• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
27 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Gdyby w tunelu zdarzyła się kolizja albo pożar, system by tego nie wychwycił. Wszystkie tablice są obecnie włączane przez obsługę tunelu. Gdyby w tunelu zdarzyła się kolizja albo pożar, system by tego nie wychwycił. Wszystkie tablice są obecnie włączane przez obsługę tunelu.

W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.



Jak oceniasz efekty otwarcia tunelu?

Na tablicach zmiennej treści, które znajdują się na wjeździe po obu stronach tunelu, mają być wyświetlane komunikaty i ostrzeżenia dla kierowców. W praktyce ma to wyglądać następująco: gdy w tunelu zdarzy się kolizja, wypadek, pożar czy prowadzone będą prace drogowe, system ma rozpoznać automatycznie takie zdarzenie i wyświetlić na znakach odpowiedni komunikat.

Zobacz więcej:
Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy

Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".

  • Tablice od niedzieli są wyłączone. Na zdjęciu bramownica przed wjazdem do tunelu od strony al. Hallera.
  • Ekrany przy łącznicy z rondem przy Marynarki Polskiej również są wyłączone.
  • Wygaszone ekrany na rondzie turbinowym.
  • Do niedzieli znaki zmiennej treści były włączone w trybie testowym. Teraz są wyłączone, a ich ustawienia potrwać mogą nawet pół roku.
  • Drogowcy włączyli jedynie tablicę znajdującą się nad wjazdem do tunelu. Komunikaty wyświetlane są tam "na sztywno".
  • Wjazd do tunelu od strony Marynarki Polskiej.
  • Na komunikaty wyświetlane na ekranach w sposób automatyczny kierowcy będą musieli jeszcze trochę poczekać.
  • Wyłączone tablice na węźle Elbląska.


- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.

- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.


Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.

- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.

- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień

Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.

- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).

1-1,5 tysiąca aut na godzinę

Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.

- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Rowerzyści, piesi i... kot w tunelu

Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.

- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.




Opinie (410) 2 zablokowane

  • martwy tunel (1)

    Z takim problem trzeba sobie radzic a nie zamykac odrazu jakos inne kraje doskonale sobie radza np. Holendrzy.

    • 15 0

    • to chyba przez to, że jest pod Martwą Wisłą :)

      • 5 0

  • (4)

    Chyba czarny użył przeterminowanej świętej wody, albo jakąś chińską podróbę. A może była dobra, ale za to koperta zbyt chuda. Ewentualnie na imprezie odbiorczej nie przypasowali ministranci-macanci.

    • 16 7

    • (1)

      Tobie to moze tylko lewatywa pomoc.

      • 2 4

      • Tobie nawet lewatywa z kadzidła juz nic nie da

        • 0 0

    • Won belzebubie.

      • 1 5

    • Antyklerykałowie są śmieszni

      Tunel zamykają bo system tablic dostarczony przez krewnego królika nie działa. Ale antyklerykał uważa że to przez wodę święconą.

      • 2 1

  • czy w tunelu pod Wisłą jest fotoradar? (1)

    Bo świetnie nadaje się na wyścigi 1/4 mili :-)
    Żadnych pieszych, rowerzystów, skrzyżowań.
    Szlabany i będzie oficjalnie zamknięty ruchu w sobotni wieczór :-)
    Tylko bilety sprzedawać, a w drugiej rurze mogą tuningować tablice i czujniki

    • 20 0

    • nie ma, a powinien być

      żeby pędzące bydełko nieco zdyscyplinować

      • 6 6

  • To kto odebrał te tablicę? (1)

    Powiem beknac za to

    • 30 2

    • Nic mu nie zrobią

      Daj spokój panu Krzysztofowi Ł.
      Nie udało mu się z Tristarem, z tunelem też nie... ale przecież do trzech razy sztuka.

      • 4 0

  • jak to jest ze Janusze pędzą po 150km/h?

    głównie przybyszr z K&K

    • 9 1

  • brakujący odcinek (4)

    wszystko super tunel otwarty a cały ruch puszczony w al. Jana Pawła II, najprostsze rozwiązanie !!!!! Kiedy brakujący odcinek trasy od ETC do TUNELU aby mieszkańcy Zaspy nie mieli autostrady pod oknami???

    • 20 5

    • Autostradę pod oknami mają (3)

      mieszkańcy Jasienia-Chełmu (Armii Krajowej), Moreny (Rakoczego), Oruni (Trakt), Śródmieścia-Wrzeszcza-Oliwy (Al. Grunwaldzka), Matarni-Niedźwiednika-Wrzeszcza (Słowackiego), Przeróbka-Stogi (Sucharskiego), Letnica-Nowy Port (Marynarki Wojennej), Przymorza (Rzeczpospolitej). Dlaczego wy na Zaspie chcecie się jacyś uprzywilejowani?

      • 10 4

      • autostrady pod oknami (2)

        Dlaczego Zaspa ma mieć lepiej? Bo się da to zrobić. I to relatywnie niewielkim kosztem.

        Przypomnę, że tunel miał być tylko kropką nad "i" Trasy Słowackiego. Pełnej Trasy Słowackiego! A więc z połączeniem ETC-Hallera. Koszt wybudowania tego odcinka, to z tego co pamiętam, ledwie kilkadziesiąt mln zł, co np. wobec planowanych kosztów Trasy Zielonej (2 mld) jest kwotą śmieszną. A efekt przyniesie dużo większy, bo dodatkowo odciąży pas nadmorski z ruchu tranzytowego.

        Przykro mi, że wymienione przez Ciebie dzielnice nie mają takiej alternatywy, jaką dla zakorkowanej Al. Jana Pawła II będzie dokończenie Trasy Słowackiego. Ale moje współczucie nie oznacza, że z walki o spokój na drogach pod naszymi oknami, jako mieszkańcy Zaspy i Przymorza (80 tys wyborców) zrezygnujemy.

        • 6 3

        • czyli co? (1)

          Przerzucenie aut z Jana Pawła na Hallera to dla ciebie rozwiązanie?

          • 3 4

          • Nowa Słowackiego ma przeciąć Hallera i dalej idzie po działkach. Zobacz na mapę, nawet już węzeł jest przygotowany na Uczniowskiej/Zielonej (w połowie odcinka między Hallera a torami kolejowymi).

            • 3 1

  • (1)

    To jest klątwa obcisłogacich. Tylu ich ostatnio myślało negatywnie o tunelu, że się zepsuł.

    • 17 3

    • różne absurdalne zarzuty latają w stronę rowerzystów

      ale muszę przyznać, że to coś nowego...

      • 8 2

  • proponuję aby prezydent Adamowicz (2)

    tak jak ochoczo otwierał tunel z telewizją i wstęgami, teraz co tydzień osobiście zamykał go w sobotę o 22 i otwierał o 6.00 rano. Przecież to nasz tunel, nasza duma! Ciekawe jak długo wytrzyma z tym otwieraniem i zamykaniem.

    A swoją drogą - jak kalibracja elektroniki może trwać pół roku??? Nie mogli ćwiczyć tych systemów przed otwarciem? Samochody w tunelu ich zaskoczyły?

    • 51 2

    • dobry pomysł, tym sposobem w jeden wieczór skalibrują wszystko na cacy :)

      • 2 2

    • Wszystko zależy od tego od kogo się kupuje

      Albo dobre, albo od znajomego.

      • 1 0

  • Adamowicz won szkodniku tego miasta!!!

    • 33 1

  • Czy będzie słychać chrapanie ochroniarza w nocy, kiedy tunel będzie zamknięty. Długość tunelu może sprawić, że chrapanie może być słyszalne nawet przy Galerii Bałtyckiej.

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane