- 1 Promenada po remoncie hitem sezonu (82 opinie)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (33 opinie)
- 3 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (194 opinie)
- 4 Zakaz "energetyków" tylko w teorii (199 opinii)
- 5 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (136 opinii)
- 6 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (79 opinii)
Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą
W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą . Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.
Zobacz więcej: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy
Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".
- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.
- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.
Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.
- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.
- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień
Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.
- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).
1-1,5 tysiąca aut na godzinę
Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.
- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.
- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.
Opinie (410) 2 zablokowane
-
2016-04-27 08:40
Zamknąć powinni tych (2)
-Którzy ten tunel projektowali
- 15 2
-
2016-04-27 08:42
GIK
- 2 0
-
2016-04-27 09:01
następny inżynier z petrobudowy......
bo ty znasz się lepiej, i pewnie na katastrofach (tzn zamachach) lotniczych również heheheh, kawka poranna smakuje na magazynie?
- 2 1
-
2016-04-27 08:40
potrzebny radar kontroli prędkości. (2)
Proszę o normalną kontrolę prędkości samochodów jadących w tunelu. To co sie działo wczoraj wieczorem budzi przerażenie. Kierowcy urządzają sobie na lewym pasie wyścigi. To jest bardzo niebezpieczne.
- 15 13
-
2016-04-27 08:41
(1)
Niebezpieczne jest nagłe hamowanie przy wjeździe do tunelu. Powinno być tam spokojnie ograniczenie do 70-80.
- 6 5
-
2016-04-27 09:24
z czego nagłe hamowanie?
Jak trzymać się limitów prędkości na Sucharskiego, to nie ma problemów ze zwolnieniem do 50km/h, a już od strony Marynarki Polskiej to w ogóle nie ma problemu. Postawić fotoradar i kasować piratów.
- 5 3
-
2016-04-27 08:40
Mam nadzieję, ze na wlocie w Warszawy są tablice świetlne, które będą informowały, że tunel zamknięty. Ale pewnie takich nie ma i kierowcy będą jechać do tunelu i wracać. Tak samo ciężarówki rozjeżdżą Przeróbkę.
- 15 0
-
2016-04-27 08:46
(1)
Może wystarczy zatrudnić Sylwestra Stallone. On dobrze radzi sobie w tej tematyce. Widziałem film...
- 12 0
-
2016-04-27 09:25
on był wtedy młody
teraz to nie to samo
- 4 0
-
2016-04-27 08:58
Gdzie jest cbs!!! Adamowicz i trysko natychmiast do pierdla!!!
- 15 2
-
2016-04-27 08:58
A kiedy zostanie załatana dziura na skrzyżowaniu Do Studzienki/Grunwaldzka? (3)
Ta dziura jest tam przynajmniej od 3-4 lat. https://goo.gl/maps/UESg33hMnRw
Ostatnio trochę się powiększyła.- 15 0
-
2016-04-27 09:05
Jak ktoś sobie koło urwie albo felge połamie. Tak to działa. Skanska jeździ i łata pojedyńcze dziury po całym Gdańsku.
- 2 0
-
2016-04-27 09:26
poczekają jeszcze kilka lat
to od razu będą mogli położyć nowy asfalt bez zdejmowania starego.
- 7 0
-
2016-04-27 22:57
Może sam...budyniem zalej
- 0 0
-
2016-04-27 08:59
hejka maruderzy (2)
jak tam? zaczął się dzionek w korpo i narzekania? w pisowskim stylu...
- 4 14
-
2016-04-27 22:58
Dyżurny cieć budynia..
Oczywiście płacone masz od każdego kretyńskiego posta
- 3 0
-
2016-04-27 23:00
Czemu w pisowskim?
Gardzę po a humor mam świetny!
- 2 0
-
2016-04-27 09:01
A co z przepisami?
z filmu : wjazd do tunelu 1:08 wyjazd 2:16 - czas przejazdu 1:08 długość tunelu 1,4 km czyli średnia ok 70 :). Dziennikarze się mandatów nie boją?
- 10 0
-
2016-04-27 09:03
ups
- 4 0
-
2016-04-27 09:05
W Austrii tunele są pomalowane farbą (chyba olejną), co zwiększa ich estetykę i łatwość czyszczenia. (3)
- 12 0
-
2016-04-27 09:13
sciany tunelu (1)
U nas nie da rady. Olejna by nie trzymala na mokrych zawilgoconych i przesiakajacych scianach.
- 4 1
-
2016-04-27 12:42
w Norge też goły beton
i bywa dużo ciemniej niż tu u nas- 0 0
-
2016-04-27 10:41
olejna.
Pisze po raz drugi.!! Nie lubie jak usuwa sie posty. Grzecznosc wymaga chociaz podania przyczyny.!!! W naszym tunelu nie mozna scian pomalowac farba olejna ze wzgledu na duza wilgotnosc i przecieki. Przecieki maja swoja " norme" i wystepowanie ich jest prawidlowoscia przy tego typu tunelu.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.