Fakty i opinie

Do Wrocławia pociągiem w nowych wagonach. Jak się prezentują?

Przestronne przedziały z sześcioma miejscami i klimatyzacją w 1. i 2. klasie to tylko niektóre elementy, którymi PKP chce zachęcić do wybierania pociągów na trasie Gdynia - Wrocław.
Przestronne przedziały z sześcioma miejscami i klimatyzacją w 1. i 2. klasie to tylko niektóre elementy, którymi PKP chce zachęcić do wybierania pociągów na trasie Gdynia - Wrocław. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

176 mln zł kosztowały PKP Intercity nowe wagony, które będą obsługiwały trasę Wrocław - Trójmiasto. Dziewięć z nich, klimatyzowanych z udogodnieniami dla niepełnosprawnych, a nawet matek z dziećmi jest już w trasie. Podczas specjalnego postoju w Gdyni sprawdziliśmy, jak prezentują się w środku.



Wagony dostarczyła poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Do końca roku na tory wyjadą wszystkie zamówione przez PKP Intercity. Już teraz można powiedzieć, że cała inwestycja prezentuje się okazale i z pewnością podniesie komfort podróżowania na Dolny Śląsk w ramach połączenia TLK "Mieszko".

W środku uderza elektronika i nowoczesność, która w znanych wcześniej wagonach była w ilościach śladowych. Drzwi otwierają się elektrycznie, w każdym przedziale znajduje się sześć foteli. Pomieszczenia w pełni klimatyzowane, wreszcie z gniazdkami elektrycznymi zarówno w 1., jak i 2. klasie.

Przedziały 1. i 2. klasy różnią się w zasadzie jedynie ilością miejsca w środku. W pierwszym przypadku spokojnie pomiędzy fotelami mogą bawić się najmłodsi, nikomu nie przeszkadzając w podróży.

Zamiast tradycyjnych tablic informacyjnych, w wyciszonych m.in. dzięki hamulcom tarczowym wagonach umieszczono elektroniczne wyświetlacze, na których pojawią się informacje o przebiegu trasy. Można również dotykowo regulować temperaturę oraz światło. W przedziałach dla niepełnosprawnych, które pojawiają się w każdym zestawionym składzie znajdują się na wysokości tułowia.

Co ważne, jednostki te zostały wyposażone w specjalne podjazdy, szersze drzwi i większą ilość miejsca w środku. Za kilka tygodni ma w nich działać Wi-Fi.

W oknach zamiast firanek zastosowano ciekawe rozwiązanie - podwójne rolety, na dzień i na noc. Przy każdym fotelu zamontowane są osobno lampki służące do czytania. W toaletach z kolei pojawiły się elektryczne suszarki znane z centrów handlowych. W części z nich są dostępne przewijaki dla niemowląt. W każdym zestawionym składzie mają także jeździć wagony, w których znajdzie się miejsce dla rowerów oraz restauracyjne, które nie są nowe, a zmodernizowane.

Ciekawie prezentuje się także ciągnący pociąg TLK "Mieszko" elektrowóz, który posiada pantografy nowej generacji, które w przypadku uszkodzenia automatycznie składają się, nie niszcząc trakcji. Z kamerą służącą do obserwacji jazdy, testowanym jeszcze wciąż dynamicznym rozkładem jazdy i elektronicznym prędkościomierzem, jak twierdzą spotkani przez nas maszyniści, odbiegają znacznie standardem od jeszcze niedawno używanych przez nich pojazdów.

- Inwestycja jest realizowana w ramach pieniędzy z transzy, którą otrzymaliśmy z Unii Europejskiej w latach 2009-2013. UE dokłada 65 mln zł. Składy kierujemy na trasy, które przeszły modernizację i na których osiągane prędkości będą dochodziły do 160 km/h. Wiadomo, że na pierwszym planie jest teraz zakup pociągu Pendolino, ale wizytując miasta z tymi wagonami, pokazujemy, że zmienia się cały nasz tabor - przekonuje Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Wiadomo, że do końca 2015 roku m.in. na trasie Gdynia - Katowice będą kursowały składy z 20 zakupionych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych o nazwie Flirt III. Produkowane przez konsorcjum Stadler - Newag, na torach pojawią się jesienią, by w grudniu kończyć zakupy taborowe PKP Intercity.

- Wtedy 70 proc. naszego taboru będzie nowe lub zmodernizowane. Całkowity koszt modernizacji to 5,6 mld zł - dodaje Czemerajda.

Zmieni się także czas podróży. Dziś pokonanie trasy z Wrocławia do Gdyni bezpośrednim pociągiem trwa od 7 godz. 40 minut do 8 godz. 4 min. Po zakończeniu prac modernizacyjnych na tej trasie w 2015 r. podróż ma się skrócić do ok. 5 godz.

Opinie (119)

  • prawie jak pedzdolino;) (15)

    lol

    • 47 8

    • A z powrotem starymi.

      Tak ostatnio wracałem. Ale nowe są ok.

      • 9 1

    • lepiej, bo mniejsza kasa też i pięknie.

      • 14 1

    • kiedy przeczytamy że Skm kupiła nowe składy? (1)

      ... żal. ściska i zazdrość...

      • 15 3

      • Skm niech lepiej nie kupuje nowych - bo trójmiejska patologia raz dwa je zdemoluje

        • 12 4

    • Pendolino - nie wsiade w Polsce przez lata

      Mialem przyjemnosc jechania na trasie Rzym-Florencja z predkoscia ponad 250 km/h. Sterowanie pociagiem to w znacznej mierze elektronika. Maszynista siedzial bardzo zrelaksowany i praktycznie nic nie robil. Nie wierze, ze to bedzie dzialac u nas ... a tutaj dziala juz ponad 20 lat.

      • 6 3

    • nie prawie tylko dokladnie tak samo ja pseudolino tylko 10 razy taniej (3)

      rzad POpaprańców to zwykli złodzieje nakradli ile sie dało brali łapówki i tylko oto chodziło onic wiecej.I dla przypomnienia pseudolino nadal niejest dopuszczone do jazdy bo niema szyn donich wtym kraju odpowiednich!

      • 2 12

      • (2)

        Jakie 10 razy taniej tłuku. Jeden taki wagon kosztuje ok. 7 mln zł (za 25 wagonów PKP zapłaciło 176 mln zł). Zestaw teraz sobie skład z powiedzmy 8 wagonów i do tego wagon restauracyjny oraz lokomotywa i wyjdzie ci koszt składu ok. 75 mln zł, jedno Pendolino to koszt ok. 85 mln zł, więc gdzie masz te 10 razy taniej? I jakich szyn nie ma? Przestań siać propagandę.

        • 13 3

        • leming wazeliniarzu twoja głupote nikt nieprzebije (1)

          kupiłeś juz zapas wazeliny to wracaj lizać tyłek Donaldinia

          • 1 10

          • Masz jakieś merytoryczne kontrargumenty? Ile wg. ciebie kosztuje jedno Pendolino a ile zakup tych wagonów? Podaj konkretne kwoty.

            • 12 2

    • Polska pesa lepsza niz pseudolino (5)

      PKP Intercity podpisały w piątek umowę z bydgoską spółką Pesa na dostawę i serwisowanie 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart. Wartość kontraktu wyniesie 1,3 mld zł, z czego 70 proc. stanowić będzie dofinansowanie unijne.
      Pociąg jest przeznaczony do jazdy z prędkością 160 km/, a docelowo może być produkowany z przeznaczeniem do prędkości 250 km/h.Komponenty i podzespoły do produkcji nowych składów dostarczy ponad 350 przedsiębiorstw z Polski. Dzisiaj okazuje się, że Pendolino jest gorszym wytworem niż produkty Pesy. Pendolino nie otrzymało homologacji nawet do 160 km/godz. A warunki przetargu były takie, żeby wykluczyć polskie firmy!!Pseudolino Polakom jest niepotrzebne ale potrzebują go POlitycy rządu bo maja kieszenie napchane łapówkami!!

      • 6 7

      • Zapomniałeś tylko dodać, że ewentualna wersja na 250 km/h to już zupełnie inna konstrukcja, która póki co jest na deskach kreślarskich i nie wiadomo do końca, kiedy mogłaby trafić do produkcji. Jak rozpisywano przetarg na szybkie składy dalekobieżne, to Pesa była jeszcze w powijakach i spawała pudła dla Bombardiera.

        • 11 2

      • Ty tłuku. Pendolino produkuje ALSTOM. Ten sam co robi francuskie TGV. (3)

        Idąc twoim tokiem myślenia, to w czasie bicia rekordu prędkości (ponad 500 km/h) skład TGV powinien się rozsypać, bo najlepsze są PESY. Prawda o Pendolino jest taka, że jacyś ludzie z Polski nie potrafią kupić porządnego składu dalekobieżnego, a nie to, że są gorsze. A Pendolino jeżdżą w sporej ilości krajów (zajrzyj do Wikipedii).

        • 5 3

        • leming ty niemasz zadnego toku myslenia :) bo najpierw musiał bys miec mózg:) (2)

          lepiej skocz po wazelinia dla budynia i donaldinia .Gdybys miał mózg to bys sobie nie pozwolił na łeb narobic i gadac ze to deszcz pada

          • 1 5

          • Rzekomy Polaku! Przyswój sobie zasady polskiej gramatyki,i nie kalecz ojczystej mowy,za którą groził Sybir!

            Zasady pisowni "nie" z czasownikami i odmiany rzeczownika "leming" przez przypadki masz w poważaniu?

            • 4 0

          • Ty z ta wazeliną tochyba sie zaciełeś??

            już 3 post chyab.. "donaldinie, budynie i POlski" to już nawet nie licze...p;///

            kolej sie zmienia i dobrze. Pendolino narazie średnio wypala jednak to projekt bardziej długofalowy... Pociągi kupuje sie nie na 3-4lata tylko na 20-30 a awet wiecej lat.. + podernizacje to hohoho.. wiec poczatku bywają trudne ale potem powinno być dobrze...
            O ile nas ruskie nie napadną..;//

            • 0 0

  • Wystarczy przejazd kibiców Śląska Wrocław do braci z Gdańska (9)

    I po pociągu i wagonach.

    • 193 15

    • (1)

      Malinowe nosy nie jeżdżą pociągami Intercity.

      • 44 4

      • Jeżdżą tym w co wepchnie ich Policja.

        • 27 0

    • Dla nich powinni podstawiac wagony bydlęce, zamykane i drutowane na stacji początkowej i otiwerane dopiero na miejscu (2)

      ...nalepiej na Syberii.,

      • 100 14

      • es sam jesteś bydlęciem i nie wysyłaj innych do swoich wagonów

        • 8 54

      • Widzę

        ze jesteś znawcą w-bydlęcych !
        Pewnie się wyklułeś w jednym z nich.

        • 0 3

    • W ogóle kto pozwala na grupowe przejazdy kibiców w pociągach?

      • 20 6

    • racja to bydło powinno się wozić w wagonach bydlęcych

      • 14 4

    • A co mają z Wrocławia iść do Gdańska? (1)

      Kibic też człowiek. A że przy okazji wyrwie umywalkę w toalecie to nie powód aby im zabronić jeździć. Trzeba być bardziej wyrozumiałym. A przy okazji będzie praca w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego na Przeróbce.

      • 6 18

      • To byłby pewnie ich ostatni wyjazd

        Bo kary jakie dostaliby organizatorzy wyjazdu byłyby tak wysokie, że odechciałoby się im organizować kolejnych wyjazdów.

        • 0 1

  • Ankietka (6)

    Bo redakcja się zapomniała.

    Słyszysz "pociąg,nowe wagony,PKP",myślisz:
    a) o kolejkach do kasy,niemożności skorzystania z brudnej toalety,ministrze Bieńkowskiej i jej klimacie
    b) może faktycznie coś się zmienia
    c) nie mam zdania,jedyny pociąg jaki mnie interesuje to ten do płci przeciwnej

    • 76 18

    • Niestety odpowiedź C nie pasuje do dzisiejszych (4)

      czasów. Dlaczego swoją ankietą narzucasz niezdrowy, niemoralny styl życia. Jedyny poprawny, zdrowy to pociąg do tej sameł płci.

      • 35 8

      • a gdzie ci się p.....o wcisnęło, cieciu malinowy? (3)

        • 4 14

        • ...

          To był sarkazm

          • 9 1

        • wszędzie

          do mediów

          • 3 2

        • Dotąd wciskało się tylko w anusa

          Ale teraz jest już wszędzie, w gazetach, telewizji, radiu...

          • 7 0

    • najlepsieej narzekać...

      A;e być TAK POSTĘPOWYM i nie umieć kupić i wydrukować biletu z internetu, iść spokojnie na stacje i wsiąsc w pociąg to już trudna sprawa...

      No tak po POlska to ZŁY, ZACOFANY I DZIKI KRAJ W KTÓRYM WSZYSCY KRADNĄ BIJĄ I GWAŁCĄ NA BOKU.... Kurcze ludzie ogarnijcie sie!!!
      Ta całą Europa nie jest taka w cale lepsza od nas.. szczególnie że to my ją gonimy!! a ona mało żwawo ucieka...;)

      • 2 0

  • (3)

    fajnie
    wreszcie realne skrócenie czasu podróży o 3h to naprawdę niezły wynik
    mam tylko nadzieję że ludzie będą szanować nowe składy, a i ceny biletów nie będą zaporowe - cena ekspresu czy intercity z Gdańska do Wrocławia nie powinna przekraczać 100 - 150zł w jedną stronę, za więcej to lepiej polecieć

    • 39 2

    • (1)

      właśnie jutro jadę do Wrocka poc. IC za bilet zapłaciłem 3 zł w jedną stronę (ma się te zniżki 95%) jak wrócem to opiszę wrażenia z jazdy pociągiem IC

      • 1 4

      • Nieprawda

        Jakbyś miał naprawdę zniżki kolego, to byś wiedział, że jest coś takiego jak cena minimalna biletu, która na intercity wychodzi bodajże 6,5 zł. Na odpowiedniej trasie musi zapłacić tyle ten, co ma 80 % zniżki, jak i ten co ma 99%. Ostatnio za EuroCity z Gdańska do Warszawy ze zniżką 80% zapłaciłem 28 zł (Ale tam chyba jeszcze miejscówka wchodziła w grę) Pozdrawiam:)

        • 1 0

    • Na Majówkę jechałam trasę Wr->Gd za 29 zł :) Pociąg naprawdę robił wrażenie :)

      • 2 0

  • niestety kolej zrobiła wszystko aby odwrócić od siebie klientów (11)

    dziś mam 40 lat i nie korzystam z pociągów dalekobieżnych. Auto , bus, autobus to te środki lokomocji wybieram ze względu na czas przejazdu i cenę.
    jak byłem dzieciakiem pociąg z Gdańska do W-wy jechał 3,5 godziny , dziś po wszystkich remontach i modernizacjach jeden jedyny jedzie 4,15 a reszta blisko 5 .

    Aby odwrócić tendencję pociągi musiałyby bardzo przyśpieszyć i być komfortowe, czyste i bezpieczne a do tego oczywiście tańsze!!! I jestem przekonany że nawet pedolino nie pomoże

    • 79 12

    • Współczuje Ci jeśli jeżdzisz autobusem na dystanse dalsze niż 50km... (4)

      Jak widzę tych wszystkich masochistów jadących przez pół (albo i całą) Polskę PB czy innymi autokarami to się zastanawiam - dlaczego sobie to zrobili?
      Chyba tylko cena - 2zł to jak za jazdę na stopa a mniej stania przy drodze z płachtą.
      Podróż autobusem to masakra,, ciasno, trzęsie, nie ma gdzie wyjsć rozprostować nóg. Samolotem się człowiek moze przemęczyć bo za niewygodę dostaje bezkonkurencyjną szybkość dzięki czemu znacznie skraca czas podróży a czasami jest to jedyne sensowne rozwiązanie ale autobus, why?

      • 25 17

      • (2)

        taka jest roznica zecpolskibus jest zassze na czas a pkp co by nie bylo pol godziny spoznienia musi byc

        • 5 12

        • Bez przesady a nawet gdy się zdarzy to spóżnienie to wolę jechać 5h pociągiem niż 4,5h autobusem

          • 19 5

        • W PKP nie ucina pasażerom nóg,a w PB bywało. Dziękuję,postoję,póki mogę.

          O zaduchu i ciasnocie nie wspomnę. Tak mogą jeżdzić drobne dziewczyny 50 kg,a nie facet 90-100 kg.

          • 9 3

      • Na dystansach tak do 300-350 km to samolot wcale nie jest tak dużo szybszy i jak skończą się remonty na kolei to przelot z Rębiechowa na Okęcie wcale nie będzie dużo krótszy niż przejazd z Gdańska do Warszawy pociągiem (wliczając czas potrzebny na dostanie się na lotnisko, wszelkie odprawy itd.) a różnica w cenie znacząca. O lataniu Ryanem do Modlina to nawet nie wspominam, bo to jakaś pomyłka, no chyba że Modlin ma być tylko punktem przesiadkowym, to ok, bo jeśli miejscem docelowym ma być centrum W-wy to jakiś absurd.

        • 8 0

    • ...

      A to remont na E-65 już się zakończył? Bo nic mi o tym nie wiadomo?
      Nie siej fermentu, ok?
      Ja sobie nie wyobrażam jazdy ciasnym busem do Wawy. Raz skorzystałem z PolskiegoBusa i nigdy więcej.
      Do tego dochodzi bezpieczeństwo.
      Ile to już wypadków miał PB przez ostatnie 3 lata na DK7 i S7?
      Ilu ludzi zginęło na tej trasie w samochodach?
      A ile w pociągach?
      Dla mnie czas przejazdu pociągu poniżej 4h jest akcetpowalny, a gdy zejdzie poniżej 3h, będzie rewelka.

      • 21 4

    • "Po wszystkich modernizacjach"? Skąd ci się to wzięło,modernizacja linii Gdynia-Warszawa trwa,objazd przez Bydgoszcz,

      • 4 1

    • Kolej jest państwowa i rzadzą nią POlitycy a ci maja ludzi gdzies zabronili zachodniej konkurencji

      to pojawiła sie konkurencja autobusowa tej nie mogli zabronić.! I zamiast kupić jak najwięcej nowych pociągów to zaplacili za pseudolino gigantyczne pieniadze które nigdy sie nie zwrówci i bedzie przynosci straty tylko pod publike!

      • 1 8

    • Remonty się jeszcze nie skończyły. Za bardzo wierzysz w to co mówią w TV ?

      • 2 0

    • moderna do Wawy jeszcze się nie skończyła, więc o co bijesz pianę...

      • 0 0

    • Minister Sławomir Nowak napomknął że będzie miał wreszcie czyste składy

      MINISTRZE - składy się myje!!!!!!!! I to CODZIENNIE! A nie wymienia na nowe!

      • 0 0

  • futurologia (4)

    Serce rośnie! Kolej wchodzi pełną parą w XX wiek.

    • 56 7

    • Niestety, ostatnią linię parowozową zlikwidowali

      • 12 0

    • tak zwłaszcza że jest XXI (1)

      zawsze jakiś postęp

      • 2 8

      • chyba nie zauważyłeś sarkazmu

        • 3 0

    • niesamowite wkoncu bedziemy mieli za około 5 lat standart zachodni z przed 20 lat:)

      szkoda tylko ze njak zawsze bedziemy niepotrzebnie doplacac do niegospodarnosci POlityków najpierw stadionów a teraz do pseudolino które obecnie jest jak widmo:)

      • 1 0

  • (1)

    to ile dni teraz jedzie sie do Wrocławia? Tyle co przejazd koleja transsyberyjską przy cenie lotu w kosmos?

    • 37 14

    • Kwakwakwa pseudolino ble ble ble zegarki kwa kwa kwa skandal ble ble preczztuskiem

      • 3 1

  • Mam nadzieję że kibile i inne bydło nie zdewastuje tyhc pociągów zanim zaczną pokonywać trasę w obiecane 5 godzin (2)

    • 41 2

    • Coś mi się jednak wydaje...

      że jednak zdewastują! Wystarczy jeden mecz. A i część społeczeństwa też nie dorosła do życia w przyzwoitych warunkach.

      • 3 1

    • to zalerzy czy POlitycy bedą nadal kazali ich ochroniac przez POlicje czy bedą chronic pasazerów i mienie !!

      • 0 0

  • I jeszcze jedna ważna rzecz... (2)

    Na wyświetlaczu nad wejściem w każdym przedziale wyświetlana jest informacja, czy kibelek jest wolny. Mała rzecz, a cieszy :)
    Teraz jeszcze tylko jakieś wi-fi założyć i będzie git.

    • 36 1

    • A można coś dopisać? typu:

      1) Skończył się papier, ma ktoś zapas?
      2) Mam zatwardzenie, kto pożyczy gazetę?
      3) Mam prostatę, to trochę potrwa.
      4) Czy konduktor już poszedł dalej?

      • 11 2

    • wcześniej było światełko na końcu korytarza, wystarczyło głowę wystawić i już się wiedziało czy jest wolne.

      • 7 0

  • (7)

    Okien pewnie nie da sie otwierac, a w srodku klima na maksa... Dziekuje, pojade zwyklym.

    • 11 44

    • Pojedź do Warszawy

      Klimatyzacji zero a pociąg spóźniony 2,5 godziny

      • 5 1

    • Polakowi nie dogodzisz,klima to normalniej gorzej ,niż Koleje Indyjskie...

      • 8 4

    • z tą klimą trochę racji jest

      jednak w tych pociągach co obecnie ją miały można było ją regulować.
      Trochę śmiesznie jechać latem w pociągu i sweter zakładać bo zimno.

      • 4 3

    • Dokładnie! Nie da się butelki przez okno wyrzucić, ani pomidorem strzelić jakiegoś buraka przy torze.

      • 2 2

    • (1)

      da się otworzyć :) i da sie regulować klime :)

      • 1 1

      • Tak, da się otworzyć co najwyżej nędzny lufcik. Ja tam jednak wolę normalne otwierane do połowy okno, przez które można wyjrzeć. A i przewietrzy się świeżym powietrzem, a nie zatęchłym z klimatyzatora (krąży w obiegu zamkniętym). Klimę jakoś da się niby regulować, ale ten buczący przez całą drogę nawiew jest na dłuższą metę nie do zniesienia.

        • 0 1

    • Jak klimatyzacja jest wlaczona to

      okna musza byc zamkniete. Tak samo w samochodzie. Wlaczasz klimatyzacje (A/C) to okna zamykasz bo nie bedzie zadnego efektu chlodzenia. Ale widze ze sa jeszcze tacy co sobie z tego sprawy nie zdaja.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.