będzie kursować jak np. obecnie SKM, to ja dziękuję za takie rozwiązania

      • 0 0

  • Ocho

    Ola szykuje sobie stołek w zarządzie

    • 6 0

  • " lepsze zabezpieczenie"? Ale czy jest ktoś inny

    Kto zagraża tej spółce? Kto może przejąć jej zadania?
    NIE!
    To jest takie zabezpieczenie zarządu nic wiecej

    • 2 0

  • To nic nie da skoro brak jest kierowcow i motorniczych. GAiT po prostu nie placi

    • 5 0

  • W gdansku szykuje się zmiana opcji politycznej i szykowane są posadki na wiele lat dla swoich

    • 5 0

  • Premie?

    Nie tylko chodzi o premie ale o mozliwosc zaciagniecia dlugoterninowych kredytow. Zarobia banki, koszty beda rosly i ceny biletow. Smieja sie z tego mieszkancy Lipska wladciciele gdanskiego GPEC bo dzieki wielomilionowym rocznym wplywom z Gdanska (ok. 10 mln ) nie mieli oni podwyzki cen biletow od lat.

    • 2 0

  • a SKM? Cykanie kasy rok do roku...

    Jakas znamienna ta asymetria...

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane