• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy tor kolejowy między Osową i Gdynią Główną

ms
11 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny. Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny.

Skorzysta na nim port w Gdyni, a także pasażerowie PKM i pociągów regionalnych - dzięki budowie trzeciego toru pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Główną, na tę trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów: zarówno towarowych, jak i osobowych.



Czy jeździsz po Pomorzu koleją?

Firma PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czyli właściciel znakomitej większości torów kolejowych w Polsce (wyjątkiem są m.in. linia PKM oraz linia, po której jeżdżą pociągi SKM z Gdańska do Gdyni) podpisała umowę z firmami inżynierskimi Egis Poland oraz WYG International. Mają one zaprojektować budowę dodatkowego toru na odcinku Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni oraz pełnić nadzór autorski nad inwestycją.

Sprawniej pojedziemy z Gdyni do Kartuz i Kościerzyny



Dodatkowy - trzeci - tor oraz zaplanowana już wcześniej elektryfikacja tego odcinka (sam projekt elektryfikacji odcinka z Trójmiasta do Bydgoszczy pochłonie 92 mln zł) poprawią przepustowość linii kolejowej. Pozwoli to lepiej pogodzić duży ruch pociągów aglomeracyjnych z Gdyni Głównej do Gdańska Osowej oraz ruch regionalny do Kartuz i Kościerzyny z ruchem towarowym. W efekcie pociągi pojadą szybciej i sprawniej.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Sęk w tym, że z Osowy na południe, w kierunku Kościerzyny, cały czas prowadzi tylko jeden tor kolejowy. Ma to się zmienić za 5 lat. Jesienią 2017 roku przedstawiciele PKP PLK oraz Egis Poland podpisali umowę na opracowanie dokumentacji dotyczącej elektryfikacji i budowy dodatkowego toru między Kościerzyną i Gdynią. Budowa ma ruszyć w 2020 roku i potrwać trzy lata. Ministerialni urzędnicy zapowiadają, że w 2023 roku 150-kilometrowa linia kolejowa Gdynia-Bydgoszcz będzie dwutorowa (a miejscami nawet trzytorowa) i zelektryfikowana.

Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny. Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny.
Szczegółowy zakres prac dotyczących odcinka Gdynia - Osowa określi dokumentacja projektowa. Wartość jej opracowania to 8 mln zł. Projekt ma być gotowy do połowy 2019 roku. Powstaje on w ramach zadania "Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229". Jest on częścią większego programu inwestycyjnego realizowanego w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, etap I". PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zrealizować inwestycję, po rozstrzygnięciu przetargu na budowę, w latach 2020-2023.
ms

Opinie (119)

  • dlaczego nic z Pruszcza?

    To dobre połączenie do obsługi południowego Gdańska.
    No i początek klimatycznej linii do Sierakowic i Lęborka.

    • 3 1

  • dlaczego nie planuje się przesiadek?

    I skomunikowanych wahadeł?
    To znacznie ułatwia planowanie i utrzymanie taktu pomiędzy główną linią i bocznymi. Ile pociągów można puścić z Tczewa do Gdyni przez Osową?
    Ile osób będzie wysiadać z pociągu z Gdańska zbaczającego na Pogórze? Najszybsza komunikacja z Pogórzem jest z pominięciem Chylonii - wzdłuż Wiśniewskiego. Wariant przez Chylonię wymaga wiaduktów na Hutniczej i Puckiej aby zachować sensowny rozkład i nie ingerować w ruch drogowy.

    W odróżnieniu od autobusów, przesiadki (sensowne) pomiędzy pociągami mają uzasadnienie...

    Więc ładny malunek tras ale wiele w nim bezsensów i chciejstw. Pan Świlski nadal niewiele rozumie... No ale idą wybory...

    A, i jeszcze... Do kogo będzie należał trzeci tor?

    • 1 2

  • I odbudowa linii Pruszcz - Stara Piła padła... (1)

    Na mapce tej linii już nie ma.

    • 2 1

    • A myslałeś, że odbudują ją do 2025?

      • 0 0

  • budowa linii 201 trwała 10 lat

    od wstępnych planów w 1920 do otwarcia w 1930.
    Zobaczymy ile będzie trwał remont...

    • 4 0

  • Jest tylko mały problem (1)

    W większości te pociągi jeżdżą puste.
    Marnotrawstwo pieniędzy i miejsca.

    • 1 5

    • pociągi osobowe czasem tak

      towarowe nie.
      A to jest trasa (201) towarowa.
      Mrzonki samorządu o rozwoju sieci kolejowej, choć słuszne co do zasady, są nietrafione i należy je traktować jedynie jako przedwyborczą sciemę.

      • 0 0

  • koniecznie odbudowa linii Do Skarszew (1)

    Gdyby przywrócono węzeł w Skarszewach to miasto by zyskało na znaczeniu. Dodatkowo mieszkańcy zamiast tłuc się w autach by mieli dogodne połączenie ze Starogardem a może nawet z Trójmiastem

    • 2 0

    • przecierz ludzie wola samochod. stad smierc wielu lini kolejowych

      • 0 1

  • Polska skrajną niegospodarność i brak planowania!

    System sieci kolejowej w Polsce był od lat dewastowany za przyzwoleniem kolejnych ministrów odpowiedzialnych za kolej. W roku 1989 mieliśmy ok. 26 tys. km linii kolejowych zarządzanych przez pkp. obecnie sieć kolejowa Polski zarządzana przez pkp plk liczy ok. 18 tys. km.

    8 tysięcy kilometrów linii bezpowrotnie przestało istnieć, a kolejnych 2 tysięcy właściwie już nie ma!

    Brawo PKP Polskie Linie Kolejowe SA! Zniszczyliście więcej niż Sowieci w 1945 roku!

    • 4 0

  • poprawić sytuację to może jedynie myślenie - a tego brak

    PKM powinna jeździć częściej na odcinku GDY/GDA - bo po to powstała, tymczasem ciągle ogranicza się kursowanie na tej linii

    na Kaszuby powinny jeździć pociągi z Osowej, bo po to jest tam taki układ torów/peronów

    to pozwoliłoby zwiększyć bezkosztowo częstotliwość na obydwu trasach oraz udogodniłoby dojazd z Kaszub zarówno do Gdyni jak i do Gdańska

    PKM powinna także mieć raz na godzinę kurs nocny - no ale teraz w dzień praktycznie jeździ raz na godzinę (z Gdyni)

    gdyby pociągi towarowe były puszczane w nocy (po to są tory w porcie, by formować składy), to pewnie nie potrzeba by było nawet wywalać kasy na 3 tor

    • 2 1

  • Eh Redaktory.....

    SKM zarządza linia kolejowa od stacji Rumia do Gdańsk Śródmieście A nie od Gdańska do Gdyni. Nim się coś napisze - warto sprawdzić.

    • 0 0

  • Wlasciciel znakomitej większości torów

    A ktoś wam sprawdza teksty przed publikacja

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane