• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy tor kolejowy między Osową i Gdynią Główną

ms
11 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny. Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny.

Skorzysta na nim port w Gdyni, a także pasażerowie PKM i pociągów regionalnych - dzięki budowie trzeciego toru pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Główną, na tę trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów: zarówno towarowych, jak i osobowych.



Czy jeździsz po Pomorzu koleją?

Firma PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czyli właściciel znakomitej większości torów kolejowych w Polsce (wyjątkiem są m.in. linia PKM oraz linia, po której jeżdżą pociągi SKM z Gdańska do Gdyni) podpisała umowę z firmami inżynierskimi Egis Poland oraz WYG International. Mają one zaprojektować budowę dodatkowego toru na odcinku Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni oraz pełnić nadzór autorski nad inwestycją.

Sprawniej pojedziemy z Gdyni do Kartuz i Kościerzyny



Dodatkowy - trzeci - tor oraz zaplanowana już wcześniej elektryfikacja tego odcinka (sam projekt elektryfikacji odcinka z Trójmiasta do Bydgoszczy pochłonie 92 mln zł) poprawią przepustowość linii kolejowej. Pozwoli to lepiej pogodzić duży ruch pociągów aglomeracyjnych z Gdyni Głównej do Gdańska Osowej oraz ruch regionalny do Kartuz i Kościerzyny z ruchem towarowym. W efekcie pociągi pojadą szybciej i sprawniej.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Sęk w tym, że z Osowy na południe, w kierunku Kościerzyny, cały czas prowadzi tylko jeden tor kolejowy. Ma to się zmienić za 5 lat. Jesienią 2017 roku przedstawiciele PKP PLK oraz Egis Poland podpisali umowę na opracowanie dokumentacji dotyczącej elektryfikacji i budowy dodatkowego toru między Kościerzyną i Gdynią. Budowa ma ruszyć w 2020 roku i potrwać trzy lata. Ministerialni urzędnicy zapowiadają, że w 2023 roku 150-kilometrowa linia kolejowa Gdynia-Bydgoszcz będzie dwutorowa (a miejscami nawet trzytorowa) i zelektryfikowana.

Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny. Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny.
Szczegółowy zakres prac dotyczących odcinka Gdynia - Osowa określi dokumentacja projektowa. Wartość jej opracowania to 8 mln zł. Projekt ma być gotowy do połowy 2019 roku. Powstaje on w ramach zadania "Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229". Jest on częścią większego programu inwestycyjnego realizowanego w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, etap I". PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zrealizować inwestycję, po rozstrzygnięciu przetargu na budowę, w latach 2020-2023.
ms

Opinie (119)

  • To na Gdynię północ może jeden tor PKM chociaż zrobią (1)

    Gdańsk ma 3 tory, a żeby Gdynia nie miała żadnego, normalnie 3 świat...

    • 28 2

    • nie da się.

      • 5 3

  • Brakuje lini 229 (Pruszcz Gd. - Kolbudy - Żukowo - Glincz) (1)

    Jak i wielu innych linii kolejowych.

    Przedłużenie LK 250 do Tczewa czy LK 227/249 do Zaspy Towarowej.

    • 13 2

    • Może chodzi tylko o linię które planują rozwijać

      • 1 0

  • Po co tam dodatkowy tor?

    A co tam ruch jak na dworcu?

    • 8 11

  • Nowo wybudowane perony Gdynia Stadion i Karwiny trzeba będzie wyburzyć. (3)

    Dalej w kierunku Kościerzyny Rębiechowo i Pępowo też.
    Bezmózgowcy projektują.

    • 13 4

    • Nie trzeba. Kto powiedział, że za wszelką cenę trzeci tor, przeznaczony wyłącznie dla towarowych musi być kilka centymetrów (2)

      Może przebiegać bokiem. Bez wpływu na pasażerów. Kto tu jest bezmózgowcem?

      • 6 7

      • A jak pociagniesz tam trzeci tor (1)

        OBOK peronow?

        • 2 2

        • Nawet dziesiatki metrow w lewo lub w prawo od peronow. Nie bylyby towarowe nawet dobrze widoczne z nich. Miej wyobraznie.

          • 1 1

  • brakuje ścieżki rowerowej Osowa-Karwiny (3)

    może wzdłuż linii kolejowej od razu dobudować?

    • 23 9

    • nie brakuje, przez las można przejechać oznakowaną ścieżką

      • 6 2

    • Mi by się przydała ścieżka pod obwodnica między Wlk kackiem a Osowa żeby można przejechać do lasów sopockich i dalej do reja

      • 6 2

    • Brakuje - i to bardzo

      W lesie jest droga piaszczysta z fragmentami z resztkami kamienia - pewnie jeszcze sprzed wojny.
      Jeśli ktoś chce dojeżdżać codziennie do pracy rowerem to słaba sprawa...

      • 0 0

  • Pitolicie Hipolicie

    Po tej linii i tak prawie nic nie jezdzi. Liczba kursow PKM i towarowych nie wykorzystuje potencjalu tej linii nawet w polowie.
    Popatrzcie na linie dalekobiezna na odcinku Gdansk-Gdynia. Tez tylko dwa tory, a ile pociagow po niej jezdzi. o skm nie wspomne. Mimo wszelkich wad i problemow kolejki kursuja co 7-8 minut w szczycie i co 10 minut poza szczytem.

    • 19 4

  • Wyngiel będą bardziej wozić

    W sumie dla pasażerów nieodczuwalna zmiana, za to współczuję okolicznym mieszkańcom.

    • 15 1

  • Szalony postęp!

    Za komuny pociąg z parowozem z Gdyni do Kościerzyny jechał 1godz15min. Teraz jedzie się prawie 2 godz! :))

    • 22 3

  • Ciekawe... (7)

    Na trasie Osowa - Gdynia jest 16 wiaduktów.
    Najważniejsze to Kielnieńska, pod Obwodnicą, 2 x Wielkopolska, Stryjska, Stadion i nad Drogą Różową. Obecnie żaden z nich nie jest dostosowany do 3 torów.
    Rozumiem że zostaną przebudowane?
    Osowa - Gdynia to najtrudniejszy odcinek z całej trasy.
    Czy wąwóz na Karwinach zostanie poszerzony? A istniejące perony na Karwinach i Stadionie cudownie od siebie osunięte? Bo przecież teraz się tam kolejny tor nie zmieści.
    Znowu miliony poszły w błoto?

    • 27 3

    • Trzeci tor ma być dla pociągów towarowych. Nie muszą jechać pod tymi wiaduktami. Mogą bokiem. (4)

      Nawet być niewidoczne z peronów. Część z nich obsługuje gdyński port. Ciut za dużo jeździ przez Sopot. Więcej będzie mogło tędy, bez wpływu na pasażerskie.

      • 2 7

      • Większej bzury chyba nie da się napisać... (1)

        Bokiem, czyli w poprzek? Czy będą przenikać przez filary wiaduktu i przyczółki?

        • 10 2

        • Rozwiązaniem jest teleportacja, w ppnt w Gdańsku i Gdyni już nad tym pracują wszystkie start upy na zlecenie samorządu województwa i wszystkich lokalnych folwarków.

          • 5 1

      • (1)

        Lopatologicznie. Trzeci tor przylega do dotychczasowych. Zbliza sie do dowolnego wiaduktu lub stacji pkm. Odsuwa sie w bok by nie przekroczyc ich wcale. Tylko nowym tunelem nawet dziesiatki metrow w lewo lub w prawo. Miej wyobraznie

        • 0 3

        • A rozumiesz to, że teren dziesiątki metrów w lewo lub w prawo

          to już nie jest teren PLK? Są to albo tereny prywatne, miasta lub należą do LP.
          Że należałoby najpierw wywłaszczyć, wylesić, wyburzyć a potem wykonywać prace ziemne i budować nowe wiadukty i tunele obok istniejących?

          • 2 0

    • Odpowiedź brzmi: splot torowy (1)

      W skrócie "tor w torze". Perony zaprojektowano zawczasu z uwzględnieniem tej potrzeby - znajdziesz nawet artykuły na tej stronie. Dorzucenie kolejnego toru pośrodku wiaduktu też nie powinno być zbytnio kłopotliwe.

      • 5 3

      • Splot torowy nie zwiekszy tzw przepustowosci

        A w zasadzie ja zmniejszy bo pociag jadacy tym trzecim "wplecionym" torem blokuje dwa sasiednie.
        Splot torowy umozliwia jedynie przejazd przez stacje i inne krytyczne miejsca pociagow szerszych niz skrajnia peronu.

        • 9 0

  • Kiedy będę mógł wysiąść z samolotu po 22 i pojechać sobotę spokojnie pociągiem do Gdańska? (5)

    • 22 2

    • Sobie* oczywiście

      • 3 0

    • Jak tylko go wyczarterujesz na własne potrzeby, ale to wyjdzie taniej taksówką.

      • 1 1

    • (1)

      Nigdy.

      • 2 0

      • Niestety

        • 0 0

    • Nigdy. Niestety mamy związane ręce a system się dociera..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane