• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy tor kolejowy między Osową i Gdynią Główną

ms
11 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny. Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny.

Skorzysta na nim port w Gdyni, a także pasażerowie PKM i pociągów regionalnych - dzięki budowie trzeciego toru pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Główną, na tę trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów: zarówno towarowych, jak i osobowych.



Czy jeździsz po Pomorzu koleją?

Firma PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czyli właściciel znakomitej większości torów kolejowych w Polsce (wyjątkiem są m.in. linia PKM oraz linia, po której jeżdżą pociągi SKM z Gdańska do Gdyni) podpisała umowę z firmami inżynierskimi Egis Poland oraz WYG International. Mają one zaprojektować budowę dodatkowego toru na odcinku Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni oraz pełnić nadzór autorski nad inwestycją.

Sprawniej pojedziemy z Gdyni do Kartuz i Kościerzyny



Dodatkowy - trzeci - tor oraz zaplanowana już wcześniej elektryfikacja tego odcinka (sam projekt elektryfikacji odcinka z Trójmiasta do Bydgoszczy pochłonie 92 mln zł) poprawią przepustowość linii kolejowej. Pozwoli to lepiej pogodzić duży ruch pociągów aglomeracyjnych z Gdyni Głównej do Gdańska Osowej oraz ruch regionalny do Kartuz i Kościerzyny z ruchem towarowym. W efekcie pociągi pojadą szybciej i sprawniej.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Sęk w tym, że z Osowy na południe, w kierunku Kościerzyny, cały czas prowadzi tylko jeden tor kolejowy. Ma to się zmienić za 5 lat. Jesienią 2017 roku przedstawiciele PKP PLK oraz Egis Poland podpisali umowę na opracowanie dokumentacji dotyczącej elektryfikacji i budowy dodatkowego toru między Kościerzyną i Gdynią. Budowa ma ruszyć w 2020 roku i potrwać trzy lata. Ministerialni urzędnicy zapowiadają, że w 2023 roku 150-kilometrowa linia kolejowa Gdynia-Bydgoszcz będzie dwutorowa (a miejscami nawet trzytorowa) i zelektryfikowana.

Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny. Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny.
Szczegółowy zakres prac dotyczących odcinka Gdynia - Osowa określi dokumentacja projektowa. Wartość jej opracowania to 8 mln zł. Projekt ma być gotowy do połowy 2019 roku. Powstaje on w ramach zadania "Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229". Jest on częścią większego programu inwestycyjnego realizowanego w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, etap I". PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zrealizować inwestycję, po rozstrzygnięciu przetargu na budowę, w latach 2020-2023.
ms

Opinie (119)

  • Ciekawostka... (4)

    Ciekawe jak zmieszczą trzeci tor między stacją Gdynia Stadion, gdzie ledwo zmieścił się splot torowy.

    • 11 1

    • Będą ścieśniać jak w krzyżówkach panoramicznych.

      • 4 0

    • To nie jedyne wąskie gardło

      Wąwozu na Karwinach nie da się poszerzyc poniewaz z jednej strony stoja bloki mieszkalne a z drugiej jest ul. Strzelców. Mozna oczywiscie zrobic mury oporowe i na nowo budowac stacje Karwiny. Na Malym Kacku linia jest wcieta w strome zbocze. Kolejny tor to kilometry szescienne zwiru i nowe umocnienia. Nasyp po zach. stronie obwodnicy podobnie. No i cala infrastrukura czyli przebudowa wiaduktów, ponowne rozkopywanie i kladzenie instalacji. A było to juz robione 2 razy. Pierwszy raz podczas remontu trasy 201 a potem ponowne rycie bylo przy okazji PKM.

      • 6 0

    • Za wymyslenie dostaja 8 mln. (1)

      • 0 0

      • za 1% mogę podać rozwiązanie

        Znajdźcie 1mld pln na zbudowanie tego odcinka od nowa...

        • 0 0

  • Ja bym budował tory pietrowo

    Jak w garażach wielopoziomowych, to wtedy odpada budowa dodatkowego toru i nie trzeba będzie się mijać na trzeciego. Jak nie wypali ten pomysł to trudno, zburzy się i... Polacy nic się nie stało.

    • 8 0

  • Czemu pociąg z Kartuz tylko do Sierakowic, a nie do Lemborga? (5)

    18 lat temu pociąg jeździł po całej trasie. Kartuzy - Prokowo - Garcz - Reskowo - Miechucino - Mojusz - Sierakowice - Kamienica Królewska - Niepoczołowice - Linia Zakrzewo - Kętrzyno - Nawcz - Rozłazino - Lębork

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_229

    • 7 1

    • Do luksemburka

      • 1 0

    • Dlatego że PGR- owcy rozkradli tory. Na Kaszubach wszystko zostało, na Ziemiach Odzyskanych nic. Dla złodziejstwa linii kolejowej odbudować nie ma sensu.

      • 0 0

    • pamiętam tam pociągi lata 90 (2)

      Potencjał krajobrazowy tej linii jest niesamowity ,wiele podróżowałem w tych okolicach za dzieciaka. Można by tą linię reaktywować a mają to robić ale w całości do Lęborka i do Łeby( odcinek Lębork-Łeba jest chyba aktywny) i pociąg z Gdańska do Łeby przez Kaszuby. W sezonie ta linia miałaby branie

      • 2 0

      • Na youtube jest film nagrany kamerą VHS.

        "Pociągi na linii Somonino-Kartuzy-Lębork"

        • 1 0

      • rail.phototrans.eu/14,122032,0,FabLok_101D_.html

        "Istniały dwie możliwości. Jedną z nich był przejazd przez Trójmiasto - Gdańsk, Sopot, Gdynię i Wejherowo. Drugą, atrakcyjniejszą stanowiła dłuższa trasa przez Kartuzy i Sierakowice. Przesiadka w Pruszczu Gdańskim przynosiła same nowości. Pociąg złożony z dwóch, może trzech wagonów, prowadzony przez zieloną lokomotywę spalinową, z charakterystyczną, pomarańczową literą „V”. Przejazd przez Kolbudy, otoczony lasem most w Rutkach, oraz niewielkie kaszubskie miejscowości położone wśród pagórków i jezior. Za Kartuzami coraz częściej pasażerowie używali ciekawego, nieco innego języka, który mógłby wskazywać, na chwilowo znaleźliśmy się w innej rzeczywistości. Miechucino, Sierakowice, Linia Zakrzewo… Po kilku godzinach spędzonych w oknie wagonu, kończyła się dłuższa niż zwykle podróż."

        rail.phototrans.eu/14,24719,0,FabLok_101D_SP42_161.html

        http://rail.phototrans.eu/14,122032,0,FabLok_101D_.html

        • 1 0

  • Może PiS wygra wybory samorządowe to wtedy od razu powstanie Centralny Port PeKaEmKoWy, wywłaszczą nas i umorzą Gdynię, nie będzie openera, sea towers, daru pomorza, stref wifi, smartfonów, gimbazy, barów mlecznych, kebabów na świętojańskie, nic nie będzie, tylko tory wszędzie, nawet pod wodą i w powietrzu, zamiast smogu.

    • 3 2

  • Bzdura (1)

    Wyrzucanie kasy. Pociagniesz towarowe moga jezdzic w nocy, jak 20lat temu, gdy pociagi osobowe jezdzily 2x czesciej niz teraz wozac pracownikow do stoczni..

    • 10 0

    • Jak w kilku miejscach na swojej trasie towarowe

      maja jechać tylko w nocy to podróż po Polsce trwa kilka dni. To nie jest transport w obecnym rozumieniu, a wycieczki krajoznawcze dla towarów.

      • 0 0

  • "A ten Mis po co jest?" (2)

    ..zburzy sie, co nabudowane pare lat wczesniej ..i tak w kolo - praca nigdy sie nie skonczy

    • 8 0

    • Co konkretnie chcesz burzyć? (1)

      • 0 1

      • jak trzeci tor wciśniesz na dopiero co remontowane/budowane obiekty?

        Na dodatek jest chęć budować następne (Karwiny)
        Nie moja sprawa?
        Nie jestem fachowcem?
        Moje pieniądze i nie trzeba być fachowcem do spraw widocznych gołym okiem.

        • 0 0

  • W nocy można puszczać towarowe ścieżkami trójmiejskiego parku krajobrazowego, leśne trakty dobrze wygłuszą hałas, odrodzi się partyzantka, znowu będzie dziki zachód, lucky luke i bracia dalton.

    • 7 1

  • Tymczasem Gryzoń lansuje się w Trójce

    Nic Ci to sierściuchu nie da. Twoje dni są policzone

    • 8 3

  • Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno (Gdańsk Nowy Port) (9)

    A ja kolejny raz proponuję rewitalizację odcinka kolejowego Gdańsk Główny - Gdańsk Stocznia / Gdańsk Młode Miasto - Gdańsk Nowe Szkoty - Gdańsk Kolonia - Gdańsk Letnica - Gdańsk Brzeźno - (Gdańsk Nowy Port). Dzielnice na trasie tej kolei się rozbudowują, powstają nowe osiedla, zwiększy się ilość mieszkańców, pasażerów w pobliżu tej linii. Uważam to za dobry pomysł.

    • 8 3

    • Były już artykuły na ten temat (7)

      Nikomu nie zależy na reaktywacji linii, Miastu Gdańsk, pkp, skm, nikomu, ludzie z przyzwyczajenia i wygody (więcej przystanków i bliżej centrów dzielnic) wybiorą i tak tramwaj

      • 1 1

      • (6)

        tyle tylko że do tramwaju mają spory kawałek i do tego częstotliwość nie powala. Jadąc SKM byliby szybciej w centrum.

        • 1 2

        • To chyba tylko problem tego nowego Robyga. (5)

          Serio dla tego jednego "osiedla" mamy reaktywować linie?
          Pieniądze nie rosną na drzewach

          • 0 1

          • jakoś dla imprez sportowych warto było wyremontować linie kolejową i obsługiwaną niemal za darmo. Tym samym lepiej jest by mieszkańcy Nowego Portu mogliby szybciej dostać się do Centrum tak jak i mieszkańcy Letniewa

            • 2 0

          • Każda inwestycja w infrastrukturę Gdańska jest cenna i nie należy jej hejtować. Pamiętaj, że żyjemy w mieście portowym i turystycznym zarazem. A każda nowa linia komunikacji miejskiej przyda sie nam w przyszłości.

            • 2 0

          • Ekologicznie modnie i w dobrym tonie jest przemieszczanie się komunikacją miejską. Aby zadanie to było dla nas, mieszkańców, łatwe, potrzebujemy dużo nowych rozwiązań.

            • 1 0

          • (1)

            Serio, jednego osiedla? Letnica to jedna z bardziej rozwojowych lokalizacji w mieście

            • 0 1

            • Na takiej linii wsztscy skorzystają, nie tylko mieszkańcy Robyga. Pociąg nie stoi w korkach, nie emituje tyle spalin, jest bezpieczniejszy dla pozostałych uczestników ruchu drogowego i nie niszczy dróg. Więc same korzyści

              • 1 0

    • jestem za takim rozwojem

      zważywszy ze powstają tutaj nowe osiedla i zamieszkają nowi mieszkańcy. Taka rewitalizacj odcinka kolejowego, z Letnica, powinnna w tych czasach nastąpić. Byłbyto duży okłon w stronę mieszkańców.

      • 1 0

  • i co z tego jak nie ma pieniędzy na nic, na nowe pociągi, kursy, przystanki itd

    Marszałek się nawet nie dogadał do dziś z PKP w sprawie oddzielnego, wydzielonego peronu i torów we Wrzeszczu, co jakimś tam byłoby rozwiązaniem (tymczasowym) jak wszystkie prawie kursy się kończą tam, a nie w Gdańsku Głównym, gdzie dwa perony SKM świecą pustkami od paru lat, szkoda pisać, jedni warci drugich...

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane